Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
magnuser

Vilka träslag?

Rekommendera Poster

Hej

 

Min första båt får sig lite omsorg. Har tagit bort gammal lack och slipat sittbrädor och reling. Nu är jag osäker på vilket träslag det egentligen är i sittbrädorna och relingen. Jag antog att allt var teak då det egentligen var det enda jag kände till inom båt men en bekant menade att det kunde vara mahogany i sittbrädorna och teak eller ek i relingen. Sittbrädorna blev brunröda i färgen efter slipning. Otroligt vacker färg som glittrade lite i solljuset. Relingen får samma struktur tycker jag men kanske något ljusare, men där har jag inte slipat lika djupt heller.

 

Tacksam för tips om vad det är för träslag och vad jag bäst gör med dom i behandling (inget alls, olja, vax, lack?).

 

Bästa hälsningar/ Magnus

post-110409-0-45916500-1492794216_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mitt svar baseras på relingslistens konstruktion.

Man gjorde så i plastekornas barndom och då nästan uteslutande i mahogny.

När det gäller ytbehandling av nämnda träslag är det endast fernissning som kommer i fråga minst 7 lager.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mitt svar baseras på relingslistens konstruktion.

Man gjorde så i plastekornas barndom och då nästan uteslutande i mahogny.

När det gäller ytbehandling av nämnda träslag är det endast fernissning som kommer i fråga minst 7 lager.

 

Puh - jag hade hoppats på att du skulle säga att det inte behövde behandlas eller någon lättare inoljning med tex rå linolja. 7 lager fernissa, och kanske olja under, känns lite oöverstigligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns andra vägar... Linolja fintjära och balsamterpentin ger en fin färg.. sedan lägger du ett till två lager benareolja... På min träbåt så använder jag bara benar uvr... blir inte blankt som en fernissa men väldigt tåligt

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Mitt svar baseras på relingslistens konstruktion.

Man gjorde så i plastekornas barndom och då nästan uteslutande i mahogny.

När det gäller ytbehandling av nämnda träslag är det endast fernissning som kommer i fråga minst 7 lager.

 

Puh - jag hade hoppats på att du skulle säga att det inte behövde behandlas eller någon lättare inoljning med tex rå linolja. 7 lager fernissa, och kanske olja under, känns lite oöverstigligt.

 

Det är inte så jobbigt om det låter om du har båten i närheten, men det tar såklart några kalenderdagar att göra.

 

Börja med ett lager förtunnad lack (den tränger in bättre). Dan därpå ytterligare ett lager. Låt torka ordentligt. Slipa lätt för att få bort resningar i trät. Sedan kan du lägga på 4-5 lager med ett skikt om dagen (ingen slipning emellan). Låt torka. Slipa för att få bort rinningar och ojämnheter. Gör en slutstrykning.

 

Genom att lägga på ett lager om dagen så behöver du inte slipa mellan varje skikt och du bygger upp ett ordentligt tjockt lackskydd. Det är inte så noga med supersläthet på varje skikt eftersom du slipar till en sista gång före slutstrykningen och då blir det blankt o vackert på slutet. Skulle slutstrykningen bli dålig i finischen så avgör du om du ska slipa och göra om det eller vänta till nästa år med att slipa o slutstryka.

 

Sedan bör du göra en lätt slipning och slutstrykning varje år för att hålla lacken i bra skick. Skulle du hoppa över något år så är det ingen katastrof.

 

Du kommer att ha finaste båten i hamnen efter en sådan här omgång. Om du inte gör någon som helst ytbehandling så kommer trät snart att bli fult och om det är mahogny (vilket verkar troligt) så tar det ordentlig skada om du inte ytbehandlar.

 

Nu kommer säkert många kommentarer med justeringar av mitt förslag men så här har jag gjort på en del utvändig träbitar, det fungerar och jag känner mig nöjd med resultatet.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns andra vägar... Linolja fintjära och balsamterpentin ger en fin färg.. sedan lägger du ett till två lager benareolja... På min träbåt så använder jag bara benar uvr... blir inte blankt som en fernissa men väldigt tåligt

Är det rå linolja som ska användas? Har förstått att de har olika egenskaper rå/kokt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns andra vägar... Linolja fintjära och balsamterpentin ger en fin färg.. sedan lägger du ett till två lager benareolja... På min träbåt så använder jag bara benar uvr... blir inte blankt som en fernissa men väldigt tåligt

Många som skriver om problem med Benarolja, att det inte torkar ordentligt. Kanske de har "fel" underlag? Lite orolig att prova det på sittbrädorna?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjärad mahogny låter fint.

 

:)

  ^_^ Dum fråga kanske men går det att ha på sittbrädorna? Tjära.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Tjärad mahogny låter fint.

 

:)

  ^_^ Dum fråga kanske men går det att ha på sittbrädorna? Tjära.

 

 

Ingen dum fråga, jag skulle undvika tjära, olja även benarolja, man vill ju ha något som inte kladdar där man sitter med sina ljusa sommarbyxor!

 

:D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska du fernissa, gör det ordentligt.

Betsa först med mahognybets.

För att snabba på ledtiden, olja med kinesisk träolja (tung-olja) som tränger in djupare och härdar snabbare än linoja. Dränk in ordentligt tills det slutar suga, torka av överflödet, gör dig av med trasan på säkert sätt (t ex plastpåse med en deciliter vatten i) så den inte självantänder.

Fernissa sedan. Tre lager, slipning, två lager, slipning, två lager. Slipa ganska hårt med 120-papper längs med fibrerna. Använder du våtslippapper slipper du dammet. Du får en bra yta, hållbar, snygg om du gör så.

Kommande år; mattslipa och lägg på 1-2 lager varje år. Minimalt arbete, du får en båt du kommer få beröm för.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blandningen som föreslagits, linolja - balsamterpentin - tjära kallas för Roslagsmahogny, googla på det så finner du mycket att läsa. En bra blandning i sig, som träskydd, men jag hade inte valt det här då det är för kladdigt på sittytor. Hade hela båten varit av trä hade det däremot varit ett bra alternativ på insidan av friborden.

 

Förnissa, är egentligen linolja. Då mättar man trät med rå linolja först (det tränger in och härdar så småningom inne i trät), över stryker man kokt linolja (det härdar på ytan betydligt fortare) i flera tunna lager med mellanslipning som beskrivits i tidigare inlägg.

 

Lack, kan vara oljebaserad men kan egentligen vara vad som helst. Nuförtiden använder många ordet förnissa även om man egentligen menar lackar.

Ville bara bena ut begreppen lite.

 

Om du en gång förnissat på riktigt så slipar du årligen bara lätt sen, säg översta lagret, sedan lägger du på ett nytt lager kokt linolja så tjockleken är ungefär konstant. Så kan man hålla på i evighet utan att behöva slipa trärent. Slarvar man ett par år kan dock allt krakelera eller fukt tränga in och man får börja om.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då menar jag lackning i mitt första inlägg.

Har tidigare blivit tillrättavisad då jag skrivit lack, man envisas med att lack är en ytbehandling med någon kulör!

 

Oljning kallar jag det när man smörjer båten med linolja, benar, ovatrol och dylika produkter.

Fernissning och lackning anser jag vara olika namn på samma sak.

Ska det vara någon kulör (svart, vitt, rött osv) benämner jag det "målning" .

 

Kanske någon kunnig kan hjälpa till och reda ut begreppen.

 

Lite OT men berör ju ämnet.

.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska du fernissa, gör det ordentligt.

Betsa först med mahognybets.

För att snabba på ledtiden, olja med kinesisk träolja (tung-olja) som tränger in djupare och härdar snabbare än linoja. Dränk in ordentligt tills det slutar suga, torka av överflödet, gör dig av med trasan på säkert sätt (t ex plastpåse med en deciliter vatten i) så den inte självantänder.

Fernissa sedan. Tre lager, slipning, två lager, slipning, två lager. Slipa ganska hårt med 120-papper längs med fibrerna. Använder du våtslippapper slipper du dammet. Du får en bra yta, hållbar, snygg om du gör så.

Kommande år; mattslipa och lägg på 1-2 lager varje år. Minimalt arbete, du får en båt du kommer få beröm för.

 

 

Blandningen som föreslagits, linolja - balsamterpentin - tjära kallas för Roslagsmahogny, googla på det så finner du mycket att läsa. En bra blandning i sig, som träskydd, men jag hade inte valt det här då det är för kladdigt på sittytor. Hade hela båten varit av trä hade det däremot varit ett bra alternativ på insidan av friborden.

 

Förnissa, är egentligen linolja. Då mättar man trät med rå linolja först (det tränger in och härdar så småningom inne i trät), över stryker man kokt linolja (det härdar på ytan betydligt fortare) i flera tunna lager med mellanslipning som beskrivits i tidigare inlägg.

 

Lack, kan vara oljebaserad men kan egentligen vara vad som helst. Nuförtiden använder många ordet förnissa även om man egentligen menar lackar.

Ville bara bena ut begreppen lite.

 

Om du en gång förnissat på riktigt så slipar du årligen bara lätt sen, säg översta lagret, sedan lägger du på ett nytt lager kokt linolja så tjockleken är ungefär konstant. Så kan man hålla på i evighet utan att behöva slipa trärent. Slarvar man ett par år kan dock allt krakelera eller fukt tränga in och man får börja om.

Alldeles lysande, känns som jag kan reda ut det. Fantastiskt att linolja är användbart på det sättet! Stort tack till den fina beskrivningen och även till alla övriga som visat intresse och hjälpt mig vidare. Tror jag kan markera ämnet som löst. Tack igen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska du fernissa, gör det ordentligt.

Betsa först med mahognybets.

För att snabba på ledtiden, olja med kinesisk träolja (tung-olja) som tränger in djupare och härdar snabbare än linoja. Dränk in ordentligt tills det slutar suga, torka av överflödet, gör dig av med trasan på säkert sätt (t ex plastpåse med en deciliter vatten i) så den inte självantänder.

Fernissa sedan. Tre lager, slipning, två lager, slipning, två lager. Slipa ganska hårt med 120-papper längs med fibrerna. Använder du våtslippapper slipper du dammet. Du får en bra yta, hållbar, snygg om du gör så.

Kommande år; mattslipa och lägg på 1-2 lager varje år. Minimalt arbete, du får en båt du kommer få beröm för.

 

Klockren beskrivning. Det blir inte bara snyggt, det luktar båt också!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det blev bra med linolja. Först rå och sedan kokt ett gäng lager. Tack!

post-110409-0-04116500-1493402104_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...