Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
jagren

Nationalitetsflagga i masten

Rekommendera Poster

Hej,

 

Vad gäller när man har utländska gäster ombord eller seglar till t.ex Åland, Danmark, e.dyl ?

 

Ska jag flytta klubbvimpel till babord och ha nationalitetsflagga i styrbords spridare?

 

Mvh ☺

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gästflagg eller destinationsflagg förs i styrbords sejnfall, då flyttas klubbvimplar och annat till babord.

 

Rörande flagg för dina gäster är jag osäker.. Jag återkommer om jag får mer kunskap... Men troligen så har vi säkert någon kunnig medlem i ärendet här på Maringuiden.

 

Fair Winds

Stefan

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Stefan,

 

och precis så har jag gjort vad gäller gästflagg... Vad är destinationsflagg?

Är det att jag direkt vid avgång hissar t.ex Ålandsflaggan redan i Stockholms skärgård innan man ens har kommit ut på Ålandshav? 

 

Och som sagt, undrade just om det är samma vid utländska gäster ombord, dvs att man även då flyttar klubbvimplar till babords sejnfall...

 

Hoppas någon kan bekräfta ☺

 

Navigare Necesse Est...

Joakim

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har jättesvårt att se att man skall hissa en särskilld flagga om du har utländska gäster ombord. Flaggan i aktern (=flaggspelet) visar båtens nationalitet, flaggan i masten skall visa landet du besöker. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gästflagg och destinationsflagg är samma sak, så ja man kan hissa flagga som gäller för det land man tänker besöka när man sätter segel...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Destinationsflaggan heter ju även Artighetsflagga (courtesy flag). Sätts innan man når destinationslandets territorialgräns men kan sättas redan innan avgång. Handelsfartyg brukade sätta den ett par timmar innan avgång samtidigt som man satte avgångsflaggan, signalflagga P (Blue Peter). 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man har utländsk besättning som man vill skryta om sätter man deras nationsflagga under BB vantspridare. Under SB för man som vanligt överst destinationsflagga och där under ev. klubbflaggor.

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minuter sedan, Bosse säger:

Om man har utländsk besättning som man vill skryta om sätter man deras nationsflagga under BB vantspridare. Under SB för man som vanligt överst destinationsflagga och där under ev. klubbflaggor.

 

/B

Nej, inga klubbvimplar eller annat under gästflaggan, gästflagg förs ensam på styrbords sida.

http://www.sxk.se/sxk-riksforeningen/kryssarklubbens-flaggreglemente

Fair Winds

Stefan

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så, förenklat:

Flaggningsställena i hedersordning:

1: Akter

2: Styrbord

3: Babord

Nationsflaggor förs ensamma, övriga flyttas ner i rang.

Har jag missat nåt?

 

Ska inhandla en Finsk fana att hissa vid avseglingen från Gävle i augusti :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glöm inte gösstaken, om jag minns rätt har man kaptens standar eller rederivimpel där.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan, bhemac säger:

Glöm inte gösstaken, om jag minns rätt har man kaptens standar eller rederivimpel där.

 

Om några veckor räknas jag bland de seglandes skara, så gösstaken behöver jag väl inte tänka på längre? ;)

 

Men å andra sidan, växer fartygsparken i denna takt länge så blir det nog att fixa egen vimpel också!

Redigerad av FinMick

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja du behöver nog en rederiflagga ;)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förundrar mig över vad här kallas kallas gästflagg. I mitt vokabulär är det en flagga man för under BB saling om utländska gäster är ombord.

Tidigare var flaggan obligatorisk i finska vatten men har inte hittat några paragrafer om den nu...

Gästflagg är enligt min mening således inte synonymt med destinationsflagga eller artighetsflagga.

Kan ha fel, men en börjar bli gammal...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det jag fått lära mig är att man i BB sejnfall för befälhavarens nationsflagga i de fall där denne har annan nationstillhörighet än båten. När vi hyrt båt utomlands har vi sålunda fört svensk flagga i BB.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

3 minuter sedan, ArneRadar säger:

Det jag fått lära mig är att man i BB sejnfall för befälhavarens nationsflagga i de fall där denne har annan nationstillhörighet än båten. När vi hyrt båt utomlands har vi sålunda fört svensk flagga i BB.

Det är enligt min mening helt korrekt.

Gästflaggan förs under BB salning.

Om du hyr båt i tex Kroatien för båten Kroatisk flagg men fast du är kapten ombord är du även gäst i relation till den Kroatiska flaggan.

Fast du vore av Kroatisk nationalitet hissas en Amerikansk flagga under BB salning om din älskarinna du har med dig kommer från USA. 

Den besättningsman av högsta rang som har annan nationalitet än fartygets flagg är den flagg som förs under BB salning och bara den. Detta även om besättningen består av tio nationaliteter...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bl.a. med tanke på hur vanligt det är med bekvämlighetsflagg hade jag en helt annan uppfattning. Ett Panamaregistrerat kryssningsfartyg med svensk befälhavare för väl svensk flagg om babord, inte amerikansk ens om Mae West skulle varit ombord med aldrig så många pistoler i fickan???

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett registrerat fartyg för ägarens nationsflagga eller, om du registrerat i annat land, detta lands flagga. Flaggan visar vilken flaggstat man tillhör och vilka regler som gäller för fartyget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
28 minuter sedan, Funkis säger:

Ett registrerat fartyg för ägarens nationsflagga eller, om du registrerat i annat land, detta lands flagga. Flaggan visar vilken flaggstat man tillhör och vilka regler som gäller för fartyget.

 

Vad som förs i aktern råder det nog ingen tvekan om. Frågan gällde regler kring nationsflagga i BB sejnfall. Gästflagg är ett nytt begrepp för mig, däremot har jag fått lära mig att man för befälhavarflagg om dennes nationalitet avviker från fartygets tillhörighet. Kanske avses samma sak dvs att befälhavaren betraktas som gäst, även om jag tycker det låter konstigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2017-07-19 på 18:35, LonelyBird säger:

Den besättningsman av högsta rang som har annan nationalitet än fartygets flagg är den flagg som förs under BB salning och bara den. Detta även om besättningen består av tio nationaliteter...

Det här är inget jag känner igen från svenska fartyg. Referenser?

Om SB förs artighetsflaggan om nästa hamn inte är svensk. Den förs alltid ensam. En fritidsbåt som inte är på väg ut ur landet kan föra klubbflagg(or) om SB. Sätter man en artighetsflagga så flyttas klubbflaggor mm till BB.

En privat flagga (kaptenens) kan sättas på gösstaken eller i topp på pålmasten.

Rederiets flagga brukar föras om BB.

Salning är det länge sedan fartygen hade och även då sattes dessa flaggor från ett flaggrå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...