Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
  • 0
ChristerN

Sjökortslåda

Fråga

Funderar på att lägga mina sjökort i en låda istället för att ha dem i en hög ovanpå ett skåp i båten. Skulle helst köpa en färdig låda men hittar ingen som både har rätt mått och som ser bra ut.

Tanken är att lådan ska ligga ovanpå skåpet med ett halkskydd under så den inte far omkring.

Sjökorten är den nya mindre sorten så jag räknar med att lådan behöver vara ca 35 x 48 cm och vara ca 6-8 cm hög.

Hittade en dyr och inte så snygg av märket EvaSolo men den var slut. Vet inte om den var tillräckligt hög heller.

Någon som har något tips?

En låda som ser ut som en gammal strömmingslåda skulle vara lite kul. Eller en snygg i teak, men då blir den förmodligen ganska dyr.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

4 svar till denna fråga

Rekommendera Poster

  • 0

Har själv två möjliga lösningar på det problemet.

En lösning är ett fack längs väggen i hytten så att sjökorten lagras stående och tar väldigt lite plats, den andra skulle vara en bänk med plexitopp, så att korten kan ligga framme, men ändå under glaset i skydd från stänk från taklucka och kaffespill.

 

Har inte kommit så långt i projektet att jag behövt bestämma mig än.

 

(Försökte förgäves bildgoogla "strömmingslåda", men fann bara mat!)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

Jag löste det med att lägga sjökorten i ett gammalt ritningsskåp - på vinden.

Men vill man nu ha sjökorten ombord så är det enkelt att göra en låda i teak. Använd tex teakribb för däck. Har du tillgång till en kap/gersåg så är det enkelt att gera hörnen. Annars får man falsa men då krävs en överhandsfräs. Som botten skulle jag ta oljehärdad masonite och använda däcksribben fals.

Limma med epoxi. Det blir inte dyrt, några hundra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

På min nuvarande båt, Tritonen, sitter det en sjökortslåda i taket i hytten.

Gångjärn i bakkant, och ganska höga sargar runt om, så att korten ligger kvar även då lådan är öppen.

Lådan låses i framkant med skjutreglar, och undersidan är tackt med samma inredningsmaterial som taket.

Kan ju vara ett tips och du har gott om plats i taket och omt om plats annorstädes.

 

..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

Den tål att tänkas på! Tack!!

 

 

På min nuvarande båt, Tritonen, sitter det en sjökortslåda i taket i hytten.

Gångjärn i bakkant, och ganska höga sargar runt om, så att korten ligger kvar även då lådan är öppen.

Lådan låses i framkant med skjutreglar, och undersidan är tackt med samma inredningsmaterial som taket.

Kan ju vara ett tips och du har gott om plats i taket och omt om plats annorstädes.

 

..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...