Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Kruzovice

Longtailboat

Rekommendera Poster

Hej ! Jag undrar om någon vet vad som är bästa tänkbara behandling när det gäller trä på en longtailboat. Och vad är det för träslag egentligen. Finns också ett antal sprickor somm känns lite för stora för att dom ska svälla ihop, vad behöver jag för att täta dessa. Tack

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ere en riktig.?

Träffade ett par lirare i indonesien.. dom byggde av lite olika träslag.. bl.a. asiatisk bok.. (gummiträd)..

Sen hade dom en del jättehårda träslag.. nåt dom kallade järnträ..

På koh mook i thailand byggde dom åxå men fick inte klart för mej med jilket träslag.. dom tar nog sånt som växer i näromgivningen.

Misstänker att dom flesta träslag kan behandlas på liknande sätt.. hårda, som ek.. mjukare som.. ex. teak..

Känn efter om det är mjukt eller hårt trä och behandla därefter.. skulle jag chansa på..

Formen å längden på båt är nog inte avgörande utan var på båten träet är och om det är målat eller trä-färgat..

En inte jättekvalificerad... gissning... inte fakta..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo då den är från Pattaya och är intagen på 90 talet någon gång. Så jäkla cool, fick tag i den förra året och ska ha den i vattnet till sommarn. Finns ju en del små fix. Som det är nu så sitter det en Nissan diesel 4 cyl utan backslag, men måste verkligen kunna backa med den så jag får väl hitta en annan motor till den. Har satt ut en blänkare på en Ford motor som jag söker info om. finns på samma forum. Eller om det finns ngn kanske som har en motor som kan tänkas fungera till denna unika båt.

post-110225-0-47402200-1488023970_thumb.png

post-110225-0-53302200-1488023973_thumb.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo då den är från Pattaya och är intagen på 90 talet någon gång. Så jäkla cool, fick tag i den förra året och ska ha den i vattnet till sommarn. Finns ju en del små fix. Som det är nu så sitter det en Nissan diesel 4 cyl utan backslag, men måste verkligen kunna backa med den så jag får väl hitta en annan motor till den. Har satt ut en blänkare på en Ford motor som jag söker info om. finns på samma forum. Eller om det finns ngn kanske som har en motor som kan tänkas fungera till denna unika båt.

 

 

Den är förrästen 11 m lång och med propelleraxeln så är den hela 15 m. Funderar på bogpropeller också.

post-110225-0-08101700-1488023873_thumb.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fett som f.. har fått äran att köra vid något tillfälle.. rätt tungt jobb im man vill "pressa"

Man backar genom att frida motorn nästan 180 grader. Ska du backa långt så får du vaxla sida eftersom den svänger då du inte har proppen rakt förut..

Kräver ju lite plats..

Djävligt coolt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo då den är från Pattaya och är intagen på 90 talet någon gång. Så jäkla cool, fick tag i den förra året och ska ha den i vattnet till sommarn. Finns ju en del små fix. Som det är nu så sitter det en Nissan diesel 4 cyl utan backslag, men måste verkligen kunna backa med den så jag får väl hitta en annan motor till den. Har satt ut en blänkare på en Ford motor som jag söker info om. finns på samma forum. Eller om det finns ngn kanske som har en motor som kan tänkas fungera till denna unika båt.

 

Precis som på "helbilden"

Där e ju kulten utåt ich proppaxeln i båten.. vik ut den överrelingen och ner i vattnet.. då har du back..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jo då den är från Pattaya och är intagen på 90 talet någon gång. Så jäkla cool, fick tag i den förra året och ska ha den i vattnet till sommarn. Finns ju en del små fix. Som det är nu så sitter det en Nissan diesel 4 cyl utan backslag, men måste verkligen kunna backa med den så jag får väl hitta en annan motor till den. Har satt ut en blänkare på en Ford motor som jag söker info om. finns på samma forum. Eller om det finns ngn kanske som har en motor som kan tänkas fungera till denna unika båt.

 

Precis som på "helbilden"

Där e ju kulten utåt ich proppaxeln i båten.. vik ut den överrelingen och ner i vattnet.. då har du back..

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I dom kanaler som jag kommer att köra måste jag kunna stanna någorlunda snabbt där det är begränsad bredd, mötande båtar och andra båtar som kör ut från sina båtplatser. Vill ju inte ta upp en visp på 4 meter och riskera shoppa någon i bitar.

 

Blir till att hitta ett backslag som man kan meka dit, tycker att det borde väl någon i Thailand också ha behövt för att stanna på mer begränsad yta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok.. hmmmm. Eftersom utgående axel från motor är proaxel.. så bör bakslaget hamna mellan motoroch propaxel... så din motor kan du nog behålla.. eller..hur tänker du?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När det gäller att meka ihop ev ett backslag till denna motorn så har jag ingen patentare på det, fiskar efter förslag. Vad tror ni om att sätta dit denna motorn ist ?

post-110225-0-32974500-1488053208.jpg

post-110225-0-34163900-1488053275.jpg

post-110225-0-30237100-1488053297.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När det gäller att meka ihop ev ett backslag till denna motorn så har jag ingen patentare på det, fiskar efter förslag. Vad tror ni om att sätta dit denna motorn ist ?

 

Det syns ingen backslagsspak på bilderna. Kolla med säljaren så att det inte bara är en reduktionsväxel som sitter bakom motorn. En del äldre motorer användes med propeller med vridbara blad (bladen flöjlas) där bladen vreds förbi nolläget för att få backfunktion (s.k.KaMeWa-propeller,, var vanlig på äldre Albinmotorer i t.ex. Vega) och då kommer motorn inte att passa för dig.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

När det gäller att meka ihop ev ett backslag till denna motorn så har jag ingen patentare på det, fiskar efter förslag. Vad tror ni om att sätta dit denna motorn ist ?

 

Det syns ingen backslagsspak på bilderna. Kolla med säljaren så att det inte bara är en reduktionsväxel som sitter bakom motorn. En del äldre motorer användes med propeller med vridbara blad (bladen flöjlas) där bladen vreds förbi nolläget för att få backfunktion (s.k.KaMeWa-propeller,, var vanlig på äldre Albinmotorer i t.ex. Vega) och då kommer motorn inte att passa för dig.

 

 

Ja det stämmer jag har inte heller sett ngn spak och har aldrig hört talas om reduktionsväxel, men finns det inte backslag så får jag leta vidare för det är anledningen för att jag ska byta motor

post-110225-0-23013800-1488101677.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker backslaget på bilden ser ut som ett vanligt hydrauliskt Velvet Drive, nyare heter Borg Warner. Googla... Hydrauliska backslag har bara en liten vippa där man fäster växelvajern. Den borde sitta på babordssidan ungefär där kedjan hänger. De där backslagen är hållbara grejer men är rätt tunga.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...