Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Gryningsrad

Göra iordning limmad teak i sittbrunn

Rekommendera Poster

Har precis blivit med segelbåt (Beneteau Oceanis 351) där vi har teak i sittbrunnen och på sittbrunnsbordet. Båten är från 1993 och det känns som att teaken är från samma år. Den känns nu rätt torr och har börjar att spricka lite på sida ställen och jag tänker mig ett vinterprojekt för att göra iordning detta.

 

Teaken är limmad på glasfiberytorna och nåten är rätt ok, men fogen som ligger som en ram runt har torkat så den är väl bara att ta bort det lösa och göra om. Frågan är vad man skall göra med teakytorna.

 

Frun vill lacka, dels för skydd men också för att få en mörkare/djupare färg på träet. Jag har läst lite att man inte skall lacka teak, men gillar också utseendet av mer behandlat trä. Sedan är teaket i dagsläget rätt torr och lite åtgången.

 

Hur hade ni gjort?

post-110543-0-59390700-1496438498_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hör ju till den delen som anser att utvändig teak inte skall lackas.

 

Absolut inte på ytor som man går på. Teaken är ju halkfri i sig.

Byggde ett teakbord som slagbord på rattpiedistalen. Med kapell ser det ut ungefär som på din bild.

Blev rekommenderad att använda parafinolja att behandla bordet med, då det ju kan komma i kontakt med matvaror.

 

post-106994-0-69122800-1496478265_thumb.jpg

En kompis med fru,köpte in sig i min segelbåt som hälftenägare.Båten hade silvergrå teaksargar runt sittbrunnen. Det var troligtvis kompisens fru som tyckte att de skulle lackas.

Kom ner till båten en dag. Då var sargarna nerslipade och lackade. Jag är ganska tålmodig och tycker att om man skall bråka om nåt, så måste det va värt att bråka om.

Sargarna var snygga nästan hela sommaren. Redan fram på hösten började de se bedrövliga ut. Sen såg de ut som skit i stort sett under de 10 åren vi hade båten tillsammans.

Skall man lacka teak, måste man veta vad man gör och kunna. Att lacka teak är inget quickfix.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Undvik att lacka teak utomhus, det blir halt. Mina sittbrunnsbänkar var lackade och glashala. Vid ett tillfälle slant jag och åkte rätt igenom durken. Efter det tog jag bort lacken. Det är också mycket jobb att hålla lackad teak snyggt.

Börja med att skura md brunsåpa och slipa ev. Sen kan man olja med Kinaolja, då blir det brunt och snyggt. Ofta får man göra om det någon gång under säsongen men det är snabbt gjort.

Innan upptagning, tvätta med brunsåpa men olja absolut inte, det är lätt att få mögel då. Såpans fett konserverar teaken bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Thallatha:

Har också läst till mig att lackade ytor blir hala, så det skall vi allt hålla oss ifrån. Skall prova med paraffinolja  och se hur det blir, skall hitta någon liten yta att testa på.

 

bhemac:

Skall även prova på såpa + kinaolja, verkar vara ett bra koncept. Vill definitivt ha kvar teakens anti-slip-effekt och den kommer ju självklart att försvinna om vi lackar...

 

Sedan får vi se vad min delägare säger (frun alltså). Tack för tipsen iaf!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Thallatha:

Har också läst till mig att lackade ytor blir hala, så det skall vi allt hålla oss ifrån. Skall prova med paraffinolja  och se hur det blir, skall hitta någon liten yta att testa på.

 

bhemac:

Skall även prova på såpa + kinaolja, verkar vara ett bra koncept. Vill definitivt ha kvar teakens anti-slip-effekt och den kommer ju självklart att försvinna om vi lackar...

 

Sedan får vi se vad min delägare säger (frun alltså). Tack för tipsen iaf!

 

Det är ju med parafinolja som man stryker på, som med alla annan olja - man måste göra om det under sommaren för att det skall hålla sig. Mitt bord tycker jag det är ok att behandla med olja.

 

Teakdäcksliknande ytor skulle jag aldrig någonsin behandla med nån form av olja.

 

Göra ren den med såpa nån gång ibland och låta den behålla sin vackra silvergråa färg.

 

Av mer än 40-årig bitter erfarenhet, så vet jag att fruar alltid är ett bekymmer i båtsammanhang. :ph34r:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Thallatha:

Har också läst till mig att lackade ytor blir hala, så det skall vi allt hålla oss ifrån. Skall prova med paraffinolja  och se hur det blir, skall hitta någon liten yta att testa på.

 

bhemac:

Skall även prova på såpa + kinaolja, verkar vara ett bra koncept. Vill definitivt ha kvar teakens anti-slip-effekt och den kommer ju självklart att försvinna om vi lackar...

 

Sedan får vi se vad min delägare säger (frun alltså). Tack för tipsen iaf!

 

Det är ju med parafinolja som man stryker på, som med alla annan olja - man måste göra om det under sommaren för att det skall hålla sig. Mitt bord tycker jag det är ok att behandla med olja.

 

Teakdäcksliknande ytor skulle jag aldrig någonsin behandla med nån form av olja.

 

Göra ren den med såpa nån gång ibland och låta den behålla sin vackra silvergråa färg.

 

Av mer än 40-årig bitter erfarenhet, så vet jag att fruar alltid är ett bekymmer i båtsammanhang. :ph34r:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Thallatha:

Har också läst till mig att lackade ytor blir hala, så det skall vi allt hålla oss ifrån. Skall prova med paraffinolja  och se hur det blir, skall hitta någon liten yta att testa på.

 

bhemac:

Skall även prova på såpa + kinaolja, verkar vara ett bra koncept. Vill definitivt ha kvar teakens anti-slip-effekt och den kommer ju självklart att försvinna om vi lackar...

 

Sedan får vi se vad min delägare säger (frun alltså). Tack för tipsen iaf!

 

Det är ju med parafinolja som man stryker på, som med alla annan olja - man måste göra om det under sommaren för att det skall hålla sig. Mitt bord tycker jag det är ok att behandla med olja.

 

Teakdäcksliknande ytor skulle jag aldrig någonsin behandla med nån form av olja.

 

Göra ren den med såpa nån gång ibland och låta den behålla sin vackra silvergråa färg.

 

Av mer än 40-årig bitter erfarenhet, så vet jag att fruar alltid är ett bekymmer i båtsammanhang. :ph34r:

 

 

Men det är mer en personlig åsikt, snarare än praktisk (t.ex. att teaken blir hal). Om jag paraffinoljar mina teakytor i sittbrunnen för att få en liten mörkare nyans så gör det inget med halkegenskaperna? 

 

Oavsett så kommer vi nog att testa på bordet först och se hur det blir...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Men det är mer en personlig åsikt, snarare än praktisk (t.ex. att teaken blir hal). Om jag paraffinoljar mina teakytor i sittbrunnen för att få en liten mörkare nyans så gör det inget med halkegenskaperna? 

 

Oavsett så kommer vi nog att testa på bordet först och se hur det blir...

 

 

Parafinolja var väl endast avsett för bordet pga att det kommer i kontakt med mat.

 

Allt när det gäller båtar och utseende är väl personliga åsikter som ofta går stick i stäv med det praktiska.

 

Teaken behöver ju inte ha nån behandling för att klara sig - däremot kan ju nåten släppa, ibland kanske för att man inte vidtagit de åtgärder som krävs för att nåten skall fästa i teaken. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

Men det är mer en personlig åsikt, snarare än praktisk (t.ex. att teaken blir hal). Om jag paraffinoljar mina teakytor i sittbrunnen för att få en liten mörkare nyans så gör det inget med halkegenskaperna? 

 

Oavsett så kommer vi nog att testa på bordet först och se hur det blir...

 

 

Parafinolja var väl endast avsett för bordet pga att det kommer i kontakt med mat.

 

Allt när det gäller båtar och utseende är väl personliga åsikter som ofta går stick i stäv med det praktiska.

 

Teaken behöver ju inte ha nån behandling för att klara sig - däremot kan ju nåten släppa, ibland kanske för att man inte vidtagit de åtgärder som krävs för att nåten skall fästa i teaken. 

 

 

"Teaken behöver ju inte ha nån behandling för att klara sig" - just på "mina" ytor ser det faktiskt ut som att den inte har klarat sig riktigt, ser torr ut och rätt stora ådringar. Möjligtvis att de förra ägarna har tagit hand om det felaktigt, men nu är det ju ändå jag som sitter med det i knät...

 

Vi får se vad det slutar med... såpa och kinaolja känns troligt just nu, men det blir nog först till hösten...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...