Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
  • 0
BraveCarpet

Plastbåt/glasfiberbåt?

Fråga

Hej alla bättre vetande!

 

Min dröm är att långsegla, och med den drömmen kommer ju automatiskt att man tittar runt på olika båtar som skulle passa. Min fråga är nu: Är glasfiberbåtar och plastbåtar samma sak eller är det olika material med olika tålighetsgrad för nötning, stötar, slag etc.? Jag har koll på vad glasfiber är och vilka egenskaper det har, men inte om plastbåtar är detsamma med lika egenskaper? Generellt låter det ju som om glasfiber är ett tåligt material, men om det är samma som plast så ändras kanske min uppfattning... ;) Det ska ju vara en tålig båt när man ska korsa de stora haven!

 

Tack för svar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

2 svar till denna fråga

Rekommendera Poster

  • 0

Hmmm... båtar byggda av endast fiber av någon typ är väldigt ovanligt. Kontiki är väl nästan en sån.

Glasfiber, kolfiber, kevlar är som vilket tyc som helst fast gjort i just dom materialen.

Om du har en plast.. ex epoxi som du blöter upp fibrerna i.. fungerar med "vanligt tyg" åxå.. så kommer, när plasten stelnat fibrerna vara ingjutna i plasten.

Plasten håller fibrerna i den formen man vill ha dom. Gör att det blir vattentätt, slagtåligt, bearbetningsbart, övermålningsbart mm.

Fibrerna ger extrem drag och böj-hållfasthet.

Så.. "glasfiberbåten" är med stor sannolikhet detsamma som menas med plastbåt.

Sen finns ju tex. Små kajaker som är formblåsta av termoplast.. liknande stora oljefat av plast, fast mer båtlika i formen.. dom är gjorda av plast utan fibrer.. fast några såna för ex långsegling finns ej.... tror jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...