Gå till innehåll
fredag 26 april 2024
nilsnobbing

Sveriges första fritidsbåtsmuseum

Rekommendera Poster

Hej!

 

Vill bara bidra med nyheten om att i dag invigdes sveriges första fritdsbåtsmuseum i Härnösand, en del av Statens marina Museer. 27 båtar visas i den gamla tobaksfabriken strax utanför statskärnan. Lunkentuss och Amfibie-Bris hör väl till de mer kända men en rad andra båtar finns att beskåda. En Vega, en folkbår och en Neptunkryssare kan nämnas, och förstås den plywoodracer min far byggde 1960 och som vi nu skänkt till museumet.

 

Härnösand har en lång och gedigen historik av marin historia som omfattar både fritidsbåtar och yrkessjöfart. Hoppas det kan vara en grund till att museet utvecklas och frodas.

 

Här finns webbsida. Lite knepig kan jag tycka, men den lär väl, precis som museet, utvecklas med tiden.

 

Häpp!

 

Nils N

DSC09659.JPG

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sveriges första tror jag inte att det är....

 

Museihuset vid Göta Kanal utanför Ljungsbro har funnits sedan 1994.

http://www.museihuset.se/Batsamlingen.html

Men det är en ideell stiftelse som driver det så det räknas kanske inte i myndighetsögon.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Kul och bra initiativ, men...

 

Västerås fritidsbåtsmuseum har funnits sedan början av 2000-talet, men stängdes nyligen eftersom de förlorade sin lokaler.

 

Sjöhistoriska museet i Stockholm har en fin samling av fritidsbåtar.

 

Mackey

Redigerad av Mackey
Ändrat och lagt till

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det må så vara att det finns fritidsbåtsmuseum sedan tidigare, kul grej i alla fall. Några av båtarna kommer från Sjöhistoriskas samling, de hörbju till samma organisation. Var det något om att lokalen på Djurgården skulle utrymmas?

 

Mvh

Nils Nobbing

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...