Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Thomas-1

Fiskeförbud Måseskär?

Rekommendera Poster

De i slutet av WW2 dumpade stridsmedlen utanför Måseskär har nu börjat läcka.
Behållarna har alltså helt förväntat börjat rosta sönder såpass att fiskar fått mätbara gifthalter. Men förutom arsenik finns även spår av något som kallas Clark 1 respektive Clark 2. Fiskeförbud i området runt Måseskär övervägs.
Allt enligt TT:s skribent Urban Tjernberg, här citerat av GP.

Vad fasen är de "oväntade" Clark-ämnena för nåt?
Någon på forumet med toxikologisk kunskap som kan förklara hur giftiga dessa ämnen kan vara?
Kanske jämföra LD 50 (Lethal Dose där 50% av försöksdjur dör) med andra giftiga ämnen? Hur många ton överflödigt krigsmateriel dumpades egentligen?
[själv känner jag naturligtvis till att ämnet arsenik är hyfsat dödligt i låga doser, men detta oväntade med Clark förbryllar. De uppmätta halterna "5-30 nanogram per gram" fiskkött kan låta förledande lågt rent dosmässigt. Men varför skulle fiskeförbud övervägas runt de gamla välkända senapsgas-behållarna, att de rostar sönder är ju känt sen länge.]

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Säger bara det..

Militär lekstuga.. kommer jagxatt tänka på.

Tänk om jag fått elda upp dom tysenlappar jag kostade under min.. det dom kallade utbildning, militärtjäbst..

Vi hade tex spårljusamunition.. som dom skröt om att dom flög exakt likadand som dom med... håll i hatten!!!!

FULLBUMPA-DRIVLADDNING...till granatkastare... som vi skulle leka med... skjuta på papperspansarvagnar på nära håll..

Spårljusen kostade typ 1 kr styck..

FULLBUMPA... sdär bara ordet fanemej fick det att kittla i brallan på varje yrkesmilitär... kostade några tusenlappar..

Enda skillnaden var att man laddade spårljuset i en liten adapter.. den flög samma bana...

FULLBUMPAN... åååååååhhh!!!

Small mycket högre... rök mer och en lite större trä... eller plastbit flög iväg mot pappersstridsvagnen...

Såklart vi skulle skjuta FULLBUMPA... å så tyckte dom att man skulle se det som hedersuppdrag..

Nä.. elda tusenlapper ger åtminståne värme..

Jag gillar inte konspiratoriker.. men hela skiten med att militären vill kunna bränna mer stålar, leka mer... mer propaganda än fakta tror jag...

Nu vet jag inte något om hur å varför giftet i tråden... men hörde bla att militären leker krig med flyg över vättern.. och skickar net tonnvis med skräp där..

Å närvdom väl leker... oavsett.. så väljer dom ju alltid det naturskönaste som går...

Ääää fan.. hellre dö av "Ryssen" än av allt skit det inhemska lallandet drar med sig...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tråkigt att du hade så dålig erfarenhet av lumpen på PV-pjäs men jag ser inte vad det har med Brittiska amiralitetets sänkande av tyska fartyg utanför Norge att göra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tråkigt att du hade så dålig erfarenhet av lumpen på PV-pjäs men jag ser inte vad det har med Brittiska amiralitetets sänkande av tyska fartyg utanför Norge att göra.

Nej.. som jag sa.. har inte satt mej in.. och "fick mej att tänka på".. minnas.

Trevliga kompisar mm. ja.. men fullständigt bortkastat..

Tråkigt att även "riktigt" krig ställer till det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Tråkigt att du hade så dålig erfarenhet av lumpen på PV-pjäs men jag ser inte vad det har med Brittiska amiralitetets sänkande av tyska fartyg utanför Norge att göra.

Nej.. som jag sa.. har inte satt mej in.. och "fick mej att tänka på".. minnas.

Trevliga kompisar mm. ja.. men fullständigt bortkastat..

Tråkigt att även "riktigt" krig ställer till det.

 

 

Tycker du skall vara överlycklig över "fullständigt bortkastat".

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Tråkigt att du hade så dålig erfarenhet av lumpen på PV-pjäs men jag ser inte vad det har med Brittiska amiralitetets sänkande av tyska fartyg utanför Norge att göra.

Nej.. som jag sa.. har inte satt mej in.. och "fick mej att tänka på".. minnas.

Trevliga kompisar mm. ja.. men fullständigt bortkastat..

Tråkigt att även "riktigt" krig ställer till det.

Tycker du skall vara överlycklig över "fullständigt bortkastat".

 

Beror väl på på vilket vis bortkastat..

Nu är det ju tur på två sätt att det blivit oanvänbart... sen hade det varit dubbel otur om det vi fick oss till livs.. skulle varit någon slags försvar... så dubbelt bortkastat.. sen dom där smallarna som kostade några tusen utan att göra nån skillnad mer än just smällen. .. är väl en piss i missisippi av resursslöseriet..

Hah.. kom att tänka på vår sprängutbildning..

Skulle man filmat den.. skulle den kunba sändas som nån slags satir..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hittade en artikel i sajten "hav.nu", inget som övertygar men ändå är bättre än TT:s artiklar.
Vad jag vill veta är när dessa lokala punktutsläpp via gamla dumpade bomber kan förväntas kulminera? Kan man exempelvis tryggt börja äta bottenfångade fiskarter nära Måseskär redan år 2030 eftersom gifthalts-puckeln då passerat, typ så?? Vilket år förväntas alltså gifthaltspuckeln?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...