Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
alexsvard

I vilken ände börjar man? (Långseglig)

Rekommendera Poster

Låt säga att man har, precis som många andra, en dröm att få komma iväg och segla långt och länge, utforska världen och vara så när som på självförsörjande en period, betydligt längre period än en 4veckorssemester på sommaren. 

 

I vilken ände börjar man?

 

Ni som redan gjort detta, eller gör nu. Hur fick ni tag på seglarkompisar t.ex.?

 

Jag menar. Man kan ju räkna ut med en skogspinne att det kostar mycket pengar, krävs mycket arbete och planering och att man får avstå mycket på hemmaplan innan man kommer iväg. Så det är ju inte så att människor som vill göra detta växer på träd i närmiljö.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Jag tror inte man ska krångla till det så mycket bara. En för dig hyfsad båt och en kompis, eller inte om du vill segla själv, så är det bara att sticka. Klart du måste ha en påse pengar med dig men den får vara så tung som det krävs för ditt leverne och hur länge du ska vara borta.

Jag och en polare bestämde oss i april att segla till Medelhavet och vi stack den första juli samma år. Det är liksom inte så många vägar man kan välja om man ska till Medelhavet eller till Karibien och vad mer än sommarkläder behöver man.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Eller så väljer du att hoppa på en båt som redan är ute och seglar. Då går det ännu snabbare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eller så väljer du att hoppa på en båt som redan är ute och seglar. Då går det ännu snabbare.

 

Tack för svar :)

 

Jag har inte bråttom, och paying crew är väl ett bra alternativ.

Men jag skulle nog hellre vilja äga/deläga en båt och i såna fall hyra ut bostaden 2a hand under den perioden :)

Så att man absolut inte känner någon stress över att åka hem.

 

Så det jag egentligen undrar tror jag är, vart man träffar likasinnade med samma mål och strävan?

 

Med vänlig hälsning,

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns väl ett bevingat uttryck som säger.

 

 The only way to get a good crew is to marry one.

 

Den finns det väl nån som har uttryckt, att om man vill komma iväg, skall man segla med den båten man har.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Det finns väl ett bevingat uttryck som säger.

 

The only way to get a good crew is to marry one.

 

Den finns det väl nån som har uttryckt, att om man vill komma iväg, skall man segla med den båten man har.

Det stämmer nog bra, i alla fall på mig. Skulle nog ha svårt att segla på en långtur utan en kärleksvän.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Säger inte att det är svar på allt men jag vill ändå rekommendera www.osk.org

 

Kanske inte nätets mest aktiva forum men där finns långseglare av alla sorter att rådfråga om det mesta...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi - jag och min fru - seglade som paying crew och träffade besättningar av olika slag.

 

De som sålt allt och köpt och rustat sin båt.

De som inte hade så mycket och köpte en 30-fotare och stack iväg lite på vinst och förlust.

De som seglade som ett eller flera par och de som var ett grabbgäng.

De som köpt båten i karibien och de som köpt båten "hemma".

Nästan alla åldrar från 25 till 75 stötte vi på.

 

Jag tror också Oceanseglingsklubben är en väg att gå för att träffa både erfarna långseglare och sådana som är påväg och naturligtvis att läsa böcker som seglare skrivit.

 

Idag med gps och möjlighet att mer aller mindre lagligt få tillgång till jordens alla sjökort gratis är det lätt att bara sticka iväg. Jag är själv ganska spontan - trots att jag är 58 år - men vissa förberedelser för att klara sig i hårt väder eller när olyckan är framme rekommenderas.

En båt i vår närhet fick roderhaveri som slutade med att båten sjönk och en annan båt styrde upp på land en natt (oklart varför).

 

Paying crew var ett bra sätt att testa långsegling utan att lägga allt för mycket pengar och möda på projektet. Vi är helt på det klara med att vi kan mönstra på några månader igen både en och flera gånger till, men jorden runt är inget för oss.

 

Det finns många båtar till salu i karibien av någon anledning!

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bli medlem i Oceanseglarklubben eller Jordenruntseglarklubben. De har föreläsningar någon gång i månaden som är lärolika.

 

Gå olika utbildningar. Oceanseglarklubben anordnar en oceanskepparkurs som är bra!

 

Läs böcker/hemsidor om andra som kommit iväg. Väldigt inspirerande.

 

Angående besättning håller jag med om att "The only way to get a good crew is to marry one." Samt att ta med barnen.

 

Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Vi är nu sedan 2 år ute och långseglar. Just nu befinner vi oss i Brasilien.

 

Vi gjorde så här :

1) Vi såg till att barnen var utflygna.

2) Vi skaffade den båt vi ansåg var stor nog att leva och bo i och tillräckligt liten för att lätt kunna hanteras av en person.

3) Vi arbetade båda heltid under 5 år och sparade 15 000:- i månaden.

4) Under dessa 5 år utrustade vi samtidigt båten så att den var i det skick vi önskade.

5) Vi gjorde seglingar till Västnorge, Skottland, Polen, Danmark för att testa båt och oss själva.

6) Vi utbildade oss i navigation och hantering av livflotte, brand, livräddning o.s.v.

7) Vi hyrde ut vårt hus eftersom vi inte visste om vi verkligen skulle gilla livet som långseglare och ville ha möjligheten att återvända till vårt hus i så fall.

 

Vi har alltså stuckit iväg innan vi blir pensionärer men anser detta vara rätt. Man skall ju orka uppleva någonting och inte minst orka med långa överfarter. Något som antagligen blir mer påfrestande med stigande ålder. Speciellt när man är liten (2) besättning.

 

Man skall ha klart för sig att livet som långseglare inte endast är guld och gröna skogar. Ibland kan det vara ett rent helvete när problemen staplar sig ovanpå varandra. Detta glömmer man dock snabbt när man träffar nya fantastiskt trevliga bekanta av olika nationaliteter.

 

Något som vi har lite problem med är den höga temperaturen och fuktigheten här vid ekvatorn. Man blir ganska spak några timmar om dagen. När kvällen kommer och man sitter i sittbrunnen är det helt underbart skönt och man tänker på dom som skottar snö hemma i Svedala.

 

Vår blogg/loggbok : http://www.trud.se/loggbok/

 

 

Redigerad av hasse_A

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hasse_A har gjort helt rätt tycker jag, han har börjat i rätt ända, skaffat sig kunskap och erfarenhet. Det är inte alltid allting fungerar och säkerhet innebär att man först och främst är förberedd.

På det glada åttiotalet var det ett antal som köpte en bok i astronavigering och stack iväg. Ingen seglade hem sin båt.

Precis idag kan du börja med att köpa berättelser om segling på de stora haven, på tex Bokbörsen kan man ofta köpa ganska billigt. Dra sen av lite på historierna, alla berättarna är inte helt sanningsenliga. För vem vill köpa en bok om atlantsegling utan minst en riktig storm?

Påfallande många fullföljer inte sina planer, ett uttryck många av dessa använder är "Aldrig mer".

Av den anledningen finns det många fina båtar att köpa i Västindien. Ofta mycket prisvärda båtar. Atlanten är dessutom enbart tråkig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

hasse_A har gjort helt rätt tycker jag, han har börjat i rätt ända, skaffat sig kunskap och erfarenhet. Det är inte alltid allting fungerar och säkerhet innebär att man först och främst är förberedd.

På det glada åttiotalet var det ett antal som köpte en bok i astronavigering och stack iväg. Ingen seglade hem sin båt.

Precis idag kan du börja med att köpa berättelser om segling på de stora haven, på tex Bokbörsen kan man ofta köpa ganska billigt. Dra sen av lite på historierna, alla berättarna är inte helt sanningsenliga. För vem vill köpa en bok om atlantsegling utan minst en riktig storm?

Påfallande många fullföljer inte sina planer, ett uttryck många av dessa använder är "Aldrig mer".

Av den anledningen finns det många fina båtar att köpa i Västindien. Ofta mycket prisvärda båtar. Atlanten är dessutom enbart tråkig.

Han gjorde helt rätt utifrån sig men det betyder inte att alla ska göra så. Vi är allla olika personligheter och har olika förutsättningar så det finns inget som är helt rätt eller helt fel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Han gjorde helt rätt utifrån sig men det betyder inte att alla ska göra så. Vi är allla olika personligheter och har olika förutsättningar så det finns inget som är helt rätt eller helt fel.

 

 

Nu handlar det inte om att ta fram regler för långsegling utan råd som TS kan använda. Det Hasse gjorde så rätt är att förbereda sig alla tänkbara situationer. Det är rätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kunskap. Kunskap så du vet vad du behöver. 

Bestäm dig för båtstorlek. Vill du ha större för bekvämlighet eller nöjer du dig med en liten med mindre bekväm? Köp en båt med så mycket av den utrustningen du behöver "klart": 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köp en båt med så mycket av den utrustningen du behöver "klart": 

 

Bra råd, extra utrustning kostar mycket pengar och tar mycket tid att montera.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Läsa mycket och olika är bra men... Vilken storlek på båt du vill ha, vilken komfortnivå, hur mycket det kostar, är det verkligen så som du tror/hoppas att det kommer att bli etc.?
Jag skulle föreslå att du hoppar på ett par veckor som paying crew nästa lämpliga tillfälle. Efter det har du svar på oändligt många frågor och kan inrikta dina resurser rätt inför framtiden. Det tror jag spar mycket pengar och tid.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köp en båt med så mycket av den utrustningen du behöver "klart": 

 

Jag håller inte riktigt med om detta.

När vi skaffade vår båt var vi och tittade på totalt 5 båtar. Alla Allegro 33'or. Båtarna var väldigt olika utrustade. Den som var mest utrustad hade varit en längre sväng i Karibien. Där fanns allt vi ville ha. Men allt var slitet. Vi hade fått betala en massa pengar för utrustning som vi med all säkerhet hade ersatt med ny för att vi skulle vara nöjda.

Vi slog till på den båt där vi uppfattade att de förra ägarna (2 st.) dels varit noga vid byggnationen och utrustat båten med kvaltetstillbehör som verkade fräscha. Ändå bytte vi ut en hel del innan vi var klara att ge oss iväg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Silverfox59 skrev att det inte finns något som är helt rätt eller helt fel och det stämmer givetvis.

 

Ska man ge råd som man kan stå för även när det värsta händer så är det att förberedelser och träning är a och o.

 

Ska man låta TS bestämma själv utifrån personlighet och förutsättningar så kan man väl säga som så att går allt bra hela tiden är en jordenruntsegling inte mycket svårare än att segla längs Sveriges kust, men om det går dåligt en enda gång så kan fel beslut kosta besättningen livet.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En bra metod man kan använda sig av när man köper båt är att se allt som pengar. Värdera allt. En mekanisk Sumlog som jag inte känner något behov av är värd 0kr. En äldre VHF utan DSC kanske man ska värdera till 2000kr, det är snabbt och enkelt att byta mot en modern. Saknas VHF så är det en kostnad på säg 5000kr. Grejerna kostar inte så mycket men det går åt tid att montera och eftersom man sällan har oändligt med tid ska man se det som en kostnad.

 

Sen måste man inte köpa allt nytt, min radar/plotter är 10 år. Plottern är långsam men radarn kanonbra. Furuno dvs kvalitet. Radarstolpen kostade mer....

 

Ofta har en välskött båt bra utrustning. Och motsatt. Båtar från UK är typiska, mycket utrustning men inget är någonsin bytt. Klädsel på dynorna är heller aldrig bytta eller ens tvättade.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...