Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
Hr31

Köpa HR Rasmus el HR352?

Rekommendera Poster

Ohoj.

Jag har en Monsun 31 i dagsläget som jag är mer än nöjd med. Dock så skulle jag och familjen (2 vuxna och 2 småbarn på 5 samt 1 år) vilja uppgradera oss storleksmässigt. Vi funderar mycket på en Rasmus med doghouse el på en Hr 352, kanske till och med en 382 om man hittar en till vettigt pris.

Är supernöjd med Monsunen, trygg och stabil i alla väder. Seglingen vi kör är västkusten upp och ner samt Läsö, skagen typ. Planerar dock längre seglatser då barnen blivit lite äldre. Vill satsa på en båt som man egentligen kan ha resten av livet. Hellre lägga pengar på uppgradering och underhåll än byte av båt, men behöver komma upp i storlek.

Fördelar samt nackdelar på ovan nämnda modeller enligt er mina kära seglarvänner? Budgeten ligger på 600k - 700k för nytt båtköp. Båten kommer utrustas efter hand dom långsegling inte kommer bli av förrän om minst 5 år.

 

Mvh. Mattias

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jämför man så är Ramsus trög men båda är bra båtar. Rasmus har ju ingen genomgång till akterhytten inombords men får då istället mycket mer rymlig sittbrunn.

Det har sålts några Rasmus för drygt 400tkr men de har varit i toppskick med ny motor, nya segel, omlackat skrov mm.

Tittar du på 352 så titta även på Najad 343, lite modernare inredning och minst lika god kvalitet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för dina åsikter. Faktiskt precis dom punkterna jag själv tänkt som mest på;) Är Rassy fantast men jag ska kika lite på Najaderna också:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är uppväxt på en HR Rasmus och seglar nu själv en HR 352. Vi har också två små barn, 3 och 5 år gamla.

 

Vi valde en HR 352 eftersom de är lite modernare men fortfarande är långkölade. Som nämnt ovan har de en gång till akterruffen, så man slipper gå ut genom sittbrunnen. Säkert då barnen som sover i akterruffen ska gå på toa mítt i natten. (När jag var liten hade vi sittbrunnskapellet uppe på Rasmusen under nätterna, så inte jag eller brorsan skulle ramla i vattnet när vi skulle på toa).

 

Kollade också på Najad 343, men smaken är som baken. Vi är HR-människor :)

 

Priset är till HR Rasmus fördel dock. Ca halva prsiet mot en HR 352.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade båda typerna på min lista innan jag köpte Southerlyn. Har inte provseglat någon av dem men vad jag förstått av ägare jag pratat med så är skillnaden förutom att 352:an är betydligt modernare att Rasmus är mer kompromiss motorseglarhållet än 352 som är en ren segelbåt med vindruta. En Rasmusägare hade svårigheter att gå genom vind i lätta förhållanden och lite sjö men det kanske hade någon annan orsak. Fina båtar båda två även om 352:an verkar lite mörk inombords.

 

Jag har faktiskt lite av en 352:a, "nya" masten på Greip kommer från en HR352 :)  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...