Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
TommeH

Vad är ett "sund" och vad är inte det?

Sund  

10 medlemmar har röstat

  1. 1. Vad är ett sund eller inte?

    • Ett sund ska ha viss utsträckning, längd, för att klassa som ett sund
      6
    • Ett sund är varje vatten mellan två land, oberoende at form och läng på landmassorna
      4


Rekommendera Poster

Ska vi reda ut vad som krävs för att nåt ska vara en ö också, när vi ändå är igång? :D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Tommy

fd Bäckevikare

numera Väggabo.

 

 

Har du flyttat till baksidan? Eller t.o.m. till paradiset?

 

;)

 

 

Nej - jag har inte ens kommit halvvägs till Paradiset, även om jag under de senaste 68 åren närmat mig språngvis.

 

Kommer nog aldrig att hamna på Paradiset heller.

 

Det närmsta jag lär komma är nog Vägga Kyrkogård, även om den raka svarta linjen dit kan bli ganska krokig.

 

post-106994-0-08554000-1496379399_thumb.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta är ju en bra quiz-fråga, "vad heter hamnen i Kungshamn?"

 

Det finns många historier om hur kusternas ortsnamn tillkommit, många gånger har Sjöfartsverkets kartritare och sjömätare frågat ortsbefolkningen vad grund, vikar och annat heter, och fått ett svar på dialekt som då vantolkats och så har man skrivit in ett felstavat namn i sjökorten och andra kartor.

 

Det finns också exempel, bland annat i Gåsösjärgården, där man valt att inte skriva ut namnen då det ansågs allt för ekivoka, man kan ju inte ha en vik som heter valfittan i ett statligt utgivet sjökort, men Kuballe på Tjörn är namngivet iallafall men inte vad jag vet i båtsportskortet, det ligger nog för långt in i land.

 

När alla kommuner i landet skulle ansöka om domännamn, så fick man ju skriva kommunens namn utan prickar.

Mönsterås och Hörby kommuner råkade väl mest illa ut kan jag tänka mig.

..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta är ju en bra quiz-fråga, "vad heter hamnen i Kungshamn?"

 

 

 

Fast det blir ju en slamkrypare. Det finns ju många hamnar i Kungshamn med olika namn.Kanske rent av bortåt 10 st.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Å så har vi ett sund för Tjuvar

 

post-106994-0-05905800-1496417065_thumb.jpg

Eller är namnet betingat av att det är en genväg för sjöfarande som absolut inte måste följa den svarta heldragna strecken, som ritats i sjökortet

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad heter den centrala hamnen i Kungshamn...

 

Tjuvsund har jag gått igenom många gånger, tro det eller ej, men det är ganska strömt där.

Det är många vina holmar runt i kring här, på "ütsiidan av Räbbe".

Det var väl i dessa närliggande trakter delar av mord, hor, och sjöröverihistorien utspelade sig, den om guldvaggan?

"Det strå på Stockholms portar beskrivet, vad Tjörnbo tjurar har bedrivit, mord, hor och sjöröveri, varifrån ingen Tjörnbo kan svära sig fri", hette det om jag nu citerade rätt.

 

Nu i skiftet mellan vår och försommar kväker paddorna i de små vattensamlingarna på Altarholmen, dom paddorna är tydligen endemiska, det vill säga finns bara här... ja och på några få ställen till, om det nu är samma paddart på Käringön och Väderöarna.

I alla fall så ovanliga att det sändes ett TV-program om dessa för mer än tio år sedan, man angav inga ortsnamn, men man kände igen hamnen de for ut i från, Sumpen, och man såg slavsändaren på berget i Kyrkesund, liksom kumlet med trappan till ingenstans högst upp på Altarholmen.

 

Den senaste paddan jag var i kontakt med var fransk, en Citroën DS från sent 70-tal. Det finns bilar som är tråkigare att meka med, och sådana som är lättare.

..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...