Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Ivan65

Lukt från septitank

Rekommendera Poster

Hej alla vänner ute på sjön!

Jag skulle bara villja tipsa om ett medel att hälla i tanken som tar bort all! Och jag menar verkligen all! Lukt

Det heter OxyG och säljs på nätet! Utan jämförelse det bästa som hänt oss med " luktproblem" och nej jag har inget intresse i företaget!

Med vänlig hälsning, Ivan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det luktar från tanken så har man för dålig ventilation, oftast för lång/smal avluftning. 

OxyG är en form av aktivt syre som säljs under flera olika namn. Ozon är också aktivt syre, ozongeneratorer används tex i soprum för att eliminera lukt. En liten ozongenerator skulle säkert kunna eliminera lukt från toatanken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I valet mellan den fräna och väldigt giftiga ozonstanken, och lite lukt från avföring, väljer jag bajslukten alla dagar i veckan. I mitt tidigare jobb var jag ofta inne i soprum och det är så hemskt med ozon att jag försökte hålla andan hela tiden där inne.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I valet mellan den fräna och väldigt giftiga ozonstanken, och lite lukt från avföring, väljer jag bajslukten alla dagar i veckan. I mitt tidigare jobb var jag ofta inne i soprum och det är så hemskt med ozon att jag försökte hålla andan hela tiden där inne.

 

Väldigt giftigt är inte korrekt, onyttig i stora koncentrationer, ja. Men det finns ingen anledning till höga koncentrationer, dessutom bryts ozonet ner väldigt snabbt. Rent allmänt kan jag tycka det är olämpligt att vistas i bajstankar.

 

Det är fö samma aktiva komponent i både ozon och de kemiska tillsatserna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Om det luktar från tanken så har man för dålig ventilation, oftast för lång/smal avluftning.

OxyG är en form av aktivt syre som säljs under flera olika namn. Ozon är också aktivt syre, ozongeneratorer används tex i soprum för att eliminera lukt. En liten ozongenerator skulle säkert kunna eliminera lukt från toatanken.

Säkert hade den kunnat det men till en betydligt högre kostnad och dessutom betydligt krångligare än att mäta upp en dryg matsked pulver o slänga i tanken, kostnad ca 300kr /säsong

Och sist men inte minst, du behöver inte ha tillgång till el!

Men jag förstår ditt tänk, bättra ventilationen.

Detta var ett tips på vägen bara!

Redigerad av Ivan65

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Säkert hade den kunnat det men till en betydligt högre kostnad och dessutom betydligt krångligare än att mäta upp en dryg matsked pulver o slänga i tanken, kostnad ca 300kr /säsong
Och sist men inte minst, du behöver inte ha tillgång till el!
Men jag förstår ditt tänk, bättra ventilationen.
Detta var ett tips på vägen bara!

 

Jag tänkte att en dag sitter du där i båten och tänker "Om jag hade något att göra" ;)

 

Att öka dimensionen på ventilationen är oftast inte så enkelt, man får passa på när man byter tank.

Den ozongenerator jag har för att hålla bort mögel och dålig i båten kostar knappt 200 kr. Den går 15 min per dygn och drar ca 0,4Ah. Jag tror den skulle fungera bra till skittanken. Får se om jag kan testa i sommar.

 

Men pulver är naturligtvis en bra och enkel lösning. Betydligt bättre än odörfilter. I en båt jag hade var det så att när någon gick på toa så flydde alla sittbrunn då det kom ett stankmoln utan dess like. Där hade det varit perfekt med lite pulver.

Förra båten luktade det aldrig men avluftningsslangen var bara 15cm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tänker - om det luktar skit om skittanken; är den tät och hur gamla är slangarna och vilken kvalitet har slangarna..? Även avluftningsslangen ska vara gastät typ (vilket många verkar missat)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

 

 

 

Jag tänkte att en dag sitter du där i båten och tänker "Om jag hade något att göra" ;)

 

 

 

 

 

När infaller den dagen!?

 

Kommer ihåg den tiden när jag var "en liten rar gosse". Klagade ibland över att jag inte hade nåt att göra.

 

När jag var 14 år fick jag ansvaret för en scoutbåt. Sen har sysselsättning inte varit nåt problem.

 

Nu är jag pensionär. Tackar konsekvent nej till alla jobb som jag kan få betalt för. Det finns så många människor som behöver hjälp och som varken har råd att anlita nån eller egen förmåga. Har det inte varit för den ensamvarg jag är, skulle jag nog kunnat ta in en man - åtminstone på halvtid.  :ph34r: 

 

Köpte ett ankarspel på mässan. Nu funderar jag nästan på - kommer jag att hinna installera det före sommaren!?

 

När kommer den där dagen när jag lyckas ta mig ner i båten och sitter där och funderar på om det finns nåt jag skulle kunna göra!?

 

Skulle snarare tro att funderingarna blir; "hur katten skall jag kunna ta mig iland!?"    :)  :huh:  :wacko:

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Är det detta medel, http://www.oxyg.se/shop/product/camper-04-kg?tm=produkter?

 

Vilka andra liknande medel finns?

 

Mackey

Kolla på medel med aktivt syre för pooler mm.

Ska kolla det, kanske går att komplettera med iallafall då OxyG tydligen innehåller en del nödvändiga bakterier oxå, men dom kanske finns kvar i tanken efter tömning så att det räcker att tillföra syretabletter för spabad! Ska testa!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bakterier brukar ju finns i tanken men det är anaerob bakterier som behöver syre för att kunna bryta ner skiten till en nästan helt luktlös massa. Ett rätt skött torrdass är också fritt från lukt. Precis som en urinseparerande mulltoa, där har man en omrörare för att lufta "kaksmeten". Har man vatten i tanken som ofta i en båt så dör bakterierna om man inte får luft/syre till dem.

Sen måste man ju tillsätta lite grejer för att motivera priset. Kul att prova om det funkar med andra medel. Men, det här verkar ju fungera och löser problemet på ett enkelt sätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tänkte återkoppla till starten av tråden, jag talede ju för enbart OxyG som lösning på luktproblemer i septitankar men har efter 4 helgers testande märkt att det funkar lika bra om man tillför 1tablett aktivt syre typ poolklubben utan kloor, och halverar mängden OxyG, förtjänsten blir att det kostar ca hälften räknat på 1 säsong!(ca300kr) billigt för att slippa skämmas i gästhamn med extrem amöba lukt kring båten och undrande båtgrannar som försöker hitta orsaken! Glad sommar alla

Redigerad av Ivan65

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänkte återkoppla till starten av tråden, jag talede ju för enbart OxyG som lösning på luktproblemer i septitankar men har efter 4 helgers testande märkt att det funkar lika bra om man tillför 1tablett aktivt syre typ poolklubben utan kloor, och halverar mängden OxyG, förtjänsten blir att det kostar ca hälften räknat på 1 säsong!(ca300kr) billigt för att slippa skämmas i gästhamn med extrem amöba lukt kring båten och undrande båtgrannar som försöker hitta orsaken! Glad sommar alla

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Nu pratar vi veckoranson ell eft var tömning!

Redigerad av Ivan65

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köpt aktivt syre till pool på Hornbach idag (1 kg för 159:-) och doserat ca 3 msk (utblandat i vatten) i vår septiktank... skepparn ombord (frun) klagar på dålig lukt när man "spolar" toaletten så försöker denna varianten, återkommer med resultat...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det behöver ju inte bara vara urin och fekalier som luktar illa, det kan också vara den sörja av alger och annan "biologisk mångfald" man får med sig in i spolvattnet.

Jag brukar göra så att jag spolar ut taletten iband med vatten från förskvattentanken, man kunde ju ha en trevägskran, men i förra båten använde jag duschmunstycket, i nuvarnade har jag inget sådant  på toan så jag tar en liten hink med förskvatten och häller i. Det hjälper, iallafall för stunden.

..

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...