Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
FinMick

Nån seglande Stockholmare som kan skjuta en Fingal 28 i sank?

Rekommendera Poster

Har ju min egen båt på land för (alltför stora) renoveringar, så jag har nu funderat lite lätt på att gå över till vindkraft också och köpa nån svensk segelbåt för en spottstyver och därmed få en båtsäsong 2017 ändå.

 

Snubblade då på facebook över en Fingal 28. Den ser lite risig ut, men om jag förstod säljaren rätt så verkade sista slutligen dynornas dåliga skick vara det största problemet...

Priset på 5000kr bjuder ju inte på stora förväntningar, men ställer inte heller till med ekonomiska hinder.

 

Nu undrar jag alltså -- som rubriken anger -- om här finns någon segelbåtserfaren forumräv inom rimligt avstånd till Värmdö som skulle känna inspiration till att kolla in båten ifråga och vid behov skjuta min köpiver i sank innan jag kör ett par hundra mil för att segla hem henne?

 

Jag har inte några höga krav. Hon bör flyta, och helst klara däromkring 500 sjömil (till hösten alltså) utan större åthävor. De första 300 M ska vara ganska underhållsfria, för så långt har jag att tillryggalägga innan den är hemseglad.

 

Har ingen tidigare erfarenhet av segel, men tar isåfall hemresan som 'läroavtalsutbildning'.

 

Har någon andra förslag på båtar (gärna då längre norrut, närmare Kvarken) så är ju dessa givetvis välkomna!

Screenshot_20170628-171650.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På segelbåtar finns några saker som kan generera stora kostnader:

- Motorn. Ny inombordare kostar kanske 50-100 kkr, utombordare från 10.000 kr kanske (?) ny

- Segel. Glöm att hitta begagnat om du inte har jättetur. Nya segel till en Fingal kostar 15.000 kr/st. Du behöver 2-3 st minst (storsegel, genua och/eller kryssfock), är de äldre än tio år börjar de vara tveksamma i formen, är de äldre än 20 år duger de som soltak i någons trädgård

 - Dynor. Nya kostar 10-25 kkr till en båt beroende på om du syr själv eller lämnar bort (du kan säkert sy billigare själv med skräpmaterial)

 

Till det kommer allt annat sådant som kan vara gammalt. Skot- och fallinor, 500 kr/st och uppåt, bomkapell 3.000 kr, spis 2.000 kr och uppåt osv. Block kostar en del. 

 

Tips - köp en så komplett och fräsch båt som möjligt. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag seglar en IF med 20 år gamla segel, en 5hk utombordare som kostade 4.000 och med 2 år gamla dynor som jag köpte på jysk för 299kr styck och skar till själv. Var ute 22 nätter förra säsongen och siktar på detsamma denna.

 

5000 kr är billigare än 7 dagar i Spanien. Kanske får du en kanonupplevelse, kanske kör du den på tippen. Men du kommer inte veta fören du provat.

 

Låt inte alla som lagt 300.000 kr på sina båtar och klättrat på båtstegen i 30 år skrämma dig.

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man behöver inte lägga 300.000 för att få en komplett båt; men det är bättre att lägga kanske 20.000 kr på ett fin exemplar än 5.000 kr på ett exemplar som måste fixas. 

 

Jysks madrasser för 299 kr håller inte speciellt länge, tyvärr. Och visst - värderar man sitt eget slit till noll kan man ju göra nya dynor var tredje år om man vill. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast om man köper för 5000 så måste väl tanken vara att sänka den i Landsortsdjupet till hösten?

 

Absolut billigaste sättet att äga en båt!

 

Det ligger en mycket risigare Fingal vid brygga på min båtklubb....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, Peter_K säger:

Jysks madrasser för 299 kr håller inte speciellt länge, tyvärr.


På vilket sätt håller de inte? Beror det på hur mycket man använder dem, eller blir de dåliga oavsett om de används eller inte? Inomhus kan ju såna madrasser vara fullt dugliga i 30+ år.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rörande Jysk å madrasser så har jag seglat och sovit på dessa sedan oktober ifjol... Rörande dingal så är det en trevlig båt.. Mast och bom på bilden är nyare än båten, men tyvärr skall jag rekommendera ett köp så behöver jag mer info

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag bor hyfsat nära Värmdö och skulle eventuellt kunna kolla på henne under nästa vecka, om det skulle vara till hjälp.

Hojta till här eller via PM med detaljer om du vill ha hjälp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Angående Jysk-madrasser; har vid ett par tillfällen läst om personer som fått byta sina billiga madrasser för att de tappat spänsten efter bara några år. Kanske är de bättre idag, men med tanke på hur mycket arbete det är att fixa dynor hade jag satsat på riktigt kallskum. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men frågan är som sagt: blir de sämre med tiden oavsett användning, eller sker den nämnda försämringen på grund av frekvent användning? Vi planerar nämligen att göra nya dynor just med den metoden ("riktiga" finns inga pengar till). Och eftersom såna dynor håller i evigheter inomhus undrar jag om det är miljön i båten som ställer till det.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan, raol säger:

Men frågan är som sagt: blir de sämre med tiden oavsett användning, eller sker den nämnda försämringen på grund av frekvent användning? Vi planerar nämligen att göra nya dynor just med den metoden ("riktiga" finns inga pengar till). Och eftersom såna dynor håller i evigheter inomhus undrar jag om det är miljön i båten som ställer till det.

 

Det kan jag inte svara på - jag är inte dyn-expert. Till ett hem hade jag lätt kunnat köpa Jysk-madrass, tappar den formen efter ett par år är den ju bara att ersätta. Men en som är tillskuren... nej, det hade jag inte gjort. Då hade jag hellre behållt de gamla om de inte var jättemögliga tills jag haft råd att köpa kallskum (finns på t ex Kungsängen för okej pris där jag köpte, man lämnar in en mall, de skär)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
48 minuter sedan, Caribic410 säger:

Kallskum vs?

Jysk lågprismadrass. 

 

Men - dynor är bara en liten del som jag skrev i mitt första inlägg i tråden. Och jag vidhåller; idag är det mest lönsamt att köpa välskött och med fräscha segel etc där någon annan tagit de kostnaderna redan. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska poängtera att jag ju inte tänkte kappsegla, hur stor förlust är det att seglen tappat form? Sålänge de inte ser ut som Holländaren i piratfilmerna tänker jag att det ska gå bra?

 

Jonas, om det inte är till besvär för dig så skulle det vara till hjälp med nån som kan kolla på plats, känns lite väl osäkert att ställa in sig på båtköp med tre bilder och en konversation på facebook :P

Detaljer vet jag ju tyvärr inget om, oerfaren som jag är... Det är väl bara att åka och kolla antar jag?

 

Som bakgrundsinfo kan nämnas att motorbåten jag köpte ifjol denna tid kommer från samma tidsperiod som denna Fingal, och förmodligen kan räknas vara i ungefär samma skick. Den tappade backslaget efter drygt 30M och gav mig mycket huvudverk under fyra intensiva veckor, men sedan tillryggalade jag kring 250 relativt problemfria distanser innan den frös fast en helg i november.

Jag är med andra ord helt nöjd med att åka med vad andra kallar 'skräp', sålänge det flyter och kan anser säkert.

 

Det kom några goda råd redan i tråden. Jag avvaktar ett tag och ser vad som ännu kan komma upp. I bästa fall köper ju nån annan båten och därmed också frågeställningen! Framtiden visar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är av samma anledning man vill ha nyare segel oavsett om man kappseglar eller om man semesterseglar. Trötta segel gör att båten lutar mycket, vilket ökar avdriften och därmed också gör att man får det jobbigare på kryssen (det blir fler slag) förutom att det är obekvämt med en båt som lutar mycket. 

 

Börja med att kolla ålder på dem. "Original/gamla men i fint skick" finns inte även om säljare påstår det. Det har hänt för mycket med material sedan den här båten tillverkades för femtio år sedan...

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En fråga är ju om det finns någon motor... Även om det nu är en segelbåt så är en motor praktisk i och ur hamn.

Ser att det sitter något på akterspegeln som får mig att tro att båten haft utombordare. Fin Gal är en båt som ursprungligen inte ritades för inombordsmotor men många har ändå fått en sådan installerad. propelleraxeln kommer då ut vid sidan om hjärtstocken... Detta gör att man ibland får tänka sig för vid en hamnmanöver.

 

Rörande Fin Gal med aktersnurra så bär båten inte gärna mycket vikt akteröver... Jag har faktiskt i min ägo en originalritning där konstruktören i handskrift har lagt kommentaren... "båten seglar bäst trimmad på näsan ( vikt föröver)..... På min ritning så ser man även att Reimers ritat in en lämplig plats för att förvara utombordsmotorn under segling.

 

Så en risig Fin Gal med en aktersnurra väcker inget habegär hos mig, En baktung Fin Gal med dåliga segel seglar inte på långa vägar så väl som de båtar som gjorde succe i Gotland runt på 60 talet...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade nog hellre lagt pengarna på den här som visserligen är mindre i storlek men som ändå känns fräschare och därmed prisvärd (vet inget om båten annat än vad som står i annonsen)

https://m.blocket.se/stockholm/Hallberg_Rassy_Misil_II_73019609.htm?ca=11&w=3

eller; den här som är närmare dig (dåligt med dokumentation i annonsen)

https://m.blocket.se/vasternorrland/Albin_Vega__70_72978380.htm?ca=11&w=3

Birdie 24 är trevliga båtar också, https://m.blocket.se/stockholm/Fin_Birdie_24_1979_72327070.htm?ca=11&w=3

 

...osv. 

Finns massor som inte behöver kosta skjortan men som är kompletta båtar och seglar helt okej. 

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

https://m.blocket.se/stockholm/Fingal_28_Segelbat_74050704.htm?ca=11&w=1

 

Det är alltså denna jag tittat på. Snubblade över den på blocket också när jag surfade vidare från Peters förslag.

 

Priset är tyvärr avgörande i detta fall, argumentet är att jag sätter mindre cash än vad jag annars hade bränt på renoveringen på en annan båt, och slår ut renoveringen av den andra på två år istället = win/win.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köper nästan ditt resonemang, anledningen till att jag inte köper det fullt ut är att jag tror att om du köper den föreslagna lågpris-Fingal så kommer du istället att ha två båtar att renovera i stället för en =loose/loose i så fall. 

Jag kan ha fel, men när en båt ser såpass bedagad på bilderna som den här gör brukar även resten av båten ha ungefär samma nivå på underhållet. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ibland är renoveringen själva grejen även om det ofta är ekonomiskt bättre att köpa lite dyrare. 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter allt snack om dynor å gamla segel mm så lägger jag mig i.

Det finns nog de som slagit vad om hur länge det dröjer innan jag svarar tänker jag....:)

 

De sista Fingal som gjordes var betydligt bättre kvalite än de första, kanske naturligt. Å oavsett så är det en säker å trygg å stadig bår som tål mycket stryk . Seglar bra, med eller utan uttöjda segel. Men i praktiken så är det så lite skillnad så varför tjata om nya segel när det inte gör mer än kanske en ½ knop på bidevind? Å är de inte uttojda så....., sen finns det symaskin.

 

Å visst, backa med proppaxeln snett kräver sin teknik. Men långköl å andra sidan har sina fördelar. Å att jämföra, som förslaget att titta på en Misil 2, de är inte ens samma typ av båtar.

 

Så mitt råd är att om båten är "hel" men finishen sämre men du vill ha nått bra så köp den. Det är den blanka fina ytan å inga repor å papper på att motorn är "nästan" ny som man betalar för. Frågan är eg vilket man vill, äga en dyr segegbåt som man inte vill förlora värdet på eller ha en som man inte behöver vara rädd om men kan segla av hjärtans lust. Att ha så välstädat så man kan inte gå ombord med leriga skor, å gnugga lacket dagarna i ända, eller segla å inte bry sig om att lacket är matt, That´s the "frågan"  :D

(Vicken härlig kontamination hörni...äkta swinglish...)

 

Bäst jag talar om....min Fingal är inte sunkig, så den skulle kosta mycket mer än det låga prise vi pratar om.  Å kära gamla MD1:an bara tuffar på, lättstartad å enormt soppasnål. Men hon är inte till salu, inte så länge jag kan klättra upp i masten som sagt. Eller jag hittar en katamaran som passar både mig å plånboken. Å nu när jag har har ny toa samt hålltank så är hon "skitbra" segla med.

Hälsar en Riskig Prick.

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 timmar sedan, Peter_K säger:

Jysk lågprismadrass. 

 

Men - dynor är bara en liten del som jag skrev i mitt första inlägg i tråden. Och jag vidhåller; idag är det mest lönsamt att köpa välskött och med fräscha segel etc där någon annan tagit de kostnaderna redan. 

Vad är det för skum i jysk lågpris då? 

Vad är skillnaden mot "kallskum".?

Jag har fått för mej de flesta skum är pu-skum.. blandas väl å sprutas kall.. viss värme avges ju såklart vid härdning.

Vad finns det annars för skum som funkar... billigare.. e jag rveksam till att det går att göra.. 

Hur, med vad?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
36 minuter sedan, Caribic410 säger:

Vad är det för skum i jysk lågpris då? 

Vad är skillnaden mot "kallskum".?

Jag har fått för mej de flesta skum är pu-skum.. blandas väl å sprutas kall.. viss värme avges ju såklart vid härdning.

Vad finns det annars för skum som funkar... billigare.. e jag rveksam till att det går att göra.. 

Hur, med vad?

Som jag skrev...

"Det kan jag inte svara på - jag är inte dyn-expert. Till ett hem hade jag lätt kunnat köpa Jysk-madrass, tappar den formen efter ett par år är den ju bara att ersätta. Men en som är tillskuren... nej, det hade jag inte gjort. Då hade jag hellre behållt de gamla om de inte var jättemögliga tills jag haft råd att köpa kallskum (finns på t ex Kungsängen för okej pris där jag köpte, man lämnar in en mall, de skär)"

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

IKEA brukar ha rätt bra kvalité även på sina billigare produkter, så köp en Moshult (90x200) för 400:- kr.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är det ju densiteten som är viktig.

Köpte lite bättre madrasser hos Jysk än de allra billigaste. Plockade ur madrasserna ur överdraget, skar till dem och sydde till överdraget efter den nya formen på madrasserna. 

Det hela var tänkt som ett provisorium. Ville inte beställa nya dynor innan jag var klar med renoveringen på förpiken, men var samtidigt i skriande behov av nya dynor. Dom gamla var tunna och helt slut.

De inte helt billiga Jytskmadraserna var på 25 kg/m3.

Tror att man rekommenderar 35 kg/m3 till båtmadrasser för personer som väger upp till 100 kg

Jag skulle nog behöva madrasser på 50 kg/m3 :wacko:

Har nog haft mina madrasser i 5 år, men de har redan sett sina bästa dagar - åtminstone för mig som väger närmare 1/8 ton. Å andra sidan kostade de bara 2500 kr plus en hel del jobb. Men som "statsanställd utan arbetsplikt" så är ju min nedlagda arbetstid gratis.
 

http://thallatha.blogspot.se/2012/06/nya-madrasser-i-forpiken.html

Hur jag skall göra med madrasserna i förpiken framåt får jag se. Segling och övernattning i båten ser ut att bli allt mindre för varje år som går.

Funderade i fjol om jag skulle lägga ett 12 mm liggunderlag ovanpå - inne i överdraget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
26 minuter sedan, Mackey säger:

IKEA brukar ha rätt bra kvalité även på sina billigare produkter, så köp en Moshult (90x200) för 400:- kr.

 

Mackey

 Moshult är på 28 kg/m3 - lite bättre densitet och en tredjedel av priset på mina madrasser (för 7 år sen)

Å andra sidan är mina madrasser 13 cm tjocka.

 

Fast man skulle kunna limma på 12 mm hårt liggunderlag (från Ö&B) innan man sdde till överdragetpå IKEA-madrasserna.

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan, Peter_K säger:

Som jag skrev...

"Det kan jag inte svara på - jag är inte dyn-expert. Till ett hem hade jag lätt kunnat köpa Jysk-madrass, tappar den formen efter ett par år är den ju bara att ersätta. Men en som är tillskuren... nej, det hade jag inte gjort. Då hade jag hellre behållt de gamla om de inte var jättemögliga tills jag haft råd att köpa kallskum (finns på t ex Kungsängen för okej pris där jag köpte, man lämnar in en mall, de skär)"

 

 

Då har jag missat att läsa rätt. Tolkade ditt "kallskum" som ett specifikt, dyr-svår-tillverkat högkvalitetsmaterial.. så min fråga var ju egentligen... vad är "kallskum" och "kallskum" i förhållande till vilken sorts skum.. eftersom då "billiga" varianter inte är just den typen?

så det kan vara samma typ av skum även när det säljs "billigt"?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aha.. man kan ju googla. Det verkar tillverkas skum av massa olika termoplasttyper.

 

pu- det vanligaste och förmodligen billigaste, finns ju såklart i olika densitet beroende  på bubbelstorlek... det gemensamma med just pu verkar vara samlingsnamnet kallskum då härjnings/skum-processen sker "kallt" med antingen/och reaktion med aktivator-fukt.. precis som fogskum.. samma typ fast mer elastisk.

de flesta madrasser är ju isf i kallskum.. kan ju vara så att tätare varianter kostar mer.

 

Fingalen.. går den att använda dugligt för dej så som den är... så är ju kostnaden som att hyra motsvarande i en vecka..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men då kanske det är användningsgraden som styr livslängden? I så fall känns det ännu vettigare med billiga dynor från t ex Jysk, eftersom det knappast kommer att bli mer än nåt dussin sovnätter totalt de närmsta 3-5 åren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...