Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
Georg_Ohm

Rapporter från sugtömningsstationer 2017

Rekommendera Poster

Fungerar det i vanliga fall att ligga med båten där den större motorbåten på bilden ligger? Är ju åtminstone lite mindre sjö från båtar där och det mesta kommer då framifrån istället för från sidan. Hade varit ännu smidigare om de hade en flytbrygga ut. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tömde också på Guleskär i förrgår håller med om att det kan bli lite besvärligt med svallet. Idag tömde vi i Hunnebostrand innan vi gick in i hamnen och den funkar fortfarande fint men så dåligt uppmärkt att vi först missade pumpen på väg in i hamnen och fick leta en bra stund, för någon hamnkapten gick inte att nå på telefon som kunde talat om var den fanns. 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Där fanns sugtömmningen förr. Den var ju klar för användning i flera år, men öppnades inte. Jag har fått för mig att det berodde på en konflikt mellan Kungshamnsfiskarnas andelsförening och Sotenäs kommun. 

 

Där motorbåten ligger får man bara ligga om man köper diesel - vilket den motorbåten gjorde.

Jag skulle då inte lägga mig där.

Parkerade min bil på en markyta som tillhörde Kungshamnsfiskarnas Andelsförening, för några år sen, Medan nån gaffeltrucksförare placerade högar med lastpallar, så jag skulle få ett helvete att ta mig därifrån, skrev chefen en A4 fullskrivet i mycket hårda ordalag att det var deras mark jag parkerat på. Tror inte det var gaffeltrucksföraren som hittat på det, utan gjorde jobbet på order uppifrån.

Tänkte ett tag att jag skulle svarat honom och påmint honom om det stora mätjobbet jag gjorde för honom i deras isverk och som vi inte tog betalt för. Kom dock till den slutsatsen att "tig min mun - så får du socker". Skitviktiga "hertigar" finns det över allt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har liknande problem på en liten parkeringsplats inom ett spårområde, där det råder tillträdesförbud för andra än de som har tillstånd att vistas och framföra liksom parkera fordon där.

Med polisens goda minne löser vi detta med pallyftare och betongsuggor. Det är effektivt, nu vet alla  som har sina arbetsplatser liksom bostäder i området om detta, och man vågar inte ens parkera en cykel där.

 

Nu åter till sugtömningsproblemet.

I ordets rätta bemärkelse borde väl "direkttömning" innebära att man sätter sig med rumpan utanför bordläggningen och tömmer tarmen, mer direkt kan det ju aldrig bli.

Jag var en gång i det där museet och kollade på "Riksvraket" alltså Vasa, och där i fören, nära bogsprötet hade en liknande toalett med denna typ av direkttömning anordnats.Men det var väl inte därför det sket sig för just den båten.

...

 

  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan, Georg_Ohm säger:

Jag har liknande problem på en liten parkeringsplats inom ett spårområde, där det råder tillträdesförbud för andra än de som har tillstånd att vistas och framföra liksom parkera fordon där.

Med polisens goda minne löser vi detta med pallyftare och betongsuggor. Det är effektivt, nu vet alla  som har sina arbetsplatser liksom bostäder i området om detta, och man vågar inte ens parkera en cykel där.

 

Fast det kan va en liten skillnad om man parkerar på ett öppet område, som tillhört Sotenäs kommun och som används till parkering för den intilliggande småbåtshamnen - så länge jag kan minnas. En dag köper ett företag området för att de har behov av mer mark. Det hade ju varit snyggt om företaget i fråga, hade markerat att det inte längre var tillåtet att parkera inom deras nyinköpta markområde. 

Med den inställningen till sina potentiella kunder, så kan man förstå att en sugtömmingsanläggning som byggdes i samarbete inte kunde öppna på tre år för att man inte blev överens.

 

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hunnebostrand tidigare idag.

Ja det nederländska segelfartyget kom redan igår. Hela kajen var då tom. Varför då lägga fartyget mitt framför pumpen?

Men mitt i kuligen lämnade båten Hunnebo.

IMG_20170806_112036.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hunnebostrand, en annars väldigt bra anläggning. Då det inte ligger andra båtar i vägen, tyvärr gör det det emellanåt.

IMG_20170806_112049.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker att hamnkaptenen, eller nån underhuggare, borde säga till när sånt händer.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan, raol säger:

Tycker att hamnkaptenen, eller nån underhuggare, borde säga till när sånt händer.

Tja, vad kan tre-fyra unga hamnvärdar göra när ett stort segelfartyg har bestämmt sig för att lägga till på den norra kajen?

Jag har inte prata med nån av dessa om detta. Men med en sådant fartyg kommer man ju inte oanmäld, troligtvs hade man bokat plats. Längee österut nedanför Bella Gästis fanns det tillfälliga skyltar uppsatta med texten "reserverat". Kanske hade holländaren missuppfattat instruktionerna, kanske var det reserveat till annat fartyg som ligger där nu.

 

Men slangen är ju lång, kanske hade den räckt tvärskepps holländaren så att man kunde lagt till utmed dennes babordssida för tömning.

 

..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi tänkte tömma tanken och lägga oss på Käringön i natt men sugtömningen funkade inte alls trots att pumpen gick. Hamnvärden försökte att hjälpa till genom att trycka in färskvatten för att få pumpen att suga men inte heller det hjälpte. Detta var ju inte första gången anläggningen krånglar så varför inte felsöka och reparera ordentligt kan man undra?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2017-08-06 på 16:59, raol säger:

Tycker att hamnkaptenen, eller nån underhuggare, borde säga till när sånt händer.

 

Klevens Kjell har väl slutat med ålderns rätt. Annars hade han löst problemet.

Redigerad av Thallatha
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan, Thallatha säger:

 

Klevens Kjell har väl slutat med ålderns rätt. Annars hade han löst problemet.

 

Tänkte samma sak, men ville inte nämna namn. :)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tömde i Hunnebo i morse, konstigt nog, låg det ingen båt ivägen, bra sug, men munstycket behöver nu bytas ut, det har blivit sladdrigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Verkar finnas för få samt väl fungerande tömningsstationer längs våra kuster.
Samt om tanken på båten bara klarar 2-3 dygn innan det är dax för tömning så kan man bara gissa hur många som tömmer i havet istället för att köra en omväg för att hitta en fungerande tömningsstation.

Så passa på att göra Transportstyrelsen uppmärksam på detta problem så kanske det fungerar lite bättre framöver, kanske...  
https://www.transportstyrelsen.se/sv/sjofart/Fritidsbatar/Batlivets-miljofragor/Toalettavfall-fran-fritidsbat/Hitta-tomningsstationer/

Interaktiv karta med tömningsstationer:
https://hamnkartan.azurewebsites.net/

 

Anmälan om brister i avfallsmottagandet kan göras här:

https://www.transportstyrelsen.se/sv/sjofart/Fritidsbatar/Batlivets-miljofragor/Toalettavfall-fran-fritidsbat/brister-i-avfallsmottagandet/

Redigerad av per_62
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan, raol säger:

 

Tänkte samma sak, men ville inte nämna namn. :)

 

 Har du nåt emot Klevens Kjell!?

När man väl lärde känna honom - han var min politiska chef i många år - uppskattade man honom mer och mer. Det var/är en man att lita på. Har han lovat nåt eller sagt nåt, så håller han sitt ord.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan, per_62 säger:

Verkar finnas för få samt väl fungerande tömningsstationer längs våra kuster.
Samt om tanken på båten bara klarar 2-3 dygn innan det är dax för tömning så kan man bara gissa hur många som tömmer i havet istället för att köra en omväg för att hitta en fungerande tömningsstation.

Så passa på att göra Transportstyrelsen uppmärksam på detta problem så kanske det fungerar lite bättre framöver, kanske...  
https://www.transportstyrelsen.se/sv/sjofart/Fritidsbatar/Batlivets-miljofragor/Toalettavfall-fran-fritidsbat/Hitta-tomningsstationer/

Interaktiv karta med tömningsstationer:
https://hamnkartan.azurewebsites.net/

Bra att du påminner. Hoppas alla, bara inte jag skriver in sina synpunkter.

Men man kan ju undra om Transportstyrelsen vidarebefodrar uppgifterna till ägarna av tömningsanläggningarna?

 

Den där hamnkartan finns som app att ladda ned också, men fungerar gör den sedan inte alls...

 

Jag passerade Kungshamn, Guleskären, idag på förmiddagen, två båtar låg och gungade krafigt vid den för höga kajen, en snipa i 26-fotsklassen och en ungefär lika liten segalbåt. Besättningarna sprang fram och tillbaka mellan pumpen och båtarna, av kroppspråket att döma verkade det vara en del problem. 

Jag hade ju redan tömmt i Hunnebo.

 

Sotekanalen var rätt så tom, passerade den omkring 9.30-10.00, en segelbåt framför oss som gick i lagom 6,5 knop, det är bra! Då kan jag hålla rak kurs.

Endast två mötande båtar och dessa en kablellängd in i kanlalen från södra mynningen

...

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det går även bra att maila synpunkter till webbkontakt.sjofart1@transportstyrelsen.se

Jag har mailat länken till denna tråd så får vi se om det blir någon respons.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan, per_62 säger:

Det går även bra att maila synpunkter till webbkontakt.sjofart1@transportstyrelsen.se

Jag har mailat länken till denna tråd så får vi se om det blir någon respons.

Har du fått något svar?

Jag mailade några gånger förra säsongen, inget svar.

Tänkte samla ihop mina synpunkter för denna säsongen och skicka iväg dessa till hösten.

 

Förra säsongen mailade jag även flera av ägarna till sugtömnngsstationerna, som ofta var en hamnansvarig person i den aktuella kommunen, eller hamnföreningen. Jag fick endast ett svar, från hamnansvarig i Hönö Klova, och då hade jag skrivit och berämt den anläggningen, men kommit med några förbättringsförslag, och såg i år att man satt upp större och bättre skyltar, vilket jag saknade förra säsongen.

...

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mailade för en stund sedan, inget svar ännu :P.

Konstigt att du inte fick bättre respons på dina mail förra året!!!

Detta är ju ingen skitfråga utan det är ju skitviktigt att skiten kan tas om hand på ett skitbra sätt.

Det finns säkert andra påtryckningskanaler att prova så att skiten till slut hamnar där den bör.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske har man på Transportstyrelsen helt andra saker att svara på just nu....

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mollösund i förmiddags.

Det är synd att säga att anläggningen är värdelös, för det är den inte, men det tog mer än tio minuter att tömma min 60 literstank. Det var knappt den orkade suga upp havsvattnet. Sugslangen är väldigt lång och vi fick lägga ut hela slangen på bryggan för att få någon som helst sugkraft.

 

Men bryggan är bra, väl avfendrad med bildäck, lagom höjd, och med välputsade glasögon och/eller kikare kan man se skyltarna om man kommer norrifrån, söderifrån syns inte anläggningen.

 

Suck...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rörö.

Det låg en segelbåt av mahogny ivägen, men det gick att komma in vid bryggan ändå. 

Då upptäcker vi att pumpen är strömlös. Trefaskonkakten satt inte i uttaget, lätt ordnat. Hamnkranen ich högtryckstvätten delar på samma eluttag som sugpumpen, det sitter inne i den lilla öppna boden. Bra sug i pumpen, men litet söligt. Denna pump har det bättre koniska munstycket.

 

Segelbåten är en August Plym-båt som SSRS fått i gåva. Kanske får vi i morgon reda på vad som skall hände med den.

..

IMG_20170811_111611.jpg

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mollösund i går 

IMG_20170810_102604.jpg

IMG_20170810_102550.jpg

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte ny motorbåt i höstas. Den låg i Varbergs hamn. Pratade lite om sugtömning med han jag köpte båten av. De var profisionella bryggseglare och bodde 300 meter från sin båtplats och tillbringade all ledig tid i båten i hamnen och såg den som sin sommarstuga. Det han berättade var lite kul att höra. Mitt emot deras båtplats fanns platsen för sugtömning och under förra året så hade de aldrig sett någon lägga till och tömma toaletten. Är det så att i vissa ställen så skiter folk i att använda den och tömmer i havet istället? I bua hamn dom är min hemmahamn så märkte jag att på hösten när det var dax att ta upp båten så åkte alla ut med båten ca 500 meter på utsidan av hamnen och bände innan de åkte tillbaka till båtupptagninge. Kan det vara så att alla åkte ut o tömde toatanken innan upptagning??:ph34r:

  • Förvirrad 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, Kjellman säger:

Jag köpte ny motorbåt i höstas. Den låg i Varbergs hamn. Pratade lite om sugtömning med han jag köpte båten av. De var profisionella bryggseglare och bodde 300 meter från sin båtplats och tillbringade all ledig tid i båten i hamnen och såg den som sin sommarstuga. Det han berättade var lite kul att höra. Mitt emot deras båtplats fanns platsen för sugtömning och under förra året så hade de aldrig sett någon lägga till och tömma toaletten. Är det så att i vissa ställen så skiter folk i att använda den och tömmer i havet istället? I bua hamn dom är min hemmahamn så märkte jag att på hösten när det var dax att ta upp båten så åkte alla ut med båten ca 500 meter på utsidan av hamnen och bände innan de åkte tillbaka till båtupptagninge. Kan det vara så att alla åkte ut o tömde toatanken innan upptagning??:ph34r:

Endast en gång har det varit en båt före mig i "kö" för sugtömning. Förra sommaren låg vi stilla i Fjällbacka pga halsinfektion hos besättningen, samt för en kulingvarning, detta alldeles intill sugtömningsflotten, under två dygt var det endast en båt, förutom vi, som tömnde.

Min personliga uppfattning är att det är få som utnyttjar sugtömningarna. Kanske är det så att dessa aldrig använder sin toalett ombord och passar på att tömma tarm och blåsa i gästhamnarna. Men samtidgt ser jag ju att det vid tjänlig väderlek är många båtar ute i naturhamnarna och att alla naturhamnar inte har torrdass. Jag drar den rent subjektiva slutsatsen att man "skiter i havet" i detta uttrycks alla betydelser.

 

Men det jag i denna tråden, med hjälp av er andra, lyckats påvisa är att det är besvärligt att ta leta rätt på dåligt uppskyltade sugtömningsstationer, krångligt att få in båten på grunt vatten eller intill en alldeles för hög kaj, för att sedan upptäcka att pumpen är strömlös eller att munstycket är trasigt eller fattas. Ja då tvingas man ju tömma skiten i havet på "internationellt vatten" som i bästa fall finns 500 meter utanför hamnpirarna. Jag vet, min näsa vet, att det förekommer tömning även I hamnar! Men dessbättre hör troligtvis inte detta till vanligheterna.

 

Av engagemanget i denna tråd samt den tråden jag startade förra säsongen, drar jag även den slutsatsen, lika subjektivt, att engagemanget för andra saker som havererade motorer, krånlande marinelektronik och utebliven laddning liksom batteriteknik engagerar fler än icke fungerande sugtömnigstationer.

Men all heder åt er som engegerar er i sugtömningseländet!

 

Vi har fått en lag, som man får tycka vad man vill om. Ytterst värnar denna lag om miljö i våra vatten. Det är övergödningen i haven (främst Östersjön?) man vill komma åt. Kanske är det fel att påtvinga fritidsbåtfolket nya förpliktelser. Men någonstans måste man kanske börja.

 

Sedan tycker jag då att vi, fritidsbåtsfolket, kan föregå med gott exempel. Att tömma vårt fekala avfall där det kan transpotras vidare till ett kommunalt reningsverk.

 

Men här brister det. Riksdagen beslutar om en ny lag, kommuner och andra hamnägare tvingas investera stora pengar i sugtömningsanläggningar som köpts in oprövade, vissa fungerar bra, medan andra är rena skiten, och sedan placeras dessa ut många gånger utan eftertanke, på grunt vatten, eller vid en alltför hög kaj, eller långt från bryggan med en alldeles för lång sugslang som följd. Eller kanske på samma brygga som mastkranen finns så att det blir konflikter mellan de som skall masta av eller på och de enstaka som vill sugtömma, dessutom händer det att man glömmer att sätta upp en skylt som berättar att set finns en sugtömningsstation.

 

Nu finns det ypperliga exempel på installationer av sådana anläggningar som i mitt lika subjektiva tyckande är riktigt lyckade. Hönö-Klova, Hunnebostrand och Strömstad. Sedan är den i Havstenssund numera bra också, men bara för grundgående båtar...

 

Sedan tar transportstyrelsen på sig ansvaret att på sin hemsida, lägga ut en hamnkarta med landets alla existerande och ickeexisternade sugtömningsanläggningar, med en positionsangivelse som inte används i den marina världen. Här kan man själv skiva i sina erfarenheter och rödmarkera anläggningar som inte funkar. Då ibland två år gamla noteringar finns kvar kan man ju undra om indormationen på denna sida någonsin vidarebefodrats till den berörda hamnen..?

 

Tja, ge mig kommentarer på detta!

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 2
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jättebra tråd om skiten och hur det fungerar i verkligheten. Transportstyrelsen har fått information om att denna tråd finns så fyll på med mer skitsnack så kanske det i slutänden kan leda till förändringar/förbättringar.
Många kan nog tycka att det är en skitsak om man fultömmer i havet men det är skitviktigt att ALLA gör sitt bästa för att värna om den miljö som vi nyttjar när vi är ute med våra fritidsbåtar.
Sedan kan man kanske tycka att det är en skitsak eftersom det finns betydligt större påverkan från fartyg som tömmer till havs och restprodukter från samhällen, industrier, jordbruk etc som leder till övergödning av haven.
Framförallt Östersjön är ett känsligt innanhav som redan är ytterst belastat och mer gör inte saken bättre.
Samt sluta kissa i havet, minst lika viktigt som skiten som fultöms!
Ledande politiker och Transportstyrelsen behöver inse att det är NU man behöver göra insatser, det gäller att begränsa samtliga källor till övergödning av haven!

 

Redigerad av per_62

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker ju egentligen så här:

Nu när vi påtvingats en lag om att det är förbjudet att fultömma till sjöss, så måste ju lagstiftande myndigheter se till att vi kan tömma våra toatankar på ett alternativt sätt, så att toainnehållet till slut hamnar där det skall, i ett kommunalt avlopssreningeverk.

 

Lite jämförbart är det om eller när, det blev en lag på att bara få använda blyfri bensin eller miljödiesel och det inte fanns någonstans att tanka sådan.

 

Jag vet populära gästhamnar, bland annat på Kosteröarna där man inte har kommunalt avlopp och klent dimensionerat elnät, där det kan vara svårt med en elektrisk sugpump, å andra sidan kan man lägga dit en sådan där flotte med tank och manuell pump. Hamnar som Havstensund och Kungshamn/Gravarne där det under de senaste åren funntis in pump som inte fungerat, men som nu fungerar men ligger illa till... Här har ju också ägaren av hamnen ett ansvar, som dom inte bryr sig om. Eller bryr sig på fel sätt, eller inte har koll på läget.. 

 

Myckte av detta är skrivbordprodukter, måhända lagen baserar sig på vetenskpliga rön baserade på Östersjön, men placeringen av anläggningarna i hamnarna syns ofta vara ett hugskott. "Titta där, där finns ju redan framdraget avlopp och trefas, där lägger vi sugtömningsstationen... alltså längst in i den grundaste delen av hamnen, mellan bryggorna där man tidigare hade haft ortsbefolkningens mindre ekor.  Eller på den fyra meter höga industrikajen, intill transformatorstationen där det finns trefas 400V.

 

Sedan finns det olika fabrikat på dessa sugpumpar, liksom på dess minstycken, en del suger riktigt bra, medan andra har så låg kapacitet att man inte för tömt sin tank. 

 

Jag tror det varit en hel del panik i detta ärende, både när lagen stiftades och sedan hur detta skulle föras ut i landet, kommuner och andra hamnägare har inte hunnit med, inte haft råd, inte haft tid eller varit totalt ointresserade av att ordna med en fungerande sugtömning.

...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En jättebra tråd som tar upp en för många båtägare viktig fråga. Jag tyckte väl också när lagen kom att den kändes ogenomtänkt då det ställdes krav på båtägare innan den ställde krav på tillräckligt stor mängd tömningsstationer. Nu tycker jag det är en bra lag i princip för visst är det onödigt att skita i sjön och pissa i havet även om det bara är en droppe i det stora hela.

Det fanns ju krav på att det skulle byggas tömningsstationer, men finns det krav på att de ska fungera? Annars är det ju lite som att alla hushåll i tätort måste vara anslutna till det kommunala avloppssystemet men inget krav på att det kommunala reningsverket kan ta emot skiten.

 

Hoppas det blir bättre!

 

/Jocke

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sammanfattningsvis en lag som gör att båtägarna antingen håller sig och blir opstiperade, eller gör dem/oss till lagbrytare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...