Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
baufi

Finn felet

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Felet - Det är en motordriven båt med aktersnurra.  :ph34r: 

Det rätta - den står på land.  ;)

 

Ännu rättare - den har stänkskydd bakom hjulen. Det borde alla bilar också ha - fast det har man inte förstått inom EU. ännu ett skäl att lobba för Swexit.  :o

Redigerad av Thallatha
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trimplanen sitter fel.

Ingen svensk flagga på nationaldagen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trimfenan saknas, sprucken och senare förstärkt akterspegel.

..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och så saknas den lilla trimfenan/anoden ovanför proppellern.

Thallatha, jag läste om det där med stänkskydd för ett tag sen. De togs bort från personbilar för att de orsakade fler senskott. Grus som for upp i stänkskydden studsade tillbaka till hjulet och fick än mer fart när det for iväg och träffade medtrafikanter. Sen om den förklaringen är sann vet jag inte, så stod det iaf som förklaring.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Som redan nämnts i två inlägg. Trimfenan saknas. Dessutom är trimplanen justerade så att båten kommer lista styrbord. Men de kanske är tänkta att kompensera för en tungviktare som alltid sitter på babords sida? Och så sprickan i akterspegeln som Georg_Ohm nämnde.

Redigerad av Eld-

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu när jag tänker efter så är ju trimplanen helt felmonterade... :(

 

De måste ju sitta i förlängnigen av åkytan för att kunna göra någon nytta alls. Som de sitter nu kommer de befinna sig i fria luften när båten planar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och så saknas den lilla trimfenan/anoden ovanför proppellern.

Thallatha, jag läste om det där med stänkskydd för ett tag sen. De togs bort från personbilar för att de orsakade fler senskott. Grus som for upp i stänkskydden studsade tillbaka till hjulet och fick än mer fart när det for iväg och träffade medtrafikanter. Sen om den förklaringen är sann vet jag inte, så stod det iaf som förklaring.

 

"Visst är bilen försedd med stänkskydd. Själva karossen i sig utgör tillräckligt stänkskydd för att de gemensamma EU-kraven ska vara uppfyllda.

Vi i Sverige fick anpassa oss när vi gick in i EU och därför tog vi 1995 bort kraven på både stänklappar och strålkastarrengörare.

Inom Europa varierar ju klimatförhållandena och kanske vi nordbor saknar de extra stänklapparna och strålkastarrengörarna mer än man gör i Sydeuropa.

Strålkastarrengörarna har kommit tillbaka som obligatorisk utrustning om bilen har gasurladdningslampor (Xenonljus) men beträffande stänklapparna finns ju alltid möjligheten för alla som sörjer de gamla svenska reglerna att låta montera sådana på eget initiativ.

Bo Göingberg, Transportstyrelsen"

 

Sen är det förståss en besparing för biltillverkare importörer, vilket de tacksamt tar emot.

I varje fall jag har fått betydligt mer stenskott sen man tog bort stänkskyddena och vid många tillfällen får man hålla på att spola vinrutan hela tiden pga att det stänker skit från bilarna.

 

Men som sagt - det är en anpassinga till EU-normerna.

 

Förr fick man jaga "ålekråka". "Sen EU-inträdet får man inte längre jaga "Ålekråka - denna sjöfågel är nämligen sällsynt i Bryssel", sa en av mina arbetskompisar. Ivrig jägare av sjöfågel och som vid nått tillfälle låtit mig smaka på kött av denna fågel.

 

Min egna iaktagelse är att för såg man aldrig Ålekråka inne i hamnarna, men nu för tiden är det ju vanligt.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har nu åkt helt utan stänkskärmar överhuvudtaget på hisingsroden, nu är den såld till förmån diesel till båten.

 

Dom där trimplanen gör säkert ingen annan nytta än som veka fotsteg om man vill kliva ombord akterifrån.

Det brukar bli så när landkrabborna mekar med gamla båtar.

..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

- Propellerkanten är ojämn
- Relingslisten verkar trasig
- Motorn är inte fastbultad på ovansidan
- Akterspegeln ser sprucken ut på höger sida
- Vänstra hjulet på vagnen verkar sitta snett utåt
- plus allt som har nämnt tidigare

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inga trimplan, det är väl fotsteg ;) . Båten har ju ingen räddningsstege, därför har man antagligen monterat dessa trimplansliknande fotsteg för att enklare kunna ta sig ombord från vattnet.

 

Men jag tycker akterspegeln är helt fel ställe att förvara veden till grillbrasan, då blir den ju blöt och inte lätt att tända. DET måste vara felet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nä.....felet är att vid transport så studsar motorn å träbiten som ligger för att hålla ut den kommer att ramla ner å motorn slår i backen.

Träbiten borde säkras med en smäcker liten lina eller säkra tippningen på annat sätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För mig förefaller det som om trailerns däck är felmonterade... i högre hastighet är rotationsriktningen A och O... ( så är lasttröskeln för hög enligt trafikmagasinet...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Motorn borde nog bultas dit innan provkörning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fotografiet är överexponerat.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men vad är det för bil som syns till vänster i fotot? En Polones? Första tanken var en gammal VW/Audi (körde en sån för ett antal år sedan. Skulle gärna ha kvar motorn för en marinkonvertering... 1.6D, outslitbar), men lyktorna ser inte ut att passa vw... Felet kunde ju hämtas i bilen till höger. Opel?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
1 timme sedan, FinMick säger:

Men vad är det för bil som syns till vänster i fotot? En Polones? Första tanken var en gammal VW/Audi (körde en sån för ett antal år sedan. Skulle gärna ha kvar motorn för en marinkonvertering... 1.6D, outslitbar), men lyktorna ser inte ut att passa vw... Felet kunde ju hämtas i bilen till höger. Opel?

Passat ???   Tycker det ser ut som en Buick Electra-63

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Borde inte trådens rubrik varit" finn något som inte är fel"

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror det mesta är taget. Men ...

 

Båten är tung av vatten mellan skroven. Det ser ut på vinkeln på hjulen och på däcken som att vagnen är tungt lastad. 

 

Väntar på facit ...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...