Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
bhemac

Volvo Penta 2003 - tvåpoligt elsystem

Rekommendera Poster

Är det någon mer än jag som har en VP2003 med tvåpoligt elsystem dvs det går både plus och minus till startmotor, givare och glödning har alla dubbla kablar.

Det finns tvåpoliga system, jag tror SOLAS-motorer har det men nog är det ovanligt? Eller har jag bara inte tänkt på det?

Nu var det inte helt smart, generatorn var jordad och det fanns en kabel från motor till statbatteriets minus. När jag bytte kablar så glömde "någon" jordkabeln och nu har jag en generator utan dioder. Ingen större fara, en genrator hade jag och dioder har jag bytt förr. Enda problemet är väl att någon idiot har satt bulten till generatorn med 16-skalle.

Fördelen med att byta dioder är att dagens dioder tål mångdubbelt högre spänning.

 

När jag nu ändå är igång så funderar jag på att byta generator till en på 110A. Men gneratorer på 100A och mer har dubbel remskiva men jag har en tandad rem som även driver färskvattenpumpen. Någon som har en ide om det problemet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det någon mer än jag som har en VP2003 med tvåpoligt elsystem dvs det går både plus och minus till startmotor, givare och glödning har alla dubbla kablar.

Det finns tvåpoliga system, jag tror SOLAS-motorer har det men nog är det ovanligt? Eller har jag bara inte tänkt på det?

Nu var det inte helt smart, generatorn var jordad och det fanns en kabel från motor till statbatteriets minus. När jag bytte kablar så glömde "någon" jordkabeln och nu har jag en generator utan dioder. Ingen större fara, en genrator hade jag och dioder har jag bytt förr. Enda problemet är väl att någon idiot har satt bulten till generatorn med 16-skalle.

Fördelen med att byta dioder är att dagens dioder tål mångdubbelt högre spänning.

 

När jag nu ändå är igång så funderar jag på att byta generator till en på 110A. Men gneratorer på 100A och mer har dubbel remskiva men jag har en tandad rem som även driver färskvattenpumpen. Någon som har en ide om det problemet?

 

Behåll tvåpoligheten om du kan. För att den skall vara intakt behövs det den kraftig solenoid som kopplar ihop batteriminus med motorblocksgods medan man ger startmotorimpuls till startmotorn fortfarande finns kvar. Den kan med tiden krångla, varvid den bara kortsluts eller demonteras, och då är inte motorn tvåpolig längre. 

 

Sen är frågan varför du vill ha en kraftigare generator. Generatorer utan särskilda laddningsregulatorer ger en fast utspänning (så länge de orkar med aktuell ström) på c:a 14.4 volt. Med den spänningen går det sällan mer än 30-50 ampere till batteribanken, och ifall det gör det så bara nån kvart i bästa fall, sen tar batterierna inte till sig ens så mycket. Detta oavsett om din nya generator skulle kunna ge 1000 Ampere vid 14.4 volt eller 50A.

Om du däremot byter till LiFePo4-batterier har du nytta av en större generator, dessa batterier slukar laddström som törstiga kameler.

 

Om din nya generator inte är tvåpolig, kan du ev. fixa detta med viss möda genom att införa delrinbussningar i dess fästen till motorn så det blir en elektrisk isolering där. Men det är inte enkelt utan lite maskinutrustning.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo tvåpoligheten vill jag behålla. Det finns ju fördelar med det även om jag som håller mig i sötvatten mest inte har så stor nytta.

 

Jag har en Sterling DC/DC-omvandlare som håller upp laddspänningen på max tillåten nivå. Med 400Ah AGM-batterier går det att trycka i ganska bara med ström. Eftersom jag är seglare så tycker jag inte om att köra motor i onödan men solpanelerna ger så här års inte så mycket så motorladdningen behövs.

 

Eftersom en ny generator inte kommer att vara tvåpolig utan kostnad/besvär så behåller jag befintlig tsv. Det finns tillräckligt med projekt ändå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte så svårt att montera generatorn i plastbussningar så den isoleras från motorblocket, om du ändå skall byta dioder och härja kan man ju rymma upp fästhålen att rymma bussningar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båda generatorerna jag har är Valeo och de är tvåpoliga. Men det skulle annars vara enkelt att göra dem tvåpoliga, det ena fästet har redan en gummibussning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har det klarnat lite. Systemet är 1,5-poligt dvs allting är 2-poligt utom startmotorn. Sen sitter det kraftrelä som kopplar batteriminus till motorns jord i startögonblicket.

På min motor satt det en kabel mellan batteriminus och motorjord. Den tog jag bort, ska ju inte behövas. Men då startar inte motorn. Så antagligen har kraftrelät upphört att fungera men man har löst problemet genom att koppla minus direkt till motorn. Lite tråkigt, men billigare än ett nytt relä.

Så här ser en del av elsystemet ut:

 

post-80529-0-02415800-1476659070_thumb.png

Redigerad av bhemac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan ju tänka sig någon form av brytare /relä på minus till motorn? Jag har en manuell brytare som används när jag inte är ute med båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan tänka mig att man valt 1,5 poligt system pga drev. Elschemat visar dubbla huvudbrytare, nu satte det bara en på plussidan men jag har en brytare över så jag monterar den. Kanske lite onödigt men tanken är ändå bra.

Ett nytt relä 12V/500A är beställt, det är avsett för typ golfbilar och därför inte så dyrt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2016-10-18 på 11:24, bhemac säger:

Jag kan tänka mig att man valt 1,5 poligt system pga drev. Elschemat visar dubbla huvudbrytare, nu satte det bara en på plussidan men jag har en brytare över så jag monterar den. Kanske lite onödigt men tanken är ändå bra.

Ett nytt relä 12V/500A är beställt, det är avsett för typ golfbilar och därför inte så dyrt.

 

Bhemac: Vart hittade du relät någonstans? Har hittat på Start & generator-specialisten, men priset (990:-) borde man kunna göra något med... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
48 minuter sedan, Gryningsrad säger:

 

Bhemac: Vart hittade du relät någonstans? Har hittat på Start & generator-specialisten, men priset (990:-) borde man kunna göra något med... 

Jag köpte ett sådant här: http://www.ebay.com/itm/12V-Heavy-Duty-Split-Charge-ON-OFF-500A-Relay-Car-Van-Boat-500-Amp-4-Pin-Durable-/282048743004?hash=item41ab6a465c:g:wP8AAOSwMHdXRYOv&vxp=mtr

Har bara provkört det men det verkar rejält.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag råkade också ut för att minus-solenoiden slutade funka. Men den modell motorn hade som nog var original, gick att demontera och göra ren invändigt, sen funkade det helt OK igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min minus-solenoid var förbikopplad, man har antagligen trot att den inte fungerade. Eter en del bök visade det sig att det var solenoiden på startmotorn som krånglade. En ny skulle kosta drygt 500 och ta ett par dagar att få hem medan en ny startmotor kostade 1000kr och kunde hämtas på Biltema samma dag så var valet enkelt.

Nu ska både plus och minus soleoiderna tas isär och och renoveras. Men det får bli is och snö först.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...