andreasroman 6 Postad 10 Februari , 2017 Hej! Jag ska nu bygga nya motorbalkar i min aluminiumbåt, för just nu sitter det bara en träbalk som är lite hafsigt upphängd men nu vill ja ha era bästa tips på hur man ska få det ordentligt stabilt, plasta med epoxy säger några och några säger att det aldrig går mot aluminium, är enda utvägen svetsning? Motorn är en aq 171a så det är relativt enkel liksom. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 10 Februari , 2017 Finns ju folk som är proffs på att svetsa aluminium. Vill du göra själv så kan jag tipsa om att det finns moderna lim med otrolig förmåga att fästa. Men jag själv vet inget om lim så isf får du leta själv. Epoxi tror jag inte är bästa limmet mot alu, men vet alltså inte. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 10 Februari , 2017 Kolla med "alubatar" som brukar vara här på forumet. Det inte han vet om aluminiumbåtar är inte värd att veta. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
firefish 245 Postad 10 Februari , 2017 Vad är det för båt? En limmad som exempelvis Exotic 28 är kanske mindre bra att svetsa i. Nu tror jag iofs att det går att limma/plasta ganska bra i de flesta alubåtar. Och eftersom ditt drev (gissar typ 270/20/290) tar den mesta lasten är ju motortassarna inte lika kritiska. Det hade ju varit en annan sak om motorn stod helt fritt och enbart tassarna skulle hålla motorn på plats samt behövt ta upp vridmomentet. I alla de alubåtar jag pysslat med har dock motorfästena vara svetsade och om inte plåten är alltför tunn är det inga konstigheter alls att bygga och svetsa in lådor som tassarna sedan bultas i (ens för en amatör med snik-mig). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
andreasroman 6 Postad 10 Februari , 2017 Vad är det för båt? En limmad som exempelvis Exotic 28 är kanske mindre bra att svetsa i. Nu tror jag iofs att det går att limma/plasta ganska bra i de flesta alubåtar. Och eftersom ditt drev (gissar typ 270/20/290) tar den mesta lasten är ju motortassarna inte lika kritiska. Det hade ju varit en annan sak om motorn stod helt fritt och enbart tassarna skulle hålla motorn på plats samt behövt ta upp vridmomentet. I alla de alubåtar jag pysslat med har dock motorfästena vara svetsade och om inte plåten är alltför tunn är det inga konstigheter alls att bygga och svetsa in lådor som tassarna sedan bultas i (ens för en amatör med snik-mig). Kul att du nämner exotic 28, min båt är en alfa 24 alltså samma båt som exotic bara 4 fot mindre. Det låter ju enklast att plasta då och försöka göra något rejält av de. Måste då bara hitta ett passa de lim, för att laminera med? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser