Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
oyster

Vägval Stockholm - Djurö

Rekommendera Poster

För en ovan navigatör/båtfarare, rekommenderas att köra via Baggenstäket/Kolström/Strömma kanal eller ska man hålla sig till lite större farleder och runda hela norra delen av Värmdö?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det beror lite på hur du känner dig ovan eller osäker. Vägen via Strömma är jättemysig, bitvis väldigt smal och grund samt till stora delar hastighetsbegränsad så det går långsamt. Dock kortast och huvudsak i lä. Är det segel- eller motorbåt som gäller?

 

Större farlederna är skvalpiga och trafikerade. framförallt den södra vägen via Nämdöfjärden kan vara guppig om det blåser mycket. Norra vägen via Vaxholm och Grinda rätt hårt trafikerad i högsäsong. Båda ungefär lika långa beroende på exakt startpunkt och mål.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det beror ju lite på vad du har för båt.

Hur djup köl har du och hur hög mast - tex

En viss skillnad om jag skulle gå med en båt som sticker 3 meter och har 20 meter hög mast, eller en liten styrpulpetbåt, utan vare sig köl eller mast.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Generellt sett nybörjare på allt vad vad gäller båt. Motorbåt är det (0,8 djupgående tror jag) men långsam sådan så hastighetsbegränsning gör inget. Då låter lä och långsamt som ett bättre alternativ :-)

Redigerad av oyster

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du går via Strömma kanal så försök gå mitt på dagen för att undvika möte med Strömmas kanalbåt som trafikerar kanalen på sin färd ut till Sandhamn. Kan bli lite tight om man möts på fel ställe...

 

Den brukar lämna Nybrokajen på morgonen och går väl genom kanalen runt 11-snåret eller så. Sedan återvänder den och är gissningsvis åter någonstans i kanalen senare på eftermiddagen.

 

Om man inte gått där innan så är det precis som redan påpekats - en otroligt mysig färd. Fisksundet är särskilt grund (någon dryg meter) och det finns en undervattensten där som man får ha lite koll på. Annars är det bara att köra på!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med mindre långsam motorbåt hade jag valt Strömma-vägen. Bra tips att kolla kanalbåtens turlista. 

 

Annars oftast inte så mycket trafik denna väg. Gillar man TV-serien solsidan passerar man som bonus Ingarö Kyrka där Alex o Annas bröllop spelades in om jag minns rätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...