Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
wahlis

Sätta igen håll på fördäck efter gammalt ankarspel

Rekommendera Poster

Hej,

Tänkte höra med er om det finns någon bra rekommendation för att sätta igen gamla håll på fördäcket i storleken 5 - 10 cm diameter, fördäcket är ca 1 cm tjockt vid hålen. Skall man börja med att lägga glasfiber från insidan och bygga några lager, låta detta härda och sedan fylla hålen med epoxyspackel och sedan något gelocat eller topcoat på överst för att få lite yta? Idag är ytan på fördäcket rätt skrovlig och det bästa hade du varit om man kan efterlikna utseendet lite även om det kan vara svårt. Vore tacksam för förslag på arbetsordning då det är första gången jag skall göra detta och det är viktigt att det blir tätt så att vi slipper få vatten in i ruffen :-)

 

/Wahlis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför inte montera en ventilator där? Den sk Electroluxventilen har jag för mig är 119 mm men det finns även en solcellsdrivna ventil som funkar bra, den är 91 mm.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror tyvärr att placeringen inte är den bästa för en ventilator eftersom hålen sitter just vid förens ankarbox. Det är nog att sätta igen dessa som gäller och eventuellt sätta en ventilator på ett annat ställe. Dessutom leder hålen ner i ett skåp så det är inte säkert att man får så stor nytta av ventilationen där i övriga ruffen :)

 

/Wahlis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

varför inte köpa en teakskiva och skruva dit,riktig teak eller fuskteak,snyggt kan det ju bli?.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
34 minuter sedan, wahlis säger:

Jag tror tyvärr att placeringen inte är den bästa för en ventilator eftersom hålen sitter just vid förens ankarbox. Det är nog att sätta igen dessa som gäller och eventuellt sätta en ventilator på ett annat ställe. Dessutom leder hålen ner i ett skåp så det är inte säkert att man får så stor nytta av ventilationen där i övriga ruffen :)

 

/Wahlis

 

Ventilator eller liknande är inte dumt när det gäller att "sätta igen" ett hål på ett snyggt sätt. Detta förutsätter ju att inte ventilatorn försämrar möjligheterna att tex kliva iland. Det är ju ofta besvärligt ändå i fören.

Att ventilatorn ventilerar från ett skåp är väl ingen nackdel. Det brukar inte va så tät, så en viss mängd luft kommer att evakueras från ruffen. Dessutom var ju ventilatorn tänkt att i första hand dölja ett mindre snyggt hål. Den ventilation som blir får man ju på köpet.

Jag har dolt ett hål efter ett ankarspel genom att göra en plattform i fören på min båt. Att hålet står öppet spelar ingen roll. Det vattnet som ev rinner in genom hålet, tex när man doppar fören i kraftig sjögång - händer ju nån sällsynt gång när man seglar i grov havssjö - rinner in i den täta ankarboxen och ut genom dräneringshålet från densamma.

Innan jag monterade plattformen, fanns det nästan ingen plats man kunde sätta fötterna  när man skulle kliva ombord eller iland. Då satt det ju dessutom ett stort handmanövrerat ankarspel mellan luckan till ankarboxen och förstaget.

Du skulle ju kunna sätta igen hålet - som du föreslog - och dölja det hela med en plattform.

Idag är min plattform klädd med nåtad teak, som ett teakdäck.

 

AIMG_0729.thumb.jpg.2105793f5503da6ec3d9b3a06a5684d6.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
40 minuter sedan, karluno säger:

varför inte köpa en teakskiva och skruva dit,riktig teak eller fuskteak,snyggt kan det ju bli?.

 

Om man köper en teaksiva, så är teakfaneren i regel lövtunn.  Det håller inte länge.

Teakfaneren på min skiva ovan var 2 mm - en spillbit från ett av våra större segelbåtsvarv.

 

Idag ser det ut så här.

thumbnail_DSC_1062.thumb.jpg.8bf1d01e38b2a871587d995508b61de8.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Är det inte bara att plasta igen då? En skiva under som stöd, plasta ovansidan. Sen plasta underifrån?

Redigerad av Azguz

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Plasta underifrån är väl nästan det besvärligaste man kan tänka sig.

 

Speciellt om det är i ett trångt utrymme.

Frågan var väl hur man skulle kunna få ytan , som runt omkring har halksyddsmönster, så snygg som möjligt.

Man kan naturligtvis tillverka en form av halskyddsmönstret och sen prägla det i gelcoatspackel, men det kräver ju en viss vana.

Redigerad av Thallatha
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är svårt att få tillräcklig hållfasthet. Det undre lagret i sandwichen är inte tillräckligt stark  så man måste slipa ner ett betydligt större område för att få upp styrkan.

På min båt sitter en ventilator, ger bra ventilation av ankarboxen. Det finns ju även ett lock att sätta dit om man förväntar sig riktigt grov sjö men jag har ändå en stor öppning i akterkant på luckan.

 

En teakplatta är smart, jag ska sätta dit en sådan så blir det mer yta att sätt foten på.

 

Version 2 (2).png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan, Thallatha säger:

 

Om man köper en teaksiva, så är teakfaneren i regel lövtunn.  Det håller inte länge.

Teakfaneren på min skiva ovan var 2 mm - en spillbit från ett av våra större segelbåtsvarv.

 

Idag ser det ut så här.

thumbnail_DSC_1062.thumb.jpg.8bf1d01e38b2a871587d995508b61de8.jpg

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

gietsvis skall det vara en 10mm teakskiva homogen inte något faner skit som du skrev.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan, karluno säger:

gietsvis skall det vara en 10mm teakskiva homogen inte något faner skit som du skrev.

 

Vad kostar en teakskiva med tjock faner, sån som jag använde?

 

Hur stor skiva är det minsta du måste köpa? Vanliga mått är ju 1x2 meter eller 1,22x2,44

 

Var kan du köpa en sådan?

 

Den skivan jag använde var 19 mm tjock med ca 2 mm tjock faner. En spillbit från ett av våra segelbåtsvarv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...