Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
neubert

Ostkust - Gotland

Rekommendera Poster

Lägger detta i LångfärdsSnack då det är relativt långt för mig! :)

 

Funderar på att åka över till Visby i sommar då frun har tjatat om det i flera år men har inte haft så stor lust att ge mig över i en snipa i ca 7 knop som ringlar fram mot samma bäring under 8-10h... Nu när man har autopilot och kan åka lite snabbare så känner jag att det faktiskt är rimligt!

 

Är mest fundersam om hur själva sjögången kan bete sig när man kommit ut en bit från land. Kommer givetvis se till att vänta tills vädret tillåter men om det är lugnt och stilla intill land är det då lika hela vägen? Dyningar får man säkert räkna med men finns det något mer man bör tänka på?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har seglat över ett par gånger, och kan säga att det kan bli lite stökig sjögång om det blåser upp. Proaktivt sjösjukeplåster kan vara behjälpligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det blåst ordrntligt (mer än 8-9 m/s) några dagar så tar det nog ett dygn till havet lugnat sig lite så att det blir njutbart i motorbåt. Om man seglar är 8-9 m/s perfekt för en någorlunda snabb översegling.

 

Tänk på att havet kan vara bedrägligt lugnt när du lämnar kusten om det blåser västliga vindar. Mer än 8 m/s blir rätt jobbigt när du kommit ut en bit.

 

Se till att ha några reservdagar inför återresan. Det är inte bra att känna sig tvingad att ge sig ut i dåligt väder bara för att komma i tid till jobb eller annat.

 

Om du inte varit ute på öppet hav när det blåser och går hög sjö kan det ju vara en bra att testa att gå ut i lite högre sjö så att ni är lite förberedda på hur ni och båten kommer att bete er/sig om det blir lite blåsigare än ni tänkt er.

 

Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har åxå åkt över några ggr.. blir inte obehagligt även om det blåser upp men jag blir sjösjuk och måste hålla till ute, kolla färdriktning... jättestor båt behövs inte för att könna sig trygg.. men nån måste finnas med som inte är ynkmagad.. det tar på å va sjösjuk och det tar rätt gott om tid att bli av med efter att det lagt sig lite.

E mog kanske ännu värre på motorbåt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag brukar inte bli sjösjuk (peppar, peppar...) men hade väl tänkt mig att denna övergång ska ske under förutsättningarna att det är relativt lugnt med blåsandet ett par dagar innan. Är ganska flexibel under semestern och nått hotell eller stuga behöver ju inte bokas då vi bor i båten. Tack för att ni delade era erfarenheter!

/N

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur långt är det kortaste biten mellan fastlandet och Gotland?

...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har kört över från Stockholmsområdet två gånger, båda gångerna i juli under Almedalsveckan. Första gången var det plattvatten hela vägen både fram och tillbaka. Fantastiska överfarter och min seglarkamrat var förundrad över att vi kunde ge sig av vid frukost och sen komma fram strax efter lunch samma dag.

 

Andra gången, förra året, var det platt till Gotska Sandön och sen dagen därpå var det ganska stökigt. Har ingen egentlig koll på vindstyrka och våghöjd.

 

Tricket är som andra säger att ha marginal så du kan vänta in vädret. I juli kan det ju bli längre perioder med högtryck och svag vind som sen upphör helt till kvällen. Framförallt på natten och tidig morgon kan du då räkna med plattvatten.

 

Hur vågorna är "där ute" får du ganska fort en aning om och är det för stökigt för dig så är det bara att vända, detta såklart under förutsättning att vädret inte ändras dramatiskt. Men min erfarenhet är att väderleksprognoserna faktiskt är ganska exakta åtminstone den närmsta dagen.

 

Kör du över från Stockholm så missa inte Gotska Sandön. Det finns en annan tråd där detta beskrivs lite väl äventyrligt utifrån att man måste ligga på svaj. Även här, håll koll på prognosen och pricka in en period med några dagars högtryck så är det inga problem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...