Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
marhag

Utrustning naturhamn

Rekommendera Poster

Vi planerar för första gången ta båten till skärgården i sommar och då har frågeställningen dykt upp gällande övernattning i naturhamnar och vad man behöver.

 

Då vi har ingen erfarenhet av naturhamnar så har vi försökt läsa på gällande detta och hur man förtöjer och vad man behöver vid förtöjning. Vi har satt ihop följande lista på utrustning...

 

Bergskilar

Stävstege

Riktigt långa förtöjningslinor

 

Har vi missat något?

Vi har redan två ankare ett Delta och ett Bruce (kopia tror jag). Osäker på hur långa linor och kätting som de har. Inget ankarspel.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

I vilka farvatten finns ni.

I Bohuslän har SXK dubbat och gjort skisser på de flesta naturhamnar.

Skisserna finns att köpa här, http://www.vastkustkretsen.se/Publikationer/VastkustensNaturhamnar

 

Sen finns det publikationer för hela Sverige både hos SXK och andra förlag.

Bergkilar kan ju va bra att ha - det finns ju i många olika utförande.

https://www.google.se/search?q=bergskilar&source=lnms&tbm=isch&sa=X&sqi=2&ved=0ahUKEwi4pYbTkNnUAhVlYpoKHa3ZCncQ_AUIBigB&biw=1366&bih=638
Nästan en vetenskap och minst lika många åsikter som det finns båtägare.

Stävstege kan va bra att ha om båten är hög.

Evert Taube, skriver i sin sång "Maj på Malö" - "Hoppar i land ..........."

Ombord på mina båtar är det förbjudet att hoppa iland. Det finns ingen anledning.

Om jag lägger till i en naturhamn med akterankare, händer det ibland - om jag är osäker att jag kommer in - att jag går in och ser om jag kommer ända in. Sen backar jag ut  och på väg in fäller jag ankaret på lagom avstånd. Sen går jag sakta in mot berget.När båten/fören tar i berget lägger jag motorn på tomgång framåt, så att jag eller den som skall kliva iland kan göra det i lugn och ro.

Brukar i det läget lägga fast ankarlinan tillfälligt. Man kan ju på väg in dra fast ankaret - om det passar.

Man bör ha många olika förtöjningslinor ombord. både korta, långa och åtminstone någon mycket lång. Det går ju att skarva (knyta ihop) två eller flera linor, vid behov.

Jag lägger alltid mina förtöjningslinor igenom eller runt det jag förtöjer i. Dvs dubbel lina mellan båten och land. Då slipper jag gå iland när jag skall gå. 

Förtöjer man med bergkilar måste man naturligtvis gå iland för att lossa bergkilen.

Nu förtöjer jag ju nästan aldrig med bergkilar.

Går det inte så bra när man går in till land och skall förtöja - händer ju från och till - är det bättre att gå ut och göra om. De som har roligt åt en misslyckad förtöjning, är de som inte kan så bra själva. Att nån skulle ha roligt på min bekostnad - det bjuder jag på.

Ett ledord vid all båt hantering; "Lugnt och sansat - mjukt och fint".

 

Edit

I länken med bilder på bergskilar fanns denna bild.

 

post-106994-0-71737500-1457589591.jpg.86b3cbafd06340462c4f678a048f8651.jpg

 

Det var senaste gången jag förtöjde enbart med bergskilar. Hur många år sen det var kan jag på rak hand inte komma ihåg.

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ostkusten? Använder nästan alltid bergkilar. En tyngd att hänga på ankarlinan är praktisk. Håller ner linan och ger ankaret mindre vinkel mot bottnen. Jag har något som tycks vara en ölburk fylld med ingjutet bly och en krok att hänga det i och en tunn lina för att kunna hala hem det. Eftersom jag sällan lägger till där jag varit förut, går jag först in och kollar att det går, sedan ut igen och lägger i ankaret. Stävstege är bra även med en låg stäv, då man kan lägga sig lite längre ut. Kör sakta in mot land,  väntar på signal från frun att stanna även om det från sittbrunnen ser ut som om man är uppe på land. Aldrig hoppa!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sthlms skärgård. Ligger nästan bara i naturhamn och använder träd, stenar eller kilar. Har tunna långa linor.

Kollar först väderprognosen vad som är troligt innan vi åker ut. När vi hittat en plats som borde fungera enl prognosen och där vi inte tror att vi ska får några högre vågor av förbipasserande går vi in och kollar om det fungerar. Vi tittar både på vattendjup och om berget där vi ska gå iland är tillräckligt plant för att gå på. Lutande berg nära vattnet kan bli en rutschkana om det blir blött. Vi backar och fäller ankaret och går in och lägger till med två linor. Om det behövs läggs också en lina som är fäst bak på båten in på sidan av båten och sätts fast. Vädret blir inte alltid som de tror och vindar kan blåsa runt öar och få en annan riktning än vad prognosen säger. Helt plötsligt kan det börja blåsa kraftigt under en kort period och då gäller det att båten ligger still. 

Ta med sunt förnuft så går det säkert bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle kanske vara tydligare det gäller västkusten.

Kommer från söder och går norrut. Vi får se hur lång vi kommer.

 

Publikationen med beskrivningen av naturhamnar på västkusten låter intressant, kommer nog att beställa den.

 

Har ni något skydd på fören på båten när ni lägger den mot klipporna?

Korta och medel långa förtöjningslinor har jag. Långa saknar jag, men jag är inte säker på hur långa jag ska skaffa.

 

Jag är helt medveten om att en tilläggning med båt är en åskådarsport och eftersom vi kommer att vara nya på att lägga till i naturhamn så är jag säker på att vi kommer att bjuda på en del underhållning.. Det bjuder vi på :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har faktiskt en teaklist på förstamnen. Den satt på båten när jag köpte den. På flera av de andra båtarna har jag haft peke med vaterstag. Det tar ju upp den del av ev skav.

 

Annas finns det fabriker som tillverkar gelcoatspackel. Bättre med lite repor på båten än brutna lårbenshalsar.

 

Har också gått över till allt klenare linor för tillfälliga förtöjningar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tag med en kubikmeter sunt förnuft!

 

Stävskena har jag alltid haft på mina båtar, dock har nuvarnade båt ännu inte fått en sådan, det blir till nästa uppläggningssäsong.

 

Bergskilar har jag många, liksom en plastslägga med blyhagel i, att slå ned dem med, den ger inga stålflisor som kan skada ögonen, den är också rekylfri.

 

Extra ankare med lina och kättning, vanligtvis även en gummibåt att ro ut extra ankare och avhåll med.

 

Jag har nog sammanlagt 60 meter lina att skarva med, att lägga avhåll med, sällan eller aldrig har jag behövt så mycket.

 

Det är en viktigare när man planerar för naturhamn att ha koll på natten och efternattens vindriktningar, enstaka gånger har det hänt att vi dlyttat båten mitt i natten till gästahamn. Men några gånger har vi flyttat oss i förebyggande syfte efter kvällens land- och sjöväderrapport.

 

Gott om mat, båtgrannarna drar upp grillar på berget och försöker överglänsa varandra i gastronomins ädla konst, man känner sig som en av Pavlovs hundar om man inte har något "kvällsgott" att äta och dricka. Jag är ingen nykterist, men är väldigt försiktig med alkoholen till maten när jag ligger i naturhamn, man kanske måste flytta sig, eller så behöver man hjälpa nån annan som fått problem.

 

Sedan det vanliga säkerhetsgrejerna som du har ombord iallafall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Någon sorts "kofångare" på stäven har jag aldrig känt behov av, och som sagt det finns fabriker som tillverkar spackel om det skulle behövas.

Väsentligt är att lägga sig i lä för den förväntade vinden, dvs lyssna på sjörapporten eller kolla på internet. 

I början lade man sig i lä för den vind som just blåste och många gånger fick man gå upp vid midnatt eller 2-3 på morgonen och förtöja om.

Nu kan jag faktiskt sakna att bli väckt av att vinden vänt och att det öser ner ett ljummet regn, dags att flytta! Klä på sig? Nej onödigt att blöta ner kläder. Fantastiskt skönt att då lägga sig på svaj i lä och uppleva kontrasten med total stillhet och lägga sig och somna om.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

IMG_20200626_182522.thumb.jpg.88ecdc63daa13c167303eaf93b4d6ea2.jpgJag återupplivar härmed en gammal tråd.

 

Jag var för snål för att köpa en ny blankpolerad ”Klippfast” så jag prutade till mig en gammal modell eller prototyp på våran båtmässa som hölls innan pandemin.

Testade den nu i en bra spricka i den bohuslänska gnejsen eller om det är någon granit av b-kvalitet.

Sitter så in i helskotta bra, inget bankande, bara skruvande. Förefaller vare en bra uppfinning, om man nu finner en bra spricka att sätta den i som brukar vara problemet i de släta hällarna.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

IMG_20200626_182522.thumb.jpg.88ecdc63daa13c167303eaf93b4d6ea2.jpgJag återupplivar härmed en gammal tråd.

 

Jag var för snål för att köpa en ny blankpolerad ”Klippfast” så jag prutade till mig en gammal modell eller prototyp på våran båtmässa som hölls innan pandemin.

Testade den nu i en bra spricka i den bohuslänska gnejsen eller om det är någon granit av b-kvalitet.

Sitter så in i helskotta bra, inget bankande, bara skruvande. Förefaller vare en bra uppfinning, om man nu finner en bra spricka att sätta den i som brukar vara problemet i de släta hällarna.

Ser bra ut. Finns de att köpa?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
12 minuter sedan skrev Kane:

Ser bra ut. Finns de att köpa?

Javisst, kolla hemsidan!

Men dom ser litet annorlunda ut numera, finns i olika storlekar.

Inte billiga, men bra!

Min är den lilla modellen, jag inbillar mig att det är lättare att finna en spricka som den passar i en den större maximodellen.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Verkar absolut bra, men...

För 800:- kronor får man en rätt stor uppsättning klätterkilar.

 

1633882859_Kltterkil-Maringuiden(mindre).jpg.9bad3ca38655fd2924f5b0b8d56b3493.jpg.6aaf0dd059b96dc9e7b1baea39631788.jpg

 

Det ena ersätter ofta inte det andra, man får pröva sig fram vad som funkar bäst där man brukar förtöja.

 

Hur som helst känns det bra att inte knacka sönder berghällar mm.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Mackey:

För 800:- kronor får man en rätt stor uppsättning klätterkilar.

Mina gamla klätterkilar har fått ett nytt liv i båten. Kan vara bra att ha en kilpetare, enligt nedan, då kilarna kan sätta sig fast något så in i Tjotahejti om de belastas hårt.

 

Screenshot_20200627-111226_9444.jpg.e934307e0047da9b8b37295cbcb3c3bf.jpg

 

 

Har även några gamla Friends som är ruskigt smidiga att använda. Bilden är från nätet, mina är inte så här moderna och fina men principen är densamma.

 

Screenshot_20200627-110404_7074.thumb.jpg.b008560da81c3634aad5326183f33374.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Klätterkilar verkar ju vara framtiden! Såg i andra trådar att @Mackey använt DMM Wallnut och de finns i satser om storlek 1-6 eller 7-11 (eller allihop för en tusing). Vilka storlekar funkar bäst för skrevor i Stockholms skärgård?

Redigerad av Brunnsviken

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev Brunnsviken:

Klätterkilar verkar ju vara framtiden! Såg i andra trådar att @Mackey använt DMM Wallnut och de finns i satser om storlek 1-6 eller 7-11 (eller allihop för en tusing). Vilka storlekar är funkar bäst för skrevor i Stockholms skärgård?

 

Vi har aldrig misslyckats med denna uppsättning

Nummer 1, lila

Nummer 2, grön 

Nummer 6, röd

Nummer 11, grön

 

Vi köpte dessa lösa för en dryg hundring styck. Starten var 1, 6 och 11, som senare kompletterades med 2.

Den största använder vi nästan aldrig, så ett sett 1 - 6 skulle jag rekommendera.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev raol:

Jag har ingen större erfarenhet av att förtöja i naturhamn, men vad är egentligen problemet med vanliga kilar, som klätterkilar löser?

 

https://productimages.biltema.com/v1/image/imagebyfilename/25-184_xl_1.jpg

Bara att trycka ner i en spricka och förtöja.

Ja bara att trycka ned i en spricka. Det är bara det att Bohusläns hällar är så himla släta och fina så det finns inga bra sprickor. Ja inga sprickor alls ibland, och ibland så smala och grunda sprickor att man inte får ned en bergskil. Och så är det bara en bensindriven bergborrmaskin som gäller....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
24 minuter sedan skrev raol:

Jag har ingen större erfarenhet av att förtöja i naturhamn, men vad är egentligen problemet med vanliga kilar, som klätterkilar löser?

 

https://productimages.biltema.com/v1/image/imagebyfilename/25-184_xl_1.jpg

Bara att trycka ner i en spricka och förtöja.

Det är rätt skönt att bara trycka ner en klätterkil i en lämplig spricka utan hammare och nästan alltid är de också lätta att få loss.

 

Dessutom har jag vid flera tillfällen lyckats få vanliga bergkilar att släppa, men klätterkilarna har aldrig släppt. Troligen är de rätt bra eftersom livet bokstavligen hänger på en klätterkils funktion.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm, berg är alltid sprucket, men det kan förstås krävas några meter extra förtöjningslina för att nå en spricka.

Grunda sprickor är förstås ett problem. Är de fyllda med jord?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 hour ago, raol said:

Jag har ingen större erfarenhet av att förtöja i naturhamn, men vad är egentligen problemet med vanliga kilar, som klätterkilar löser?

 

https://productimages.biltema.com/v1/image/imagebyfilename/25-184_xl_1.jpg

Bara att trycka ner i en spricka och förtöja.

Nu har jag inte heller använt naturhamn med kilar jätteofta, men de gånger jag gjort det har det ibland varit knepigt att hitta en skreva som är precis rätt storlek för att den där Biltema-kilen ska sitta fast. Det är precis den jag har nämligen, plus en vinklad i 90 grader. Förra gången satt jag och bankade som själve fan för att den skulle fastna. Gråstenen brydde sig inte så mycket om det.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I de naturhamnar jag mest besöker är berghällarna vanligtvis väldigt släta utan sprickor över huvud taget, iallafall inga sprickor där man vill förtöja, SXK har ibland slagit ned bergöglor, men inte alltid.

Då hjälper inte någon slags bergskil i hela världen.
Men som igår, Tryggöskär fanns det litet av varje, fasta bergsöglor, lagom sprickor för alla typer av kilar. Mest användning har jag haft av Biltemas billiga vinklade kilar, ofta i kombination med en rak kil som slås ned bakom den vinklade. Jag slår ned kilarna med en plasthammare som är fylld med blyhagel, då riskerar man inte att då stålflis i ögonen.  Med båten följde det med en rostfri kil som är vinklad på längden, det kan fastna bra ibland. Men nu känns det som om Klippfast blir favoriten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...