Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Gäst

Pentrypumpen går igång

Rekommendera Poster

Gäst

Min pentrypump har alltid gått igång så den brummar en sekund men på den senare tiden så sker detta 3-4 gånger per timme mot kanske 1 gång i timmen tidigare. Är det ett läckage på gång eller vad kan det bero på tror ni? För inte ska den brumma utan att jag använder vattten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Känt fenomen.

Troligtvis har du en och annan slangkoppling på pumpens trycksida, någonstans läcker det litet.

Ett gott tips är att kolla den "varmaste" slangkopplingen, den på varmvattenberedarens utgång eller någon förgrening strax efter vv-beredaren (om du har en sådan).

 

Dessa vattenslangar "kryper" alltid litet under slangklämmorna, och de varma slangarna till varmvattnet blir mjuka och kryper mer.

Känn över alla slangklämmorna, vid behov sätt på dubbla slangklämmor med förskjutna förskruvningar. Man kan också behöva kapa av en bit av den uttänjda slangändan och göre en ny anslutning. De kalla slangarna blir stela och därmed svåra att få täta, så det är inte bra det heller. Det finns specialla slangar som skall klara varmt resp. kallt vatten bättre. Sedan har bla firma Whale ett speciellt system med läckagesäkra slangar och kopplingar.

 

Men visst är det störande då pentrypumpen startar mitt i natten?

Och så har du säker en del sötvatten i kölsvinet...

 

Skaffa dig också en speciell flexibel slangklämmeskruvmejsel!

..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ett annat problem med pentrypumpen av märke Flojet, Jag får inte upp trycket i kranarna som det skall vara.  

 

Pumpen är ny från 2015. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Känt fenomen.

Troligtvis har du en och annan slangkoppling på pumpens trycksida, någonstans läcker det litet.

Ett gott tips är att kolla den "varmaste" slangkopplingen, den på varmvattenberedarens utgång eller någon förgrening strax efter vv-beredaren (om du har en sådan).

 

Dessa vattenslangar "kryper" alltid litet under slangklämmorna, och de varma slangarna till varmvattnet blir mjuka och kryper mer.

Känn över alla slangklämmorna, vid behov sätt på dubbla slangklämmor med förskjutna förskruvningar. Man kan också behöva kapa av en bit av den uttänjda slangändan och göre en ny anslutning. De kalla slangarna blir stela och därmed svåra att få täta, så det är inte bra det heller. Det finns specialla slangar som skall klara varmt resp. kallt vatten bättre. Sedan har bla firma Whale ett speciellt system med läckagesäkra slangar och kopplingar.

 

Men visst är det störande då pentrypumpen startar mitt i natten?

Och så har du säker en del sötvatten i kölsvinet...

 

Skaffa dig också en speciell flexibel slangklämmeskruvmejsel!

..

Många fina tips. Tack för dessa. Får kolla hur en slangklämmeskruvmejsel ser ut och var jag kan köpa en sådan.

Japp, det är lite sötvatten under durken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom du skriver att du har sötvatten under durken är det säkert som Georg_Ohm skriver. Jag hade liknande problem utan att hitta någon vattenläcka alls. Någonstans. I mitt fall var det själva pumpen som läckte "baklänges" så att det trycksatta vattnet kröp tillbaka i tanken vilket gjorde att trycket sjönk och pumpen startade.

 

Jag köpte en ny pump till slut och problemet försvann. Mycket enklare om du hittar en läcka på tryckvattensystemet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag ler igenkännande, jag hade tills förra veckan samma problem, och med den extra poängen att den automatiska länspumpen startade mitt i natten den också.

Pentrypumpen går att stänga av, men inte den automatiska länspumpen... om jag inte rycker ur säkringen.

 

Jag fann två läckor, omedelbart efter vv-beredaren där slangen var helt slut, mjuk och sladdrig som en cykelslang, här pissade det rätt så bra. Sedan var det en Y-koppling efter pumpen, där det delar sig mellan vatten till kallvattenkranarna och till vv-beredarens ingång.

Sedan har alla slangklämmor i färskvattensystemet dragits år lagom hårt, bytts ut eller komletteras med ytterligare en.

Om man drar den för hårt kan det börja läcka då också... Och nästa säsong är det bara att göra om jobbet, och kanske byta en och annan slangstump.

 

Nu startar pentrypumpen bara när den skall, behöver inte stänga av den på kvällen.

 

Pumpen byttes förra sommaren mot en med högre kapacitet, den gamla gick sönder i godset vid utgången då jag skulle dra åt den anslutningen litet till då det läckte där...

..

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har samma problem men med skillnaden att jag verkligen inte hittar någonting läcka i system. Alla skarvar är torra, inget vatten i något fack i kölsvinet. Har satt in en extra backventilen mellan tank och pump men utan framgång. 

Systemet har fyra kranar varav tre st med varmvatten. Finns inget expansionkärl. 

Funderar på om själv tryckvakten i pumpen har fått spel. Ska stänga av vid 150kPa och starta vid 100 kPa. Kan tänka mig att om den skillnaden har minskat av någon anledning så skulle pumpen kunna bli väldigt nervös av sig. 

Någon som har någon bättre gissning? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Slangklämmamejsel Biltema 54,90 kr

 

596476a128799_Skrmklipp.PNG.5f454b23a2d5fc9efd4c4637cdbbe37d.PNG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hm, inget dåligt tips men jag har redan kollat alla skarvar och dragit de slangklämmor som finns (med en slangklämmejsel). 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan, sicco säger:

Har samma problem men med skillnaden att jag verkligen inte hittar någonting läcka i system. Alla skarvar är torra, inget vatten i något fack i kölsvinet. Har satt in en extra backventilen mellan tank och pump men utan framgång. 

Systemet har fyra kranar varav tre st med varmvatten. Finns inget expansionkärl. 

Funderar på om själv tryckvakten i pumpen har fått spel. Ska stänga av vid 150kPa och starta vid 100 kPa. Kan tänka mig att om den skillnaden har minskat av någon anledning så skulle pumpen kunna bli väldigt nervös av sig. 

Någon som har någon bättre gissning? 

 

De tryckvakter som sitter på pentrypumparna är ganska enkla och fungerar inte alltid i evigheter. Man kan ju testa om man kan plugga tryckledningen. Eller så köper man en ny för en hundring. Kostar 20 spänn på eBay...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan, jajo säger:

Slangklämmamejsel Biltema 54,90 kr

 

596476a128799_Skrmklipp.PNG.5f454b23a2d5fc9efd4c4637cdbbe37d.PNG

 

2 timmar sedan, sicco säger:

Hm, inget dåligt tips men jag har redan kollat alla skarvar och dragit de slangklämmor som finns (med en slangklämmejsel). 

 

16 minuter sedan, bhemac säger:

 

De tryckvakter som sitter på pentrypumparna är ganska enkla och fungerar inte alltid i evigheter. Man kan ju testa om man kan plugga tryckledningen. Eller så köper man en ny för en hundring. Kostar 20 spänn på eBay...

När det gäller dessa slangklämmeskruvmejslar så kolla att det är rätt dimension i sexkantshylsan, det finns olika, jag köpte fel en gång. Jag minns nu inte om det är 7 eller 8mm på slangklämmornas skruvskallar. Tag med verktyget redan i butiken till slangklämmorna (eller tvärtom) och testa!

 

Visst, de där tryckvakterna är synnerligen enkla i sin konstruktion. Dom består i princip av en kammare med ett membran som skiljer den våta och torra sidan. Så en mikrobrytare med fjäder på den torra sidan. Kanske tryckvakterna finns att köpa som reservdel även i båttillbehösbutiken, det är snabbare leverans därifrån än från E-bay.

...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vanliga slangklämmor är 7mm men det finns även 6mm. Av misstag köpte jag en 6mm men fick sen köpa en 7mm. 6:an behöll jag, kan vara bra att ha tänkte jag. Ligger fortfarande helt oanvänd i verktygslådan.

 

Tryckvakter finns ofta som reservdel hos handlarna. En "riktig" tryckvakt" som går att ställa tryck och hysteres med kostar 141 kr hos Rinkaby rör

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...