Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Sjoingenjoren

Multimarine teakcleaner / olja??

Rekommendera Poster

Hejsan!

Jag undrar om någon har erfarenhet av Multimarines teakcleaner?

Jag har en liter cleaner och en liter olja ståendes i båten som förra ägaren skickade med.


Deras teakolja vann testet i Praktiskt båtägande men det stod ingenting om hur deras cleaner presterar.

Min teakdurk i min DC är i skapligt skick men har eventuellt lite smuts och fläckar då jag inte gjorde något med teaken förra året då jag tog över båten förutom att skrubba tvärs fibrerna med mjuk borste och färskvatten nån gång för att bli av med sand och annan skit.

På badplattformen är teaken silvergrå och obehandlad om än lite väderbiten.

 

Skall jag satsa på brunsåpa + teakoljan, eller skall jag ta cleanern + oljan eller såpa + cleaner + oljan för att få mitt däck ljust gyllenbrunt?

 

Eller tycker ni jag skall kasta flaskorna och köpa Hövelings Golden Teak-program som jag tycker verkar ge det resultat jag vill ha?

 

Bör jag gå "all in" och slipa ner allt till rent trä förs med excenterslip för att börja från scratch?

 

För att förtydliga:

Nej, jag vill inte ha silvergrå teak även om andra tycker det är snyggt och det enda rätta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag tvättar med brunsåpa och lägger sedan teakolja. Tycker det blir snyggt, även om det inte blir väldigt ljust gyllenbrunt utan snarare mellan-gyllenbrunt. För att få det ljust måste man kanske använda kemikalier eller slipa.

 

Nu vet jag inte vad det är för cleaner du har, men de teakrengöringar jag använt typ snappy och andra är starka. Känns som de sliter hårt på teaken. Tänker nog aldrig byta tillbaka från brunsåpa + olja. Ibland när man tittar på båtar där man använt kemikalier är teaken ojämn och delvis bortfrätt längs med fibrerna. Väldigt synd och enda sättet att få ordning är att då slipa.

 

Tillägg: Den olja jag använder är Internationals teakolja som skall bestå av kinesisk träolja. Två strykningar efter tvätt. Håller nästan hela säsongen, men lätt att bättra om man vill.

 

Redigerad av ArneRadar
tillägg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Sjoingenjoren säger:

Eller tycker ni jag skall kasta flaskorna och köpa Hövelings Golden Teak-program som jag tycker verkar ge det resultat jag vill ha?

 

 

Köpte "Golden Teak Sealer" för en jävla massa pengar, slipade ner teaken och drog på; det var ju "världens bästa" hade jag hört. Det håller inte färgen många månader, tycker personligen det är värsta skiten. På hösten var teaken otroligt mycket gråare än på våren, dvs man måste nog göra om behandlingen ett par gånger på säsongen om man vill behålla färgen.
I år har jag gått över till Biltemas "Kinesisk Träolja" som jag tycker verkar hålla bättre. Jag återkommer i höst. Borde vara enkel att bättra i alla fall.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 timmar sedan, ArneRadar säger:

 

Nu vet jag inte vad det är för cleaner du har.......

 

Tillägg: Den olja jag använder är Internationals teakolja som skall bestå av kinesisk träolja. Två strykningar efter tvätt........

 

 

Att lägga två lager med Golden teak eller att man får bättra under säsongen har jag fått med mig men det verkar ju vara standard för många produkter. 

 

Cleanern jag har och undrar över är som sagt i första inlägget Multimarines teakcleaner.

Det jag undrar är om den rengör ordentligt och eventuellt bleker teaken så den blir fräsch inför oljningen eller om någon annan produkt är bättre. Oljan skall ju vara OK och innehåller en hel del kinaolja enligt PB test.

 

Får kanske prova med cleanern och ha såpa i beredskap. Badplattformen är som sagt obehandlad så den behöver väl någon blekning / förnyelse innan oljning.

Inne i sittbrunnen är det oljat sen tidigare och mest i behov av rengöring.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag testade i flera år; först med ett lager, sedan två. Det blir grått snabbt. Tycker produkten fungerar dåligt och väger jag dessutom in att den är svindyr så tycker jag det är en skitprodukt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag använde Golden teak för första gången förra säsongen och jag tyckte att det håll sig bra. Jag behandlade akterdäck och badbrygga och visst var det skillnad mellan dessa två ytor när jag tog upp båten men akerdäcket är skyddat under kapell och badbryggan är lite mer utsatt. Jag tycker att GT fungerar bra, mycket bättre än vad snappys sealer gör.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då är det dags för en rapport!

 

Skrubbade teaken med Multimarine teakcleaner och visst blev den fin. Sköljde med rikligt med vatten och lät torka ordentligt innan jag gick över med två lager Multimarine teakolja.

Även efter detta blev det fint! Då det såg torrt ut på vissa fläckar efter första lagret tog jag ett till efter ett par dagars torkning.

 

Båten blev nu liggandes nån vecka och fick torka in ordentligt.

 

Under semestern som följde så märkte jag att jag fick svart färg på fötterna - nåten kladdar!

 

Förra året hade jag inga problem med detta men då hade jag å andra sidan inte gjort något åt teaken. Förra ägaren påstod dock att han brukade olja med ett lager Multimarine teakolja - flaskorna stod i båten när jag köpte den så dom fick jag med, så kladdandet borde ju kommit även förra året kan jag tycka?

 

Finns det något att göra för att få slut på kladdet? 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har använt både Snappys sealer och GT sealer och ingen av dessa har kladdat, jag tycket dock att GT håller mycket bättre.

En bekant oljade det nåtade teakdäcket inne i deras  sittbrunn och det kladdade precis som du beskriver. De gjorde inget åt det så det kladdade resten av säsongen och det blev svarta märken på däcket från nåten, de var ganska irriterade på detta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp precis som du säger så kladdar det och fötter / strumpor blir svarta...

Finns det något sätt att stoppa kladdet eller är det bara att vänta på att det torkar ut igen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De har tvättat med såpa och det har blivit bättre men inte bra, tror att de använt gulsåpa. Brun såpa ska vara bra att tvätta teak med men jag vet inte om det hjälper dig att slippa ifrån den kladdande nåten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...