Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Kvinnornasman

Aktergivare innanför skrovet.

Rekommendera Poster

Glad midsommar på er! 

 

Jag har köpt en plotter med tillhörande ekolodsgivare, det är en givare menad för att sitta på akterspegeln. Jag har läst lite om att vissa har testat (och faktiskt lyckats) att montera en aktergivare inuti båten. Vet att det finns speciella givare för detta ändamål men min fråga är, funkar det att montera en aktergivare på det sättet? 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en aktergivare limmad på insidan av skrovet, och varför skulle det inte funka med en sådan?

det är ju bara formen på "skalet" som varierar på olika givare tekniken inuti är den samma.

Svårigheten är att hitta ett bra ställe att limma den på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan, Pentax säger:

Jag har en aktergivare limmad på insidan av skrovet, och varför skulle det inte funka med en sådan?

det är ju bara formen på "skalet" som varierar på olika givare tekniken inuti är den samma.

Svårigheten är att hitta ett bra ställe att limma den på.

Anledningen till min fråga är att jag var tveksam om det funkade. Det är ju inte meningen att den skall sitta där, antar att det är olika teknik i en aktergivare kontra en som är gjord för att sitta inuti båten. 

 

Är svårigheten med ett bra ställe att det skall vara plant eller vad är det som gör det svårt att hitta det perfekta stället? Tjockleken på skrovet skiljer sig väl inte så mycket? 

 

Hur fäste du din givare? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och hur långt förut vågar man placera den? tänker på planingen på skrovet. Den funkar inte lika bra om den skulle hamna på ett ställe på skrovet som är ovanför vattenlinjen va, för som jag fattat det så måste den ha kontakt med vatten för att sända? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Innanmätet" på en aktergivare och en för inombordsmontering är det samma. Prova först med en vattenfylld plastpåse för att hitta en bra plats. Limma sen en bit plaströr mot skrovet, stoppa i givaren och fyll med glykol. Limma aldrig givaren direkt mot skrovet, limmet dämpar signalen och det är svårt att flytta givaren om placeringen inte fungerar,

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skrovet måsta vara av enkellaminat för att det skall funka.

På nimbusen som är en halvlanande båt satte jag givaren i förskeppet under durken, omkring 1,5 meter bakom förstäven. Fungerade bra tills dess att stävskenan av aluminium som löpte under kölen byttes mot en av rostfritt stål. Då fick givaren flyttas litet utåt sidan. Jag fick testa några olika placeringar. Men upptäckte att känsligheten på lodet försämrades jämfört med att ha givaren utombords.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan, bhemac säger:

"Innanmätet" på en aktergivare och en för inombordsmontering är det samma. Prova först med en vattenfylld plastpåse för att hitta en bra plats. Limma sen en bit plaströr mot skrovet, stoppa i givaren och fyll med glykol. Limma aldrig givaren direkt mot skrovet, limmet dämpar signalen och det är svårt att flytta givaren om placeringen inte fungerar,

Okej, läste om några som limmade fast men då ska jag inte göra det. Har du en sådan lösning i dagsläget? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan, Georg_Ohm säger:

Skrovet måsta vara av enkellaminat för att det skall funka.

På nimbusen som är en halvlanande båt satte jag givaren i förskeppet under durken, omkring 1,5 meter bakom förstäven. Fungerade bra tills dess att stävskenan av aluminium som löpte under kölen byttes mot en av rostfritt stål. Då fick givaren flyttas litet utåt sidan. Jag fick testa några olika placeringar. Men upptäckte att känsligheten på lodet försämrades jämfört med att ha givaren utombords.

Tack för svar. Hur mycket försämrades känsligheten? kanske svårt att säga men. Först och främst kommer jag ha den till att enbart veta djupet när jag går in mot öar och dylikt. Därav är jag intresserad av att fästa den på insidan skrovet. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan, Kvinnornasman säger:

Okej, läste om några som limmade fast men då ska jag inte göra det. Har du en sådan lösning i dagsläget? 

Nej för fasiken, jag gillar att borra hål i skrovet! Limmade en gång men fick skaffa en annan givare, den limmade fungerad så dåligt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu, bhemac säger:

Nej för fasiken, jag gillar att borra hål i skrovet! Limmade en gång men fick skaffa en annan givare, den limmade fungerad så dåligt. 

Okej, det funkade dåligt även fast du placerade givaren i ett rör med vätska? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan, Kvinnornasman säger:

Okej, det funkade dåligt även fast du placerade givaren i ett rör med vätska? 

 

Nej, jag limmade direkt mot skrovet. Plasten var 30-40mm tjock så vi fräste ut lite. Fyllde med epoxi och testade innan epoxin härdade, fungerade utmärkt. Men efter några veckor så fick jag ibland inga ekon. Men då var det försent att flytta givaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan, bhemac säger:

 

Nej, jag limmade direkt mot skrovet. Plasten var 30-40mm tjock så vi fräste ut lite. Fyllde med epoxi och testade innan epoxin härdade, fungerade utmärkt. Men efter några veckor så fick jag ibland inga ekon. Men då var det försent att flytta givaren.

Då förstår jag. 

Förstår att ekot försämras jämfört med att ha den i akterspegeln, men skönt att få fram givare så långt fram tänker jag. Jag får testa med plastpåse och se hur det ser ut. Tusen tack för din  erfarenhet. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Folk vill ha sin givare så långt fram som möjligt för att hinna stoppa innan det är försent, några meter tidigare spelar ingen större roll, under full fart hinner man ändå inte göra något innan det är försent, och glider man sakta över okända vatten sker inte någon skada om man skulle råka komma mot någon sten i sakta mak.

Dessutom med givaren långt fram hamnar den lätt över vattenytan vid gång, och då funkar ingen givare oberoende om den sitter utanpå eller inne i skrovet.

Min givare har jag limmat med epoxi på den sista tredjedelen av skrovet, det är lite planare där.

Jag har aldrig tappat eller förstått att signalen minskat.

 

Lite OT en man jag känner jobbade med montering av lyftutrustning i tak på industrier, han sa alltid att skulle man råka trilla ner var det en fördel om det var från så hög höjd som möjligt, "då hade man längre tid på sig att grabba tag i något för att stoppa fallet".

Apropå  ekolodsgivaren i fören, den kanske skulle sitta på en stång framför båten?

 

:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan, Pentax säger:

Folk vill ha sin givare så långt fram som möjligt för att hinna stoppa innan det är försent, några meter tidigare spelar ingen större roll, under full fart hinner man ändå inte göra något innan det är försent, och glider man sakta över okända vatten sker inte någon skada om man skulle råka komma mot någon sten i sakta mak.

Dessutom med givaren långt fram hamnar den lätt över vattenytan vid gång, och då funkar ingen givare oberoende om den sitter utanpå eller inne i skrovet.

Min givare har jag limmat med epoxi på den sista tredjedelen av skrovet, det är lite planare där.

Jag har aldrig tappat eller förstått att signalen minskat.

 

Lite OT en man jag känner jobbade med montering av lyftutrustning i tak på industrier, han sa alltid att skulle man råka trilla ner var det en fördel om det var från så hög höjd som möjligt, "då hade man längre tid på sig att grabba tag i något för att stoppa fallet".

Apropå  ekolodsgivaren i fören, den kanske skulle sitta på en stång framför båten?

 

:)

Okej, det är lite blandade meningar om man skall limma rakt på skrovet eller fästa ett rör. Fördelen med röret är väl att det är enklare att flytta om något skulle hända. 

 

Visst är det som du säger, att om man är på grunda vatten så kör man långsamt. Men ändå skönt att veta i tid om det finns något hinder. Jag har en gammal ekolodsgivare i aktern, först skall jag testa om det är samma koppling/kontakt som det är till den jag köpt nu. Annars monterar jag i båten då båten redan ligger i vattnet. Så får jag se hur det funkar denna säsong. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

HÄR är en bra instruktion för inombordsmontering. En bit avloppsrör är billigare, som lock tar man en sådan här: http://www.biltema.se/sv/Bygg/VVS/Verktyg-och-tillbehor/Avloppsror-andstopp-2000034460/

Mitt förra ekolod levererades med aktergivare men jag köpte till en geomgående givare. Men aktergivaren hade termometer och logg, den senare gav bättre djupkurvor så jag satte aktergivaren på en pinne och kapade kabeln så att djupet kom från den främre givaren och fart&temp från den aktra. Men, jag är nyfiken så jag testade att enbart köra med den aktra. Det fungerade väldigt bra trots att djupindikeringen fördröjdes med några sekunder. Ritar ekolodet en kurva så ser man tydligt tendensen på djupet. Någon större fördel med givaren långt fram ser jag inte. Möjligen på en 10m pinne framför båten.

Nu ska jag ändå montera en genomgående givare föröver men den är framåtseende.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där med att montera givaren långt fram eller ej...

Ett tankefel, eller iallafall delvis ett tankefel.

Givaren sänder ju en kägla, eller lob av ljudvågor, som inte vi kan höra. Iallafall är den loben så bred att det sällan spelar någon roll var givaren sitter, om det nu inte är väldigt grunt eller om båten är väldigt lång.

Sedan det där med att man "ändå inte hinner stanna eller gira för grund" visst det stämmer ju iofs, men det är ju sällan som grunden är spetsiga "alptoppar" för det allra mesta grundar det långsamt upp, och blir långsamt djupare. Men ser ju "tendensen" att det börjar grunda upp och då tar man det försiktigt. Sedan lär man sig läsa sina ekon på skärmen, man ser om det er en mjuk botten, en hård eller en med en massa ålgräs.

 

Jag ser på två oberoende ekolod ombord att jag ibland förlorar informationen från det ena, ibland från båda när båten går fortare än tio knop vissa dagar, dagen därpå kan jag gå i samma farled i samma fart och få bra ekon, även om jag ökar farten. Jag gissar att detta beror på olika temeperaturskikt i vattnet samt olika skikt med olika salthalt.

 

När jag testade inombordsmontering hade jag fixat förlängningssladdar till instrumenetet, så att jag hade det bredvid mig när jag kröp runt i båten och tryckte givaren mot insidan av båtens botten.

När jag fann rätt ställe kladdades givaren fast i Sikaflex. Jag hade köpt en sådan där dyr "burk" att montera givaren i, men den behövdes inte, lämnades tillbaka.

 

I en annan båt, för längesedan, hade jag avloppsrör inplastat i båten med hydraulolja och givaren i, det funkade bra där!

..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan, bhemac säger:

HÄR är en bra instruktion för inombordsmontering. En bit avloppsrör är billigare, som lock tar man en sådan här: http://www.biltema.se/sv/Bygg/VVS/Verktyg-och-tillbehor/Avloppsror-andstopp-2000034460/

Mitt förra ekolod levererades med aktergivare men jag köpte till en geomgående givare. Men aktergivaren hade termometer och logg, den senare gav bättre djupkurvor så jag satte aktergivaren på en pinne och kapade kabeln så att djupet kom från den främre givaren och fart&temp från den aktra. Men, jag är nyfiken så jag testade att enbart köra med den aktra. Det fungerade väldigt bra trots att djupindikeringen fördröjdes med några sekunder. Ritar ekolodet en kurva så ser man tydligt tendensen på djupet. Någon större fördel med givaren långt fram ser jag inte. Möjligen på en 10m pinne framför båten.

Nu ska jag ändå montera en genomgående givare föröver men den är framåtseende.

Ja, jag funderade på det tidigare idag. Att man tappar temp och fart om man skulle montera den inuti båten. Dock får man ju ändå fart från GPS och tempen är jag inte så noga med. Men om det är så att den givaren som i dagsläget sitter monterad i aktern så kommer jag testa och se om den kontakten funkar, annars testar jag att montera den nya i ett rör och se hur det funkar för att i så fall montera den nya till nästa säsong. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan, Georg_Ohm säger:

Det där med att montera givaren långt fram eller ej...

Ett tankefel, eller iallafall delvis ett tankefel.

Givaren sänder ju en kägla, eller lob av ljudvågor, som inte vi kan höra. Iallafall är den loben så bred att det sällan spelar någon roll var givaren sitter, om det nu inte är väldigt grunt eller om båten är väldigt lång.

Sedan det där med att man "ändå inte hinner stanna eller gira för grund" visst det stämmer ju iofs, men det är ju sällan som grunden är spetsiga "alptoppar" för det allra mesta grundar det långsamt upp, och blir långsamt djupare. Men ser ju "tendensen" att det börjar grunda upp och då tar man det försiktigt. Sedan lär man sig läsa sina ekon på skärmen, man ser om det er en mjuk botten, en hård eller en med en massa ålgräs.

 

Jag ser på två oberoende ekolod ombord att jag ibland förlorar informationen från det ena, ibland från båda när båten går fortare än tio knop vissa dagar, dagen därpå kan jag gå i samma farled i samma fart och få bra ekon, även om jag ökar farten. Jag gissar att detta beror på olika temeperaturskikt i vattnet samt olika skikt med olika salthalt.

 

När jag testade inombordsmontering hade jag fixat förlängningssladdar till instrumenetet, så att jag hade det bredvid mig när jag kröp runt i båten och tryckte givaren mot insidan av båtens botten.

När jag fann rätt ställe kladdades givaren fast i Sikaflex. Jag hade köpt en sådan där dyr "burk" att montera givaren i, men den behövdes inte, lämnades tillbaka.

 

I en annan båt, för längesedan, hade jag avloppsrör inplastat i båten med hydraulolja och givaren i, det funkade bra där!

..

Upplevde du någon skillnad mellan det olika sätten att montera? Sikaflex kontra rör? (Förutom att det är svårare att förflytta en som är fast med sikaflex). 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rena ekolodsgivare ger inte någon "fartsignal" det gör bara de kombinerade givarna som även har ett paddelhjul. Däremot brukar temperatursensorn funka, men den mäter ju tempen på insidan av skrovet, som iofs brukar vara ungefär densamma som den i vattnet utanför. I instrumentens programvara i någon inställningsmeny brukar man annars kunna ställa in för temperaturkompensation. Släng i en badtermometer bredvid båten och skaffa dig ett referensvärde.

 

GPS mäter hastighet och distans genom vattnet, paddelhjulsgivare mäter fart och distans över grund... eller säger jag fel nu? Hursomhelst så blir detta olika värden. En del navigatorer kan hålla reda på dessa värden (bättre än jag kan) och räkna ut något slags medelvärde... har jag hört... mina båda kan det inte.

 

Så om du nu har en kombigivare med paddelhjul skall du absolut montera den utombords, annars kunde du lika gärna köpt en betydligt enklare och billigare givare utan den funktionen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan, Kvinnornasman säger:

Upplevde du någon skillnad mellan det olika sätten att montera? Sikaflex kontra rör? (Förutom att det är svårare att förflytta en som är fast med sikaflex). 

Jag provade aldrig röret, provade givaren mot skrovet med en gång, eftersom jag upptäckte att en gammal givare till ett lika gammalt ekolod var minterad på samma sätt.

..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan, Georg_Ohm säger:

Rena ekolodsgivare ger inte någon "fartsignal" det gör bara de kombinerade givarna som även har ett paddelhjul. Däremot brukar temperatursensorn funka, men den mäter ju tempen på insidan av skrovet, som iofs brukar vara ungefär densamma som den i vattnet utanför. I instrumentens programvara i någon inställningsmeny brukar man annars kunna ställa in för temperaturkompensation. Släng i en badtermometer bredvid båten och skaffa dig ett referensvärde.

 

GPS mäter hastighet och distans genom vattnet, paddelhjulsgivare mäter fart och distans över grund... eller säger jag fel nu? Hursomhelst så blir detta olika värden. En del navigatorer kan hålla reda på dessa värden (bättre än jag kan) och räkna ut något slags medelvärde... har jag hört... mina båda kan det inte.

 

Så om du nu har en kombigivare med paddelhjul skall du absolut montera den utombords, annars kunde du lika gärna köpt en betydligt enklare och billigare givare utan den funktionen.

GPS mäter KÖG och FÖG, alltså kurs över grund samt fart över grund. Och loggen visar fart genom vatten och kompass kurs genom vatten.  Sedan får man ju ta hänsyn till deviation, missvisning samt avdrift (vind och ström). 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan, Georg_Ohm säger:

Jag provade aldrig röret, provade givaren mot skrovet med en gång, eftersom jag upptäckte att en gammal givare till ett lika gammalt ekolod var minterad på samma sätt.

..

 

Okej, jag tyckte att du skrev att du testade med en rör med hydraulolja i, men då missuppfattade jag. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan, Kvinnornasman säger:

 

Okej, jag tyckte att du skrev att du testade med en rör med hydraulolja i, men då missuppfattade jag. 

Ja just det, ursäkta, men det var i en Monark 670 jag hade på 1980-talet, och tidigt 1990-tal. 

Förre ägaren hade där plastat in ett PVC-rör som jag då återanvände när jag bytte  till ett ekolod som var betydligt enklare än dagens modeller, givaren var en genomskrovsgivare, som passade precis i röret. Fungerade jättebra, men huruvida känsligheten förändrades kan jag inte uttala mig om. Det var på den tiden alla elektonisna instrument hade rattar att vrida på, och där var en sådan, "Gain" alltså förstärkning, som då kunde skruvas upp för att få rena och läsbara ekon.

Det var enklare på den analoga tiden, då man bara hade en funktion i varje knapp eller vred.

..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En plotter med inbyggt ekolod bör kunna få fart och distans från GPSen. Mitt ekolod var fristående och kunde bara få data från paddelhjulet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan, bhemac säger:

En plotter med inbyggt ekolod bör kunna få fart och distans från GPSen. Mitt ekolod var fristående och kunde bara få data från paddelhjulet.

 

Ja precis, då är det också olika värden som vi prata om innan. Men fart och distans över grund för du ifrån GPS. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har nyss monterat givaren till min lilla dragonfly plotter I min Seacat. Jag köpte modellera på classes, la en 6-8 mm tjock slab med lera och tryck fast givaren... no-go...pressade/vred ner givaren så att leran iprincip bara slätade ut plasten under givaren och sedan pressade jag upp kanterna på leran lite upp efter givaren för att "låsa" den på plats.

Det verkar fungera bra än så länge(även om kännsligheten ganska tydligt blev lidande, men djupen stämmer och det var det viktiga)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...