Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024

Rekommendera Poster

Har blivit med en Orrskär 27 som inte har däckstömmning, finns det någon här som gjort detta och kann ge lite tipps

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller precis på med samma sak i vår Orrskär. Har beställt detta rör, https://www.seasea.se/tömningsrör-septitank, plus däcksförskruvning.

När jag fått röret så får jag komplettera med lagom lång slang och 19 mm ventilationsslang.

Har inte kommit på vad jag ska använda för att få dit en slanganslutning för ventilationen än.

 

Sen tillkommer ett kolfilter för ventilationen också för att inte förpesta luften för hamngrannarna ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en Orrskär 850.

På min så står wc-stolen på tanken.

Vet ej om det är samma på 27-an.

Jag satte in en däcksanslutning för avlopp.

Sen borra jag hål i tanken och sänkte ner ett pvc rör  40 mm i diameter, limmade på en slanganslutning mot tanken. anslöt en 50 mm slang mellan nippeln på tanken och mot däcksgenomföringen.

850-an har en luftslang monterad och det har funkat bra sen 2005.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 timmar sedan, aland säger:

Har en Orrskär 850.

På min så står wc-stolen på tanken.

Vet ej om det är samma på 27-an.

Jag satte in en däcksanslutning för avlopp.

Sen borra jag hål i tanken och sänkte ner ett pvc rör  40 mm i diameter, limmade på en slanganslutning mot tanken. anslöt en 50 mm slang mellan nippeln på tanken och mot däcksgenomföringen.

850-an har en luftslang monterad och det har funkat bra sen 2005.

Jodå likadant på 27:an, har varit inne på samma lösning själv

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På min båt (en helt annat typ) har jag gängat på en T-koppling vid ventilen på sjöutloppet. Sedan går en slang från T-kopplingen till däckstömningen. Skall jag sugtömma tanken öppnar jag bara däcksgenomföringen och tömmer där. Bottenventilen hålls stängd.
Inga ventiler, inget konstigt - inget som kan gå fel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Orrskär 27 har sjöutsläppet inne i tanken, inga slangar att koppla in sig på. Bara en spak inne på toaletten som man öppnar utsläppet med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...