Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
RBack

Diesel/olja genom glasfiber & under kölen

Rekommendera Poster

Vet du om båten haft ngn kraftig grundkänning?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmmm.

Drog i går hem båten (från hamnen) för lite vårfix. Vårfixet skulle inbegripa byte/reperation av matarpump för bränslet, lite lätt tvätt och annat icke tidsödande. Planerade nämligen ha båten i vattnet mer än på land denna säsong.

 

Egentligen behöver båten få en rejäl restaurering av skrovytan (främst under vattenlinjen) men det kommer väl flera år...

 

Fäste dock i dag ögonen - och fingrarna - på något jag vet att jag såg förra året också - nämligen en del "fett" under kölen (utsidan) och på trailern, men som jag då inte orkade bry mig i.

Detta "fett" är olja. Oljan är i stort sett ansamlad relativt rakt under motorn.

 

Så med andra ord verkar det som om denna olja sipprar ner genom ett försvarligt antal tjocka lager glasfiber, för att slutligen tränga ut under kölen. Precis just på det stället är kölens ytskikt också skadat och borde repareras.

 

Så där spontant kunde man ju råka i total panik över detta. Med "oljeimpregnerad glasfiber" i kölen är det ju i princip omöjligt att reparera ytskadorna, eftersom det lär bli toksvårt att avfetta innan man lägger nya lager.

Andra frågor som följer är ju t.ex. "hur skör är inte den här delen av båten nu då? Hur mycket vatteninträngning sker egentligen här? Hur allvarligt på en skala kan det vara?"... osv, osv.

 

Men jag tänker inte råka i svår panik. Jag har inte förstånd tillräckligt för sådana reaktioner. 

Svårt att avgöra om det vatten som fanns i kölskarpen var vatteninträngning pga. detta, om det var via propelleraxelen (där det kommer en enstaka droppe nu som då) och/eller om det var regnvatten som letat sig in (vilket det gör på enstaka ställen).

 

Båten är alltså från 1962. Den består av enorma mängder glasfiber (inte plastad träbåt) och speciellt i och runt kölen. Motorn (Parsons Pike Marine / Fordson Super Major) är från samma år och har genom decennierna helt säkert bjudit på sin beskärda del av oljespill och dieselstänk. Det senare är väl inte så snällt med just glasfiber. man kan också tänka sig att det tidvis legat en försvarlig mängd små pölar av blandade soppor nere under motorn.

För att någon av de blandningarna ska hitta ut, måste det ju vara några krackeleringar rätt genom på ett eller annat ställe. Med tanke på mängden glasfiber och olika lager i diverse riktningar, så lär det vara svårt att bena ut exakt var.

 

Båten håller säkert länge än och klart att jag ska engagera mig i detta. Men jag vill kolla med er om det är någon som noterat liknande grejer någon gång?

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Se det positivt. Oljan frostspränger ju inte iallafall!

 

Vatteninträngning sker väl inte heller om sprickorna är oljefyllda!

:D

 

Däremot blir det svårare att hitta plus med avfettningen av området...

Jag skulle pensla på ymnigt med aceton, vänta några sekunder och blåsa bort det med tryckluft, upprepa några gånger och sedan plasta och se glad ut.

 

Mitt slagvatten är nog också en salig blandning av diverse motorvätskor, och ättika som jag slog i för att ta bort dålig lukt mot slutet av säsongen, och det sipprar ut här och där, främst runt bultarna som håller köljärnet på plats. Har faktiskt inte fattat att oroa mig desto mer för den saken förrän nu... Men nog blir det bra det också.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det läcker diesel/olja genom skrovet måste det finnas sprickor.

Man tillverkar dieseltankar i glasfiberarmerad plast och dessa läcker mig veterligen inte... :-)

 

Kan det vara så att båten är tillverkad i två halvor som sedan plastats ihop?

Jag kan inget om "medeltida" plastsbåtsbyggnad, men i andra sammanhang förekommer det att man bygger ihop halvor för att det är lättare än att hantera föremålet så.

 

En båt som är delad längs kölen skulle kunna förklara att diesel/olja rinner igenom. Diesel har en förmåga att tränga igenom sprickor som inte syns.

 

En plastbåt från 1962 kan du få K-märkt om du vill och om båten är i någorlunda ursprungligt skick.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det läcker diesel/olja genom skrovet måste det finnas sprickor.

Man tillverkar dieseltankar i glasfiberarmerad plast och dessa läcker mig veterligen inte... :-)

 

Kan det vara så att båten är tillverkad i två halvor som sedan plastats ihop?

Jag kan inget om "medeltida" plastsbåtsbyggnad, men i andra sammanhang förekommer det att man bygger ihop halvor för att det är lättare än att hantera föremålet så.

 

En båt som är delad längs kölen skulle kunna förklara att diesel/olja rinner igenom. Diesel har en förmåga att tränga igenom sprickor som inte syns.

 

En plastbåt från 1962 kan du få K-märkt om du vill och om båten är i någorlunda ursprungligt skick.

 

Mackey

 

Instämmer - men det kan finnas en inplastad träregel i kölen som gett upp...

Hursom - börja med en rejäl rengöring av motorrummet för att se om det finns sprickor eller hål där det kan läcka ner.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Den är knappast byggd i två halvor, men inplastad träregel i kölen är högst sannolik. Den har även inplastad träspant med ca 50-60 cm mellanrum samt två rejäla stockar som motorbädd. 

Troligen är en försvarlig del av trävirket fuktigt och uppsvällt - vilket förstås kan resultera i sprickbildning på sina ställen. Eller egentligen utgår jag från att sprickor finns här och var. Krackeleringar syns här och var, men det är oftast bara i ytskiktet (vad jag hittills noterat).

 

Jag har rengjort under motorn så gott det går, men där finns en separat glasfiberbalja som kan samla upp oljespill och annat mysigt. Under den baljan finns sedan kölskarpen och där är det toksvårt att kunna spana efter några sprickbildningar.

 

När den här båten tillverkades, kladdade man glasfibermatta efter glasfibermatta i många tjocka lager om vartannat. De gjorde antagligen inga riktiga hållfastighetsberäkningar (eftersom glasfiber var relativt nytt och oprövat material) utan byggde helt enkelt bara tjockt för att vara på säkra sidan - ungefär som om man inte riktigt "litade" på materialet.

 

Men jag slänger dit lite aceton i omgångar och putsar och har mig - så får jag kanske se varifrån det sprider sig. Sedan försöker jag komma åt att plasta lite och därefter ska båteländet i plurret.

Ett annat år blir det lite mer omfattande bottenrestaurering - om tid och pengar finns...

 

Edit: Jag har ingen aning om båtens CV vad grundstötningar beträffar - men sannolikheten att den mött stenar är stor på en skala. Ungefär 99,67% skulle jag tro. Den har ett gamla ytreparationer i fören, men inga större synliga på annat håll.

Redigerad av RBack

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En bild säger ibland mer än 100 ord...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

En bild säger ibland mer än 100 ord...

 

Eller hur!? T.o.m. mer än 1000...

Men jag har varit lat, samtidigt som jag den senaste veckan grejat intensivt med helt andra - icke båtrelaterade - saker på ställen där jag inte har min båt.

 

En vacker dag kanske. Tidigast på söndag...

Redigerad av RBack

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Jo en sådan vill jag ha för en hel hoper ändamål.

Just den där tycks dock inte vara kompatibel med äpplen. Men det finns säkert alternativ.

 

Prova, jag har en liknande som funkar med min MacBook. 

Hittade en WiFi-enhet för USB-kameror, har beställt en för att förhppningsvis köra ihop med paddan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har letat efter ett endoskop som går att använda direkt med smartphone. Hittade nåt från kina, men det blev aldrig av att beställa...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pressade upp flytetyget en bit och plockade in diverse plankbitar mellan köl och trailer. Har långa kilformade takspån som ett lokalt företag tillverkar kyrktak av. De bitarna är perfekta för allehanda precisa detaljinställningar.

 

Kom åt att börja fila undertill. Ska ännu köra bort en del material runt den gamla skadan innan jag börjar plasta.

post-108215-0-13042200-1494694134_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

Jo en sådan vill jag ha för en hel hoper ändamål.

Just den där tycks dock inte vara kompatibel med äpplen. Men det finns säkert alternativ.

 

Prova, jag har en liknande som funkar med min MacBook. 

Hittade en WiFi-enhet för USB-kameror, har beställt en för att förhppningsvis köra ihop med paddan.

 

 

Nu har jag fått in wifibox. Med en app kan man använda kameran via telefon eller padda. Smidigt!

http://www.ebay.com/itm/262877316461?_trksid=p2057872.m2749.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har en skön avslappnad inställning RBack det kommer du långt med ! Jag tänkte på hokuna

matata eller hur det stavas Timon & Pumba i djungelboken . :)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har en skön avslappnad inställning RBack det kommer du långt med ! Jag tänkte på hokuna

matata eller hur det stavas Timon & Pumba i djungelboken . :)

 

Jag har så avslappnad inställning att det inte skett några som helst framsteg sedan jag senast skrev något. :)

Skyller allt på jobbet (och andra jobb-projekt) som inneburit långa dagar, kvällar och helger.

 

Men samtidigt har här varit så infernaliskt kallt att det ändå inte varit någon större idé att börja plasta.

Och kom nu inte och föreslå något om ett litet "tält" med kupévärmare eller andra lösningar. För jag vill ju fortsätta skylla båt-inaktiviteten på jobb och väder.

 

Till onsdagen ska vi väl ändå upp några fler mängder Celsius hit till mina trakter. Samtidigt börjar jobb-situationen reda upp sig. Snart har jag inte längre något att skylla på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har en skön avslappnad inställning RBack det kommer du långt med ! Jag tänkte på hokuna

matata eller hur det stavas Timon & Pumba i djungelboken . :)

En björntjänst gör ju ingen glad... Men det var i en annan film, "Lejonkungen" som man använde uttrycket "Hakuna matata", om nu jag stavade rätt.

 

Ja det finns ju en anledning till att det kallas för "fritidsbåt"... All fritid och litet till går åt för reparationer och underhåll!

..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Värmen kom och i går (lördag) fick kölen lite plast som kompensation för det material jag slipat bort. Hann dock inte plasta klart och behöver ännu fixa så att det är jämnt, slätt och någorlunda fint. Sedan är det lite annat smått och gott som bör ordnas.

Skulle byta bränslematarpump men att få tag på rätt modell visade sig vara allt annat än lätt när det gäller min spis från 1962. Uppenbarligen har Parsons (som marinerade Fordson-motorer) dessutom bytt från Super Majorens normala pump till en Massey Ferguson-variant. Grejen är ju den att pumpen inte sitter mot kamaxeln som på traktorerna, utan på axeln som driver sjövattenpumpen (den som matar in sjövattnet till värmeväxlaren). Den pump jag köpte var i stort sett identisk med min gamla. Problemet var bara det att armen som ligger mot kamaxeln (eller i detta fall vattenpump-axeln) var för lång och fick inte plats. Vinkeln mot axeln verkade dock rätt. Funderade först på att kapa armen, men kom sedan underfund med att jag kunde använda nedre delen (den med armen) av min gamla pump och öre delen + alla inälvorna av den nya. Allt passade. Nu tycks det inte vara något läckage i alla fall. Egentligen skulle det ha varit tillräckligt med en reparationssats.

I går fick ena däcket på trailern nog och tömde sig. Det var ändå bara en tidsfråga. Däcket är troligen regummerat tusen gånger och ser ut som Great Rift Valley. Tur det inte hände när båten dras till hamnen. Då hade det funnits potential för kaos i stan. Hjulet har suttit på någon gammal Volvo-lastbil i stil med N88, så nu måste jag undersöka hur däcksbytet ska utföras. Båtsäsongen fortsätter...

Redigerad av RBack

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske den lokala lastbilsskroten har nåt som passar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
12 timmar sedan, FinMick säger:

Kanske den lokala lastbilsskroten har nåt som passar?

 

Det var första tanken medan jag observerade de sorgliga resterna av ett en gång så stolt däck pysa ihop till ingenting.

 

Men då var det lördag afton...

 

Idag är det måndag och jag ringde skroten i morse. Hann säga "gammal Volvo, 10 bultar" och räkna upp bultcirkelns diameter, varpå karln i andra luren fortsatte med centrumhålets diameter - som givetvis var exakt samma mått som jag skulle säga därnäst. Han visste vad han talade om.

 

Efter en timme ringde han upp och sade att han har en fälg med däck. I morgon åker jag och kollar/köper härligheten. Får nu hoppas det är exakt rätt och att det är i någorlunda skick.

Redigerad av RBack
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hoppas på det! 

 

Själv har jag i veckoslutet tagit två vändor till den lokala vintage-propellerkrängaren och ännu passar inget. Kommer sluta med en ny axel snart...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jo, man blir säkert öm i axlarna om man håller på och bär propellrar hit och dit.

 

 

Edit:... Buuuu... flåt :)

 

Redigerad av RBack
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad hade du för axeldiameter?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan, RBack säger:

Vad hade du för axeldiameter?

Har en (dåligt balanserad) 30mm axel, men konen tycks inte följa nån standard.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ibland skulle standard-grejer vara ganska praktiskt. Men så tycker jag att krånglandet med allehanda hembygdsmuseala båtattiraljer har sin charm. Åtminstone tycker jag det ett par, tre, kanske t.o.m. fyra dagar om året. Det (krånglandet) har förstås en tendens att krympa antalet dygn som båten ligger i vattnet under säsongen.

 

Inom kort ska jag - försöka - starta upp motorn för första gången sedan sista båtturen i höstas. Då återstår att se om matarpumpen jobbar som den ska och om allt klarat vintern i enlighet med mina önskemål.

 

Min nya propeller torde vara färdig i slutet av veckan. Blir vansinnigt spännande att se vilka effekter den har på flytetygets egenskaper.

 

Sjösättning? Inte före midsommar, men kanske veckan därpå...

Tills dess hinner nya bekymmer uppstå...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...