Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Salty

Råd önskas om solceller

Rekommendera Poster

NASA BM-1 verkar folk köpa bara för att den har stor display och säljs på Erlandssons med goda marginaler, annars är det oklart varför man skulle vilja satsa på en sådan.

 

Visserligen är det trevligt med en stor display.

Jag ska kolla vad för ström den drar i viloläge jämfört med Victrons (vid tillfälle).

Redigerad av mrlavin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

NASA BM-1 verkar folk köpa bara för att den har stor display och säljs på Erlandssons med goda marginaler, annars är det oklart varför man skulle vilja satsa på en sådan.

 

Visserligen är det trevligt med en stor display.

Jag ska kolla vad för ström den drar i viloläge jämfört med Victrons (vid tillfälle).

Tack, det skulle vara intressant info som jag gärna tar del av 8)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

NASA BM-1 drar knappt 3mA, jag har mätt och även kollat att både spänning och ström mäts korrekt.

Victron gör kvalitetsgrejor i den högre klassen. Har man glädje av dataprotokoll och Bluetooth så är det absolut ett bra köp.

För väldigt många är de stora siffrorna och NASA's enkelhet stora fördelar.

 

En liten parvel förklarade att man bara fick se på tv om det var svarta pluttar ovanför ett tejpmärke. Sånt är bra.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Victrons datablad säger 4mA vid 12V så det är klart sämre. Har ej möjlighet att mäta faktisk förbrukning just nu men man får förmoda att det ligger där i krokarna.

 

Klyftig liten krabat. Inte riktigt lika pedagogiskt med den pyttelilla Victron-displayen. Jag måste fundera hur man skulle kunna få till en stor display även till den enheten. Det vore trevligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

NASA BM-1 verkar folk köpa bara för att den har stor display och säljs på Erlandssons med goda marginaler, annars är det oklart varför man skulle vilja satsa på en sådan.

 

Visserligen är det trevligt med en stor display.

Jag ska kolla vad för ström den drar i viloläge jämfört med Victrons (vid tillfälle).

 

Det finns väl andra butiker som åxå har bra marginaler, kanske bättre. Så det är väl anledning mer än nog då att välja annan butik.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En (till) Victron BMV-702 nu beställd, från ebay denna gång. Totalt 1820 kr, runt 300 kr billigare än återförsäljare i Sverige.

 

Inte jättemycket men alltid nåt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sprang på en 50w panel där måtten skulle sitta riktigt perfekt.

 

Men jag blir frågande till effekten. På de flesta övriga paneler ger de en effekt på ca 2.8A vid max.

Denna panel ger över 5A....?

 

Någon som har erfarenhet av fabrikatet? Låter i mina ögon för bra för att vara sant. (Förstår att max sällan är något man kommer upp i)

Men även om jag lägger till 20% på vanligt förekommande 2.84A så hamnar man ju långt ifrån 5.62A...

 

http://vi.raptor.ebaydesc.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItemDescV4&item=111771484521&category=41981&pm=1&ds=0&t=1477850323236

 

Mvh

Salty

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man undantar extrema paneler så skiljer verkningsgarden bara några procent, de med kanske 4% bättre verkningsgrad är dubbelt så dyra så det lönar sig sällan med de dyrare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sprang på en 50w panel där måtten skulle sitta riktigt perfekt.

 

Men jag blir frågande till effekten. På de flesta övriga paneler ger de en effekt på ca 2.8A vid max.

Denna panel ger över 5A....?

 

Någon som har erfarenhet av fabrikatet? Låter i mina ögon för bra för att vara sant. (Förstår att max sällan är något man kommer upp i)

Men även om jag lägger till 20% på vanligt förekommande 2.84A så hamnar man ju långt ifrån 5.62A...

 

http://vi.raptor.ebaydesc.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItemDescV4&item=111771484521&category=41981&pm=1&ds=0&t=1477850323236

 

Mvh

Salty

 

Den ger ju 8,9V som max så du måste seriekoppla två st om du vill kunna ladda ett 12V-batteri.

 

"For one panel only - a special buck-boost MPPT solar charge controller will be required. This is because the operating voltage of this panel is less than the charging voltage.

For two or more identical panels - connect together in series, and then use with any of our solar charge controllers in our Solar Charge Controllers section of the catalogue."

 

Effekt mäts i W och inte i A. 50W för denna panel är inte detsamma som 50W för en panel avsedd att ladda 12V-batterier. Väljer du denna panel så behöver du två st och då blir antalet A jämförbart med en 12V-panel.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Sprang på en 50w panel där måtten skulle sitta riktigt perfekt.

 

Men jag blir frågande till effekten. På de flesta övriga paneler ger de en effekt på ca 2.8A vid max.

Denna panel ger över 5A....?

 

Någon som har erfarenhet av fabrikatet? Låter i mina ögon för bra för att vara sant. (Förstår att max sällan är något man kommer upp i)

Men även om jag lägger till 20% på vanligt förekommande 2.84A så hamnar man ju långt ifrån 5.62A...

 

http://vi.raptor.ebaydesc.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItemDescV4&item=111771484521&category=41981&pm=1&ds=0&t=1477850323236

 

Mvh

Salty

Den ger ju 8,9V som max så du måste seriekoppla två st om du vill kunna ladda ett 12V-batteri.

 

"For one panel only - a special buck-boost MPPT solar charge controller will be required. This is because the operating voltage of this panel is less than the charging voltage.

For two or more identical panels - connect together in series, and then use with any of our solar charge controllers in our Solar Charge Controllers section of the catalogue."

 

Effekt mäts i W och inte i A. 50W för denna panel är inte detsamma som 50W för en panel avsedd att ladda 12V-batterier. Väljer du denna panel så behöver du två st och då blir antalet A jämförbart med en 12V-panel.

Hehe - En får tacka för värdefull information! ☺

 

Stort tack för din info. Den missade jag...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ville bara återkoppla om den i installation jag gjort.

2x 25 på badbryggan samt 1 st 100w lös som flyttas runt.

 

Trodde det skulle kännas bökigt (ta mkt plats) med en lös 100W som ör ihopfällbar.

 Men jag är helnöjd!

Vi har legat ute nu i 7 nätter och tack vare att jag flyttar 100w någon gång per dag så ligger batteribanken i princip fulladdat i vilospänning 12,7 V.

 

Appen i mobilen tittar jag på lite väl ofta. . . . .

Med fast installation enbart på aktern hade jag tappat stor del av laddningen så valet av en lös 100w som tar minimalt med plats fungerade utmärkt för oss.

 

 

Redigerad av Salty

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...