Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
ErikAdolfsson

Korrosion på skedda

Rekommendera Poster

Jag har spanat in en begagnad Yamaha, 40 hk från 2004. Ägaren kan visa papper på regelbunden service och har själv använt motorn för "lugn trolling". Dock inga uppgifter om gångtimmar. Skeddan ser dock ut som på bifogad bild, vilket oroar mig lite. Motorn har suttit på en alubåt. Beror det här på korrossion eller hårt mekaniskt slitage=många gångtimmar. Vad tror ni som sett många motorer? Borde varningsklockorna ringa? Objektet ligger nu 60 mil bort så jag tar inte en sväng dit bara för att titta om jag inte tror på ett köp...

IMG_2127.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Både skädda och propeller ser ut att ha haft närkontakt med botten snarare än galvanisk korrosion. Det saknas vad jag kan se en bit av skäddan. Troligen gått emot sten. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, den har ju ett tydligt jack framtill. Sådant kan ju hända vem som helst, utan att det behöver vara katastrof. Men motorn ser ju också lite "anfrätt" ut. Vet inte om det är normalt pga östersjövatten, väder och vind? Jag har en liten 15 hk yamaha som gått i över 20 år och den ser inte riktigt så ärgad ut. Det var därför jag tänkte på ev. korrosionsproblem...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Synd att anoden (trimfenan) inte syns på denna bild.

Det här är inte normalt för Östersjövatten.

Var nu inte naiv och gå inte på säljarens snack att han "bara satt och läste i båten", det man ser på bilden ser bedrövligt ut och du skall inte betala mer än ett vrakpris.

Undrar dessutom om propellern på bilden inte är en propeller av rostfritt stål vilket kan öka korrosionen om anoder och all övrig skyddsutrustning, typ jordningskablar, inte är som det skall.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar. Synd att det nog är lite som jag trodde. Men bra att kunna få lite hjälp att bedöma... 

Jag får nog stilla mig och leta vidare....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Själv är jag inte bra på motorer... av det skälet skulle jag själv välja en motor som ägaren kan visa papper på att den servats... På en så gammal motor är det viktigare än utseendet. Men om anoden är helt bortfrätt så bör ju byte av anod stå specat på servicefakturorna...

 

Jag håller med övriga, lite mer anfrätt än normalt. Men långt kvar innan det blir kritiskt gissar jag. Om motorn är bra i övrigt så har du två punkter för att pruta 

- att propellern behöver bytas

- att skeddan behöver svetsas och sedan ska skedda och ev mer målas/rostskyddas.

 

Det blir mer en prisfråga och om du tror på motorn?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

köp inte den motorn,ser den dålig ut på utsidan så kan den vara likadan inuti,givetsvis beroende på priset,men är du inte kunnig på motorer så skaffa en fin välskött istället,papper som du sa han hade dom kan man inte lita på går att luras med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väl en prisfråga en 13 år gammal motor är väl varje år den går till bara bonus.

Är priset rätt (det finns utrymme till en ny motor inom något eller några år) så kan det vara en bra affär, men ring en handlare och fråga vad du får för en 13 år gammal motor i inbyte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...