Gå till innehåll
fredag 19 april 2024

Rekommendera Poster

Jag har en Webasto Airtop 3900 som har fungerat bra fram tills nu. Förra helgen så vaknade vi på morgonen och värmaren hade stannat men de var varmt och skönt i båten så jag trodde att den stannat på termostaten, jag såg att dioden som indikerar att värmaren är på blinkade men jag reflekterade inte på detta då utan jag slog bara ifrån värmaren. När jag startade värmaren senare på kvällen så gick den igång utan några problem och vi gick över till grannbåten och satt där några timmar, när vi kom tillbaks till vår båt så hade värmaren stoppat men det var inga problem att starta om den igen men på morgonen stod den still igen och den gick inte att starta. Nu indikerar värmaren att det har varit ett flertal störningar och den måste återställas av behörig tekniker.

 

Har ni erfarenhet av service av Webastvärmare i Stockholmsområdet och ner mot Norrköping och vem skulle ni rekommendera?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Webasto AT 3900 har en logik som stänger av värmaren om flamman slocknat fem gånger. Detta uppstår vanligast av två olika orsaker. 1. Kloggat filter. 2. Förhållandet mellan luft och bränslematning ger för fattig blandning.

Det är nämligen så att när värmaren tänt och nått normal temperatur avslutas bränslematningen regelbundet ca 20 sekunder för att bränna bort eventuellt sot från brännkammaren. Om matningen av bränslet är otillräcklig hinner lågan slockna innan pumpen börjar mata igen vilket i allmänhet därpå resulterar i kraftig vit rök från avgasröret (förgasad diesel) och att flamvakten blir kall och kommenderar en ny tändning.

Ett kloggat filter skapar mager blandning...

En icke kalibrerad Webasto kan också ge mager blandning. Att kalibrera Webaston är enkelt men du behöver en CO2-mätare för ändamålet vilket du antagligen inte har...

Återställer apparaten gör du med att ta ut säkringen för 20 sekunder...

Redigerad av LonelyBird
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Värmaren har fungerat bra under de två tidigare säsongerna som vi har haft båten, det som jag märkt av är att värmaren (fläkten har varierat i varvtal) inte har gått lika jämt som den Eberspächer som jag hade i min tidigare båt och då beror detta antagligen på att det är då bränslepumpen stoppat som jag upplevt att fläkten varierar i varvtal

Jag har provat att nolla spänningen till värmaren men panelen indikerar fortfarande att det har varit flera störningar i driften, detta har jag inte lyckats återställa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fläktens varvtal och pumpens pumpfrekvens styrs av kontrollenheten. Webaston är dynamisk och minskar på fläktvarven och pumpfrekvensen för att upprätthålla önskad temperatur. Under de tidigare beskrivna pumppauserna (ca 20 sekunder) skall fläkten vidmakthålla konstant varvtal.

Manualen beskriver återställning såhär:

Heater unit is switched on,
Fault code is shown.
Remove fuse.
Switch off heater unit with heater control.
Insert fuse again after more than 2
seconds.
Switch on heater unit again with heater
control.

Här kan du komma åt Workshop manualen om du inte har den:

https://www.dropbox.com/s/f29e8yncfegnkzu/air_top_evo_3900.pdf?dl=0

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Citat

 

Fläkten på värmaren har  varierat i varvtal och det har jag tyckt varit lite märkligt men inget som jag lagt någon större vikt vid men det är alltså inget normalt beteende?

Går det att återställa värmaren på det sättet när den felindikerar att det har varit flera störningar, Webasto säger att värmaren ska in till en auktoriserat tekniker som ska återställa/kontrollera värmaren

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att fläktens varvtal varierar är ett normalt beteende. Alla webastor jag haft att göra med har återställt sig med ovan beskriven metodik. Om det inte lyckas behöver du en tekniker. Förundrar mig bara att de uppmanar dig att lämna in värmaren då en saklig kalibrering bör utföras på plats så att installeringens flödesresistans är inkluderad vid åtgärden...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Värmaren har nu varit inne för kontroll av felkod och de hittade inget som indikerade fel. De gjorde även en simulering och då verkade det som att bränslepumpen inte fick signal att den skulle gå - diagnos troligen styrkortet och det är inte billigt, men riktigt säkra var de inte. De hade inget kort hemma så de kunde inte prova. Jag tog med mig värmaren hem och monterade tillbaka den för att se om pumpen ( och värmaren) startade. Monterade tillbaka värmaren och nu startade värmaren och gick bra, körde en stund på Max för att bränna ur den ordentligt och drog sedan ner effekten till det normala läget, fortsatt stabil drift i ca 30 minuter innan jag stängde av värmaren utan att det var några felkoder. Det känns inte helt 100 Men vi får väl se om fortsättning följer.

Om det skulle vara fel på styrkortet, är det någon som har bra tips var man kan köpa till vettigt pris?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla kontakterna på pumpen.

Gissar dock att du har något fattig blandning. Det släcker lågan då värmaren går på liten effekt.

Om detta förblir ett problem måste matningen kalibreras om.

Här har du en Ebay adress för controllern:

http://www.ebay.com/itm/Webasto-Air-Top-EVO3900-Diesel-12v-Electronic-Control-Unit-ECU-1313137A-/332137214325?epid=582586762&hash=item4d54ebb175:g:~9UAAOSw4CFYsCPg

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag sökte också på Ebay men hittade inget styrkort...(sbs?) så jag tackar för länken:), den kan vara bra att ha om det skulle bli aktuellt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...