Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
cetex

Albin 25 spricka i köl, stävlager slut?

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej!

 

Förra veckan köpte vi en albin 25dl från 1975 men har upptäckt att den tar in vatten.

 

Efter en del sökande så har vi konstaterat en spricka, cirka 30cm lång (synlig spricka inifrån) mitt i kölen precis under propelleraxeln, vi misstänker att den uppstått på grund av frostsprängning.

 

Vad jag har förstått så gjordes dessa båtar i två halvor som sedan skarvades ihop. Hur gjordes denna skarvning?

 

Vet nån här hur tjock kölen är på dessa båtar? Behöver klura ut hur mycket material vi ska vara beredd att lägga tillbaka om vi slipar bort hela botten i kölsvinet i det skadade området.

 

Vi planerar lyft i veckan för reparation av detta, planen just nu är att köpa en sliprondell och flapdisc, sen slipa bort /slipa igenom plasten i hela det skadade området och lägga glasfiberväv med epoxy för att det ska härda snabbt och gå att sjösätta igen en knapp vecka senare. (obehandlat utöver epoxy, epoxyn är ju vattentät vad jag förstått, båten ligger i bromma / mälaren) Tänker vi rätt eller ska vi bete oss annorlunda då det antagligen är i skarven mellan två sammanfogade skrovhalvor?

 

Stävlagret / propelleraxxellagret verkar också vara slut, det glappar flera millimeter och vi har vibrationer samt missljud när vi kör på tomgång. Har nån någon tanke eller idé här?, kan t.ex även propelleraxeln vara slut?

Vi planerar byte av detta medans epoxyn får nåt dygn på sig att härda.

Redigerad av cetex

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glapp i axeln, förmodligen är fiberlagret längst bak slitet.

Passa även på att kolla uppriktningen av maskinen gentemot axeln.

Ser ni att vattnet läcker in genom skrovet?

Man brukar kunna se skarven, men det brukar vara tätt ändå, så jag tvivlar lite.

Mest vanligt är att tätningen till propelleraxel läcker, därefter impellerpumpen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2 timmar sedan, Pentax säger:

Glapp i axeln, förmodligen är fiberlagret längst bak slitet.

Passa även på att kolla uppriktningen av maskinen gentemot axeln.

Ser ni att vattnet läcker in genom skrovet?

Man brukar kunna se skarven, men det brukar vara tätt ändå, så jag tvivlar lite.

Mest vanligt är att tätningen till propelleraxel läcker, därefter impellerpumpen.

 

 

Fiberlagret?, jag hade fått för mig att det var nån form av cutlass på dessa båtar? (eller är det kanske samma sak?)

 

När det gäller sprickan så har vi med papper torkat så torrt det bara går i botten av kölen, inget vatten rinner ner i kölen från axeltätningen och inget verkar rinna framifrån heller utan det ser tyvärr ut att tränga upp rätt igenom sprickan i kölen. Oavsett hur mycket vi torkar så är det vatten där..

Redigerad av cetex

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej som original levererades A 25 med en fiberbussning där normalt det sitter ett cutlesslager.

 

Har ni kollat så att det inte står vatten under durkarna i ruffen, små tunna rör som lätt sätts igen av diverse skräp så att det bara sipprar bak lite vatten ut dräneringsrören under motorbaljan.

 

OK jag ville bara peka på de punkter som brukar släppa fram vatten, så ni inte drar igång en större lagning och läckan kvarstår efter åtgärden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
3 minuter sedan, Pentax säger:

Nej som original levererades A 25 med en fiberbussning där normalt det sitter ett cutlesslager.

 

Har ni kollat så att det inte står vatten under durkarna i ruffen, små tunna rör som lätt sätts igen av diverse skräp så att det bara sipprar bak lite vatten ut dräneringsrören under motorbaljan.

 

OK jag ville bara peka på de punkter som brukar släppa fram vatten, så ni inte drar igång en större lagning och läckan kvarstår efter åtgärden.

Alright, vi får se vad som kommer ut när vi lossar axeln.

 

Vi har pumpat ur det mesta vattnet både fram och bak i kölen och kollat sedan, pumpar fortfarande ut närmare 10-15 liter per dag, om inte mer, så det är inte en liten läcka.

Redigerad av cetex

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men åter till det jag tror är min grundfråga för stunden.

 

Jag uppskattar tankar och idéer från andra som varit med om något liknande, hur har ni lagat sprickor i kölen?

 

Albin 25 verkar ha gjorts i två skrovhalvor som sedan sammanfogades.

 

Är det någon som har koll på hur sammanfogningen i kölen ser ut eller har gjorts?

Byggdes hela kölen upp när dom sammanfogade halvorna? (d.v.s, dom hade ett skrov som var c:a 10mm tjockt, passade ihop det och byggde sen på med massa glasfiber och byggde så upp kölen i efterhand?

 

Eller har dom endast lagt några mm med glasfiber + polyester både innuti och utanpå skarven?

 

Detta avgör hur mycket vi ska räkna med att lägga på när vi lagar..

 

Just nu har vi tänkt lyfta båten och sedan slipa ner kölen underifrån så att vi sedan kan bygga upp med friskt material, vi är dock inte säkra på om vi behöver slipa igenom hela "bottenstocken" av kölen (vad blir det?, 25-35mm material att slipa bort och 50-75 lager av 200g/m² glasfiberväv att bygga upp med igen?) eller om vi endast behöver slipa ner t.ex 7mm, fräsa ur sprickan och sen bygga på med epoxy + glasfiberväv utifrån tills vi har byggt upp dessa 7mm vi slipade bort och sedan hälla i epoxy innifrån för att fylla upp sprickan + lägga några lager glasfiberväv + epoxy innifrån.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båten lyft, sprickan syns underifrån också, den är tydlig, precis i mitten av kölen, genomgående, rakt ovanför där stöttan är nu är placerad, under dyvikan / axeltätningen och den är åtminstone 30cm lång.

 

Ska försöka fixa bilder imorgon.

 

Det är även en skada där balken under rodret fäster in mot skrovet också så jag antar att vi börjar med att demontera roder + axel så vi får iväg dom på balansering / riktning och så att vi kan beställa nytt matchande stävlager, sen börjar vi med att rensa bort en gammal lagning vid rodrets stödstag och gör om den ordentligt innan vi arbetar oss framåt mot den större sprickan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ursäkta för långsam uppdatering, har haft lite att göra.. 


(Onsdag)

Har fått bort roder och propelleraxel samt börjat slipa.

 

DSC_1740.resized.thumb.JPG.2df68b9af4fd87577f00ac44d2cdf3f9.JPG

Propelleraxel urplockad, rejält kladdigt.

 

DSC_1739.resized.thumb.JPG.a42ae6653e23d26f35ee44bc44a90468.JPG

När båten är på land så ser man tydligt att det är en fullagning framför roderstaget.

 


Nån tidigare ägare har haft en rejäl grundstötning på styrbord sida precis framför roderstöttan, eller så har dom tagit i själva roderstöttan.Det var urslipat en rejäl grop framför rörets fäste på styrbord sida och igenfyllt med något blått spackel, gissar på nån form av epoxyspackel. En aning mjukt är det dock så jag är inte säker på vad det är. Bort ska det i alla fall.

 

Det verkar även vara sprickbildning ovanför/framför ”bulben” där roderstöttan sitter i skrovet.

 

Skottet inne i båten som propelleraxelröret kommer in igenom verkar ha en spricka mot skrovet på styrbord sida.


Har någon här erfarenhet av vad som kan vara mer eller mindre vanliga följdproblem av en liknande grundstötning?, det vi ser är ju relativt enkelt fixat om än dammigt och tidskrävande men om det är något mellan durk och köl i aktern, eller sprickbildning längre upp/fram som vi borde leta efter så är det bra att veta nu så vi kan undersöka det också.

Redigerad av cetex

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

(Torsdag)

 

Idag köpte vi 6kg epoxy, 15m² glasfiberväv (10m² 200g/m² och 5m² 280g/m²), en ”engångs” vinkelslip (billigaste vi hittade, skil) samt några flapdiscs. Sen började vi slipa.

 

DSC_1744.resized.JPG.93ba7500da520c40ea78f46d76d38165.JPG

Grovslipat på babord sida, ser rätt fint ut.

 

DSC_1746.resized.JPG.00ef9f15490973db1b411f7e9b1c6cf1.JPG

Grovslipat på styrbord sida, som mest är halva kölens tjocklek bortslipad i det skadade området.

 

DSC_2369.resized.JPG.31e6769b2683cbe516135f3fdf798d3f.JPG

En till bild på styrbord sida

 

DSC_1751.resized.JPG.b3d19651fab022a101c4d7097d65b465.JPG(bild) Syns tydligt hur mycket som är urtaget i kölen när man kollar underifrån.

 

DSC_1752.resized.JPG.5b5e89e3f8e660e983350a14b31af17b.JPG

Close-up på det urslipade området, det ”mörka skrotet” till vänster i bild är roderstöttans inre infästning. Jag misstänker att det räcker om sprickorna i fyllnadsmaterialet fylls igen/binds samman med lite lös epoxy innan vi börjar spackla upp med tjockare epoxy för att fylla upp det urslipade området.

 

DSC_2367.resized.JPG.b11b3e07c51bac78ccd6a017b6a1035f.JPG

Bonusbild på mig när jag tar föregående bild.

 

Plastningen mellan skrovhalvorna på undersidan av kölen var sprucken runt detta skadade område, vi har slipat ner det mesta men har en del jobb kvar här bak, det ska dels jämnas till och vi ska fasa ner den gamla glasfibern så vi åtminstone har ett 10cm stort överlapp där det blir en jämn övergång mellan gammal polyester + matta och ny epoxy + väv.

 

Roderstaget går att rotera en aning (man känner att det klickar till när man tar i och vrider/roterar det), jag är inte helt säker på hur vi ska fixera detta på ett vettigt sätt men vi ska åtminstone skaffa ett slipstift och fräsa ur där det går in i skrovet så vi kan lägga epoxy + väv mot ett fräscht underlag och få det tätt. Tips?

 

Lite intressant info vi upptäckt och läst oss till:

Kölen är fylld med något sandliknande material, jag misstänker blandning av sand och nåt bindemedel men någon får gärna upplysa mig om jag har fel.

 

Glasfibern i kölens sidor verkar vara c:a 7mm tjock, den består av huggen glasfibermatta + polyester (alltså standard)

Glasfibern under kölen verkar vara 7-10mm tjock, vid ”hörnen/vecken” i botten av kölen är det en del luftbubblor på vår båt, det verkar ha hållt bra ändå, ingen märkbar sprickbildning runt dessa, och torrt är det i bubblorna.

 

Det var även ganska rejäla lager med gelcoat under kölen, man ser tydligt skarven mellan skrovhalvorna när man börjar slipa, dom kan inte ha lagt många lager glasfiber underifrån för att skarva ihop skroven. Jag gissar på att dom lagt på någon enstaka millimeter i tjocklek.

 

Här är en sammanfattning av vad jag läst mig till online när det gäller plastning:

För att bygga cirka en millimeter med huggen glasfibermatta + polyester går det åt 400-500gram/m² av glasfibermatta och 1000-1200gram polyester.

Det innebär alltså att man för att bygga upp 7mm behöver mellan 7*400g/m² till 7*500g/m² = 2800g/m² till 3500g/m² glasfiber.

Köper man vanlig enkel 450grams glasfibermatta blir det alltså mellan 2800/450 = 6.22lager och 3500/450 = 7.77lager.

Nu är jag inte helt säker hur många lager det blir i vårt fall, vi har ju glasfiberväv och epoxy där vävarna vi har köpt är på 200g/m² samt 280g/m² och jag vet inte om dom bygger lika mycket i tjocklek för varje gram/m² som glasfibermatta gör.

Om vi antar att väv + epoxy bygger lika mycket per gram så behöver vi alltså lägga mellan 2800 / 280 = 10lager till 3500 / 280 = 12.5lager för att bygga 7mm på sidorna av kölen, vi siktar dock på att bygga upp med 14-16 lager.

 

På undersidan av kölen är jag inte säker hur tjockt vi ska bygga ännu, men vi lägger nog åtminstone 20 lager (c:a 10mm tjockt), eventuellt mer. Det ska ju tåla att man ställer ner halva båtvikten (ett ton, lägg till momentum om det råkar gunga till lite) på en yta av 5-10cm², är det någon som vet hur tjock kölens undersida borde vara för att hålla?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om epoxispackel får "härda" vid för låg temperatur så kan det sluta med att det aldrig blir riktigt hårt. Det kan vara därför spacklet som du hittade var mjukt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

(Fredag)

 

Idag finslipade vi lite och började analysera skadan och hur vi ska reparera lite mer i detalj.

 

Hittils har vi knappt ens rört den "riktiga sprickan" där läckaget är, det vi bearbetat bak på kölen är enligt förra ägaren en väldigt gammal lagning från föregående ägare, mer än 13 år gammal i så fall.

Jag är inte helt övertygad om åldern på den, men det skulle kanske eventuellt kunna stämma..

Hur som helst så ska den fixas.

 

DSC_2373.resized.JPG.d39a11d18b54aedfa22d056e62826bd0.JPG

Motorn till höger i bild, propelleraxeln ska gå rätt igenom här och ut genom skottet till vänster. Skottets plastning har släppt från skrovet (nederkant i bild) och sen har det spruckit lite på några andra ställen där, vi kommer slipa ner och slänga på några lager väv + epoxy när vi ändå håller på.

 

Det är ju ett ganska smalt ställe att komma åt, helst skulle jag vilja få ner en slipmaskin där så vi kunde slipa rent innifrån, men jag vet inte om någon maskin som går att få ner där i, det är väl c:a 40-50mm brett tror jag?

 

DSC_1759.resized.JPG.9d46e3e94febaaa44297ccbfa0dcee03.JPG

Close-up på sprickan inifrån, motorn är här neråt i bild och propelleraxeln går ut uppåt. Som sagt, väldigt smalt och ganska djupt här, tips på hur vi ska kunna slipa?

 

DSC_1757.resized.JPG.f38b4ef51f10b79c969f411de47c1820.JPG

En till closeup, motorn är neråt och propellern sitter uppåt i bild.

 

DSC_1761.resized.thumb.JPG.72209a0551ef950cee0798a3f5e36490.JPG

Samma spricka underifrån, detta är taget precis framför stöttan och sprickan är precis där stöttan står.. den vita fläcken till höger bakom stöttan där är där vi finslipat idag.

 

DSC_1762.resized.thumb.JPG.87c03a49ff0ec68694db349a3e62709d.JPG

 

DSC_2386.resized.thumb.JPG.96380ef2c576ca052c2ab5b4bdf9ceb6.JPG

Finslipning, fick slut på 40-papper så fick gå upp till 80 istället, "flexen" (egentligen en polermaskin, Flex XC 3401 VRG) avverkade materialet rätt snabbt och lämnade en jämn och fin yta efter sig till skillnad från flapdisc på vinkelslip som vi körde med tidigare. Flapdisc och vinkelslip har dock sina fördelar, lättare att komma åt i trängre utrymmen..

 

DSC_2412.resized.thumb.JPG.8b3a1783e38d6dae6df23fb464ec2a56.JPG

Resultatet: Ganska mycket jämnare och har lämnat en bredare kant med gelcoat vi senare kan pensla upp till och över med epoxy för att då det vattentätt efter plastning.

 

Vi skulle nu behöva ett par extra stöttor så att vi kan lyfta båten i aktern och hänga den i enbart skrovsidorna. Då kan vi nämnligen rensa ordentligt runt sprickan som är precis där den bakre stöttan nu står, och plasta allt i ett stycke.

 

Det råkar inte vara någon här som kan tänka sig att låna / hyra ut ett par fristående stöttor i bromma-trakten i stockholm i 7-14dagar? (tänker modellen med tre-fot som man ställer på vardera sidan av båten och sedan fäster ihop med en kedja så de inte ska glida iväg).

 

Också gärna lite tips på hur vi ska kunna slipa ur innifrån i kölen då..

Redigerad av cetex

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, cetex säger:

Close-up på sprickan inifrån, motorn är här neråt i bild och propelleraxeln går ut uppåt. Som sagt, väldigt smalt och ganska djupt här, tips på hur vi ska kunna slipa?

Slipstift/rasp eller liknande som sätts i chucken  på en borrmaskin? 

 

Det finns även flexibla förlängningsaxlar som man kan sätta i borrmaskinen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan ju även helt enkelt borra rakt genom sprickan med en lång borr på ett antal (många)ställen och sedan hälla i lamineringsepoxi så att hela sprickan fylls. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tvivlar på att det är laminerat med glasfiber på insidan  av kölen, utan man har bara hällt ner något slags fyllnadsmedel som har jämnats ut av sig själv.

 

Jag grundar mitt påstående på att om man laminerat där man ser din spricka skulle man svårligen fått till en så slät yta, och dessutom skulle hörnen mot skrovsidorna vara mer rundade, alla som plastat vet hur svårt det är att få till 90 gradiga hörn, spelar ingen roll hur man rullar och väter, när man vänder ryggen till så reser glasfibern och det blir en liten radie, speciellt i det smala utrymmet som jag vet att det är i din båt.

 

Till sist en vädjan,

Var ytterst försiktig när du ska växla stöttning, ett oerhört farligt moment.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
5 timmar sedan, Eld- säger:

Slipstift/rasp eller liknande som sätts i chucken  på en borrmaskin? 

 

Det finns även flexibla förlängningsaxlar som man kan sätta i borrmaskinen. 

För långt ner och för smalt för att få ner borrmaskinen.

Förlängningsaxel är det som verkar gälla i så fall.

 

 

5 timmar sedan, Eld- säger:

Du kan ju även helt enkelt borra rakt genom sprickan med en lång borr på ett antal (många)ställen och sedan hälla i lamineringsepoxi så att hela sprickan fylls. 

Ja, det är ett alternativ. Vi överväger dock att riva bort hela det spruckna området, dvs skära bort botten i kölen där och laminera upp nytt fräscht.

 

 

5 timmar sedan, Pentax säger:

Jag tvivlar på att det är laminerat med glasfiber på insidan  av kölen, utan man har bara hällt ner något slags fyllnadsmedel som har jämnats ut av sig själv.

 

Jag grundar mitt påstående på att om man laminerat där man ser din spricka skulle man svårligen fått till en så slät yta, och dessutom skulle hörnen mot skrovsidorna vara mer rundade, alla som plastat vet hur svårt det är att få till 90 gradiga hörn, spelar ingen roll hur man rullar och väter, när man vänder ryggen till så reser glasfibern och det blir en liten radie, speciellt i det smala utrymmet som jag vet att det är i din båt.

 

Till sist en vädjan,

Var ytterst försiktig när du ska växla stöttning, ett oerhört farligt moment.

 

Du verkar ha rätt!

Borrade igenom där idag, total tjocklek c:a 20mm varav glasfiberlaminatet var 7-10mm, innuti var det något hårdare ej glasfiberarmerat, typ ren polyester.eller kanske gelcoat?

 

Vi planerar just nu att skära bort hela den biten av kölbotten (5x30cm) och laminera upp med nytt, fräscht material.

 

Anledningen till att vi tänker skära bort är för att vi då kommer åt att slipa innerväggarna i kölen underifrån, så vi kan lägga epoxylaminat utifrån, typ 30lager 200grams väv / 15mm?, och sen även laminera inifrån typ 10-15 lager på det slipade området.

 

I kölväggarna blir det då alltså epoxy - polyester - epoxy när vi är klara, och kölbotten + nedre delen av väggarna i detta svagare område bör bli runt 20-22mm tjocka..

 

Och du kan vara lugn, vi har bestämt oss för att fixa bakre biten av kölen först, när den härdat om några dagar så lyfter vi aktern med trucken och flyttar bak stöttan en 70cm och tar tag i själva sprickan.

 

 

Redigerad av cetex
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Idag har vi förresten också slipat, dock syns det nästan inget på bilderna, men man känner med fingrarna när man drar dom över området..

 

Vi har slipat bort bottenfärgen och gelcoaten några centimeter till uppåt på styrbord sida eftersom vi hade slipat bort mer plast vars fäste mot fyllnadsmaterialet såg skeptiskt ut, vi har även slipat lika mycket på sidorna framåt (d.v.s, vi hade slipat 5cm längre fram på styrbord sida än babord sida tidigare, nu har vi slipat upp dom 5cm extra på babord sida så det är likadant mellan sidorna)

 

Sen har vi vi slipat ner plasten på babord sida (motsvarande område där skadan är på styrbord sida) så att vi inte bygger upp en hel centimeter extra på babord sida jämfört med styrbord, nu borde tjockleksskillnaden efter att vi byggt upp ett 10-15mm jämnt lager över bägge sidor samt kölen innebära att det blir cirka 5mm tjockare på babord sida än styrbord sida i slutänden.

 

Det verkar inte vara direkt jättefuktigt i kölens fyllnadsmaterial längre, så imorgon kommer vi att börja spackla upp skadan med epoxy + fyllnadsmedel (d.v.s, vi gör ett spackel), när det har tjockat till sig hyffsat (cirka en timme?, förutsatt att det inte börjar bli för varmt) så börjar vi lägga på glasfiberväv och duttar fast den med pensel.

 

Notis till "Det verkar inte vara direkt jättefuktigt" ovan: Från början såg vi hur fukt trängde fram / det blev mörkt när vi slutat slipa, nu är det mest bara relativt jämnt halvgrått/svart, säkert inte helt torrt men vi kan borra ett antal mindre hål i höst efter upptagning för att torka ur det mer under vintern om vi då bedömmer att det krävs. Vi ska ju ändå rensa hela botten eftersom miljöföreskrifter i mälaren i princip förbjuder oss att använda bottenfärg, existerande 4-7lager bottenfärg måste alltså bort. Så det blir blästring för att få bort den gamla bottenfärgen, sen spackling + slipning + epoxybehandling nästa vår oavsett. Då gör det nog inte så mycket om vi nu behövt borra lufthål för torkning i kölen under vintern, merarbetet och merkostnad för detta bör bli marginell. Dessutom får vi ju då i båten om cirka en vecka istället för att vänta tills efter semstern är över...

 

Planen är cirka 30lager väv, området är cirka 1m långt och 40cm brett (17cm upp per sida + 6cm under kölen) = 0.4m² per lager initialt, allt eftersom kommer vi att minska på lagrens storlek neråt 40cm längd och 15cm bredd. (0.4*0.15 = 0.06m²) Allt som allt verkar det som att vi kommer att göra av med cirka (största mått + minsta mått / delat med två * antal lager) = ((0.4m² + 0.06m²) / 2) * 30 = 6.9m² väv.

 

Totalt om vi nu använder väven om 200g/m² så blir det alltså 0.200*6.9 = 1.38KG väv, och med uträkningen tidigare så borde det bli cirka 2.5ggr vävens vikt i epoxyvikt, så 3.45KG epoxy totalt för att mätta väven. Utöver detta går det nog åt 200-250gram epoxy för att spackla upp det urslipade området. Vi har cirka 400gram epoxy sen förra reparationen liggandes och en ny sats om 6KG så detta bör räcka fint.

Det enda jag tror vi saknar är förtjockningsmedel / fyllnadsmedel för att kunna slutföra detta, vi har en burk men jag misstänker att en hel del av den kommer att gå åt för att göra spacklet..

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inser att ni nästan måste fått båten gratis eller att det är någon annan omständighet kring köpet som gör att ni inte har haft en tanke på att gå på säljaren om skadan. Och dessutom går in så entusiastiskt för att reparera den, trots att det kryllar av andra A25 utan denna typ av skada.

Men jag vet hur det kan vara, vi köpte vår A25DL med sönderfrusen motor, utspridd i hela båten. Just för priset var rätt....

 

Jag tror inte det är tillverkningsmetoden (om den nu verkligen gjordes i två halvor - tvivlar på det) som är orsaken utan en riktigt, riktigt rejäl grundstötning. Normalt spricker A25 upp i aktern vid roderaxelns infästning/hylsa (har ni nog också kollat), men tydligen verkar den starkaste delen på hela båten fått ta smällen - men ändå skadats rejält.

 

Sedan är väl epoxi bra, men jag hade nog gjort denna reparation enbart med polyesterplast och matta, spackling endast för att snygga till ytan det sista. Biltemas långtrådiga glasfiberspackling är f.ö. en rätt bra och hållbar gegga att spackla med, om man inte vill blanda själv. Fäster bra på uppruggad glasfiber: http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Spackel/Glasfiberspackel-2000017162/

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ser också att du eftersträvar en jämn och fin yta vid slipningen.

 

Gör inte det om du tänker plasta på något - rugglig och grov är bäst, då fäster det bättre och den nya glasfibern får lite chans att binda/armera även på djupet.

 

Jag har kört med vinkelslip med en roterande rasp-skiva vid liknande jobb, just för att få en så trasig och repig yta som möjligt.

 

Edit:

Ser att du talar om 30 lager väv. När du sedan plastar, lägg inte mer än 5-8 lager innan du börjar låta det härda. Det utvecklas nämligen rätt duktigt med värme under härdningsprocessen, och om du kör för tjockt finns risken att innersta materialet "bränns" med försämrad hållfasthet som följd.

Plastade 14 lager i ett svep vid ett tillfälle, och det blev varmt så det rök. Och plasten blev missfärgad.

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

TS har helt rätt att skrovet gjöts i två halvor, som sedan sammanfogades.

Jag funderar även på varför du beslutat att plasta på så mycket utanpå kölen vid skadan, så att tjockleken ökar 5 cm.

Ta till dig Ingemars råd om plastning, han har erfarenhet från plastjobb.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, IngemarE säger:

Inser att ni nästan måste fått båten gratis eller att det är någon annan omständighet kring köpet som gör att ni inte har haft en tanke på att gå på säljaren om skadan. Och dessutom går in så entusiastiskt för att reparera den, trots att det kryllar av andra A25 utan denna typ av skada.

Men jag vet hur det kan vara, vi köpte vår A25DL med sönderfrusen motor, utspridd i hela båten. Just för priset var rätt....

 

Jag tror inte det är tillverkningsmetoden (om den nu verkligen gjordes i två halvor - tvivlar på det) som är orsaken utan en riktigt, riktigt rejäl grundstötning. Normalt spricker A25 upp i aktern vid roderaxelns infästning/hylsa (har ni nog också kollat), men tydligen verkar den starkaste delen på hela båten fått ta smällen - men ändå skadats rejält.

 

Sedan är väl epoxi bra, men jag hade nog gjort denna reparation enbart med polyesterplast och matta, spackling endast för att snygga till ytan det sista. Biltemas långtrådiga glasfiberspackling är f.ö. en rätt bra och hållbar gegga att spackla med, om man inte vill blanda själv. Fäster bra på uppruggad glasfiber: http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Spackel/Glasfiberspackel-2000017162/

 

 

Känner att fokus hamnar fel här, varför vi nu lagar sprickan istället för att gå på säljaren..

Sprickan upptäcktes efter köpet. Har pratat med säljaren och bedömmer han som ärlig, om än kanske lite lyckligt ovetande / okunnig... Han trodde det var en lagning efter sumloggen som var kass, det trodde vi också initialt. Det var klantigt av oss att inte undersöka noggrannare, men vi har kollat på många albin 25'or och denna båten kändes på många sätt rätt i övrigt.

Vi fick båten en aning billigt med tanke på relativt ny, fräsch motor, nytt stort kapell o.s.v, men en aning överpris om man räknar in lagningen och arbetstiden vi får lägga på den för att fixa till allt..

 

Nu har vi ju båten och i övrigt så känns det som ett bra material att bygga vidare på. Vi hade ju två val, antingen driva process mot säljaren och vänta på att något varv lagar skadan vilket antagligen skulle ske framåt hösten, eller fixa problemet och få båten i sjön i sommar. Kostnad bedömmer jag vara c:a 40-50timmar arbete och 7-10k sek i material, för mig är det värt det för att få båten i sjön igen i sommar.

 

Efteråt kanske vi ska be han täcka materialkostnaden eller liknande, men detta är sekundärt.

 

1 timme sedan, IngemarE säger:

Ser också att du eftersträvar en jämn och fin yta vid slipningen.

 

Gör inte det om du tänker plasta på något - rugglig och grov är bäst, då fäster det bättre och den nya glasfibern får lite chans att binda/armera även på djupet.

 

Jag har kört med vinkelslip med en roterande rasp-skiva vid liknande jobb, just för att få en så trasig och repig yta som möjligt.

 

Edit:

Ser att du talar om 30 lager väv. När du sedan plastar, lägg inte mer än 5-8 lager innan du börjar låta det härda. Det utvecklas nämligen rätt duktigt med värme under härdningsprocessen, och om du kör för tjockt finns risken att innersta materialet "bränns" med försämrad hållfasthet som följd.

Plastade 14 lager i ett svep vid ett tillfälle, och det blev varmt så det rök. Och plasten blev missfärgad.

 

Jämnt är ju trevligt, mindre spackling / slipning efter plastningen. Men vi tar till oss din input och river upp ytan lite ojämnt med typ 40's flapdisk innan vi börjar plasta.

Vi kommer bli tvungna att dela upp plastjobbet en del hur vi än gör så det blir nog utspritt över 1-2dagar.

30 lager väv = 30*200g/m² väv = 6kg/m², 400g/m² (huggen matta) bygger c:a 1mm så vi siktar alltså på uppåt 15mm totalt på kölen, dock kör vi ju med väv så vet inte om det bygger lika mycket men det borde i vart fall hålla. Vi lägger det nog i 2-3 omgångar.

 

 

51 minuter sedan, Pentax säger:

TS har helt rätt att skrovet gjöts i två halvor, som sedan sammanfogades.

Jag funderar även på varför du beslutat att plasta på så mycket utanpå kölen vid skadan, så att tjockleken ökar 5 cm.

Ta till dig Ingemars råd om plastning, han har erfarenhet från plastjobb.

 

Det jag menade här är 5mm tjockare på babord sida (eftersom vi där kommer ha skapligt överlapp över gammal polyester), men det behöver inte nödvändigtvis vara sant då vi ju kommer att lägga mindre och mindre lager ju tjockare det blir.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan, IngemarE säger:

Ser också att du eftersträvar en jämn och fin yta vid slipningen.

 

Gör inte det om du tänker plasta på något - rugglig och grov är bäst, då fäster det bättre och den nya glasfibern får lite chans att binda/armera även på djupet.

 

Jag har kört med vinkelslip med en roterande rasp-skiva vid liknande jobb, just för att få en så trasig och repig yta som möjligt.

 

Edit:

Ser att du talar om 30 lager väv. När du sedan plastar, lägg inte mer än 5-8 lager innan du börjar låta det härda. Det utvecklas nämligen rätt duktigt med värme under härdningsprocessen, och om du kör för tjockt finns risken att innersta materialet "bränns" med försämrad hållfasthet som följd.

Plastade 14 lager i ett svep vid ett tillfälle, och det blev varmt så det rök. Och plasten blev missfärgad.

 

Jag slipar också alltid grovt. I regel med vinkelslip med Flapdisc K40.

 

Kör jag med "vanliga" slippapper (med hål) med en maskin jag kan koppla till damsugaren blir det ocks K40.

30 lager väv för epoxy (300grams)  bygger väl ca 10 mm

5-8 lager ger väl ca 1,5 - 2,5 mm.

Om det är läkage i skarven mellan skrovhalvorna, så bör den ju lagas utifrån.

Tycker också att där sprickan är i kölskrapet ser ut som om man hällt i polyester rakt ner i kölskrapet för att jämna ut. Blir det ett tjockt lager blir det väldigt varmt och kan spricka.

Hade jag kommit åt, så hade jag huggit bort skiten. Det finns säkert sprickor mot laminatet där det står vatten. Att det kommer upp vatten ur den sprickan, behöver inte med säkerhet betyda att läckaget är rakt under. 

För att komma åt och slipa i trånga utrymmen använder jag Dremel Topslip, med ett stift med corromantbeläggning. Dyrt i inköp, men betydligt billigare att köpa en uppsjö med keramiska stift som går sönder hela tiden.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan, Thallatha säger:

 

Jag slipar också alltid grovt. I regel med vinkelslip med Flapdisc K40.

 

Kör jag med "vanliga" slippapper (med hål) med en maskin jag kan koppla till damsugaren blir det ocks K40.

30 lager väv för epoxy (300grams)  bygger väl ca 10 mm

5-8 lager ger väl ca 1,5 - 2,5 mm.

Om det är läkage i skarven mellan skrovhalvorna, så bör den ju lagas utifrån.

Tycker också att där sprickan är i kölskrapet ser ut som om man hällt i polyester rakt ner i kölskrapet för att jämna ut. Blir det ett tjockt lager blir det väldigt varmt och kan spricka.

Hade jag kommit åt, så hade jag huggit bort skiten. Det finns säkert sprickor mot laminatet där det står vatten. Att det kommer upp vatten ur den sprickan, behöver inte med säkerhet betyda att läckaget är rakt under. 

För att komma åt och slipa i trånga utrymmen använder jag Dremel Topslip, med ett stift med corromantbeläggning. Dyrt i inköp, men betydligt billigare att köpa en uppsjö med keramiska stift som går sönder hela tiden.

 

 

 

Sprickan syns i princip rakt underifrån mellan skrovhalvorna på samma ställe, så det ser lovande ut för att vara en "enkel fix".

 

Vi planerar att ta sticksågen och helt enkelt såga bort hela "kölskrapet" där, sen plasta helt nytt och fräscht både utifrån och innifrån, siktar på lite drygt 20mm med väv totalt istället för dagens 7-10mm + "ihälld utfyllnad"

 

Lustigt hur dom på albinbåtarna har massiv köl akter om detta område, och massiv köl framför (under motorvaggan), men sen har dom ett område som är 35-40cm långt där det endast är 7mm glasfiber i botten, och det är inte ens en massiv bit glasfiber utan man verkar bara ha limmat ihop skrovhalvorna där och sen hällt på något för att få en plan botten. Det blir ju ett väldigt svagt område relativt de massiva bitarna.

 

När det gäller "den stora skadan" längre bak på kölen så undrar jag om inte någon föregående ägare har fått en mindre skada, sen försökt slipa ur / slipa bort sprickorna och fortsatt försöka avlägsna sprickorna i fyllnadsmaterialet i kölen, det ser ju så ut då det var två större urtag i kölen och dom följde två stycken sprickor i fyllnadsmaterialet. Det är ju ingen sprickbildning i glasfibern någonstans runtom detta område, det saknades bara en massa fyllnadsmaterial, Det kan ju tyckas vara lite lönlöst att försöka slipa bort sprickorna i fyllnadsmaterialet då det är poröst och antagligen spricker vid ganska liten åverkan.

 

Det är ju ingen spricka eller lagning högre upp i skrovet heller, mot rodrets genomföring o.s.v, så jag tror inte att man kört i något hårt och knäckt i rodret, jag tror snarare att det måste vara någon mindre skada från början och sen helt enkelt handhavandefel vid försök till reparation...

 

Och när det gäller sprickan i "kölskrapet" så är jag ju inte säker på hur den uppstått, men det kan ju mycket väl ha varit sprickbildning i vad dom nu hällt i där och sedan blivit frostsprängning, men eftersom det inte är speciellt bastant byggt i detta område så känns det som att en felplacering på stöttorna (råkat sätta ner båten lite för hårt t.ex) kan orsaka samma sak om man har otur, det kan ju då bli så lite som 5cm² av kölen och där det dessutom är en skarv i mitten som tar lite drygt ett ton i vikt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är det ju svårt att sia, när man inte ser problemet i verkligheten, men jag skulle nog inte varit så drastisk att jag hade sågat bort en massa material (om det inte är krosskador) och sen plastat dit nytt.

Sen förvånar mig ingenting när det gäller fusk och slarv i tillverkningen av plastbåtar från 1970-talet. För vissa båtihopsättare var det bättre att det gick fort, än att det blev bra. Ju snabbare man satte ihop en båt, desto mer pengar tjänade man.

 

595091652ed85_Gecatenbortslipad(1).jpg.b42f0c764ec8f2d9395570f6648a7636.jpg

 

En av mina båtar från ett annat välrenomerat varv. Jag har haft ett par båtar från det varvet och det var likartade fusk på bägge båtarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan, Thallatha säger:

Nu är det ju svårt att sia, när man inte ser problemet i verkligheten, men jag skulle nog inte varit så drastisk att jag hade sågat bort en massa material (om det inte är krosskador) och sen plastat dit nytt.

 

Anledningen till att vi ens överväger att såga bort botten är för att vi då får väldigt bra tillgång att slipa upp innerväggarna i kölen där, så vi sedan kan plasta upp på insidan också och få nytt-gammalt-nytt material i kölväggarna. Det borde då sitta rätt bra.

 

Igår högg vi ut lite mer runt roderstaget och drog sedan av området med flapdisc igen innan vi penslade med epoxy.

 

DSC_1771.resized.JPG.68abebf99b40e97191a0eca16a60ce16.JPG

Högg ut lite mer runt roderstaget.

 

DSC_1770.resized.JPG.25033dbfdb59e39169d84cb90c161c02.JPG

Penslat med epoxy

 

DSC_1775.resized.thumb.JPG.4b8568cbec66203881b4fe87b474cc92.JPG

Spacklat första vändan, spacklet gjorde vi genom att blanda cirka 50% epoxy med 50% fyllnadsmaterial (50% i volym, inte vikt.. west system 406) samt med lite nedklippta glasfibrer.

 

DSC_1777.resized.thumb.JPG.b1451f49273ae6f082e8dfc2b01614cb.JPG

Spacklat andra vändan efter första lagret fått dra ihop sig i cirka 2 timmar.

 

DSC_1779.resized.thumb.JPG.b17e6b842be5cbcc1b151cdd7fc9f423.JPG

Jag kollade inte så noga att det blev symmetriskt mellan sidorna när jag spacklade, men ser i efterhand såhär underifrån att det blev rätt bra. Ibland har man tur. :)

 

Idag ska vi jämna till detta, sen börjar vi lägga på glasfiberväv.

 

Samtidigt ska vi ta propeller + axel till propellertrim så att dom får kolla balansering av propellern och så att axeln är rak.

Redigerad av cetex

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är inte helt övertygad - fast jag har bara jobbat med glasfiberlaminat på amatörnivå i styvt 40 år.

Men - "Var och en blir salig på sin fason", som kung Fredrik den store av Preussen lär ha skrivit i ett brev.

 

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänk på att det är armeringen som ger styrkan, inte epoxin (eller förtjockningsmaterialet). Epoxin (eller polyestern) skall bara vara så mycket att det binder fast glasfibern. Nu ser det ut att vara väldigt mycket epoxi/fyllnadsmedel och väldigt lite glasfiber, vilket riskerar att ge mer sprödhet än styrka - just kring änden på skäddan/roderstaget.

 

Varför inte plasta även det borthuggna med ordentlig matta (och polyester) med överlapp istället för att "spackla" ?  Får du någon glasfiberbula är det ju bara att slipa ner lite innan slutlagret före fortsättningen. Det hade nog blivit starkare och enklare.

 

Men, men. Man kan göra på olika sätt.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan, Thallatha säger:

Jag är inte helt övertygad - fast jag har bara jobbat med glasfiberlaminat på amatörnivå i styvt 40 år.

Men - "Var och en blir salig på sin fason", som kung Fredrik den store av Preussen lär ha skrivit i ett brev.

 

 

 

Inte helt övertygad om att såga bort botten? Det är inte jag heller ännu. Ska nog prova att hugga bort ifyllnaden med stämjärn eller liknande inifrån före vi sätter sågen i det.

 

 

2 timmar sedan, IngemarE säger:

Tänk på att det är armeringen som ger styrkan, inte epoxin (eller förtjockningsmaterialet). Epoxin (eller polyestern) skall bara vara så mycket att det binder fast glasfibern. Nu ser det ut att vara väldigt mycket epoxi/fyllnadsmedel och väldigt lite glasfiber, vilket riskerar att ge mer sprödhet än styrka - just kring änden på skäddan/roderstaget.

 

Varför inte plasta även det borthuggna med ordentlig matta (och polyester) med överlapp istället för att "spackla" ?  Får du någon glasfiberbula är det ju bara att slipa ner lite innan slutlagret före fortsättningen. Det hade nog blivit starkare och enklare.

 

Men, men. Man kan göra på olika sätt.

Runt roderstaget kunde vi ju faktiskt ha gjort så, helt klart. Fått dit rejält mycket mer glasfiber och det hade nog blivit ganska mycket starkare.

 

Vi får se hur det håller. Glappar det igen i höst så får vi väl hugga upp och göra om den biten, att slipa upp och plasta om tar ju inte så många dagar i anspråk, dock är det ju irriterande om man redan gjort det.

 

 

Idag har vi lämnat in propeller + axel till propellertrim för kontroll av räthet och balans. Därefter tvättat, slipat av hela området en vända med 40papper och jämnat av spacklingen, tvättat igen och börjat plasta, sen blivit överraskade av en störtskur med kraftiga vindar så arbetsområdet fick regnstänk... Rev då bort det lager vi precis lagt och käkade lunch istället.

 

Två timmar senare tvättade vi igen och började plastningen på nytt.

 

Vi la 5st i princip heltäckande lager över hela det slipade området, dessa veks även in runt roderstöttans bas (som vi slipat ren) så det nyper i den, sen började vi med successivt mindre lager för att bygga upp det skadade området till rätt tjocklek.

 

Roderstöttans bas ska vi sätta fast med ytterligare några lager senare.

 

Har nu lagt totalt 12 lager, tar en paus då det började bli en aning ljummet.

 

Som det ser ut just nu verkar det bli cirka det dubbla / 24 lager av 280g/m2 väv för att få rätt tjocklek. Får se om vi stannar där eller om vi lägger lite mer.

 

Kan inte skicka upp bilder från mobilen då de behöver skalas ner så de kommer lite senare.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Här kommer lite bilder från igår!

 

DSC_1783.resized.thumb.JPG.7605ade7bf2eb3543b585ad2c4719ee5.JPG

Vi la först 5st stora lager, i princip heltäckande. Vi har plastat upp över gelcoat / bottenfärg men det är bara för att slippa klippa så noggrant, det slipar vi bort sen.

 

DSC_1784.resized.thumb.JPG.94fcc83824e5c2bdbb2f703861d74deb.JPG

Sen började vi med lite mindre lager, la successivt mindre lager och byggde upp lager för lager över det nedslipade området, här har vi lagt 12 lager.

 

DSC_1787.resized.thumb.JPG.d8784b46b6a42a9f6b59bbae0379cda4.JPG
En aning för sent igår kväll så var vi klara, det blev cirka 24 lager totalt. (Tappade räkningen på slutet)

DSC_1788.resized.thumb.JPG.b3f169d7176c9d6c9325db2fbe09afd8.JPG

Lägger vi på fler lager så måste vi göra det över hela kölen, annars kommer det synas väldigt tydligt då kölen kommer bli assymetrisk.

 

Idag ska vi göra något som är ungefär lika jobbigt som att plasta båten, fixa nya dynor till förpiken.

Redigerad av cetex
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tolv lager matta borde bli asstarkt och lite till. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur får du det att sitta kvar medan det härdar, med tanke på att det är på kölens undersida? Det lilla jag har plastat började glida iväg redan vid andra lagret trots att det var uppifrån.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...