Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Mackey

S P R Å K - P O L I S E N !

Rekommendera Poster

Jag har hört flera säga "öppen brasa" - det heter väl "öppen spis" och i den kan man göra en brasa. En öppen brasa... då är vi tillbaka på detta med "evakuering" igen...
"Öppen brasa i uterummet" känns direkt ofräscht! https://www.tripadvisor.se/LocationPhotoDirectLink-g469398-d1985664-i124085231-Val_Du_Charron_Wine_Olive_Estate_Guesthouse-Wellington_Western_Cape.html

Redigerad av Peter_K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Några svårstavade rackare till som håller konstaplar sömnlösa...
chans, schema, cykelnyckel, döma, genre (uttal: shanger).

Ett favo-ord...
batteri-eliminator
(Man stoppar alltså in batterier i sådana apparater, trycker på knappen "eliminera" och sen existerar batterierna inte längre. Puts väck.)
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett favo-ord...

batteri-eliminator

(Man stoppar alltså in batterier i sådana apparater, trycker på knappen "eliminera" och sen existerar batterierna inte längre. Puts väck.)

 

 

Inom min bransch, IT-Branschen finns många roliga uttryck men inte allt för sällan är det kunder som vill ha antivirusskydd.

 

Skydd mot antivirus då alltså...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag brukar inte lägga mig i trådar som denna men, det stör mig att folk raljerar med andra personers handikapp.

 

Ok ingen är utpekad men det sitter säkert ett antal  som läserin att det gäller dom.

 

Den stora frågan är väl, vem ska stå till svars för att det blivit så att folk, som är födda och uppvuxna här inte behärskar sitt modersmål, såpass att herrar forumskrivare, förstår vad som skrivs.

 

Jag ska svara själv, dåliga lärare, i kombination med dåliga läromedel, sedan hjälper ju inte etablissemanget till att förändra språket till en lättare stavning.

 

Trådar som denna är väl ett bevis på att folk har för lite att göra, så även med detta inlägg.

 

Ha en  bra dag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ser ut som om det håller på att skita sig. Det blir en del "ordbajsande" nu.

Men jag läste på någon beskrivning angående båttoalett, septiktank och sådant där, stod det "evakueringspump" angående tömningspumpen.

 

Ni vet killen som har ett evighetsarbete med att rulla upp en sten för ett berg...?

Sisyfos, tror jag han heter, Pink Floyd gav 1969 ut ett ganska psykedeliskt album, "Ummagumma" (Cambridgeslang, lär betyda "sex" och inte räkneordet då...) Hursomhelst är en av kaybordisten Richard Wrights solospår döpt till "Sysyphys" som då var felstavat... Men nu har den felstavningen tydligen blivit etablerad, iallafall bland olika coverband och tributband som spelar Pink Floyds musik, i all evighet.

 

På samma album finns också "musikstycket" (observera citationstecknen!) "Several Species of Small Furry Animals Gathered Together in a Cave and Grooving with a Pict" men trodde länge att detta var rockhistoriens längsta låttitel, men så var det inte... Jag skrev "musikstycke" då det är nästan helt och hållet, delvis, olyssningsbart!

Även om det finns en vokal text är det ändå ett instrumentalt musikstycke, snacka om motsägelsefullhet.

 

Och det är ju en himla tur att vi har rätt så korta namn på saker och ting i vår närhet, substantiven, annars hade inledningsvis nämnda pump kunnat heta: "Elektrisk membranpump avseddd att evakuera tank med fekalier, urin, vatten och annat som blivit nedspolat" nä det går ju inte....

Picterna var föresten ett folkslag som levde i norra delarna av en av den nuvarande Brittiska öarna, detta folk föregick "skottarna". Skotten som arketyp bär kilt och spelar säckpipa, säckpipan är en svensk uppfinning! Eller iallafall, den lär ha "uppfunnits" på flera ställen på jorden, ungefär samtidigt, men inte i Skottland.

 

Annars tycker jag de serviceinriktade måsarna var bra!

Jag fick ett brev från VA-verket här i kommunen, staden, och man skrev om en "servisledning" tydligen den som förbinder min fastighets vatten- och avloppsrör med kommunens dito i gatan, men jag tyckte det såg felstavat ut.

 

Det gäller tydligen att ha en mås på tallriken som kan mätta truten!

 

Småbåtshamn, lär ju gå bra att skriva ihop. Som jag skrev i annan tråd ligger vanligtvis dessa hamnar i direkt anslutning till havet, en sjö, eller annat vattendrag.

Det är mest praktiskt så.

Men någon mellanstadieelev skrev en gång i en geografisk uppsats:

"Havet slutar vanligtvis vid kusten, utom i Norge, där det fortsätter en bra bit in i landet", det är genialt!

 

....

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad sägs om IC-kretsar och IT-teknologi?
C i IC står ju för circuit/krets. T i IT står för technology vilket på engelska betyder teknik men på svenska betyder det närmast "läran om tekniken".

 

Integrerade IC kretsar och IT teknologi alltså...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad sägs om IC-kretsar och IT-teknologi?

C i IC står ju för circuit/krets. T i IT står för technology vilket på engelska betyder teknik men på svenska betyder det närmast "läran om tekniken".

 

Integrerade IC kretsar och IT teknologi alltså...

 

Just teknologi är ett ord som ofta missbrukas och blandas ihop med teknik. Troligen kommer det från anglofieringen av språket.

 

Teknik är jämfört med teknologi, vad en sten är jämfört med geologi.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Samma sak med "LCD-display" - Liquid Crystal Display....display.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håhå---ja-ja......så roligt man kan ha.

Detta var en utmärkt intressant läsning. Jag råkar ha dyslexi -1 mattespråk skulle det kunna motsvara motsatsen. Dvs jag har inte dyslexi. Men därmed inte sagt att jag aldrig stavar fel eller säger fel eller uttrycker mig fel, eller blandar uttryck från olika sammanhang, kontext. Som tex när Monica Z sade att även en blind höna hittar ett väderkorn.

 

En del "felsägningar"; nu kan någon få reta sig på citationstecknet, (inte situationstecknet) runt ordet felsägningar, det var ett sätt att betona det ordet i vidare mening men inte som betonat ord, (oj); kan vara riktigt roliga. Som tex när kåsören Gits Olsson med sina Gubbar på öarna i skärgården skrev: Som spön i backen stod regnet som. Å en annan: Går gör dom ju. (Det fungerar alltså)

 

Å eftersom jag har skrivklåda å är sk Friherre med gott om tid så dryftar jag att ta er tid i anspråk å bemöter/kommenterar några av raderna  ovan i inläggen.

 

Vart är vi på väg?---Kan inte se att det är felsagt. Varthän skulle varit tydligare förstås.

 

Och sedan "vars," en helt annan tolkning blir det om man säger som svar på hur man mår: Jovars. Dialektalt i bla Västmanland.

 

Ang. "Pappa bar min gula sommarklänning, hem från tvättstugan". ordföljden är fel.Skriver man

"Pappa bar hem min gula klänning från tvättstugan" så blir det inga missförstånd.

 

Den där med norrländskan var ju riktigt rolig. Det är ju svårt att med text härma en dialekt.  Lättare i de språken där man har sk ljudskirft, som tex ungerskan å delvis finskan. Alltså inte damerna från de länderna! Här är det ingen tvekan i tyska språket för de använder versal på substantiv, vilket gärna amrisarna åsså gör. (Hoppsan, där kom ett skånskt åsså som jag lagt till med)

Å amrisar? Tja, vi är ju bekävma å vill gärna förkorta om det går, om det förenklar utan missförstånd. Så ugna potatis är riktigt fyndigt. Men jag hade nog sagt: Skall vi ungsgratinera potatisen idag?

Annnars kan man fråga om vi skall barka trädet idag? Där har substantivet blivit ett verb. Sånt kommer mer och mer i svenskan å motsatsen då ett verb blir substantiv förekommer också.

 

Men vafför ska man krånle tillät nä man ka sä ba som ä. ?

Ja det kan man ju undra.

 

Jag tänker som flera( i likhet med flera) att använda ordet "tänk" istället för "tanke" är inte helt fel om man tänker på vad man menar med det substantivet. Förstår att flera ha annamat det utryckssättet. Har tagit till sig alltså.

 

Ett ord som är ännu svårare än ordet schanger, alltså genre, är ordet tärrapeft, eller hur var det det stavas nu igen? Nått i stil med terapeut? Hm ....

:unsure:

 

De som skriver öppen brasa kan ta sig i dito, ta sig i brasan, det heter ju öppen eld.

 

Å när jag har pekpinnen i min hand så kan jag passa på kommentera säckpipan. I Ungern påstår de att de har uppfunnit den. Långt innan det uppfanns i Sverige. Å sedan påstår folk i Mellanöstern att de har uppfunnit den ännu tidigare. Å sedan så...... En sak är klar att skalmejan användes av turkiska militärer just för att skrämma slag på folket med det hemska ljudet-oväsendet det åstadkom då. Idag får vissa personer bra betalt för att åstadkomma oljud. De kallas ibland för rockstjärnor med inriktning på sk hårdrock. Samma organiserad oljud inom den sk klassiska sektorn kallas för atonal musik. Lite med Bartok å Debussy men med Schönberg i spetsen.

 

Det där om Norges kust är riktigt fyndigt sagt tycker. Själv brukar jag misshandla språket när jag beskriver var vi har vår sommarstuga. När folk inte hittar säger jag: Kört längs med den å den vägen å på ett ställe där havet kommer upp på land, där svänger du av. Alla fattar direkt.

 

Å slutligen käre Pentax, stör det dig att vi skriver å lattjar lite, (lattjo kommer visst från romskan, eller skall vi skriva resande folkets språk?), eller får vi inte  säga/skriva å ha lite kul med ordvändningar? Drar vi ut sånt till sitt yttersta får vi inte sjunga nationalsången på skolavslutningen. Du minns den debatten? Jag har väldigt svårt att se att den här tråden skulle såra någon med språkproblem.

Men kanske får det  en å annan att le lite å lyser upp tillvaron en kort stund

 

Bäst jag avslutar med ett

:D

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag brukar inte lägga mig i trådar som denna men, det stör mig att folk raljerar med andra personers handikapp.

 

Ok ingen är utpekad men det sitter säkert ett antal  som läserin att det gäller dom.

​...

Jag vill absolut inte att någon ska ta illa vid sig och om någon gör det så ber jag - dyslektikern som startade tråden - om ursäkt å allas vägnar.

 

Använd tråden för att lära av andra.

 

Jag tycker inte att vi hittills raljerat med mitt eget och andras handikapp och jag ber alla att undvika detta.

Jag vill inte heller peka ut någon och jag ber alla att undvika även detta.

 

Det är klart att det finns risk att någon känner sig utpekad men enda sättet att undvika detta är ju att aldrig tala eller skriva om vad som är rätt eller fel i språket. Vad händer då?

 

Jag minns en gång på högstadiet i biologin när jag skulle läsa högt inför klassen om människans och olika djurarters päls och behåringar.

stak, stak, stak BH-ringar ASGARV. Jag fattade nada.

Det glömmer man inte i första taget...

 

Som sagt, använd tråden på ett värdigt sätt så hoppas och tror jag att den kan bli både intressant och nyttig.

 

Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På tal om svenska uttryck som ibland faktiskt inte är så lätta att förstå den underfundiga meningen i och då lätt kan bli lite felanvända: Minns Refaat El-Sayed som en gång sade "Här ligger en gravad hund i mossen".

 

Undrar hur en gravad hund ser ut....  Nej, jag vill inte veta.

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jag har väldigt svårt att se att den här tråden skulle såra någon med språkproblem.

 

 

Snarare visar den väl att vi alla har vissa språkproblem, eller som Glada Hudik-teatern säger; utvecklingsstörda och normalstörda.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Ett favo-ord...

batteri-eliminator

(Man stoppar alltså in batterier i sådana apparater, trycker på knappen "eliminera" och sen existerar batterierna inte längre. Puts väck.)

 

 

Inom min bransch, IT-Branschen finns många roliga uttryck men inte allt för sällan är det kunder som vill ha antivirusskydd.

 

Skydd mot antivirus då alltså...

 

Jo, kanske är folk som dagligen jobbar med "datorlogik" litet extra allergiska mot anti-uttryck typ batteri-eliminator eller anti-virusskydd?

Vete katten, jobbar inte själv i den branchen. Men förmodligen är en släng av sådan direkt-logik i dagligt språkbruk inte fel? (Förledet "anti" är en språklig styggelse som stjälper mer än hjälper!?)

 

Haha, länkar en svt-favorit, nämligen humorserien telefonsupporten.

Tio avsnitt om fyra minuter vardera.

I avsnitt 9 upptäcks att innehållsförteckningen på nån saltförpackning ologiskt nog anger vad som INTE finns i produkten ifråga. Naturliga följdfrågan hos seriens support-hjältar blir därför om den INTE innehåller annat också, och då mer bestämt vad den (inte) innehåller. :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tonårstjej på restaurang ondgör sig över sin kille.

"Han är så himla oanvarslös asså!"

Man kan tänka sig att det slog lite slint när oansvarig och ansvarslös mixades ihop så att han blev en hyvens kis.

 

Rökt böckling, dvs. helt sönderrökt och bränd strömming.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På senare år har man börjat se "pga av", och dubbla negationer på TV och i tidningar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Samma sak med "LCD-display" - Liquid Crystal Display....display.

Chorizo-korv..?

Salsa-sås..?

CD-skiva..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har nog aldrig tidigare så mycket önskat mig funktionen "dölj tråd" här på MG som när jag läser denna tråd.

 

/B

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant, kan du förklara varför?

Det verkar finnas lite olika grupperingar när det gäller detta och liknande ömnen.

  • De som tycker det är intressant med språk och språkutveckling.
  • De som tycker det är roligt och eller dråpligt.
  • De som tycker att man trampar andra på tårna.
  • De som tar illa upp för egen räkning.
  • De som tänker att det är nyttigt för dem själva och andra att lära sig mera om vad som är rätt och fel.

Många tillhör flera av grupperna.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker som huvudrollen i serien "jag Cludius".

-det viktiga är inte hur man säger det.. det viktiga är vad man säger.

Eller... det kanske var

-det viktiga är inte hur lång tid det tar att säga...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Ett vanligt stavfel är "tipps".

Språkpolisen rycker ut med blåljus när sådana upptäcks. :-)

 

SAOL...

attachicon.giftipps.tips.jpg

Typiskt ord jag har svårt för att stava, tack gode gud (får man skriva det?) att det finns rättstavningsprogram.

 

Jag har ett antal ganska lättstavade ord som jag aldrig lär mig att stava till. Kommer inte på något just nu... de bara dyker upp när jag minst anar det, oftast när jag skriver med vanlig penna bara för att jävlas lite extra med mig.

 

Mackey

Tur du inte bor i Mississippi. Med tanke på att pinka.;-)

 

"A bus stops and two Italian men get on. They sit down and engage in an animated conversation.

 

The lady sitting behind them ignores them at first, but her attention is galvanized when she hears one of he men say the following:

 

"Emma come first. Den I come. Den two asses come together. I come once-a-more. Two asses, they come together again. I come again and pee twice. Then I come one lasta time."

 

"You foul mouthed swine," retorted the lady indignantly. "In this country we don't talk about our sex lives in public!"

 

"Hey, coola down lady," said the man. "Who talkin' abouta sexa? I'm

just tellin' my frienda how to spella 'Mississippi'."

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förutom att historien var fyndig så tycker jag den belyser hur olika man kan uppfatta saker och ting.

 

När jag startade tråden hade jag inte en tanke på att någon skulle se det som negativt att en dyslektiker- som i någon mån klarat sig ganska bra trots sitt handika - numera är intesserad av språk och språkutveckling.

 

Jag har nu läst andra liknande ämnen och - som jag beskrev tidigare -  förstått att det råder kraftigt delade meningar om vad man bör lyfta fram i dagens ljus och vad som bör begravas i en avskrädeshög med felaktigt sammansatta bokstäver, ord och meningar.

 

Min ståndpunkt är fortfarande att det viktigaste är att alla ges möjlighet att uttrycka sig i text och tal på sina villkor och att omgivningen måste kunna acceptera att alla inte är perfekta. Ingen är perfekt!

 

Samtidigt kan jag inte sticka under stol med att jag i vissa fall upplever det obildat och/eller okunnigt att säga eller skriva fel. Däremot dömer jag inte någon på förhand varken för bristande språkkunskaper, fula kläder eller något annat ofördelaktigt intryck. Första intrycket visar sig så ofta vara felaktigt när man väl lär känna en person.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte om det är en fråga för språkpolisen, men...

Det är dessvärre ganska många - även ämneskunniga - som ibland skriver fel eller slarvar med A, Ah, W, Wh och kanske även andra enheter.

 

Värst blir problemet när de ämneskunniga slarvar eftersom det skapar mer förvirring när man är helt säker på att det som är fel faktiskt är rätt.

 

Mackey

En av nattugglorna, http://www.maringuiden.se/forum/topic/84609-nattugglorna-vilka-är-vi/?hl=nattugglorna

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

-Mycket lite tack!

-var inte det där lite mycket?

 

Insexnyckel.. finns visserligen men kallas oftast hylsnyckel..

Bult.. är skruven "typ ämne för skruv" innan den är gängad..

Ibland bultar man.. eller bankar.. med nåt.. bult kan väl även vara ett nit-ämne?

Kan förväxlas.

Annars förstår man ju oftast vad som menas när nån skriver insex eller insekts-nyckel och bult.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Insexnyckel.. finns visserligen men kallas oftast hylsnyckel..

Annars förstår man ju oftast vad som menas när nån skriver insex eller insekts-nyckel och bult.

Det där håller jag nog inte med om - eller också förstod jag inte.

En insexnyckel är ju en helt annan sak än en hylsnyckel och enligt mig sammanblandas de ytterst sällan. Den förstnämnda är för skruvhuvuden med invändig sexkantsskalle, och bara det. Finns ju f.ö. även intolv (inte att förväxla med torx). En hylsnyckel är en hylsa för utvändigt kantad skalle.

 

Däremot har jag hört många som kallar den förstnämnda för just "insektsnyckel" :blink:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Insexnyckel.. finns visserligen men kallas oftast hylsnyckel..

Annars förstår man ju oftast vad som menas när nån skriver insex eller insekts-nyckel och bult.

Det där håller jag nog inte med om - eller också förstod jag inte.

En insexnyckel är ju en helt annan sak än en hylsnyckel och enligt mig sammanblandas de ytterst sällan. Den förstnämnda är för skruvhuvuden med invändig sexkantsskalle, och bara det. Finns ju f.ö. även intolv (inte att förväxla med torx). En hylsnyckel är en hylsa för utvändigt kantad skalle.

 

Däremot har jag hört många som kallar den förstnämnda för just "insektsnyckel" :blink:

 

Ja du ser!

Precis som jag sa.. misstolkas aldrig, bult ibland.

En sexkantig nyckel, mao. en sexkant-nyckel.. stoppar du in i insex-skruv-hål.. eller gropar är det väl.

Alltså i insex-skruv.

Även, feamförallt mindre maskin-proffsiga, handlare.. so. Biltema m.fl. kallar sexkantnycklar för "insex"

Insexnyckel skulle kunna vara ex. En lång insex-skruv "förlåt-bult".. somär böjd så att den kan användas att dra loss sexkant "bult" med.. om man inte bultat fast nit eller nåt..

Men som sagt.. alla förstår

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Samma sak med "LCD-display" - Liquid Crystal Display....display.

Och här kommer vi in på "lysdioderna".

Länge hette det bara "lysdiod" på svenska, men sedan x antal år blandar man in det engelska ordet, eller orden, och förkortningen; light emitted diode, LED, och många frågar sig då vad är det för skillnad på en lysdiod och en LED? tja ingen alls, samma sak..

Förvirrande för somliga...

 

 

...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bilnyckel.. öppnar man ju inte bilar med längre... fast man kallar ju den lilla fjärrkontrollen, transpondern, man bara behöver ha med sig.. för bilnyckel..

"Har du sett min bilnyckel" säger man.. fast man letar efter den lilla plasmojängen..

Förmodar att du använder en tolvkantnyckel till din intolva.?

Jag har kommit på mej själv böra säga..

Skota storen.

Bär av.

Spill vind

Lovart

Lovartskot

mm.mm.

Istället för mer begripliga

Höger snöre.. spänn den blå osv. när jag har kompisar dom e lika nybörjare som jag var för ett par år sedan..

Varifrån har jag "köpt" båt-termerna?

Har ju aldrig seglat med någon som pratar båt-termer?

Det måste ha varit här jag "lärt mej"

....har inte tänkt på det förut, bara slagits av att jag "gör mej märkvärdig" med märkliga fack-uttryck.. som på något märkligt sätt blivit automatiska och självklara.. väldigt märkligt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...