Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
Barmeister

Nasa batteriövervakning- Klarar den olika batterityper samtidigt?

Rekommendera Poster

ej

Fundera på att skaffa mig ett batteriövervakningsinstrument och har tittat på just Nasa BM-1 och 2.

Nu har vi tre agm-batterier som brukare och ett blybatteri som start, skiljerelä finns.

Min fråga är, klarar Nasa "jobba" med olika batterityper?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja.

Detta eftersom du får med en schunt och det innebär att instrumentet mäter på förbrukarbanken. Du kan få upp även volttalet på startbatteriet men mer än så mäts inte.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja.

Detta eftersom du får med en schunt och det innebär att instrumentet mäter på förbrukarbanken. Du kan få upp även volttalet på startbatteriet men mer än så mäts inte.

Kompletterande svar:

Javisst, den bryr sig inte om vad för slags batterier det finns innan shunten.

Det ända du programerar in i instrumentet är batteribankens totala kapacitet i Ah.

Sedan håller instrumentet reda på utgående och ingående ström (och spänning) för att sedan kontinuerligt räkna ut hur mycket man har kvar, hur länge man kan förbruka med nuvarande uttag innan det är dags för laddning och tvärtom, hur länge man behöver ladda med nuvarande ström in innan det är fulladdat.

 

..

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, jag hade ett samtal med deras support gällande detta ämne, jag kan inte garantera att det är korrekt men detta är vad jag fick veta i sammanfattning.

 

1. Precis som moderna batteri laddare kan den känna av vad vilken typ av batteri den är kopplad till.

2. Sätta temp korrekt påverkar hur den mäter kapacitet i batteriet.

3. Batterier beter sig olika, beroende på tillverknings process, ålder på batteriet, hur många det är i banken, m.m. Därför så är där en inlärnings period för instrumentet där den "lär sig" din batteri bank.

 

Punkt 3 har jag själv observerat då jag bytte batteribank från två till tre batterier. Jag ändrade kapacitet i instrumentet, men det tog ett tag innan den mätte rätt. Jag gillade speciellt fenomenet i början då medan jag höll på att ladda ur batteriet så efter ca en timme så gav den mig tillbaka mer är 10% av kvarvarande kapacitet.

 

Det jag lärt mig efter tre säsonger med denna laddare är att den behöver ett par laddnings / urladdnings cykler innan den visar rätt.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra att du är nöjd med din batterimätare!

 

Men jag tror inte att varken laddare eller mätare kan känna av batterityper?

Att temperatur påverkar både laddning (Volt-talet) och mätning är korrekt.

Problemet om man inte kan ställa in några konstanter, tex värdet på "Peukert" är att mätaren kommer att visa 100% fast alla batterier tappar i kapacitet? Så till slut har du kvar 73% men mätaren visar 100%...

Så mätarna visar inte helt korrekt men är mycket bra för att få en känsla för laddningen?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen batterimätare visar exakt. Men NASA gör ett bra jobb och visar ganska rätt eller tillräckligt exakt. Tex kan man se att NASA gissar ganska bra på just Peukert, det kan man prova genom att köra micron en stund.

När jag bytte till AGM så tyckte jag nog att NASA fattade detta efter ett tag, inte så konstigt, NASA ser ju vilken spänning det blir i float, dag efter dag. Till skillnad mot en batteriladdare.

Det man ska göra, jag tror det står i manualen, är att minska värdet av batteribankens storlek varje år eftersom det ju är verkligheten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag tror att de klarar av att känna av batterityp. Såg det till och med på en demonstration där en enhet kunde skilja öppet, agm och gel. Enligt han som körde demon så uppträdde batterierna "olika" när de var under laddning så det var inget problem för mikroprocessorn i laddaren att skilja dem åt.

 

Som jag uppfattade det så är visad procent mätarens bedömning på faktisk kapacitet inte teoretisk och som du påpekar så kommer den att minska.

 

Dock så råkade jag ut för att ett batteri gick sönder och då visade inte mätaren 100% oavsett hur länge jag laddade. Visade max 80% full så någon typ av hantering av slita / trasiga batterier är där

 

Sammanfattningsvis så kan jag säga att jag är nöjd med denna mätaren, en av de bästa som jag har använt med bly batterier och jag har betet av ett antal olika fabrikat.

Redigerad av marhag

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...