Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
toop

Båtnamn

Rekommendera Poster

Tänkte göra nya namndekaler till båten men funderade på vad man ska ha?

 

Vad har ni på era båttar namn, hemmahamn i akten? VHF anrop? 

 

//Daniel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Regnr på sidorna. Namnet kom bort - och kvickt - det var den första åtgärden efter köpet.

 

...jag kunde inte förmå mig att åka omkring i "Betty".

 

Funderar på ett namn ännu. Snart ska blanketterna in för VHF-certifikatet, och då behöver jag ett namn!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Behöver även ett namn så att VHF-byråkratin blir nöjd. Det var tänkt bara ett namn i aktern men kanske ska ompröva beslutet och lägga till hemmahamn, kanske...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båten kan ha ett namn utan att det står på akterspegeln. Det behöver inte vara vare sig vackert eller fantasifullt. Min Targa 96 heter T-96. Låter bra när man bokstaverar "Tango Niner Six"

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte alltför långa namn kan ju vara bra med tanke på vid anrop över VHF, tex som Fleksnes med "LA8PV" i Radioten.
Bästa delen är från 18:30

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är båten registrerad i skeppsregistret finns det regler för hur båtens märkning skall vara utförd.

 

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/forordning-1975929-med-vissa-bestammelser-om_sfs-1975-929

 

Där står så här:

 

3 § På registrerad båt, för vilken nationalitetsbevis har utfärdats eller som används till uthyrning skall registerbeteckningen vara anbragt väl synlig på ömse sidor av skrovet.

Märkning skall utföras med karaktärer som är minst sjuttiofem millimeter höga och har en stapelbredd av minst femton millimeter.

 

Det står inte uttryckligen att båtens namn och hemmahamn skall anbringas men det är väll lämpligt att följa vad som står i paragraf 6.

 

6 § På registrerat fiskefartyg skall hemmahamnen vara angiven genom väl synlig märkning antingen på akterspegeln eller på ömse sidor vid akterstäven. På samma sätt skall fartygets namn vara utmärkt, om det har sådant.

Märkning skall utföras med karaktärer i svart färg på ljus botten eller i vit färg på mörk botten. De skall vara minst sjuttiofem millimeter höga och ha en stapelbredd av minst femton millimeter.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en träskylt med namn på båda sidor av båten. Hade jag ägnat mig åt långsegling hade jag nog haft hemmahamn i aktern med, men det känns larvigt att skriva dit Västerås när jag som längst åker till Strängnäs :D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En sak bara, det ska inte stå tex "Sloggi af Trosa". Det där "af" ska inte under några omständigheter finnas med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

post-104460-0-14132500-1491801210_thumb.

Kanske kommer ha namnet i fören också. "I" ränderna. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag har namnet akeröver... På båda sidor av skrovet , detta enär jag seglar en båt med kosterakter... Under namnet... Marianne så står det Smögen vilket är nästan korrekt. Hemmahamn är Hasselösund som idag mer eller mindre räknas till Smögen.... Själv har jag aldrig sett någon båt annat än yrkesfartyg som haft anropsignalen utskriven...

 

Fair Winds

S

Redigerad av smoegen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Själv har jag aldrig sett någon båt annat än yrkesfartyg som haft anropsignalen utskriven...

 

Då kan du komma och titta på vår båt. Vi ligger för tillfället i Brasilien.  ;)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

 

Själv har jag aldrig sett någon båt annat än yrkesfartyg som haft anropsignalen utskriven...

 

Då kan du komma och titta på vår båt. Vi ligger för tillfället i Brasilien.  ;)

 

 

Är er båt i fartygsregistret eller har ni som jag en vanlig privat anropssignal? ( i mitt fall SC5984)

 

Själv ligger jag just nu i Danmark, för mig så¨är jag ute på långsegling, eller nja, kanske snarare längesegling... har seglat Sverige, Danmark och Tyskland och nu Danmark igen... Lämnade smögen i Oktober ifjol men även om jag har valt ett annorlunda sätt att vara ute länge på så har jag det väldigt trevligt.... :) 

Redigerad av smoegen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En sak bara, det ska inte stå tex "Sloggi af Trosa". Det där "af" ska inte under några omständigheter finnas med.

 

 

Varför inte?

 

Inte för jag valt att konstra till det på det viset själv, men en motivering vore fint.

 

MVH

 

Magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En fartyg som heter Canada med hemmahamn Stockholm benämns "Canada av Stockholm". Står det "Canada av Stockholm" på fartyget så ska det med samma logik benämnas "Canada av av Stockholm"

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är er båt i fartygsregistret eller har ni som jag en vanlig privat anropssignal? ( i mitt fall SC5984)

 

Jo, vår båt är registrerad i SFR. Vårt registreringsnummer och tillika anropssignal är SFC3428.

Vi har denna textad på var sida av skrovet som det anmodas av sjöfartsverket eller numera transportstyrelsen. Detta skall också finnas uppmärkt inombords. Vi har en rostfri plåt med numret fastskruvat på skottet vid navigationsbordet. Detta är lite tveksamt eftersom det skall vara permanent. På stålbåtar tar man helt enkelt pinsvetsen och ritar på skrovet men vi har ju en plastbåt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oavsett  så har ni ju gjort ert jobb... själv så nöjer jag mig med namnet och att jag har en AIS ombord.. det är inte så ofta andra fartyg kalla opp mig...

 

Men som gamma sambandsbefäl så är jag alltid beredd..-- :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En fartyg som heter Canada med hemmahamn Stockholm benämns "Canada av Stockholm". Står det "Canada av Stockholm" på fartyget så ska det med samma logik benämnas "Canada av av Stockholm"

 

Det har alltså av akademisk natur att göra? Af är ju gammalstavning med exakt samma innebörd som av. Ungefär som att stava efternamn med vall med w eller  kvist q. Jag trodde att det kanske hade med någon fartygsregel att göra :rolleyes: .

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, det är inte akademiskt. Av eller af är ju i detta sammanhang samma sak. Det ska inte vara någondera i ett båtnamn.

Förr angavs fartygets namn, hemmahamn och redare i alla officiella papper. Men något av eller af angavs aldrig. Förekommer inte i aktern på något handelsfartyg heller och har aldrig gjort så heller.

Men på tex en tavla skriver man det gärna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Canada av Stockholm" med hemmahamn Stockholm, som säljs till Umeå blir alltså "Canada av Stockholm av Umeå"?

 

Tror inte att mitt flytetyg är av den adlig sorten, så för min del är det ju orelevant.

Undrar själv över hur många hav jag ska representera i namnet. Räknas Bottniska viken, Kvarken och Bottenhavet som tre hav, eller går allt under "Bottenviken"?

Tvivlar på att jag kommer längre än så. Skärgårdshavet och Finska viken kunde ju också representeras för sakens skull förstås... Fem bokstäver blir enklare än tre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett fartyg kan bara ha en hemmahamn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jomen, då Sloggi av Trosa byter hemmahamn då? ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jomen, då Sloggi av Trosa byter hemmahamn då? ;)

Då blir det inte lika roligt ;)

 

Hörde att det i någon skuthamn fanns typ 7 st Johanna.

Sen kom signalbokstäverna för att skilja fartygen, typ SLUB (pluspoäng om någon vet vem som hade det)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stora tydliga bokstäver på sidorna är det enda jag har.
Då kan andra båtar man seglar förbi identifiera dig också.

Gjorde eventuellt en för liten "logga". Får bli en klart större nästa gång jag ska på med dekalen.

 

IMG_0102.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...