Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024

Rekommendera Poster

Hej på er!

 

Hoppas på att det sitter någon med kunskap som kan dela med sig av den. Jag tänkte lämna in motorn idag men verkstaden nekade pga åldern på motorn.

 

Här är ett youtube klipp där man hör oljudet! vad kan det tänkas vara?

 

är oerhört tacksam för svar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu sitter det nog ingen kamrem på en 2-pluggare. Svårt att avgöra men får jag gissa så lagerknack eller en reedventil som tackat för kaffet

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gelis om det är lagerknack är det godnatt med motorn då? En sak som jag märkt är att det försvinner vid vissa specifika varvtal och ibland är det helt borta för att göra otrevlig entré senare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har det uppkommit plötsligt eller blivit gradvis värre?

Med min obetydliga erfarenhet tycker jag det  låter lite gnisslande och inte som knackande lager. Kanske lyfta på svänghjulet och se om något tar i någonstans.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det har blivit värre men motorn svarar bra och dör inte, förut var det enbart när den gick på tomgång men nu i är det lite hela tiden. Ja det är mer ett gnisslande ljud. Innan jag sjösatte den så var det någon som tagit tändstiften så jag har nya men vet inte hur de gamla såg ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Någon som tagit tändstiften???

Har den stått utan stift länge? Då kunde man tänka sig rost i loppen, men det skulle väl inte gnissla.

Om det var min motor skulle jag försöka vicka på svänghjulet i sidled, och om det inte var fullständigt tight misstänka ramlager (heter väl så även på utombordare?). Sedan lyfta på svänghjulet och se efter tecken på nötning. Och sedan.....?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Subjektivt tycker jag det låter som om startmotorns bendixdrev inte släpper när du släppt startnyckeln, och drar med startmotorn runt... 

Det är nu lätt att kolla, du ser ju bendixdrevet högst upp på startmotorn.

..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tack för alla svaren, jag ska dit i morgon och se efter om det kan vara något av vad som nämnts! 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sådant ljud har jag haft i min kinesiska utombordare, var en plastkåpa som ändrat läge och skavde.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

kan ju vara något under svänghjulet som ligger och skaver,kolla det .

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Polaren hade liknande ljud på sin 5hk snurra då visade sig det att det var topplockspackningen som sjöng på sista versen, den dog helt efter ett tag. Knappast det här men tänkte dela med mig av det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...