Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
  • 0
sm6wet

Examen eller inte?

Fråga

Hej

 

Har haft båt i egen ägo eller i familjsens som ung under många år. Seglat optimistjolle, haft liten båt med mycket motor och även en större snipa med lite motor men alla under 12m.

Jag och mina föräldrar började läsa till skepparexamen när jag var ca 13 år men vi hoppade alla av för läraren var så anskrämligt dålig (kunde inte ens hålla reda på longitud och latitud).

 

Vad för regler gäller idag för krav på kustskeppare/skepparexamen?

Har jag förstått rätt i att om min båt är under 12 meter så behöver jag inte ha någon kustskeppar/skepparexamen?

Finns det då något breddkrav? Kan jag ha en båt under 12m som är tex 6 meter bred?

Finns det undantag där en båt kan vara längre än 12m om den är mindre än X bred?

 

Vidare, vad gäller utomlands? Kan jag segla jorden runt (under Svensk flagg) med en båt på 11,99m utan skepparexamen/kustskepparexamen?

Förstår att det kan vara kloks att ta provet för VHF.

 

Mvh

Magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

12 svar till denna fråga

Rekommendera Poster

  • 0

Längre än 12 (11,99) meter lång eller mer än mer än 4 (3,99) m bred, alltså antingen eller... Men större båtar, skepp, uppfyller ju per automatik både längd och breddmåttet samtidigt.

 

Alltså, båtar som är 12 meter långa eller mer, eller bredare än 4 meter är "skepp" i juridisk mening, och då krävs det "Nautisk kompetens". Med en förenklade kustskepparkompetensen får du i princip framföra vilken supertanker du vill, men om du skall göra detta yrkesmässigt krävs det andra examina.

 

Således är det ju många katamaraner som trots att de är kortare än 12 meter men bredare än 4 meter som man behöver "Nautisk kompetens" för.

 

 

Nej du behöver ingen kompetens för just din nuvarande, men det underlättar ju.

 

När det gäller segling utomlands överlåter jag den frågan till "panelen".

 

I Bohuslän finns det ett äldreboende, som även har några enheter för medelålders psykiskt funktionshindrade personer.

För insamlade medel inköptes en mindre öppen och begagnad styrpulpetbåt, så att "brukarna" på hemmet skulle kunna komma ut till en badö, eller komma ut på fisketur.

En kille i omvårdnadspersonalen/habilteringspersonalen hade båtvana och "nautisk kompetens" han fick vara skeppare, ända tills den stunden någon myndighetsperson fick reda på att han tog med sina vårdtagare ut på sjön under arbetstid, det gick ju inte för sig. Numera stämplar han ut innan han sätter sig i båten.

 

Räddningstjänsten råkade ut för samma myndighetsutövande då man i mindre trailerbar båt gör räddningsuppdrag i hav och på sjöar. Brandmännen har väl numera minst examen "Fartygsbefäl klass VIII" om jag nu skrev rätt. Det krävs ju när man skall ro ut en länsa kring ett oljespill, eller bärga någon ur vattnet.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

Som jag förstog det så behöver du kustskepparen om båten är 12+ meter lång OCH 4+ meter bred.

 

Dvs du kan ha en 12+ meter lång båt som är 3,99 meter bred eller en båt som är 4+ meter bred som är 11,99 meter lång utan krav på kustskepparintyg. 

 

Däremot rekomenderar jag kustkepparen oavsett. Det är inte fel att kunna reglerna och utbildningen är inte så dyr.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

om du inte känner för att ta kustskeppare kan du ta förarbevis, Då får du grundläggande kunskaper, även om det inte är någon formell behörighet, och ofta billigare försäkring. Det är dessutom en bra grund för att läsa kustskepparen.
Kustskepparen har samma navigation som skeppare klass 8, och det är kanske lite mer än du behöver om du inte ska ha en stor båt eller är intresserad av att lära dig rita strömtrianglar. :-)

Latitud - är lata och ligger ned.
Longitud- tja det är dom andra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

Det är just det här som får mig att inte förstå. Olika personer säger olika saker.

Funderade på en trimaran från Dragonfly ett tag men den är ju mer än 4m bred.....

 

Jo VHF är bra att, även kortvågs/SSB på långsegling.

Då jag är radioamatör tror jag inte att jag har speciellt svårt att fixa provet. Vad gäller SSB så är det ingen provtagning utan en ansökan till nämnden för båtlivsutbildning för LRC. Det står ingenstans att man måste ha VHF-cert innan.

 

Hade gärna gått kustskepparexamen men är lite struligt för mig.

Dels bor jag på "Bôgda" ganska långt ifrån havet och heller inte i direkt anslutning till någon av våra stora sjöar. Detta gör att det sällan finns kurs här och gör det det så är de på en himla massa veckor som sträcker sig över hela vintern. Det är också så att jag har ett jobb där jag reser mycket och kan på kort varsel befinna mig i Kina på ena hållet eller Mexico på andra. Då är det svårt att passa de där onsdagskvällarna man ska gå på kurs.

 

Funderar på att kanske ta en sånn där intensivkurs, är de något bra?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

Jag kollade med... nån myndighet.. trafikverket eller vem det nu va som jag mejlade när jag skaffade båt som var över 12 meter. Dom bekräftade. Över 12 och 4 samtidigt.

Jag frågade.. om jag har båt som är 20m lång 3.99 bred. Behöver jag examen... svar nej.. om både bredd och längd är över... är det krav.

Tog sån där båtförarkurs på nätet och skrev upp vid tillfälle. Funkade bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

Jo ett skepp är längre än 12 OCH bredare än 4 m, inget annat.

Kustskepparintyget kan du mycket väl läsa på distans, det finns flera bra utbildningsföretag. Man kan naturligtvis läsa på egen hand också, det är bara det att det ska bli gjort. Många börja, få slutför.

Intensiv skulle jag inte rekommendera, det är för mycket och det blir korvstoppning med risk att man tappar bort kunskapen efter ett tag.

Tänker du dig utanför Norden kan jag rekommendera Utsjöskepparen som avhandlar bla ström och tidvatten. Finns på halvdistans typ tre sammankomster.

LRC måste du avlägga prov för att få.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

Hej

 

Tack för alla svar.

Jag har förstått att jag nog måste läsa på och ta de där kurserna med tillhörande prov. Var mest nyfiken på om jag kan köpa båt innan jag är klar och hur det skulle uppfattas när jag kommer till andra länder om jag inte har något formellt intyg (vilket inte ska behövas om båten är under 12m lång eller 4m  bred). Detta förutsätter ju att jag kör svenskflaggat. Sen kanske det ändå kan ifrågasättas om jag inte har det.

Har förstått att det tydligen inte bara är ”bara” att ta kustskeppare idag. Först måste jag tydligen ta förarbevis, sen måste jag få något intyg om att jag faktiskt kört båt i minst X timmar innan jag ens är godkänd för att skriva kustskepparprovet. Lite som med körkort, först ska man ha lämplighetsintyg, sen klara teorin och sen köra upp.  

Förmodligen gäller väl samma för utsjöskeppare? Nån som vet? Ska man ha klarar kustskeppare först?

 

Nej, jag tänkte inte hållla mig i Norden, vill nog så långt som möjligt. Samtliga 7 kontinenter är målet i alla fall.

 

Mvh

Magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

För att ta Kustskepparintyget ska du ha haft Förarbeviset i en månad och ett intyg om båtpraktik som i princip vem som helst kan utfärda. Du kan även göra praktiken genom Sjösportskolan i Gbg (jag antar du finns i VG-regionen). Från årsskitet behöver det inte längre vara 1 mån mellan proven men som jag förstår, kan inte vem som helst längre utfärda praktikintyget.

För Utsjö behöver du inte ha några examina. 

Vissa länder kräver att du har tex Kustskepparintyget sägs det. Har man det så behöver man inte fundera på vilka länder det gäller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

Det var väl tur att och/eller frågan blev rött besvarad, det var sp längesedan jag tog förarbevis och sedermera kustskepparen att jag borde väl gått nån repititeionsutbildning...

 

Radarutbildning? Måste man ha det om man har radar ombord?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

Det var väl tur att och/eller frågan blev rött besvarad, det var sp längesedan jag tog förarbevis och sedermera kustskepparen att jag borde väl gått nån repititeionsutbildning...

 

Radarutbildning? Måste man ha det om man har radar ombord?

 

Bra tanke, repetitionskurs. Man kan ju köra övningsfrågorna i böckerna. Har gjort det några gånger när det gäller bilkörkortet. Sen kör jag väldigt försiktigt, skulle man bli av med kortet blir det inte kul.

 

Man behöver inte radarutbildning om man har radar, Men man har skyldighet att använda en "funktionsduglig radar" även i en fritidsbåt och då måste man ju kunna använda den så egentligen behöver man alltså radarkursen. Sen är det så att vad jag vet så har ingen dömts för inte ha använt radarn.

 

Tyvärr är det ytterst få som går radarkurs, visserligen kan man läsa sig till hur radarn ska användas, men en kurs med möjlighet att köra i simulator är värd guld.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

Ett generellt tips på forum som detta är att enbart uttala sig om de fakta man är säker på. Alternativt tydligt ange att man chansar.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...