Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Ruskpricken

Flagga på akterstaget

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hallåj......i år har jag gjort nått som får en del, "man av ordning" samt "flaggpoliser" att hicka. Jag hissar flaggan i akterstaget ca 3/4 upp av mastens längd räknat. Någon påstod att det är rätta höjden för ca där skulle gaffelns ända vara om det var gaffelrigg.

 

Så vad säger ni om detta? Några regler finns ju inte mer än att man måste visa nationalitetsflagga under gång utanför svenskt teritorialvatten. Men inte var man visar den.

För att fixa ännu mera hicka för somliga, så tar jag inte ner flaggan, vare sig kl 22:oo eller annars. Hon får hänga där tills jag tar upp båten i höst.

Blir jag kölhalad nu? Så ruskig prick jag är?

Nyfiken på era synpunkter.

Redigerad av Ruskpricken

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag ser det tänker jag alltid "vem har dött?".

Lite bättre om man har en liten gaffel i masttoppen.

Flaggan ska vara uppe dygnet runt till sjöss. Även i u-läge.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ruskpricken, du gör helt rätt. Det är väl bara såna där gamla båtklubbsgubbar med mössmärken d.v.s. riktiga ruskprickar som krampaktigt håller fast vid SXK's daterade tramsregler. Båt i bruk skall självklart föra nationsflagga oavsett tid på dygnet och oavsett om den går eller ligger för ankar.

:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Båt under gång.. för flagga... Svensk flagga på en båt i hamn nattetid är en styggelse... ( bortsett ifrån när jag glömmer min).. Att sedan ha flaggan hissad hela året är omöjligt.. Hur gör du då när du kappseglar? Som bekant så avbrytes ju en kappsegling när man åter hissar flaggan... Nästa fråga.. för att göra det obekvämt för örlogsfartygen så stryker man flagg... de skall då som svara med att  manna reling..

.

Om man bortser ifrån mitt trams i detta ärende så anser jag att så länge man hedrar mitt lands flagga så är nog det mesta ok..

 

. Men jag gillar inte snipor med en alltför stor flagga som släpar i vattnet, ej heller de som för den gamla unionsflaggan.. eller ännu värre... detta spektakel som en del kallar bohusläns flagga.....

 

Fair Winds Stefan

Redigerad av smoegen
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Snurran krånglade, så jag får segla den styva distansminuten från kranen till båtplatsen.

"Lilla Hjärtat" ligger seglingsklar med den svenska flaggan fastsatt i spriseglet. 

Det måste var riktigt gjort, för det är en Smögare som satt dit flaggan. Dock inte Smoegen.

 

19114639_263836780690388_1610325728_n.jpg.344737cddf0cbca9f5ae3a66439f3651.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förr var det ett himla tutande kl 21, mer eller mindre duktiga hornblåsare, oftast mindre duktiga, skulle absolut spela något tapto i någon ännu inte upptäckt tonart.

Men det händer dessvärre än idag att man blåser i bleckblås eller vilket Gud förbjude, i träblåsinstrument kl 21, undantag då svensk säckpipa!

 

Nu är det väl vid solens nedgång man skall hala flaggan..? och den informationen finns ju att få i varenda navigator numera.

 

Det där med att föra flagg även i U-läge finner jag väldigt viktigt! Nu hoppas jag verkligen jag slipper framföra min båt i U-läge, men om så skulle vara fallet så sjunker den med flaggan i topp!

 

Skall vi ta det där med storleken också när vi ändå håller på?

Ja flaggstorleken då förstås...

9 meters båt för 90cm flagga!

..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På grund av en flagga som tyvärr blev lite fransig så fick jag ta till en alldeles för liten flagga.. Känns nästan som att segla med en blågul grytlapp... Men snart så når jag en butik å införskaffar då åter en lämplig flagga... Dock osäker på de saluför 95.5cm flagga?

 

Återstår att se, 100cm torde kunna duga..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Georg_Ohm säger:

 

Nu är det väl vid solens nedgång man skall hala flaggan..? och den informationen finns ju att få i varenda navigator numera.

 

 

Det som inte står i navigatorn hos vår motståndsman är den nya skrivningen beträffande när flaggan bör halas när båten ligger i hamn.

Förr stod det;"Vid solens nedgång dock senast kl. nio"

 

För en herrans massa år sen ändrades dock skrivningen till;"vid solens nedgång dock senast kl 21"

Flaggan bör hissas kl 08.00

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min VHF har även mistlursfunktion. Kanske kan man lägga in så den automatisk tutar tapto? Fast det är ju förstås bara krigsmän som tutar när flaggan ska ned. Samt en och annan idiot i naturhamn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
39 minuter sedan, Thallatha säger:

 

Det som inte står i navigatorn hos vår motståndsman är den nya skrivningen beträffande när flaggan bör halas när båten ligger i hamn.

Förr stod det;"Vid solens nedgång dock senast kl. nio"

 

För en herrans massa år sen ändrades dock skrivningen till;"vid solens nedgång dock senast kl 21"

Flaggan bör hissas kl 08.00

Jo just det.

Senast kl 21, missade det.

Även scouter har ovanan att försöka spela tapto.

Det lär finnas diverse tapton att ladda ned som Mp3-filer någonstans, kanske Bhmac han ansluta en Mp3-spelare till mikrofoningången på radion, eller förresten skit i det!

 

Apropå tuta...

http://www.bing.com/videos/search?q=maerks+starr+wars&&view=detail&mid=90EB6F93A6D1F7827CC190EB6F93A6D1F7827CC1&FORM=VRDGAR

Här är en båt som har kraften med sig och lägger till med stil!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja...alltså, det är ett "sejnfall" så jag kan ta ner flaggan, därmed vore det att hälsa på ett örlogsfartyg ur världen.:)

Det jag ville ha synpunkter på är höjden på akterstaget. Hissar jag närmare toppen kan det ju se konstigt ut, men förväxla den med halvstång vill man  ju inte, det syns ju det är hissat på akterstaget.

Å storleken är lagom....dvs ca 70 cm på en 28 fot båt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lägg gärna upp en bild, jag kan få för mig att det ser lite knasigt ut eftersom den hamnar rätt långt in över aktern på båten. Du har ju inte gaffelrigg.

 

Långseglare har ofta nationsflaggan mer eller mindre permanent fäst i akterstaget, men vad jag sett i mina nedslag i sån kretsar sitter den ofta lägre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

IMAG0547.thumb.jpg.43005be03aa78aadc32d4ce0a762bb29.jpgHär ett exempel på en båt jag hyrde i Kroatien för några år sedan. Tycker flaggan sitter lite högt redan på denna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här en 62-fots ketch jag gick styrman på också för några år sedan med destination Västindien. Vi kom inte längre än Southampton. Det berodde dock inte på flaggan, men jag tycker den sitter aningen lågt är. Inte heller är flaggan ca 2 meter.IMAG0660.thumb.jpg.fd8e4ab0a32c63ecd386adbd59b948e7.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Ruskpricken säger:

Ja...alltså, det är ett "sejnfall" så jag kan ta ner flaggan, därmed vore det att hälsa på ett örlogsfartyg ur världen.:)

Det jag ville ha synpunkter på är höjden på akterstaget. Hissar jag närmare toppen kan det ju se konstigt ut, men förväxla den med halvstång vill man  ju inte, det syns ju det är hissat på akterstaget.

Å storleken är lagom....dvs ca 70 cm på en 28 fot båt.

 

 

Nu vill du ju obstruera och inte va som alla andra. Det ligger ju i din natur. :P:wub:

På din profilbild så har du ju flaggan på en stång i aktern - var inte det ok eller gick stången sönder eller satt i vägen.

 

photo-108375.jpg.cb9429741bd3c95b1cded8a4998c44bd.jpg


Om stången gått sönder;
Strax intill ditt hus ligger en ladugårdsliknande byggnad, som alltid har varit en verkstad. Jag har kikat in där nån gång. Där finns en stor mängd av olika träslag och en mängd verktyg. Om du smyger in där och "lånar" en lämplig träbit och yxar till den, så får du en fin "flaggstång!" att sätta på akterdäcket.

Enligt vår motståndsmans formel, så är din flagga i underkant vad det gäller mått, men jag tycker gott att den duger på din FinGal.

Hade det varit en gaffelriggad båt, så hade det varit ok att sätta den under gaffelnocken, likaså på en båt med spririgg.

ZZthumbnail_image0000001.jpg.6ce00771abe3bf2d30f10e1cdda5f685.jpg


Men på en Mastheadriggad båt, vette katten. 3/4 upp i masten blir ju nästan som halv stång.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaha..så jag obstruerar....oj...våj...ja...jag har aldrig följt strömmen....möjligen nerför en flod...å det finns fall då detta har räddat livet på mig.....men.....

 

Jorå, flagstången i aktern finns kvar  men av erfarenhet vet jag att den brytes lätt av,  bla när jag räddade livet på en som druttat i mfl incidenter, å sen så är den i vägen när personer mindre viga än undertecknad skall kliva ombord å sedan snubbla på fästet på däck.

 

Men om jag sänker höjden till nivån som ArneRadars´s bild nr 2 visar, är ni nöjda då?

För säkerhets skull så mätte jag flaggan å den är inte 70 cm utan 80, inte för liten alltså, så jag slipper få smisk för den saken i vart fall.

;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker din Fingal ser fin ut, även om det är svårt att se detaljer på en så liten bild. Jag hade testat att fästa flaggan så att dess underkant låg i liv med bommen. Tror det kan bli en fin linje så.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Flaggan skall vara lika många tum lång som båten är fot lång. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
38 minuter sedan, Peter_K säger:

Flaggan skall vara lika många tum lång som båten är fot lång. 

 

Skillnaden mellan metrisk tumregel (1:10) och tum-tumregel :ph34r: (1:12) har väl på sin höjd akademiskt intresse?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan, Ruskpricken säger:

Jaha..så jag obstruerar....oj...våj...ja...jag har aldrig följt strömmen....möjligen nerför en flod...å det finns fall då detta har räddat livet på mig.....men.....

 

Jorå, flagstången i aktern finns kvar  men av erfarenhet vet jag att den brytes lätt av,  bla när jag räddade livet på en som druttat i mfl incidenter, å sen så är den i vägen när personer mindre viga än undertecknad skall kliva ombord å sedan snubbla på fästet på däck.

 

Men om jag sänker höjden till nivån som ArneRadars´s bild nr 2 visar, är ni nöjda då?

För säkerhets skull så mätte jag flaggan å den är inte 70 cm utan 80, inte för liten alltså, så jag slipper få smisk för den saken i vart fall.

;)

 

Min käre Ruskprick.

 

Vi lever i ett fritt land och du får, för min del, ha din flagga precis som du vill.

Dessvärre ställde du frågan, och då får du räkna med att få alla typer av svar.

Om den befintliga flaggstången sitter i vägen, skulle du ju lämpligen flytta den till ena sidan av aktern - förslagsvis SB.

Tyvärr är inte alla lika viga som du, men jag lovar att jag i varje fall, skall försöka att undvika att bryta av din flaggstång, utifall att jag skulle embarkera din FinGal akterifrån.

Måste hålla med Arne Radar, att din FinGal ser fin ut på bilden.

 

PS

 

Jag fick, mot all förmodan, sjösatt Hållöjulle i måndags - som du kanske sett på bilderna. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bara döda fiskar följer strömmen.

 

Nu pratar jag om flaggstänger akterut.

Jag har själv fått sådana knäckta av andra båtar, och själv knäckt såväl min egen som andras i trånga hamnar.

 

Så för några år sedan såg jag en ful, men synnerligen praktisk lösning, fotograferade den naturligtvis inte...

Gissningsvis jobbade båtägaren i det civila på någon fjällanläggning, han kanske var pistör, vad vet jag...

Men i botten på flaggstången satt det en likadan led som det gör i botten av slalompinnar, lagom styv att hålla flaggan i topp, men samtidigt lagom mjuk att vika ned flaggstången om den stötte emot någonting.

 

Nuvarande båt har en stor badbrygga lagom som dansbana, iallafall för mer intima pardanser..

Och den tar ju den första smällen vid oförsiktiga rörelser bakåt. Ickeförty hände det förra helgen att en större Nimbus med dävertar kom för nära min flagg, men påpasslig tonåring som agerade akterdäcksgast såg vad som håll på att hända och hoppade likt en schimpans snabbt ombord på min båt och räddade situationen.

..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ledad flaggstång...

Tips i tråden om Aquador 26 med smart lösning på ledad flaggstång för båtar med badbrygga. Känner väl till problemet.  Scrolla upp i tråden från där man hamnar med länken nedan ser du fina bilder.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här en annan bild från Västindien från en herrans massa år sedan. Vi ligger på svaj utanför Klein Bonair och spanar på havssköldpaddor. Flaggan skulle idealt sitta något lägre, men funkar inte med utrustningen i övrigt. Flaggans storlek var nog rimligt rätt.

 

Om du har flaggan på 3/4 så måste den hamna strax ovanför spridarna? Borde se väldigt konstigt ut och som några säger lätt att associera till halv stång.

 

 

img177.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
44 minuter sedan, Georg_Ohm säger:

Bara döda fiskar följer strömmen.

 

Nu pratar jag om flaggstänger akterut.

Jag har själv fått sådana knäckta av andra båtar, och själv knäckt såväl min egen som andras i trånga hamnar.

 

Jag har bara råkat ut för att få en knäckt flaggstång en gång.

 

Min gamla trämast hade givit upp och jag hade tagit på spenderbyxorna och köpt en ny Aluminiummast. Detta innebar att jag var tvungen att även byta den stående riggen.

Syversen på Smögen hade pressat nya stag och vant i överkant, som vi monterade i masten och sen restes den och stagades tillfälligt. För att pressa i underkant gick vi, med en viss försiktighet, till Syversens riggbod på Smögenbryggan. Boden med den skära markeringen på bifogad bild.

 

snusfronten.jpg.736fbc0bc6d978131f6162a7b15e68dc.jpg

 

Man tog in vant och stag genom luckan på övervåningen och pressade dem. Vi var därför tvungen att ligga med masten mitt för luckan. Det fanns en liten lucka längs kajen akterut.

Naturligtvis kom det en motorbåt och skulle in på det, för honom, allt för små hålet. Jag bad honom att lägga sig någon annan stans, men han struntade i min vädjan.

 

När han tryckte sig in på den otillräckliga platsen, bröt han av min flaggstång.

Jag har nog aldrig blivit så arg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 timmar sedan, ArneRadar säger:

 

Skillnaden mellan metrisk tumregel (1:10) och tum-tumregel :ph34r: (1:12) har väl på sin höjd akademiskt intresse?

Nej, det här är jätteviktigt!

Gå genast till flaggskräddaren och beställ en ny måttsydd flagga!!!

(...missade att du svarat...)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
40 minuter sedan, Peter_K säger:

Nej, det här är jätteviktigt!

Gå genast till flaggskräddaren och beställ en ny måttsydd flagga!!!

(...missade att du svarat...)

 

OK!!!! Viktigt alltså. Var nere och hämtade flaggan på båten under lunchen. Nu kvickt till skräddaren innan någon upptäcker min blasfemiska fadäs...:D

  • Gilla 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...