Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Gustaf_L

Limma kabel utanpå mast

Rekommendera Poster

Hej!

Skall montera spridarbelysning på min segelbåt och hade tänkt lösa anslutningen på följande sätt: mellan mastfot och mastlanterna ersätts den befintliga kabeln inuti masten med en fyrledare som kopplas till 4-polig däckskontakt och där ett par går till mastlanternan. Vidare upp till spridaren dras en 2-polig flat sladd som limmas fast utanpå masten men så "undanskymt" så det bara går och som kopplas till spridarlampan.

 

Nu är frågan; kan man limma en kabel på utsidan av en troligen eloxerad aluminiummast? Båten är en Dixie 27. Finns det chans att det håller och vilken typ av lim skall man använda för att kablens plasthölje skall fästa på masten?

 

Undrar Gustaf Lindström Flen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

OM jag skulle limma på masten så skulle jag kanske prova t ex Tec 7 eller annan MS Polymer. Den fäster bra på nästan allt, har stor rörelseförmåga, är stark, UV och ålderbeständig samt går att ta bort utan att skada kabel eller mast. Finns i flertalet färger också. Även transparent tror jag.

 

Peo

Redigerad av pos42

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Limma med tex Tec-7 är nog det bästa. Problemet är att koppar och aluminium har olika utvidgningskoefficient. När det blir varmt kommer masten bli längre än kabeln. Är det bara några meter så klarar det sig nog. Alternativet är att limma ett rör eller slang och dra kabeln i det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan limma punktvis med snabblim.

Du kan göra små "klammer" av epoxiknådmassa. Smo pluttar som du trycker fast på masten, trycker ner kabeln i och viker över kabeln så den ej glider ur. Du avgör form och storlek.

Finns fler typer av dubbelhäftande som funkar.

Och såklart ms-polymer, som fler redan hänvisat till. Biltemas är riktigt nra kvalitet på.

Problemet med det är relativt lång härdningstid.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, Peter_K säger:

En annan variant med samma resultat (i mina ögon elegantare lösning) är att byta topplanterna till en som har inbygd däcksbelysning, t ex https://www.hjertmans.se/produkter/el-belysning/lanternor/lanterntillbehor/dacksbelysning-lanterna

Elegant, ja. Eftersom det sitter en MR16 spot så kan man ersätta med en 4W LED, ger bra ljus. Jag hade en 1,5W LED på masten, gav inte så mycket ljus men oftast tillräckligt. Använde den när jag läg för ankar, lyser upp båten väldigt bra. Man syns!

Det ska bli en 18W LED men riktas snett framåt för att lysa upp land.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Limma kabel på utsidan av masten är nog inte så långtidssäkert. Det kanske går att dra en ny kabel inne masten till topplanternan och komplettera med en belysning där istället för på spridarna. Enklare kabeldragning och du slipper dra ut kablar till spridarna. Troligen blir det ett liknande resultat med en nedåtriktad liten lampa vid topplanternan.

Eller borra ett litet hål vid spridarna om du måste ha belysning där samt dra kabel inne i masten. Kabeldragning inne i masten kan göras i vp-rör eller slang för att skydda kablarna mot fallen.

Finns massor av smålampor att köpa från Kina som säkert kan passa vid topplanterna eller på spridarna, tex Eagle Eye eller "day light LED" i alla dess former.

Redigerad av per_62
felstavning
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tänk på att om du drar kabeln på utsidan av masten så måste den vara gjord för utomhusbruk = vara UV-säker och klara fågelträck.

En snyggare lösning vore att limma, plasta eller fästa på ngt annat sätt - en 10mm kabelkanal/rör och sedan ska kabeln inne i den. Lätt att byta ut kabeln också.

Går tom att borra små hål med 1m mellanrum och skruva eller poppa fast den i masten

 

-- Sorry bhemac såg inte att du redan lämnat nästan samma lösning

Redigerad av ConnyGson
Missade bhemac,s svar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Silvertejp funkar. Gjorde så med kabeln till topplanternan nyligen. Nästan samma färg och lyster som en naturell aluminiummast, och håller väldigt bra, samtidigt som den skyddar kabeln och håller den på plats.

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle *inte* använda silvertejp. Alla varianter jag provat tål ingen UV alls utan ramlar bokstavligt talat bort av sig självt efter 3 månader under solen. Jag hade dumt nog sådant för att sätta fast en kabel på tv-antennen. Det var dumt. Skiten ramlade ner samma sommar och fult klister blev kvar.

 

Med reservation för att den även kan finnas silvertejp som tål UV. Däremot har jag aldrig stött på någon sådan variant.

 

/Peo

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har då silvertejpade saker som varit utomhus i flera år. Jo, det släpper nån mm ute i kanterna, men håller gör det. Hur som helst är silvertejp så billigt att man kan göra om det ofta om man nu är missnöjd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gorilla Tape är ganska UV-beständig, håller i alla fall över sommaren. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gorilla tape är ju känd... Kanske har "raol" redan Gorillatape eller någon dyrare variant. Jag kan iaf säga att billig silvertape ramlar bort av sig själv rätt snabbt. Men det är väl bra att notera att det i silver tape fallet kan påverka rätt mycket beroende på pris, produkt och tillverkare. Silvertejp är ju trots allt ett rätt vitt begrepp.

 

Peo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

3M tror jag den jag använde nyss är gjord av.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, 3M är ju inte billig. Den är nog, precis som med Gorilla, en av de bättre varianterna. Dessa har säkert visst UV-skydd, Men går du in på K-rauta och köper deras billiga variant så ramlar den loss inom 2-3 månader ute. 3M är säkert 2,3 kanske 4ggr dyrare. Och nåt ska man ju få för pengarna :) 

 

Så den eventuellt som vill använda silvertejp har nu fått en extra dimension på det...

 

Peo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hittade en test: 

TEST

Redigerad av bhemac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Hej!

På förra båten med trämast limmade jag kabeln med smältlim, en klutt på 2 cm på varje dm. Det släppte aldrig, å bry dig inte om "Skrämselnissarna" om att det skall vara kabel för utomhus å UV ljus mm. Vanlig lampsladd går bra om arean är tillräcklig för  strömförbrukningen.

 

Men visst...klart bättre om du kan dra kabeln inne i masten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 6/29/2017 på 3:49 PM, bhemac säger:

Hittade en test: 

TEST

 

 Ja,  det där bekräftar ju rätt bra det vi kommenterat avseende UV-tålighet.... Hälften av märkena är skräp, 3M är ok, men "Tesa" och "Gorilla" är överlägsna i kvalitet och tål f.ö UV bra.

 

Jag hade f.ö använt Stokvis.. Som enl testet är i botten avseende UV... :) 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...