Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
FinMick

Nån seglande Stockholmare som kan skjuta en Fingal 28 i sank?

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)
1 timme sedan, raol säger:

Men då kanske det är användningsgraden som styr livslängden? I så fall känns det ännu vettigare med billiga dynor från t ex Jysk, eftersom det knappast kommer att bli mer än nåt dussin sovnätter totalt de närmsta 3-5 åren.

 

Absolut är det så.

Om man inte skulle använda dem så håller de naturligtvis formen längre.

Den beror det nog på hur tung den personen är som ligger på madrasserna.

 

Om dynorna bara ligger utan att de belastas så blir de på sikt ändå dåliga.

De gamla dynorna i båten var ca 35 år när jag kasserade dem. Tog av tyget på nån av dem. Det var mycket damm av skummet.

Var för ett par dar sen nere och fixade lite el i det fd motorummet. Ovanför elcentralen är det limmat nån form av skumgummi - lik det man använder i ljuddämpande syfte - med vågad yta.

Inte sånt som man ibland kallar porolon.

 https://www.hjertmans.se/produkter/motor-tillbehor/motorrum/motorrumsisolering/motorisolering-1000x500x20mm,

Utan nåt som mer liknar skumgummi.

Sist jag var där ock grejade, för ett par år sen, var det inget problem. Nu dammade det och lossnade stora bitar bara man kom när. Då talar vi om en tid på ca 38 år varav ca 35 som motorrum, med den värmen som kan bli.

Så skummatrial bryts väl även ner efter  "tiden"

För en lite lätt person som inte använder madrassen i nån större omfattning, så duger det nog med vad som helst. 

Redigerad av Thallatha
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bärigheten på madrassen kommer att bli bättre med liggunderlag överst, men är det risk att det blir lite svettigt eftersom fukten inte kan ta vägen ner i madrassen?

Det funkar ju att ligga på liggunderlag i tält så varför inte i båt.

 

Den stora fördelen är ju att man slipper fukt i madrassen och kondens under madrassen. Överdraget till Moshult är ju lite stoppat så svetten transporteras bort. Jag ska nog fundera vidare på det där med liggunderlag överst.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Måste erkänna att jag har svårt att förstå dyndiskussionen. Om man bara lägger 5000:- på en båt så kan man kanske tänka sig att det enbart kommer in några enklare trädgårdsdynor denna säsongen. Jag tycker att det är viktigare att genoföringar, fall, skot och "trimtampar" är vettiga. Fallerar de så blir seglingen kanske väl spännande. Och en utombordare kostar inte mycket om man köper en begagnad dito.

 

Så tänkte min bror och jag när vi köpte en Kungskryssare för 25 år sedan. Dynorna fick vi på köpet och de var rätt sunkiga. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har en soffgrupp i fören samt gästhytt. Vi valde att bädda ner soffgruppen och alltid ha det som säng. Fördelen är att vi nu har en 1,80 bred säng. Problemet var att den blev hård att ligga på. Snål som man är, köpte vi en bäddmadrass på Jysk som vi skar till. Det var fortfarande för hårt att ligga på så vi köpte en dyr tjock bäddmadrass till som vi lade på Jysk madrassen. Nu sover vi bättre i båten än hemma, men totala kostnaden blev 7000 kronor. Bara lägga sig platt på marken och erkänna att det hade nog blivit samma kostnad eller billigare att beställa en formsydd bäddmadrass i bra kvalitet från början. Snålhetenkan bedra visheten!:blink:

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rent spontant - det är en mindre båt, men det känns som ett bättre köp om du vill komma ut på sjön. Ser komplett och ren ut på bilderna, vilket är bra tecken. Båtmodellen är ingen raket-seglare, men en trygg och stabil som inte mycket kan paja på. Utombordare har sina nackdelar vis sjögång och är bullrigare än inombordare, men är okomplicerade och lätta att mecka och ersätta om det inte går att mecka mer.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser bättre ut än den tidigare. Går det för långsamt att segla är det bara att dra igång motorn. 4T drar knappast ngn större mängd bensin.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

La ett bud på den. Får höra imorgon om han som hann före mig tar den eller ej... 

Visade sig att säljaren var hemma från byn där jag bor -- såna 'tillfälligheter' brukar jag lägga vikt vid. Åtminstone då affären sträcker sig såhär långt utanför hemknutarna! :)

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
21 timmar sedan, FinMick säger:

La ett bud på den. Får höra imorgon om han som hann före mig tar den eller ej... 

Visade sig att säljaren var hemma från byn där jag bor -- såna 'tillfälligheter' brukar jag lägga vikt vid. Åtminstone då affären sträcker sig såhär långt utanför hemknutarna! :)

 

Den gick till första spekulanten. Jag fortsätter att refresha blocket-appen!

Redigerad av FinMick

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 timmar sedan, Peter_K säger:

Rent spontant - det är en mindre båt, men det känns som ett bättre köp om du vill komma ut på sjön. Ser komplett och ren ut på bilderna, vilket är bra tecken. Båtmodellen är ingen raket-seglare, men en trygg och stabil som inte mycket kan paja på. Utombordare har sina nackdelar vis sjögång och är bullrigare än inombordare, men är okomplicerade och lätta att mecka och ersätta om det inte går att mecka mer.

 

Förutom övriga nackdelar med utombordare föredrar jag att skruva på en inombordare. Rejäla grejer, oljigt dvs skruvar går att lossa. De utombordare jag haft har drabbats av svårbegripliga elfel, skruvar som fastnat i aluminium, delar som korroderat sönder, motorblocket glipat isär, riggen gått av!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
45 minuter sedan, Kjellman säger:

Nu smälter du hjärtat på några forumrävar!:)

 

När de hämtat sig kanske man tillochmed får hjälp med några kärnfrågor att ställa säljaren inför, eller någon närbelägen räv i Gävle-trakten som känner sig manad till att åka ut och kolla på damen ifråga? Har försökt få kontakt med säljaren, men utan framgångar än.

En bulvan i Stholm kan sköta transaktionerna åt mig, bara jag säger till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det bidde ingen fidra heller. :(

 

Har nu en Karlskrona Viggen och en Maxi 68 på kornet. Av någon anledning dras jag mot långköl, men kan inte riktigt förklara varför. Har ni i tråden något att säga om olika kölar? 

 

Lys-tal undrar jag också över. Läste att Viggen har negativt lys-tal, vad nu det betyder. Då jag googlade det kom det fram en massa sökförslag på Hallberg-Rassy...

Screenshot_20170710-184717.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Negativt lystal finns inte. Det skulle innebära att man gått i mål innan man startat! :D


Troligen avses ett tal under 1. Vi är vana vid temperatur i grader celsius, där vi ofta hanterar minusvärden, så det sättet att tänka kanske spiller över i detta.


Nu har hur som helst hela SRS (som ersättaren till LYS heter) justerats om, så att en båt som tidigare hade SRS 1.000 nu har ~0.820. Det betyder att en hel rad äldre, mindre båtar hamnar under 1.000.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske man avser tänkesättet få man är framme redan då man kliver av bryggan? ;)

 

Spekulerar just nu på en Viggen, en Rock 20 och en Triss Magnum, alla kring Stockholm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ny fråga!

 

Har nu hittat en Vega som verkar behöver komma bort från sin plats helst igår, men har inte möjlighet att segla hem henne riktigt direkt. Ett logistiskt problem alltså. Nu undrar jag då om det finns nån brygga runt Stockholm, gärna ut mot Kapellskär, där en Vega kan få ligga fritt och för intet i ett par veckor?

 

Är bortskämd med ett flertal sådana ställen här hemma, platser med bilväg ända fram och djupa bryggplatser som aldrig används annars... :)

 

Samma fråga för Åland eller Åbo/Nådendal kan också komma till hands i sammanhanget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag tror ett samtal till en gästhamn eller marina är det som gäller, om ingen här har en ledig bryggplats att låna ut. Alternativt är att lägga en handpenning till säljaren och göra upp om full betalning när du hämtar båten ett par veckor senare. 

Redigerad av Peter_K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det har aldrig varit något problem i vår hamn. Det brukar alltid finnas någon som inte sjösatt. Ingen har sagt nej när jag ringt till dem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det blev Havsfidran iallafall! Han som skulle köpa dök tydligen aldrig upp, så turen gick över till mig.

 

Nu ska bara några kalendrar synkas så att jag får med mig en instruktör på hemresan, seglandets ädla konst är ju ännu obekant för mig :)

 

Hon ligger i Gävle, så planen är att gå upp mot Umeå för att sedan hoppa över Kvarken, norr om Valsörarna och sedan en bit längre norrut.

 

Stort tack för alla inhopp, och kom gärna med mer funderingar om ni har några!

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...