Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
PingePolar

Malla durk "klinkbyggd" plastbåt

Rekommendera Poster

Hej!

Jag ska lägga en durk i förpiken på min båt. 

Båten är "klinkbyggd "och jag skulle vilja ha tips om hur man mallar fram formen på durken så att den följer insidan på skrovet. Jag vill att det ska bli snyggt :)

//Pinge

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du börjar med att malla med kartong (helst inte wellpapp) eller tjockt papper. Kniv, tejp osv. Är du modig sågar du durken efter mallen, annars köper du en skit-plywood  eller masonite lika tjock som tilltänkta durken och sågar i den först och passar in och använder sedan den som mall till durken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tips!

Men hur för jag över formen på skrovet till mallen? Måste finnas något bra knep :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du använder dig av en typ av passare med en penna fäst på passarens ena ben och sedan det andra benet håller du mot skrovet, inte vet jag om det är den enklaste metoden men den funkar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Googla på dragpassare så kan du läsa dig till hur det är tänkt att fungera.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag brukar dela mallen i upp till fyra bitar och malla de fyra hörnen och tejpa ihop bitarna efterhand som de passar.

 

post-106994-0-82186200-1492527860.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dragpassare kräver viss vana att använda. En liten träbit fungerar utmärkt, jag har en rund plywoodbit som jag fått med en hålsåg med en penna i mitthålet. Man får tänka till lite. Ha tålamod och jobba långsamt, bit för bit som man tejpar ihop. Sen överför man det till en bit oljehärdad masonite. Det är värt det extra jobbet. Har man gjort fel så såga ut det felaktiga och lägg i en ny bit. Dessa brukar jag plasta fast.

Såga till durken några mm för stor sen fräser man med en kullagrad kantfräs, resultatet blir perfekt.

Spara mallen! Jag har hela vinden full och många har använts flera gånger.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tips!

Men hur för jag över formen på skrovet till mallen? Måste finnas något bra knep :)

Om du inte har något att "stödja" mallen mot föreslår jag att du tejpar fast några ribbor som du lägger kartongbitarna på. Mät lite grovt mot botten eller annan fast punkt så att ribborna kommer plant (förmodligen står inte båten plant om den ligger på land).

Kanske behöver du ribborna som stöd till den färdiga durken beroende på hur brett det är? Då är det bara att börja med dem och sedan limma fast dem. Där funkar vanlig Sika om du sedan ska skruva eller limma durken i ribborna.

Vill absolut rekommendera att du tar vägen om en skräp-skiva. Du kommer behöva fasa av skivan efter lutningen på skrovet som ju blir mindre ju längre ner du kommer.

 

Själv gjorde jag så till en durk under en lucka i förpiken - men när mallen var klar bestämde jag mig för att den fick duga då den inte skulle synas under luckan och skivan var limmad med vattenfast lim.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...