Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Georg_Ohm

Rapporter från sugtömningsstationer 2017

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Rapporter från kustens sugtömningsstationer 2017.

 

Hej!

I denna tråd tänkte jag att vi skulle prata skit! Ja fekalier, eller hur bra eller svårt det går att sugtömma sin toatank på hela kustens anläggningar för detta.

Förra året startade jag en likadan tråd, som jag tänkte mig skulle inskänka sig till Bohuslän, men nu kör vi hela långa kusten och våra insjöar!

 

Skriv i första hand vad som är bra, att stationen fungerar, att den är lätt att hitta då den har stora fina skyltar, att den ligger vid en lättillgänglig brygga och att det runt om denna är rent och snyggt, samt att det inte ligger andra båtar som inte tömmer i vägen!

 

Men dessvärre är det inte alltid så, skyltar saknas, stationen ligger längst in i den grundaste delen av hamnen, stationen är strömlös, eller så fungerar pumpen, men slangen eller munstycket är trasigt eller borta. Sedan förutsätter jag att alla ickefungerande sugar anmäls till Transportstyrelsens sida, Thalattha visar vägen med en länk, samt att du skickar ett e-brev till ägaren/kommunen/båtklubben... eller vem som nu är huvudman.

 

Sedan kan du ju också tipsa om navigationstips om hur man lättast hittar ut på internationellt vatten...

 

Och tappa nu inte sugen, världen är redan full att tappade sugar!

 

(Bilden föreställer stationen på Styrsö Sandvik)

image.jpeg

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som jag tidigare skrivit så funkar inte tömningsstationerna på Käringön eller Henån, helt döda och jag ringde kommunen och felanmälan. Idag var det så jäkla stormigt så jag kände inte för att försöka leta upp någon mer som kanske inte fungerade så jag fick hitta lite internationellt vatten på vägen.

Det är ju fan att man inte kan vara laglydig och miljömedveten när man faktiskt vill och försöker...

 

Kan hälsa att på vägen till Västkusten stannade vi vid den tömningsstationen som ligger vid KSS i Karlstad vid farleden mot inre hamn (Gästhamn) och den var både fungerande och är lättillgänglig, tumme upp!

 

/Jocke

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I Lerkil finns en som ligger bra till och fungerar.

Hälsningar Ove

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Skall man ut på Internationellt vatten, för att tex gå till Norge, så kan man först Guleskär och tömma sin toatank. Då slipper man att ligga ute på Skagerrak och hålla på att pumpa ut skiten.

 

Sen följer man den röda pilen på bifogat sjökortsklipp

5956bc95ec2b2_SugtmmninIV.thumb.JPG.a1266174da07d130cee64d125315def8.JPG

 

Därefter går man 12 distansminuter rätt västerut - då är man ute ur Svenskt Sjöteritorium.

http://www.transportstyrelsen.se/sv/sjofart/Fritidsbatar/Batlivets-miljofragor/Toalettavfall-fran-fritidsbat/Karta-over-var-forbudet-galler/

 

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19660374.HTM

För den som vill tömma sin toatank lagligt och inte dra iväg sådär 25 distansminuter för nå ut på på utsidan det Svenska Sjöterritoriet, så finns det en karta som visar var tomningsstationerna finn. Både dom som fungerar och dom som inte fungerar.

 

https://hamnkartan.azurewebsites.net/

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hamnkartan är ingen karta på min surfplatta, det är bara en sökfunktion som ger en lista.

 

Ska prova på datorn, den är lite nyare.

 

Tillägg: Jo på datorn blir det ju en fin karta och då ser man samma sak som tidigare år. Det är gott om tömningsmöjligheter där man inte använder båten, i alla fall när man tittar på Stockholmsområdet. Tömningsmöjligheterna finns vid kusten (där hamnarna ligger), men ute i skärgården finns flera områden på vardera ca. 350 km2 som saknar tömningsmöjlighet.

 

Mackey

Redigerad av Mackey
Tillägg
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hankartan kan man se i Ipad, men den tar längre tid att ladda ned. Kör nu dator och Ipad parallellt.

 

Men jag inne och klickade på alla rödmarkerade stationer (i Bohuslän), och flera är felanmälda redan förra säsongen. Man kan ju undra om Transportstyrelsen inte vidarebefordrar uppgifterna till sugtömningstationerns ägare..?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
10 timmar sedan, Mackey säger:

 

Tillägg: Jo på datorn blir det ju en fin karta och då ser man samma sak som tidigare år.

Mackey

 

Nej man ser inte samma sak som förra året.

Då hade nåt klantaschle letat upp alla tänkbara bryggor och lagg in gråa pluppar, ibland upp till 4 st, på ställen där det aldrig kommer att bli några sugtömmningstationer över huvud taget. Dom fungerande gröna och icke fungerande röda, skymtade inte ens fram på vissa ställen.

 

Nu visas bara de gröna och röda plupparna som standard och det går att se var det finns sugtömmningstationer:

Denna förändring av visningen av har ju gjort att kartan blivit användbar.

 

Om vi då dessutom rapporterar in när pumparna inte fungerar eller är oåtkomliga, så blir det ännu bättre.

 

http://www.transportstyrelsen.se/sv/sjofart/Fritidsbatar/Batlivets-miljofragor/Toalettavfall-fran-fritidsbat/brister-i-avfallsmottagandet/

Att det sen finns områden där det är långt mellan stationer - tex  i Norrland - det är ju en annan sak.

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med om att det är en klar förbättring att man kan välja bort att visa vilka hamnar som ännu inte installerat tömningsstation, man såg inte skogen för alla träden förra säsongen.

 

De gråa prickar tror jag är hamnar som enligt lagen ska ta emot toalettavfall, det ska ju i stort sett alla hamnar göra. Sedan kommer det ju inte att bli så. Små hamnar - bl.a. längs norrlandskusten - har ingen möjlighet att bekosta en sugtömningsanläggning och på platser där hamnarna ligger tätt är det ju mera rimligt att man delar på en anläggning mellan flera hamnar.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det här är ju helt otroligt. Vi har en lag som säger att en gästhamn måste ha en sugtömningsanläggning. Så det är väl bara att stänga de gästhamnar som saknar tömning? Vem vill stödja en komun som inte tar sitt miljöansvar? Det utgick ju ett ganska generöst, statligt bidrag. Har båtklubbar råd att bygga sugtömning så borde kommunerna ha det också!

 

Det som är kul är att kommunerna har skyldighet att ta emot toalettavfall, spillolja mm. Även utgångna nödraketer. Så i princip är det bara att pumpa upp toalettavfallet i en dunk eller kanske en kraftig sopsäck, ställa på kajen och meddela kommunen.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan, Georg_Ohm säger:

Hankartan kan man se i Ipad, men den tar längre tid att ladda ned. Kör nu dator och Ipad parallellt.

 

Men jag inne och klickade på alla rödmarkerade stationer (i Bohuslän), och flera är felanmälda redan förra säsongen. Man kan ju undra om Transportstyrelsen inte vidarebefordrar uppgifterna till sugtömningstationerns ägare..?

 

 

 

Det kan ju också vara så att sugtömningsägarna inte återrapporterar till Transportstyrelsen när pumpen är lagad... Då kommer nog kartan att visa en röd plupp i all evighet.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan, Lintott säger:

 

Det kan ju också vara så att sugtömningsägarna inte återrapporterar till Transportstyrelsen när pumpen är lagad... Då kommer nog kartan att visa en röd plupp i all evighet.

Ja det kan vara så. Och "hamnkartan" skulle det vara!

Som när min dotter var liten och undrade var alla "hon-kineser" bodde. Han-kineserna hade hon ju hört talas om...

 

Vi får ju se då vad forumdeltagrana har att rapportera framöver. Men jag tycker, som flera andra, att hela denna grej är skitkass; i politiskt beslut, delegerande, genomförande och skötsel. Men det lyser på kontoret, men ingen jobbar, varesig på statliga verk eller i kustkommunerna. Eller är d et månne så att diverse befattningshavare har fastnat på toa med obstipation eller motsatsen?

 

Några av de röda "plupparna" har jag satt dit, med kommentar, tidigt förra säsongen...

..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
12 timmar sedan, Mackey säger:

Håller med om att det är en klar förbättring att man kan välja bort att visa vilka hamnar som ännu inte installerat tömningsstation, man såg inte skogen för alla träden förra säsongen.

 

De gråa prickar tror jag är hamnar som enligt lagen ska ta emot toalettavfall, det ska ju i stort sett alla hamnar göra. Sedan kommer det ju inte att bli så. Små hamnar - bl.a. längs norrlandskusten - har ingen möjlighet att bekosta en sugtömningsanläggning och på platser där hamnarna ligger tätt är det ju mera rimligt att man delar på en anläggning mellan flera hamnar.

 

Mackey

'

Nej - det kan inte va hamnar som är tvungen att ha en sugtömmingsstation. Här i Bohuslän hade man letat upp varenda sketen brygga. och satt en, två, tre eller 4 grå pluppar på varje.

Man hade tom ibland delat upp i norra och södra bryggan. På bryggor, där det bara ligger små öppna plastbåtar, utan övernattningsmöjligheter. Är man så nitisk i sitt oförstånd, så är det ju närmast en veritabel katastrof.

Nu har ju nån intelligent människa gjort så att man i första hand ser de sugtömmningsstationer som finns, antingen de fungerar eller inte.

 

Klicka i rutan för "Hamnar utan sugtömmningstationer" så kan du se hur det blir. Sen kan man gå ner på kommun för kommun och detaljstudera varje brygga - som jag gjorde förra året - när det gällde Mellersta Bohuslän.

https://hamnkartan.azurewebsites.net/

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Reglerna säger att "mottagningsanordningar för avfall ska finnas i fritidsbåtshamnar för att tillgodose behovet av avfallslämning från de fritidsbåtar som normalt anlöper hamnen." (SJÖFS 2001:13). Det innebär att alla fritidsbåtshamnar som har antingen hemmahörande eller gästande båtar med toalett och som behöver kunna tömma den i den hamnen måste kunna ta emot avfallet på ett ändamålsenligt sätt. Det kan dock ske på olika sätt, antingen genom anläggandet av en egen tömningsstation eller genom samordning med en närliggande hamns mottagningsanordning. Läs mer om detta i Lathund för fritidsbåtshamnar.

En fritidsbåtshamn är definierad (enligt SJÖFS 2001:13) "som en plats eller geografiskt område som inrättats för att ge service till fritidsbåtar, däremot inte små bryggor och enkla förtöjningsplatser". Även båtklubbar ingår i den definitionen. Med service kan räcka att man har underlättat för båtar att förtöja där, och ofta är denna service kopplad till någon form av avgift. Exempel på fritidsbåtshamnar är klubbhamnar, gästhamnar, kommunala hamnar och marinor. De som undantas är naturhamnar."

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ok, det verkar ju mysko.

Det är kanske så att Transportstyrelsen fått en lista från varje kommun med vilka hamnar som finns och lagt in dessa. Det är ju inte så konstigt om Transportstyrelsen inte har lokalkännedom.

 

Här är en lathund för hur man ska bedöma om det krävs toatömningssanläggning eller inte.

 

De hamnar som inte berörs kan man troligen få borttagna genom att kontakta Transportstyrelsen och beskriva varför sugtömning inte behövs just i den hamnen. 

Kontaktperson är Lina Petersson (lina.petersson@transportstyrelsen.se) och hon är väldigt tillmötesgående och uppskattar att få hjälp med att förbättra informationen.

 

Tillägg: I Gästhamnsguiden finns ett 50-tal gästhamnar mellan Göteborg och Strömstad och på Transportstyrelsens karta finns bara ungefär lika många röda och gröna prickar. Det borde betyda att det i alla fall saknas några anläggningar eftersom både båtklubbar och gästhamnar ofta har kravet på sig. Exempelvis verkar Tanumstrand i Grebbestad inte ha någon toatömning, men de kanske delar på den felanmälda anläggningen inne i viken vid fiskaffären.

 

Mackey

Redigerad av Mackey
Tillägg
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OBS. Lagen om att det ska finnas "mottagningsanordningar  i fritidsbåtshamnar" kom 2002. Det är 15 år sedan.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hittills i år har vi tömt tanken i Hönö Klåva, Rörö och Åstol och alla fungerar ok. Den på Hönö är lite dåligt sug i och den på Rörö har nästan för mycket tycker jag.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan, Makro säger:

Hittills i år har vi tömt tanken i Hönö Klåva, Rörö och Åstol och alla fungerar ok. Den på Hönö är lite dåligt sug i och den på Rörö har nästan för mycket tycker jag.

Förra eftersäsongen blev jag duschad av baktrycket på Rörö, inte kul alls.

Så det är ju bra att hålla det munstycket i från sig och utombords då man öppnar ventilen.

Men det är ingen idé att gå in i det trånga utrymmet där då dom använder hamnkranen, då dras kontakten till sugtömningen ur och kranen kopplas in istället.

..

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var i Grebbestad vid Svinnäs Marina igår 4 juli och tömde tanken. En helt ny anläggning som fungerade jättebra. Fick dessutom hjälp av en jättetrevlig kille som sommarjobbade på macken.  Tumme upp.

 

Har testat Bovallstrand tidigare som också har sin station vid en sjömack. Fungerade också alldeles ypperligt, om man nu hittar den.

 

Så årets erfarenhet är två  tumme upp av två möjliga.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Upplysningsvis finns Bovallstrands tömning längre in i viken, man passerar gästhamnen, sjömacken är ju inte direkt anonym, den syns på långt håll.

..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är detta ett problem som främst berör Bohuskusten? I Stockholms norra skärgård där vi vistas, upplever jag att sugtömningen fungerar klanderfritt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan, -PLM- säger:

Är detta ett problem som främst berör Bohuskusten? I Stockholms norra skärgård där vi vistas, upplever jag att sugtömningen fungerar klanderfritt.

Jag har ännu ej navigerat i denna skärgård speciell mycket, har varit korta turer i öppen femmetersbåt till en liten ö som jag glömt namnet på. Än mindre nyttjat sugtömningen.

Men den dagen kanske kommer.

Jag har ju skrivit i denna tråd efter mina erfarenheter, och hoppas nu att ni andra kompletterar från alla avsnitt av kandets kust.

 

Längs Bohuskusten inklusive norra delen av Västra Götalands kust har jag idag den uppfattningen att ungefär hälvten av sugtömningsförsöken misslyckats eller inte skett då jag inte hittat stationen. Bortsett då från den i hemmahamnen som bara var ur funktion en gång då en stor del av stadsdelen var strömlös efter blixtnedslag och kabelbrand i någon matningsstation någonstans.

 

Ja jag anser att det är under all kritik, men hoppas då att det är bättre nu, men vågar inte hoppas för mycket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan, -PLM- säger:

Är detta ett problem som främst berör Bohuskusten? I Stockholms norra skärgård där vi vistas, upplever jag att sugtömningen fungerar klanderfritt.

Jag håller inte riktigt med. Var två ggr i Öregrund förra året, problem båda gångerna.

Sugtömningen i Finnhamn funkade inte för några veckor sedan.

Stora områden saknar helt möjlighet att tömma toatanken.

Flera hamnar saknar sugtömningsanläggning, bl.a. Klintsundet och Husarö.

Fejans sugtömning har fel koordinater.

Mm, mm.

 

Ett smörgåsbord med problem även i Stockholms skärgård, men det blir förhoppningsvis bättre.

 

Mackey

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan, Mackey säger:

Jag håller inte riktigt med. Var två ggr i Öregrund förra året, problem båda gångerna.

Sugtömningen i Finnhamn funkade inte för några veckor sedan.

Stora områden saknar helt möjlighet att tömma toatanken.

Flera hamnar saknar sugtömningsanläggning, bl.a. Klintsundet och Husarö.

Fejans sugtömning har fel koordinater.

Mm, mm.

 

Ett smörgåsbord med problem även i Stockholms skärgård, men det blir förhoppningsvis bättre.

 

Mackey

 

Skönt att höra att vi här i väst inte är ensamma allena om dessa skitproblem. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2017-07-05 på 6:20 AM, Leonardo säger:

 

 

Har testat Bovallstrand tidigare som också har sin station vid en sjömack. Fungerade också alldeles ypperligt, om man nu hittar den.

 

 

 

post-106994-0-89859500-1470113948.jpg.4a072542f23dd5138049acbfc87a9105.jpg

 

post-106994-0-84775900-1470113546.jpg.93f76a9dc6bbc56aff4ba295cbac18c9.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Orten för helgens test blev Källö-Knippla, norr om Göteborg för er som inte är bekanta med området. Jag tror tömningstationen är ny för säsongen och den ligger till vänster precis innanför hamninloppet brevid färjan. Funktionen var som man förväntar sig med ett plus för att det ligger förtöjningstampar på bryggan så man behöver inte dra fram sina egna.

Dock är maxdjup vid normalvattenstånd 1,7 meter.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Makro säger:

 

Dock är maxdjup vid normalvattenstånd 1,7 meter.


Det där låter inget vidare. Ju större båt, desto större sannolikhet att den har en bajstank som behöver tömmas. 1.7 m vid normalvattenstånd kan ju innebära att en majoritet av alla segelbåtar skulle kunna få problem vid lite lågvatten. För att inte tala om vad motorbåtssvall skulle kunna ställa till med!


Är det stenbotten eller går det att muddra?

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, Makro säger:

Orten för helgens test blev Källö-Knippla, norr om Göteborg för er som inte är bekanta med området. Jag tror tömningstationen är ny för säsongen och den ligger till vänster precis innanför hamninloppet brevid färjan. Funktionen var som man förväntar sig med ett plus för att det ligger förtöjningstampar på bryggan så man behöver inte dra fram sina egna.

Dock är maxdjup vid normalvattenstånd 1,7 meter.

Skriv till kommunen och klaga!

Du är väl dessutom själv innevånare i den kommunen!?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag var på Hönö Klova idag, ja vi kom dit igår.

Tömde innan avfärd, vid gårdagens hundpromenad kollade jag att den funkade.

Kanske lite dåligt sug idag, testade med havsvatten, och den sög, med det rann samtidigt ur munstycket då jag lyfte det ovanför vattenytan.

Det är den hårda typen av koniskt munstycke, det finns ingen genomskinlig del av röret eller slangen, så det är svårt att veta när det är klart.

Men detta är nog en av de bättre tömningsstationerna längs Bohuskusten.

 

Bilden är från förra säsongen.

image.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan man kanske skaffa ett eget koniskt, genomskinligt rör och ha som "adapter"?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är så glad! Jag installerade en urinseparerande mulltoa i båten i år. Inga tömningsproblem alls längre. Inga andra problem heller, faktiskt :-)

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...