Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024

Rekommendera Poster

Har problem med tryckvattnet på båten. Spolar man ordentligt med vatten startat pumpen. Och stannar när trycket är tillräckligt högt. Precis som det ska vara. Problemet är att pumpen ibland startar och går på "tomgång" och fortsätter så tills jag antingen bryter strömmen alt öppnar en kran och spolar på med vatten så att pumpen börjar pumpa rejält och sedan stannar när trycket är rätt.  

Tror inte att jag har nått läckage, pumpen kan vara tyst i flera timmar om jag inte rör kranarna. Och den går som sagt var på låga varv och inte alls som när en kran öppnas. 

Först trodde jag att det var ngn fel på tryckvakten, men problemet kvarstår trots nya pump. 

Vart skall jag felsöka? Alla tips/idéer är välkomna. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har svårt att tänka mig annat tekniskt fel än just tryckvakten även på nya pumpen. Men du kan ha luft i systemet, läs vidare.

Tryckvakten sluter kontakten och ger spänning och ström till pumpmotorn, trots att trycket är högt.

 

OM nu inkommande kablar till pumpen är rättkopplade, pluskabeln skall gå till inkommande anslutning på tryckvakten, därifrån på utgången skall motorns plusansluning ligga.

Minus på pumpmotorn skall gå direkt till elsystemets minussida.

 

Pentrypumpar kan även gå om det är luft i systemet, ja då känner ju tryckvakten av ett tryckfall.

Det är nog detta do skall kolla, se om du ser luftbubblor i slangarna, om nu dom är genomskinliga.

Luft i detta system kan ju tyda på en läcka på sugsidan.

 

Och då, om det är en läcka på trycksidan, startar pumpen för att sedan stanna då trycket byggts upp igen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen. 

Kablarna är rätt kopplade iaf. Och att båda pumparna har samma typ av fel på tryckvakten tror jag inte är orsaken. Det skulle kunna vara

så men sannolikheten känns väldigt låg. 

 

Men luft i systemet, ja där tror felet kan ligga. Jag har spolat igenom alla kranar tills jag fått ett jämnt flöde. Trots detta så spottar o fräser det ur kranen efter ngn/ngr timmar. 

Läckage på sugsidan alltså. Bra, inte så många punkter att gå igenom isf. Tank, slang, filter, slang sen pumpen. Någonstans där skall den alltså dra in luft? 

 

Snabbkopplingarna in till pumpen bytte jag inte. Men jag fick nya med pumpen som jag köpte, så dom kan jag montera dit direkt och se om det löser problemet. Annars är det filtret och slangen från tanken som är kvar att utesluta. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter som en bra idé att byta kopplingarna, passa på att linda litet gängtape i gänorna samtidigt.

Filtret eller silen kan vara boven i dramat, jag bytte ut ett sådant då O-ringen mellan överdelen och filterhuset var trasig, tyckte det var lika bra än att leta efter en ny O-ring.

Sedan gamla hårda och stela slangar, dessa har en förmåga att börja läcka under slangklämmorna där då slangen är klämd och deformerad. Det behövs ju ingen stor läcka för att litet luft skall kunna komma in. Samma vid anslutningan till tanken.

 

Om inte detta är orsaken är det likt förbaskat tryckvakten.

Den består i princip av ett hus med ett fjäderbelastat membran och en mikrobrytare.

Jag mekade för några år sedan med en sådan, där membranet läckte pyttelitet, men då kom det ut vatten vid tryckvakten, som förstörde mikrobrytaren.

..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När du kör så kan det komma in luft i vattenintaget under båten p.g.a. virvlar under båten. När du sen tar lite vatten så går luftbubblan upp i tryckvakten och så står pumpen o burrar tills luftbubblan spolats bort. Jag har ett sådant problem med min sjövattenpump. Det går inte att göra något åt utan det är bara att vara observant o lyssna om pumpen fortsätter att gå och spola tills det tystnar.

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
39 minuter sedan, Lintott säger:

När du kör så kan det komma in luft i vattenintaget under båten p.g.a. virvlar under båten. När du sen tar lite vatten så går luftbubblan upp i tryckvakten och så står pumpen o burrar tills luftbubblan spolats bort. Jag har ett sådant problem med min sjövattenpump. Det går inte att göra något åt utan det är bara att vara observant o lyssna om pumpen fortsätter att gå och spola tills det tystnar.

Ähum...

Det kanske är mitt intellekt som det är fel på, men jag har ju väldigt svårt att förstå hur virvlar under båten kan få det att bli luftbubblor i pentrypumpen, eller är det så att trådskapare Knorr eller kommentator Lintott pumpar upp sjövatten med sin pentrypump?

För mig som seglar i Skagerack och Kattegatts elektrolyt är det en totalt främmande tanke, så jag förutsatte att Knorr hade sin pump kopplad till en färskvattentank. Men klart om man fyller denna med kolsyrat vatten så kan det ju bli en del bubblor...:rolleyes:

 

De elektriska pentrypumpar jag sett och dissikerat, skulle jag aldrig ens våga ansluta till en skrovgenomföring, inte ens om jag seglade i Runn... 

..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tryckvattenpumpen pumpar bara kommunal dricksvatten upptappat i vattentanken :) 

 

Problemet med att pumpen startade och gick på tomgång hade antagligen att göra med läckage mellan tank och pump. Precis som du var inne på  Georg. En av dom gamla o-ringarna var trasig (tunna torrsprickor) sen var glaset till filtret sprucket. Exakt vart det läckte vet jag dock inte. Nu sitter det nya fräscha grejor monterade och problemet är löst. I alla fall på tillflödet. Dock startar pumpen var 4-5 minut. Endast under 0,5 sekunder. Det tyder ju på läckage på trycksidan. Har hittills inte lyckats hitta vart det läcker, alla kopplingar är torra. 

Om det inte finns luft i systemet så borde det läcka vatten. Någonstans. Men eftersom pumpen bara slår till snabbt och sen slår av och med 4-5 minuter emellan så måste det vara en minimal läcka. Önskar nästan att den var större, spenderade 1 timme igår på att leta vattendropp utan att lyckas hitta något...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag liknande fenomen. När jag sätter på vattenkranen så spottar det och fräser några sekunder innan trycket blir normalt. Har följt hela vägen o hittar inga läckor o det är torrt överallt. Kan det vara  så att det är packningen till vattenfiltret drar in luft, eller har jag förstått fel?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan, Kjellman säger:

Nu har jag liknande fenomen. När jag sätter på vattenkranen så spottar det och fräser några sekunder innan trycket blir normalt. Har följt hela vägen o hittar inga läckor o det är torrt överallt. Kan det vara  så att det är packningen till vattenfiltret drar in luft, eller har jag förstått fel?

 

Det är nog normalt.

1. Starta pumpen.

2. Öppna en kran, låt det rinna tills det är ett jämnt flöde. Stäng kranen.

3. Fortsätt med nästa kran tills du gått igenom alla.

4. Nu skall det inte spotta o fräsa om du öppnar en kran igen.

 

Om det skulle göra det så kommer det antagligen in luft i tillflödet.

Redigerad av Knorr026

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
Citat

 Dock startar pumpen var 4-5 minut. Endast under 0,5 sekunder. Det tyder ju på läckage på trycksidan. Har hittills inte lyckats hitta vart det läcker, alla kopplingar är torra. 

 

Nu har jag felsökt igen, men hittar som sagt inget läckage på trycksidan. Dock tog jag tid mellan gångerna som pumpen slår till. 

I början går det 2 min 45 sek innan pumpen snabbt slår till snabbt och sedan stannar igen. Under dom 90 min som jag var där så ökade denna tid till 4 min 40 sek. Om jag har ett läckage så borde tiden mellan att tryckvakten slår till vara mer eller mindre lika och inte öka över tid. Kan det vara nått fel på pumpen alt tryckvakten?

Redigerad av Knorr026

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan, Knorr026 säger:

Tryckvattenpumpen pumpar bara kommunal dricksvatten upptappat i vattentanken :) 

 

Problemet med att pumpen startade och gick på tomgång hade antagligen att göra med läckage mellan tank och pump. Precis som du var inne på  Georg. En av dom gamla o-ringarna var trasig (tunna torrsprickor) sen var glaset till filtret sprucket. Exakt vart det läckte vet jag dock inte. Nu sitter det nya fräscha grejor monterade och problemet är löst. I alla fall på tillflödet. Dock startar pumpen var 4-5 minut. Endast under 0,5 sekunder. Det tyder ju på läckage på trycksidan. Har hittills inte lyckats hitta vart det läcker, alla kopplingar är torra. 

Om det inte finns luft i systemet så borde det läcka vatten. Någonstans. Men eftersom pumpen bara slår till snabbt och sen slår av och med 4-5 minuter emellan så måste det vara en minimal läcka. Önskar nästan att den var större, spenderade 1 timme igår på att leta vattendropp utan att lyckas hitta något...

Så var det då nästa problem, läckage på trycksidan.

Javisst, jag är expert! Jag har haft minst 73 sådana läckor i mina båtar!

 

1. Efter pumpen delar sig vattenslangen i två delar, en y-koppling, summa tre anslutningar.

2. Ingången på varmvattenberedaren, en anslutning.

3. Utgången från varmvattenberedaren, den anslutningen brukar jag kolla första av alla, här är vattnet varmt och den varma slangen kryper lätt under slangklämman. Jag satte nyligen två slangklämmor här med förskjutna förskruvningar, då blev det tätt.

4. Vattenkranen eller blandaren i byssan vid diskon, två anslutningar.

5. Vattenkranen eller blandaren på toaletten, två anslutningar.

6. Blandaren till duschen, två anslutningar plus utgången till duschslangen.

7. Tre Y-kopplingar mellan vattenkranar eller blandare, nio anslutningar.

 

Vad är vi uppe i nu? 23-24 anslutningar med taskiga och rostiga slangklämmor, med en deformerad armerad plastslang som är stel och besvärligt efter alla år, ja inte den på varmvattnet, som tvärtom är geleartad och mjuk som ett övermoget päron.

 

Lägg därtill till läckande packningar och säten i vattenkranar och blandare, vattenkranar som du tvingar besättningen till att dra hårt för att de inte skall läcka och därmed påskyndat åldrandet och slitaget ännu mer...!

 

Införskaffa en sådan där flexibel slangklämmeskruvmejsel, minst ett tjog nya syrafasta slangklämmor, en ask med Y- och T-kopplingar, samt många meter ny slang, godkänd för livsmedelsbruk, görna både blå och röd.

Tag på arbetsbyxorna med inbyggda knäskydd, kryp runt i båten och byt ut så mycket som möjligt.

 

Eller så löser du proplemet på ett symptomatiskt sätt..

På en båt jag hade kopplade jag in en timer på pumen, samt en startknapp till timern vid varje tappställe, timern ställdes in på två minuter... Då slapp jag gå upp igen ur kojen för att stänga av pumpen om natten.... Således en äkta Citroënlösning, en enastående teknisk lösning på ett problem som egentligen inte existerar.

..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Under tiden du var där ökade intervallet, eftersom varmvattnet svalnade och det kanske läckte mindre vid vv-beredarens utgång?

 

Jag glömde en anslutning, den första på pumpens utgång, använd gängtape eller helst lin här!

Skall bara dras ned handkraft, om du kopplar polygripen drar du sönder pumphuset.

..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan, Georg_Ohm säger:

Under tiden du var där ökade intervallet, eftersom varmvattnet svalnade och det kanske läckte mindre vid vv-beredarens utgång?

 

Jag glömde en anslutning, den första på pumpens utgång, använd gängtape eller helst lin här!

Skall bara dras ned handkraft, om du kopplar polygripen drar du sönder pumphuset.

..

Ingen varmvattenberedare inkopplad. Gängtejp kör jag redan med. Men håller med om att lin och rörgängpasta brukar vara bättre. Ska koppla om imorgon med lin istället och se om det löser problemet.

 Om vi utgår från att jag har läckage på ett ställe. Borde jag inte hitta vatten där efter 90min läckage? Om systemet är tömt på luft så är det ju vatten som läcker ut. 

Sen att tiden mellan att pumpen slår till  ökar är underligt. Läckaget borde vara lika stort hela tiden...

 

11 minuter sedan, Georg_Ohm säger:

Således en äkta Citroënlösning, en enastående teknisk lösning på ett problem som egentligen inte existerar.

Jag hoppas det inte skall behövs gå så långt att jag tar till Citroënlösningar :) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det behövs så himla litet var för att trycket skall sjunka så pass mycket så pumpen startar, inte alltid man upptäcker någon vattensamling i kösvinet.

Synd att du inte har vv-beredare, då hade det varit lättare att finna felet...

 

Börja med att dra åt alla slangklämmorna och se om det hjälper!

..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan ingenting om pumpar till tryckvattensystem. Jag har en pump i min båt och den går inte på veckor om jag inte öppnar någon kran. Men av nyfikenhet undrar jag om inte pumpen har någon "intern" backventil. Kan det vara så att pumpen har ett internt läckage?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan, BerntRobert säger:

Jag kan ingenting om pumpar till tryckvattensystem. Jag har en pump i min båt och den går inte på veckor om jag inte öppnar någon kran. Men av nyfikenhet undrar jag om inte pumpen har någon "intern" backventil. Kan det vara så att pumpen har ett internt läckage?

Pentrypumpar är nästan alltid membranpumpar, ofta med flera membran i olika kammare, tre eller fyra kammare är vanligt. Påminner lite om ditt hjärta i sin funktion.

Membranen i pumpen fungerar egentligen som backventiler, men det är inte ovanligt att det sitter en strutformad backventil, en jokerventil på utloppet.

..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en Johnson tryckvattenpump i min båt. Den startade och också någon gång då och då utan att jag kunde hitta ett läckage. Bytte då till en annan likadan pump som jag har i reserv och problemet försvann. Det var alltså själva pumpen som det var fel på. Fick en ny pump på garantin.

 

Kvaliteten på Johnsson WPS tryckvattenpump är väl så där. Jag förbrukar (minst) en varje säsong. (Därför jag har två i reserv i båten). Dock så har de 3 års garanti, så jag får en ny varje gång även om leverantören muttrar ibland, men jag har hitills alltid lyckats att överbevisa dem. Visst vi använder båten flitigt (ca 9 veckor per säsong) och således även tryckvattenpumpen, men jag anser att de bör hålla längre än så.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, CaptainKongo säger:

Jag har en Johnson tryckvattenpump i min båt. Den startade och också någon gång då och då utan att jag kunde hitta ett läckage. Bytte då till en annan likadan pump som jag har i reserv och problemet försvann. Det var alltså själva pumpen som det var fel på. Fick en ny pump på garantin.

 

Kvaliteten på Johnsson WPS tryckvattenpump är väl så där. Jag förbrukar (minst) en varje säsong. (Därför jag har två i reserv i båten). Dock så har de 3 års garanti, så jag får en ny varje gång även om leverantören muttrar ibland, men jag har hitills alltid lyckats att överbevisa dem. Visst vi använder båten flitigt (ca 9 veckor per säsong) och således även tryckvattenpumpen, men jag anser att de bör hålla längre än så.

 

 Har precis bytt till en sådan, WPS 3.5

Hade inte dessa problem med min gamla Jabsco... 

Reklamerade du till butiken eller till Johnson?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Backventilerna i vanliga fler-kammar-pumpar har ju inte världens kvalitet och läcker ofta tillbaka lite. Väldigt viktigt att man har ett filter på ingången. Det verkar också som att bara några droppar vatten ger frysskador under vintern.

Problemen brukar försvinna om man sätter en "riktig" backventil. En liten hydrofortank gör också att pumpen inte behöver starta så ofta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På ‎2017‎-‎06‎-‎21 på 9:43 AM, Knorr026 säger:

 

 Har precis bytt till en sådan, WPS 3.5

Hade inte dessa problem med min gamla Jabsco... 

Reklamerade du till butiken eller till Johnson?

 

Jag lämnade in i den Seasea butik där jag köpt den. Johnson skickade tillbaka den "reparerad" till en kostnad av 495:-, men samma fel efter reperation. Reklamerade igen och skrev ett "argt" brev som skickades in med pumpen. Fick då en ny.

 

Tidigare när Johnson inte ville byta pump fast grantin gällde mailade jag dem ett "argt" mail och ifrågasatte deras kundbemötande. Fick då en ny pump. Det gäller att stå på sig.

 

När garantin slutar gälla och jag måste köpa en ny pump, blir det nog en Jabsco pump istället för att se om deras kvalitet är bättre.

 

De fel mina Johnson pumpar haft genom åren är:

 

* Pumpen slog aldrig av vilket ledde till överhettning så att pumpen började smällta.

*Pumpen pumpar fastän inget tappställe används eller läckade finns. Bytt pump 3 gånger med detta fel.

*Pumpen orkar inte suga bort luften i slangen. Inget fel hävdade Johnson,  men de hade rengjort pumpen (jag har ett filter innan pumpen så jag ifrågasatte det) till en kostand av 495:-. Pumpen klarar fortfarande inte av att suga ut luft i slangen. Jag reklamerar en gång till. Får en ny pump och pengarna tillbaka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På ‎2017‎-‎06‎-‎21 på 9:57 AM, bhemac säger:

Backventilerna i vanliga fler-kammar-pumpar har ju inte världens kvalitet och läcker ofta tillbaka lite. Väldigt viktigt att man har ett filter på ingången. Det verkar också som att bara några droppar vatten ger frysskador under vintern.

Problemen brukar försvinna om man sätter en "riktig" backventil. En liten hydrofortank gör också att pumpen inte behöver starta så ofta.

 

Jag har ett filter på ingången.

 

Har även ett expansionskärl monterat.

 

Brukar köra pumpen torr på hösten för att undvika frysskador samt att lossa på alla slangar för att allt vatten ska rinna ut.

 

Ska dock testa att montera en "riktig" backventil. Bra tips.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inte själv haft problem, kanske för att jag blåser hela systemet med tryckluft. Men jag har hört flera vars pumpar krånlat trots att de varit torrkörda, därför tar jag hem pumpen numera. Pumpen har snabbkopplingar så det tar bara några sekunder. Sen tar jag naturligtvis isär pumpen och rengör under vintern. Eller rättare sagt, tanken var den i alla fall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pumpen jag hade i förra båten kom från Jula, den tog jag in den i värmen varje höst. Jag råkade ut för en frostsprängning där en gång.

I nuvarande båt sitter det en Jabsco/Par, tror jag.. i motorrummet, och där finns det en frostvakt om vintern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har pumpen varit påslagen ett dygn och den startar nu med 7-8 minuters mellanrum. Den startar och slår av på mindre än 1 sekund. Då jag har en genomskinlig vattentank så passade jag även på att markera vattennivån och under ett dygn så kan jag inte se att det har minskat något. Ska byta ut pumpen för att se om det är den som är felaktig. Men först en veckas semester i båten....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En liten hydrofortank är ganska smart, då går det troligen timmar mellan pumpen starter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2017-06-20 på 10:38 PM, Georg_Ohm säger:

Således en äkta Citroënlösning, en enastående teknisk lösning på ett problem som egentligen inte existerar.

..

:-)  Eller fransk i största allmänhet

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 23 juni 2017 på 7:49 AM, Knorr026 säger:

Nu har pumpen varit påslagen ett dygn och den startar nu med 7-8 minuters mellanrum. Den startar och slår av på mindre än 1 sekund. Då jag har en genomskinlig vattentank så passade jag även på att markera vattennivån och under ett dygn så kan jag inte se att det har minskat något. Ska byta ut pumpen för att se om det är den som är felaktig. Men först en veckas semester i båten....

Om du inte har luftbubblor, luftfickor på trycksidan, alltså att det spottar och fräser i kranarna när du tappar vatten, så kan det vara ett baktryck på trycksidan.

Pumpen bygger upp ett tryck i slangarna på trycksidan, under 7-8 minuter har det gått ett antal milliliter bakvägen in i pumpen mot sugsidan eftersom membranen i pumpen inte sluter tätt.

Detta kan bero på att det finns något liet smuts i någon pumpkammare, eller att membranen är slitna, eller " det är så på den modellen" . Om det blir att sådant litet backflöde sjunker trycket och pumpens tryckvakt slår till!

Prova med att koppla in en riktig backventil av mässing eller bronsgods, med en kula inuti, som du köper i vvs-affären, denna skall hinda backflödet. Det finns billiga backventiler av plast med en gummistrut inuti i båtaffärena, jag hade en sån, den gjorde ingen nytta.

Extra trycktank och hydrofor är säkert bra, men även sådana måste ha backventil innan så att man inte får backflöde.

..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glömt att berätta hur det gick med tryckpumpen. Efter en sommar (2017) med underligt beteende så bytte jag pump förra sommaren. Och den nya pumpen funkar utmärkt! Så det var pumpen som var defekt.

Supporten från Hjertmans där jag köpte den defekta pumpen är obefintlig. Väntar fortfarande på svar på mitt ärende om den defekta pumpen... men det har ju bara gått 18 månader så man får ha lite tålamod. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är nog ganska troligt att det är backventilerna som läcker. Det behövs bara mikroskopisk lite skit för att de ska läcka. Utan expansionskärl behöver det bra lägga tillbaka några droppar för att trycket ska sjunka tillräckligt för att pumpen ska starta.

Ett kul experiment skulle vara att sätta en manometer på trycksidan, kör pumpen till den slår ifrån och sen koppla bort strömmen. Kolla manometern och se hur lång tid det tar innan trycket fallit.

Sen kan man plocka isär pumpen i smådelar, göra rent, montera ihop och provköra igen.

 

En gång i tiden fick jag en pentrypump som gick med jämna mellanrum. En fin Jabsco pump med gummimembran /lillebror till "rem-johan").

Skruvade isär, rengjorde (tandborste)  och sen funkade den i flera år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...