Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
erikaronsson

Lowrance Elite 3x visar inte djup

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag har köpt en begagnad båt med ett Lowrance Elite 3x monterat.

 

Djupmätaren i meter rabblar siffror från 0 och uppåt sedan tillbaka från 0 igen.

 

Vad kan det bero på?

 

Jag vill minnas att det fungerade korrekt vid provkörning innan köp i höstas.

 

Hälsningar

Erik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Händer detta bara i hamnen eller har du sett dessa symtom ute i farleden också?

Händer det vid stillaliggande eller under gång eller både och, hela tiden?

 

En del ekolod har en simuleringsfunktion, som visar en fiktiv bottenkuva och fiktiva djupangivelser, kanske du av misstag satt i gång denna funktion?

 

Annars kollar du givarens anslutning i instrumentet, och eventuell anslutning om kabeln är förlängd.

Sedan kan du titta på hur givaren ser ut, om du når den utan att bada.

 

Att ekolod visar blinkande siffror beror oftast på att det är ett osäkert mätvärde.

 

Bottnens beskaffenhet, om det är mycket ålgräs, eller väldigt lös lera på bottnen kan få ekolod att balla ut.

Sedan kan olika salthalt på olika djup luras, men kanske inte så som du beskriver.

 

Kanske finns det någon "fabriksinställning" i menyn du kan bota om instrumentet i? i såfall prova det. Kolla över kablar och kontakter, kolla givaren så att den inte skadats vid sjösättningen.

Annars kanske du kan googla fram en felsökningsguide på nätet...?

..

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Händer detta bara i hamnen eller har du sett dessa symtom ute i farleden också?

Händer det vid stillaliggande eller under gång eller både och, hela tiden?

 

En del ekolod har en simuleringsfunktion, som visar en fiktiv bottenkuva och fiktiva djupangivelser, kanske du av misstag satt i gång denna funktion?

 

Annars kollar du givarens anslutning i instrumentet, och eventuell anslutning om kabeln är förlängd.

Sedan kan du titta på hur givaren ser ut, om du når den utan att bada.

 

Att ekolod visar blinkande siffror beror oftast på att det är ett osäkert mätvärde.

 

Bottnens beskaffenhet, om det är mycket ålgräs, eller väldigt lös lera på bottnen kan få ekolod att balla ut.

Sedan kan olika salthalt på olika djup luras, men kanske inte så som du beskriver.

 

Kanske finns det någon "fabriksinställning" i menyn du kan bota om instrumentet i? i såfall prova det. Kolla över kablar och kontakter, kolla givaren så att den inte skadats vid sjösättningen.

Annars kanske du kan googla fram en felsökningsguide på nätet...?

..

 

Tack för svar och tips.

Hela tiden, både i hamn och farled.

Tyckte också det verkar som ett demoläge, har gått igenom menyn utan att hitta en lösning.

Jag badade vid senaste turen och då tvättade jag av givaren och kände på den, den verkar ok.

Jag får kolla anslutningarna igen, hittar tyvärr ingen vettig instruktionsbok på nätet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Läste manualen igen och det finns något som heter Simulator, får titta på den inställningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kör simulatorn en stund och gå sedan över i "skarpt läge" och se om elektroniken kommer på bättre tankar efter det.

..

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...