Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
matte69

Storlek på plättankare

Rekommendera Poster

Har en ryds 550ht och undrar vilken vikt som är lämplig på plättankare till den!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Plättankare/tallriksankare brukar inte vara någon höjdare alls. Men kan ju funka i skyddade lägen med bra ankarbotten. 

Så det enkla svaret blir ju, så stort du mäktar med. Och så ett par meter kätting till det. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Plätten är ganska bra som tillfälligt ankare. Fäster hyfsat på de flesta bottnar utom sand. 

Fördelen är att den är lätt att stuva och hantera. 

Fast ska man ligga över natt eller lämna båten i en naturhamn för promenad skulle inte jag lita på en plätt. 

Nu var ju frågan om hur stor plätten ska vara och då är svaret precis som kopparsvansen skrev. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, nu vet jag inte var i Sverige du är men i Sthlm skärgård är plätt kanon.

Vi har 15 kg till 3 ton båt och den litar vi 100% på.

(Inför ankarköp kollade jag här på forumet. det stod mellan plätt och Bruce ca 50/50)

Ren sand är kass men det är väldigt sällsynt här i Sthlm. Där är Bruce lite bättre.

Tag en på 5-8 kg så har du ett som fungerar fint.

Sätt gärna lite kätting närmast plätten så lägger den sig ned på botten och greppar bra.

Trevlig sommar.

 

// Mats W

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad det gäller din fråga om hur stort du bör ha...Jag skulle vilja tro 5-7 kilo då din båt väger (enligt spec) 550 kilo https://www.sokbat.se/Modell/ryds/550-ht

 

Vi har på vår Nidelv 28, en plätt  på 12 kilo... Funkar alldeles utmärkt.

 

Västkusten, från Göteborg och uppåt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I alla ankartester hamnar plätt nästan alltid sist. Prisskillnaden mellan en plätt och ett "ful-bruce" är några tior. Biltema har ett ankare av "Deltatyp" som sägs vara bra, garanterat bättre än en plätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 timmar sedan, bhemac säger:

I alla ankartester hamnar plätt nästan alltid sist. Prisskillnaden mellan en plätt och ett "ful-bruce" är några tior. Biltema har ett ankare av "Deltatyp" som sägs vara bra, garanterat bättre än en plätt.

 

Kan bara gå på egen erfarenhet:

 

Nidelv 28

3500 Kg

Plättankare 12 Kg

Haft denna båt sen 2013

bottensläppt en gång med detta ankare, från Göteborg (Askimsfjorden och utanför) upp till Grebbestad - Många olika bottnar

 

Hade tidigare Ancas Queen 24"

Vikt 1800 Kg

Deltaankare (Brucekopia) 7,5 Kg

Hade den båten från 2007 - 2013

Samma körområde på västkusten

Bottensläppte åtminstone fyra gånger under den perioden...

 

Så, jo: Jag kan nog tycka att plättankaret håller måttet...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dessutom;

 

Med detta plättankare jag har nu, sitter en liten lätt kätting på c:a 50 cm, sen är det bandlina (inte blyad)

 

På förra ankaret satt en halvgrov kätting på c:a 2½ meter, och sedan rep (inte blyat)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ska be att få rätta mig själv:

 

Bruce är Bruce

Delta är Delta

 

Det ankare jag hade i Ancas:en var en Brucekopia, och inget annat...

 

Rätt ska vara rätt :):):) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Plättankare är lunchankare/fiskeankare anser jag.

 

Själv har jag Bruce (15 kg i aktern) and Delta (25 kg i fören vid svajliggning) ankare på min båt. Båda fungerar mkt bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

De som säger i en hamn att det är dålig botten här, man draggar. De har ofta en plätt eller dragg.

det funkar inte med en 5kg dragg/plätt till 3ton båt.

Själv har jag en gång i tiden haft ett 12kg Danforth till 2,5ton båt, den kom ofta med intill bryggan/klippan efter iläggning.

Numera litar jag på ett 10kg Bruce.

Redigerad av vega1959

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det beror ju väldigt mycket på när, var och hur man ankrar. Sen är det en väldig skillnad på om man har ett ankare akter eller svajankrar.

Jag hör en del som är nöjda med sina plättar, inget fel i det. Själv har jag oftast en Danforth i aktern, vi har mycket sandbotten. I fram har jag Delta och kätting. Sätter nog ett Bruce i aktern så småningom. Danforth är lätt att klämma sig på. Min båt levererades med en hemmagjord plätt, gjuten i en fälgkåpa troligen med kabelbly men den funkar inte för mig. Har även ett gammalt stockankare som har kommit till användning någon gång. Någon kätting har jag aldrig haft på akterankarna, däremot en 10kg ankarvikt vid behov.

Det kan vara ide att kolla ankartester, åtminstone de som är gjorda i sjön. Tester av ankare på land är ganska ointressanta. Ankartester säger inte allt men ganska mycket, ger en bra hint om vad man ska välja.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...