Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Kiosklaban

Installera länspump

Rekommendera Poster

Hej gott folk. Ny på forumet och behöver er hjälp. 

Jag har tänkt installera en länspump i min crescent styrpulpet, problemet är att stuvfacket i mitten delar av båten. Det finns en plugg i främre durk så vattnet rinner ner i (bottenskrovet) och ut genom dyvikan och jag tror det blir svårt att komma åt och installera länspumpen bredvid dyvikan. Tänker att man kan borra genom stuvfacket i mitten, lägga plaströr igenom och täta ordentligt men vågar man det? Och sen ha länspump i bensin/batteri facket? Båten ligger i sjön skall tilläggas. 

IMG_3586.PNG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

jag har en liten bohusjulle där jag har en automatisk länspump av typ Rule25S eller motsvarande.

https://www.hjertmans.se/produkter/vatten-vvs/pumpar/lanspumpar-elektriska/rule-lanspump-25s-automatisk


Jag har haft samma typ av pump i alla mina båtar sen mitten av 1990.talet. Dvs 6 eller 7 olika pumpar. 

Pumpar med lösa nivåvakter tycker jag bara är skit.

Pumpen håller min julle läns en hel sommar på ett på våren fulladdat 75 Ah batteri.


jag har haft två problem med mina pumpar.

Senaste gången var det fel på tidsautomatiken när jag köpte pumpen. Jag fick byta till en ny och fungerande i affären.
Första gången berodde på en felmontering/feltänk från min sida, men det var i en betydligt större segelbåt än din båt, så det problemet är inte relevant här.

 

xxxxHPIM0352.jpg.0b7c22ad732e06c0e727db49c683e067.jpg

 

Nu är det ju mycket lättare att montera en länspump i min båt än i din.

Fast hade jag haft din båt hade jag vidtagit såna åtgärder att det hade gått att montera pumpen.

Pumpen skall sitta på det djupaste stället i båten. Rent spontat tycker jag att det borde va i aktertoften, under den blå luckan.

Problemet är att många båtägare är så skiträdda för att göra förändringar i sina båtar.

når inte pumpen ner till vattnet den skall pumpa, får man såga upp så att pumpen når ner.

För mig är det viktigaste att saker och ting fungerar på ett praktiskt sätt.

Välkommen till Maringuiden förresten.

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för snabbt svar. I det blå facket längst bak finns ett litet trekantigt hål i dagsläge, omöjligt att få ner en pump men ditt förslag är alltså att såga ut de lite så man kan montera pumpen så långt ner som möjligt? Att montera den på durken är helt uteslutet förmodar jag? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eller köp en dyrare membranpump, den är självsugande, montera denna i stort sett var du vill ovanför den djupaste punkten och led bara ned en sugslang med sil till pumpschaktet, sedan en slang på pumpens trycksida som leds ut ien genomföring eller över relingen.

Om du vill ha automatik eller inte väljer du själv, det finns både elektroniska och mekaniska nivåvakter.

.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...