Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Mackey

Vad ska ni äta (eller åt ni) till middag den 1/1 2017

Rekommendera Poster

Tänkte se om MG:s medlemmar är som svensken är mest, vi äter...

 

Pizza!

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Jansson med tillbehör

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Innanlårstek från älgkalv med hasselbackspotatis gratinerad brysselkål och ett gott vin.

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Älgfärsbiffar med potatisgratäng och lingon.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hemgjord plankstek ikväll...

 

Hur gör du? hyvlar plankan själv å kapar i lagom bitar?

Men sedan när du steker dem, i olja eller i ugnen? Brinner det inte upp?

Passar kanske till kolbullar?

Sen vet jag inte, bark i brödet kan vara nog svårsmält men knapra på en träbit?

Fast du tog väl eneträ, det luktar åtminstone gott?

:rolleyes:

 

Annars kan jag skryta med att vi åt;   hela halva tjocka släkten, nåja bara 7 pers; en härlig nylagad paj med egen grönkål som hustru skördade utanför huset i trädgården timmen innan. Kan inte bli mera pinfärskt å närodlat å ekologiskt osv..

Till det egen äppelmust, vi lånade faktiskt i höstas en skruvpress av en bekant, mums så gott. Musten alltså, inte pressen.....

Å sen så var det sol idag å 10+ ute, kan det bli bättre så här års? Man får nästan lust att sjösätta båten.

 

Jo, jag hissade flaggan åsså dagen till ära.

:lol:

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lutfisk i går, fast den var inte färsk.

I dag:

Janson till lunch

Middag: ugnstek "Majs kyckling file" med potatismos.

Dryck: Vardagsvinet, Grand Sud Merlot, prisvärt rödvin, 70 Skr för 1 liter, inkl.  pant.

Plastflaskan pantas i "vanlig" affär, exv. Coop.

Kyklingfilen läggs i ugnsfast form och Creme Fraiche´n  med Karljohansvamp & Timjan "smetas" över.

Mycket enkelt (jag klara av det)

Gott Nytt År på er alla

Imorgon åker jag ut på årets första båttur.

http://lasselundell.se/februari.html

 

Redigerad av Lasse-L

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oxfilepizza... med massor av bea.

 

//Björn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Innanlårstek från älgkalv med hasselbackspotatis gratinerad brysselkål och ett gott vin.

 

/B

Jag glömde ju nämna den hemkokta vinbärsgelen, den sätter pricken över i:et :)

 

/B

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Baconlindad kycklingfilet m vitlöksfrästa haricouvert

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu råder ju en väldig språkförbistring i landet.

 

Middag är det 12.00 - antingen man har nåt att äta eller inte.

 

Här ute i väster äter vi dagens huvudrätt då. Stockholmare och annat löst folk kallar det Lunch. Det som dom kallar "middag" heter hos oss "Kvällsmat"

 

Det finns ju en historia om badgästetanten  (turist för dom som inte förstår vårt hemlands vilda tungomål) som stod vid charkdisken i en av våra affärer och sa till expediten;"Jag skulle ha nåt till Lunch".

När det var nästa kunds tur - en kvinna från ortsbefolkningen - sa hon;" jä ska oxkså ha nôtt te min luns" (en lite nedsättande beteckning på maken)

 

På middagen - hos dottern i Täby - fick vi stekt kycklig i bitar, ris och en blandning av stuvade morötter och palsternacka. Det senare  brukar jag plåga seglarkompisen "ruskpricken" med. Steker upp lite Halloumiost till honom. Vi andra bruka få nåt ihjälslaget djur som tilltugg till de oätliga rötterna.

 

Dotter hade dock skurit rötterna på andra ledden mot vad jag brukar göra. Fast det vette katten om inte rötterna smakar bättre när de skärs i stavar. Det är i alla fall mera arbete.

 

Det är tydligen nyhetstorka - för i alla media har man kört ut att nyårsdagen är den stora pizzadagen. Det har jag aldrig hört förut.

 

Journalister är som vargar. Om nån kommer på nåt man kan kasta sig över, så gör alla det, tills det kommer nåt annat som alla kan kasta sig över.

 

Vilket ju bevisar att journalister är ett flockdjur utan egen fantasi. 

Redigerad av Thallatha
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Värmda nyårsaftonrester: Fläskfilégrillspett med klyftpotatis och rödvinssås.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Annars kan jag skryta med att vi åt;   hela halva tjocka släkten, nåja bara 7 pers; ....

 

Jo, jag hissade flaggan åsså dagen till ära.

:lol:

 

 

Ojdå, ni är alltså kannibaler, var maten möjligen ekologiskt och närproducerad? :lol:

Då förstår jag att tjocka släkten numera bara består av sju personer...

 

Å andra sidan tycks det vara en del trafikdödad älg som hamnat på en och annan tallrik.

Pizza behöver man inge ge sig ut på vägarna för att jaga, den kommer, iallafall hemma där jag bor, med mopedbud.

Men det gick tydligen inte att boka sin pizza på nätet  i går, den tjänsten hade tydligen drabbats av överbelastning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tur att man bor granne med k-Holms pizza... //Björn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

Annars kan jag skryta med att vi åt;   hela halva tjocka släkten, nåja bara 7 pers; ....

 

Jo, jag hissade flaggan åsså dagen till ära.

:lol:

 

 

Ojdå, ni är alltså kannibaler, var maten möjligen ekologiskt och närproducerad? :lol:

Då förstår jag att tjocka släkten numera bara består av sju personer...

 

Å andra sidan tycks det vara en del trafikdödad älg som hamnat på en och annan tallrik.

Pizza behöver man inge ge sig ut på vägarna för att jaga, den kommer, iallafall hemma där jag bor, med mopedbud.

Men det gick tydligen inte att boka sin pizza på nätet  i går, den tjänsten hade tydligen drabbats av överbelastning.

 

Min älg var absolut inte trafikdödad, den dog under min uppsikt av helt naturliga orsaker.

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

 

Annars kan jag skryta med att vi åt;   hela halva tjocka släkten, nåja bara 7 pers; ....

 

Jo, jag hissade flaggan åsså dagen till ära.

:lol:

 

 

Ojdå, ni är alltså kannibaler, var maten möjligen ekologiskt och närproducerad? :lol:

Då förstår jag att tjocka släkten numera bara består av sju personer...

 

Å andra sidan tycks det vara en del trafikdödad älg som hamnat på en och annan tallrik.

Pizza behöver man inge ge sig ut på vägarna för att jaga, den kommer, iallafall hemma där jag bor, med mopedbud.

Men det gick tydligen inte att boka sin pizza på nätet  i går, den tjänsten hade tydligen drabbats av överbelastning.

 

Min älg var absolut inte trafikdödad, den dog under min uppsikt av helt naturliga orsaker.

 

/B

 

 

Även min älg dog en naturlig död med en 3006 i kroppen.

 

 

;)

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

 

 

Annars kan jag skryta med att vi åt;   hela halva tjocka släkten, nåja bara 7 pers; ....

 

Jo, jag hissade flaggan åsså dagen till ära.

:lol:

 

 

Ojdå, ni är alltså kannibaler, var maten möjligen ekologiskt och närproducerad? :lol:

Då förstår jag att tjocka släkten numera bara består av sju personer...

 

Å andra sidan tycks det vara en del trafikdödad älg som hamnat på en och annan tallrik.

Pizza behöver man inge ge sig ut på vägarna för att jaga, den kommer, iallafall hemma där jag bor, med mopedbud.

Men det gick tydligen inte att boka sin pizza på nätet  i går, den tjänsten hade tydligen drabbats av överbelastning.

 

Min älg var absolut inte trafikdödad, den dog under min uppsikt av helt naturliga orsaker.

 

/B

 

 

Även min älg dog en naturlig död med en 3006 i kroppen.

 

 

;)

 

 

En .308 Oryx dog min av :)

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Våran älg tog vi med Duetten på Rv 40 strax öster om Grandalsmotet.

Det är fantastiskt bra plåt i dom, duetterna alltså, visserlgen strök radioantennen och båda backseglarna med, och dom är rätt svåra att få tag på. Men A-stolparna och vindrutan klarade sig oskadda. En nyproducerad Kangoo, Berlingo, Partner eller liknande hade benhårt fått bärgas med flakbärgare från platsen, vi kunde glatt åka vidare till Knalleland och hem igen på kvällen.

Tack för hjälpem med eftersöket!

Nån har stulit smilysarna!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

 

 

 

Annars kan jag skryta med att vi åt;   hela halva tjocka släkten, nåja bara 7 pers; ....

 

Jo, jag hissade flaggan åsså dagen till ära.

:lol:

 

 

Ojdå, ni är alltså kannibaler, var maten möjligen ekologiskt och närproducerad? :lol:

Då förstår jag att tjocka släkten numera bara består av sju personer...

 

Å andra sidan tycks det vara en del trafikdödad älg som hamnat på en och annan tallrik.

Pizza behöver man inge ge sig ut på vägarna för att jaga, den kommer, iallafall hemma där jag bor, med mopedbud.

Men det gick tydligen inte att boka sin pizza på nätet  i går, den tjänsten hade tydligen drabbats av överbelastning.

 

Min älg var absolut inte trafikdödad, den dog under min uppsikt av helt naturliga orsaker.

 

/B

 

 

Även min älg dog en naturlig död med en 3006 i kroppen.

 

 

;)

 

 

En .308 Oryx dog min av :)

 

/B

 

 

Ok ska vi gå in på detaljer så var det en vulkan som räddade min älg från trafikdöden.

 

 

;)

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

6 pizza

3 älg

3 kyckling

4 övrigt

om jag räknat någorlunda rätt rätt.

 

Lite mer än 1/3 pizzaätare, nästan fyra miljoner på riksnivå... :)

Eller i alla fall många precis som tidningarna skriver.

 

Mera förvånande då att det äts två miljoner portioner älg!

 

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tur att man bor granne med k-Holms pizza... //Björn

Venezia? Eller nån annan av de i landets pizzeriatätaste ort.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

6 pizza

3 älg

3 kyckling

4 övrigt

om jag räknat någorlunda rätt rätt.

 

Lite mer än 1/3 pizzaätare, nästan fyra miljoner på riksnivå... :)

Eller i alla fall många precis som tidningarna skriver.

 

Mera förvånande då att det äts två miljoner portioner älg!

 

Mackey

 

Mig förvånar det inte, kommer man bara lite utanför pizzeriornas uttagningsområde, så är stapelfödan älg, rådjur och vildsvin.

 

 

:P

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilda vaginor... som fladdermusar mm. har man ju hört talas om men vildtpizza... tja..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Undrar om man någonstans kan får en pizza med viltkött i fyllningen.

Alltså en "pizza carni di selvaggina".

Då hade man ju kunnat uppfylla åtminstone två kategorier på nyårsdagen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu råder ju en väldig språkförbistring i landet.

 

Middag är det 12.00 - antingen man har nåt att äta eller inte.

 

Här ute i väster äter vi dagens huvudrätt då. Stockholmare och annat löst folk kallar det Lunch. Det som dom kallar "middag" heter hos oss "Kvällsmat"

 

Det finns ju en historia om badgästetanten  (turist för dom som inte förstår vårt hemlands vilda tungomål) som stod vid charkdisken i en av våra affärer och sa till expediten;"Jag skulle ha nåt till Lunch".

 

När det var nästa kunds tur - en kvinna från ortsbefolkningen - sa hon;" jä ska oxkså ha nôtt te min luns" (en lite nedsättande beteckning på maken)

 

På middagen - hos dottern i Täby - fick vi stekt kycklig i bitar, ris och en blandning av stuvade morötter och palsternacka. Det senare  brukar jag plåga seglarkompisen "ruskpricken" med. Steker upp lite Halloumiost till honom. Vi andra bruka få nåt ihjälslaget djur som tilltugg till de oätliga rötterna.

 

Dotter hade dock skurit rötterna på andra ledden mot vad jag brukar göra. Fast det vette katten om inte rötterna smakar bättre när de skärs i stavar. Det är i alla fall mera arbete.

 

Det är tydligen nyhetstorka - för i alla media har man kört ut att nyårsdagen är den stora pizzadagen. Det har jag aldrig hört förut.

 

Journalister är som vargar. Om nån kommer på nåt man kan kasta sig över, så gör alla det, tills det kommer nåt annat som alla kan kasta sig över.

 

Vilket ju bevisar att journalister är ett flockdjur utan egen fantasi.

 

För att komplicera detta ännu mera, så kan jag berätta att mina Danska kollegor kallar lunchen för "frukost" Jag blev bjuden till mina kollegor i Danmark för många år sedan till "Julfrukost" kan meddela att jag var först på plats den morgonen! :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...