Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
Pezlin

Tunna eller tjocka solpaneler

Rekommendera Poster

Hej! Behöver forumets tankar och idéer kring solpaneler. Har en Jeanneau Merry Fisher 755 (syns i profilbild) där jag tänkt att sätta solpaneler på båda sidorna om solluckan. Min fundering nu är om jag ska sätta tunna eller tjocka solpaneler. Fördelen med de tjocka är att jag kan sätta genomföringen under solpanelerna vilket borde skydda något mer mot läckage. De tunna har ju fördelen att de syns mindre samt att de tål att kliva på vid behov men då kommer genomföringarna jag vara oskyddade. Vad är era tankar kring detta?

 

Räcker det att limma de tunna panelerna? Minskar åtminstone antalet hål i taket som behöver göras.

 

En annan fråga: någon som har de tunna solpanelerna från Hjertmans? Väldigt bra pris på dom nu.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Behöver du kliva på panelerna så väljer du tunna annars väljer du de tjocka som är billigare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte bara billigare utan kyler bättre oxå om det blir riktigt varmt,blir panelen för varm så tappar den en del effekt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Prisskillnaden är en aspekt men då jag har en ganska begränsad yta så är priset inte så fasligt högt för tunna paneler. Knappast troligt att vi behöver gå uppe på taket. Däremot är jag lite skeptisk till hur det visuellt blir med tjocka paneler. Är fördelen med att genomföringen kan göras på undersidan något att ta i beräkning eller är genomföringar så bra att läckage inte är sannolikt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om genomföringen hamnar under eller vid sidan av är bara en estetisk fråga. Den måste vara tät om du vill slippa läckage oavsett var den sitter.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi köpte först tjocka varianten men ångrade oss innan vi installerade dem och köpte istället tunna varianten. Allt av i första hand estetiska skäl men lika mycket av att de blev skrymmande och förfulande. Att kunna gå på panelerna är ju bra men inget som var viktigt för oss, de sitter på ett ställe där vi i princip aldrig behöver gå.

Solpaneler av idag kommer aldrig anses snygga så jag röstar på tunna. Och en genomföring är ju oundviklig men inget svårhanterligt, läckage är bara sannolikt om du gör fel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi köpte först tjocka varianten men ångrade oss innan vi installerade dem och köpte istället tunna varianten. Allt av i första hand estetiska skäl men lika mycket av att de blev skrymmande och förfulande. Att kunna gå på panelerna är ju bra men inget som var viktigt för oss, de sitter på ett ställe där vi i princip aldrig behöver gå.

Solpaneler av idag kommer aldrig anses snygga så jag röstar på tunna. Och en genomföring är ju oundviklig men inget svårhanterligt, läckage är bara sannolikt om du gör fel.

Har du skruvat panelerna eller är de bara limmade? Är ju inte mycket till vindfång så jag tänker att det borde räcka att limma dom.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Har du skruvat panelerna eller är de bara limmade? Är ju inte mycket till vindfång så jag tänker att det borde räcka att limma dom.

 

Limma på tre sidor med Sika eller motsvarande så att det inte rinner in regn o smuts under panelerna. Låt det vara "öppet nedåt" så att ev kondens mm kan komma ut. Sen brukar det vara rätt bra att lägga en eller två duttar eller strängar till så att panelen inte buktar upp utan ligger fast mot rufftaket.

 

Och självklart ordentligt med tätning vid skruvhålen och kabelgenomföringen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det blir nog tunna av framförallt estetiska skäl. Finns bra pris på Hjertmans av märket multimarin, någon som har sådana och vet hur kvalitén är?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det blir nog tunna av framförallt estetiska skäl. Finns bra pris på Hjertmans av märket multimarin, någon som har sådana och vet hur kvalitén är?

 

Just sådana köpte vi för två år sedan. Fick då  det allmänna rådet att pris/kvalité/prestanda går hand i hand när det gäller paneler numera. Hur som helst, vi är fortfarande mer än nöjda.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad det gäller kvalitet så är jag trygg,,, det är regulatorn som betalar sig...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad det gäller kvalitet så är jag trygg,,, det är regulatorn som betalar sig...

 

Hel sant, där finns ingen anledning till kompromiss, tvärtom om man ändå ska satsat på solpanel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gällande att göra hål för kablarna.

 

Har en kabin båt, med liten targabåge där lanterna sitter.

 

Jag nyttjade samma hål för kablarna till solpanelerna. Köpte en kabellist på bygghandeln, som jag kapade till. Så fick jag en kabelränna.

 

Slapp göra fler hål.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Gällande att göra hål för kablarna.

 

Har en kabin båt, med liten targabåge där lanterna sitter.

 

Jag nyttjade samma hål för kablarna till solpanelerna. Köpte en kabellist på bygghandeln, som jag kapade till. Så fick jag en kabelränna.

 

Slapp göra fler hål.

Det var min första tanke också men dels blir det svårt att dra kablarna dit på ett snyggt sätt även med kabelränna och dels tror jag det kommer bli riktigt lurigt att få fram kablarna där jag misstänker att lanternans kabel kommer ut inne i båten. Satsar på två kabelgenomföringar av bra kvalitet och hoppas det räcker.

 

Gällande pris och kvalité så har de på Hjertmans tidigare kostat 2000 kr men säljs nu för 1000 kr. Så priset är väl tidigare "normalt" och nu bra.

Redigerad av Pezlin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...