Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Gäst

Unik båt fynd av konstruktören för ABAL / Badankan

Rekommendera Poster

Gäst

Vill tipsa om detta unika bygge som byggdes i endast ett exemplar ligger nu ute på blocket båten är ytterligare förlängd och nästan 2 meter längre än övriga Badankor, samt har 15 cm extra höjd på friborden och är ej flatbottnad utan byggd som två skrov.   

 

Båten har använts som semesterfordon på kanalerna i Europa och som husvagn.

 

 

Till skillnad mot plastbåtar så stiger skrotvärdet för aluminium till tidigare toppnotering så är tom skrotpriset högre än försäljningspriset.

 

 

https://www.blocket.se/kalmar/Abal_Husbat_nr_7_72749751.htm?ca=17&w=3

 

 

 

post-67245-0-31876500-1492682980_thumb.jpg

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns denna modell inte med kulspruta menar du? ;)

 

Kanske kan vara något för Erkans i tråden http://www.maringuiden.se/forum/topic/85169-köpa-båt-till-stuga-i-en-grund-vik/

 

Skrotpriset för aluminium är väl sådär 4:- kr/kg som bäst idag och jag har svårt att tro att en Badanka väger 10 ton även om det är den stora modellen, men jag håller med om att det i alla fall finns ett värde i metallen medan plasten bara kostar att skrota. :)

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Japp hade nog fel angående dags skrotpriset, slog på nätet och fick upp 15:-  men ser nu att andra sidor har andra lägre noteringar.   Minns när det var betydligt högre, när tex när jag byggde om min båt fick jag mer än dubbelt för överblivet än vad jag betalde när det handlades något år tidigare.

 

Skrovet är ombyggt och förlängt så det väger nog en del extra gissar troligen runt 1000kg denna båt är ca 1,5 m längre än de flatbottnade Badankorna.

 

En liten ombyggnad med ett riktigt soldäck över salongen och sen bygga igen styrhyttsdelen akteröver till hel styrhytt med riktig skjutdörr.  Eftersom skrovet är så mycket förlängt bakåt även bygga fällbar huv över utombordaren, huven skulle kunna tjänstgöra som extra bord på akterdäcket samt göra utombordare extra tyst och minska exportrisken till Baltländerna.

 

Jag var själv riktigt sugen på denna båt förra året och då var priset betydligt högre men tyvärr har hälsan förändrat förutsättningarna för nya projekt så man får vara nöjd med det man har eller leja bort ombyggnads jobb. 

 

post-67245-0-84223500-1492702781_thumb.jpg

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förlåt, men det är är en sällsynt ful båt. Men med trailer så kan man åka runt på Europas kanaler, troligen även de i UK. Dessutom är det ju inga pengar.

Men skulle jag köpa ytterligare en båt så skulle min hustru troligen få ett anfall som skulle kräva stora vårdinsatser, i synnerhet av mig, under lång tid framöver.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag var på jakt efter en Abal för några år sedan, men köpte en snipa i stället (som jag sedan bytte mot en annan snipa). Nu har jag lagt ned så mycket jobb på min nuvarande båt att jag håller mig till den, annars skulle jag vara mer än intresserad.

Och även jag skulle råka ut för motsvarande anfall om jag skaffade en båt till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En intressant båt, men kanske inte för en inbiten estet. Plus för dubbelfunktionen som husvagn :-)

Fast skall någon båt kallas badanka så är det nog den här:

Fin-Duck :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Ritade lite på den och byggs styrhytten till och även taket förlängs med lite extra överskjut samt ett soldäck liknade det jag satt på min så ser båten mycket bra ut, sen är den ju förlängd 75 cm extra bakåt och motorn hängande i den nya aktern, jag hade nog flyttat in motorn en bit och fått en huv över den samt kunnat utnyttja huven som bord.   Eftersom båten har två v formade skrov borde man kunna ha motorn rätt rejält hissad och den borde bli extremt grundgående.  

 

Fått tillåtelse av "regeringen" att släpa hem den men tvekar lite på om orken verkligen finns och möjligheterna att leja in sig på någon svetsfirma är rätt begränsade.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...