Gå till innehåll
torsdag 30 januari 2025
Thomas-1

KORROSION inbyggd ankarspelsmotor

Rekommendera Poster

Dristar mig till att skapa en ny forumtråd angående Ove-T:s smått trådkapande inlägg HÄR.
I det inlägget finns foton som nästan påminner nåt arkeologiskt fornfynd...
post-86835-0-28450200-1487437436.jpg

Funkis skrev i inlägg #12 att det gärna blir fuktigt i ankarboxen och rekommenderar solcellsdriven fläkt. Svaret från Ove-T i inlägg #14 blev att han nu monterat en offeranod inför nästa säsong. Med förhoppning att detta kommer att hjälpa.

Tror inte på nån offeranod*, var har du förresten placerat och anslutit den?
Handlar nog om kondensvatten så fläkt kan som sagt vara en lösning. Men kanske inte helt nödvändig?
[Ankarspelet är en massiv metallklump vars överdäcksdel kyls snabbt vid dygnsvarierande omgivningstemperatur. Metallen leder sen in kylan i den kanske varmare ankarboxen, kondens bildas ungefär som på ett kall ölglas. Dygn efter dygn, det dryper och droppar förmodligen ofta längs dess metallytor.]

Bara lösa funderingar... :wacko:
Möjligen kan nån kreativ värmeisolering hjälpa så att fenomenet "ölglas-imma" minskar såpass att elfläkt inte behövs? Ihop med naturlig ventilation typ konvektion för varm luft strävar ju uppåt.

Men uppåt mot däcket måste det vara vattentätt eftersom det översköljs av regn och sjö. Hmm... kanske värmeisolerande matta på väggen mellan kajuta och ankarbox, anbringad på den ibland varma kajutans vägg? Ventilationshål i övre delen av väggen, hålen möjligen täckta av GoreTex?
Goretex "andas" ju gas bra men är vattentätt för vätska?

(*) Offeranoder måste alltid ha god elkontakt med sitt skyddsobjekt, men också med vatten (elektrolyt) för att fungera. Därav min skeptiska nyfikenhet på placeringen ovan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kondens köper inte jag. Jag hade fukt i den båten som detta spel satt i, och körde med lina som blev/var blöt om man jämför kätting. Hade det däcksmonterat i aktern.

När man tittar på bilden så har även dom medföljande rostfria muttrar rostat? Eller är det svartstål?

 

Jag hade nog kollat flera andra saker som dessa:

Båtgrannar med 220 volt inkopplat.

Vad är det för skrov? Plast eller metall?

Mina egna jordpunkter, 220 volt (om det finns) samt 12 volt. Kopparplåt under båten (jord 220 volt)?

Ligger ankaret och slickar vattnet från tex badplattform?

Enbart kätting? Vilken sort? RF, galvat eller vanligt svart stål?

Har man satt jordning på spelet?

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kondens köper inte jag. Jag hade fukt i den båten som detta spel satt i, och körde med lina som blev/var blöt om man jämför kätting. Hade det däcksmonterat i aktern.

När man tittar på bilden så har även dom medföljande rostfria muttrar rostat? Eller är det svartstål?

 

Jag hade nog kollat flera andra saker som dessa:

Båtgrannar med 220 volt inkopplat.

Vad är det för skrov? Plast eller metall?

Mina egna jordpunkter, 220 volt (om det finns) samt 12 volt. Kopparplåt under båten (jord 220 volt)?

Ligger ankaret och slickar vattnet från tex badplattform?

Enbart kätting? Vilken sort? RF, galvat eller vanligt svart stål?

Har man satt jordning på spelet?

Hej

Det finns ingen landström på bryggan.

Skrovet är plast, båten en Albatross 29

Ankaret är inte i närheten av vattnet.

Blyad ankarlina hela vägen.

Ingen jordning på spelet, bara anslutning av 12 V, huvudströmmen alltid bruten.

 

Min slutsats galvanisk korrosion mellan rostfritt och dålig aluminium i en fuktig miljö

Hälsningar Ove 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker det ser ut som att rosten kommer från mellanläggen ovanför muttrarna?
Är "mellanläggen" tjocka brickor eller kanske muttrar? Är det originalgrejor från monteringssatsen?

Kopierar dina bilder från andra tråden...
post-86835-0-46543000-1487506691_thumb.jpg
post-86835-0-42567000-1487507117_thumb.jpg

Den nedre bilden visar ditt nya rostfria rör över motoraxeln, satt det nån liknande i aluminium tidigare? Frågar för det är mycket grå oxid på vinkelväxeln. De fyra bultarna ser inte rostangripna ut i nedre bilden efter putsning så det är väl lös rost från mellanläggen som runnit neråt, antar jag.

Antar att du har spelet i aktern på din Albatross 29? Finns det kanske en avdelad kättingbox original på båttypen eller hur ser det ut?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker det ser ut som att rosten kommer från mellanläggen ovanför muttrarna?

Är "mellanläggen" tjocka brickor eller kanske muttrar? Är det originalgrejor från monteringssatsen?

 

Kopierar dina bilder från andra tråden...

attachicon.gifpost-66141-0-77093700-1487263661.jpg

attachicon.gifpost-66141-0-24620600-1487266389.jpg

 

Den nedre bilden visar ditt nya rostfria rör över motoraxeln, satt det nån liknande i aluminium tidigare? Frågar för det är mycket grå oxid på vinkelväxeln. De fyra bultarna ser inte rostangripna ut i nedre bilden efter putsning så det är väl lös rost från mellanläggen som runnit neråt, antar jag.

 

Antar att du har spelet i aktern på din Albatross 29? Finns det kanske en avdelad kättingbox original på båttypen eller hur ser det ut?

Det du kallar mellanlägg är en del av mellandelen som var i aluminium.

Spelet sitter helt och hållet i ankarboxen. Rosten är från dåligt rostfritt, hela spelet på ovansidan blir rött av rost efter en säsong, går att putsa bort med autosol, dåligt rostfritt blir så.

Hälsningar Ove

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Verkar onekligen vara dåligt RF när det ytrostar även uppe på däck.
Sådan ytrost har jag bara sett en enda gång på min båt. En båtgranne hade blästrat sin stålbåt och aggregatet blåste tydligen bakut med sand och metallspån över min båt. Då blev det ytliga rostmärken där metallspånen legat på RF.

Konstruktionen att dra fast alu-delar med RF-skruv är ju heller inte optimal.
Fäster man till exempel RF-beslag på en alu-mast används en isolerande folie samt monel-popnitar.

Fast Patrickflink verkar nöjd med sin så kanske varierar kvaliteten - och du har haft otur?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...