Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
annerborn

Vad är det här för trä & hur bygger jag mer inredning

Rekommendera Poster

Hej!

Jag skall prova på lite inredningssnickeri, men jag är helt novis på den biten.

 

Till att börja med, vad kan det tänkas att vara för trä och ytbehandling jag har i båten. Jag vill ju bygga vidare i samma stil

 

post-61491-0-84686400-1473363159_thumb.jpg

 

Är det lackad teak månne?

 

Nästa fråga är ju hur jag konstruerar ny inredning. Jag tänker till exempel ersätta bänken till höger i bilden med en "hurts" med en sittdyna på locket.

 

-Jag funderar på att använda 9mm? ensidig mahogny-, eller teakplywood (det är andra delar är byggda av) till den synliga fronten,...

 

-...men formplyfa till de delar som inte kommer vara synliga.

 

-Eventuellt synliga plywoodkanter antar jag att man täcker med mahogny/teak-list

 

-Invändiga (icke synliga) ribbor/hörnförstärkningar tänkte jag göra av vanlig furu.

 

-Skall skruv och gångjärn vara i mässing, eller funkar det med rostfritt?

 

Vad säger expertisen om detta?

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag skall prova på lite inredningssnickeri, men jag är helt novis på den biten.

 

Till att börja med, vad kan det tänkas att vara för trä och ytbehandling jag har i båten. Jag vill ju bygga vidare i samma stil

 

attachicon.gif20160703_134755.jpg

 

Är det lackad teak månne?

 

Nästa fråga är ju hur jag konstruerar ny inredning. Jag tänker till exempel ersätta bänken till höger i bilden med en "hurts" med en sittdyna på locket.

 

-Jag funderar på att använda 9mm? ensidig mahogny-, eller teakplywood (det är andra delar är byggda av) till den synliga fronten,...

 

-...men formplyfa till de delar som inte kommer vara synliga.

 

-Eventuellt synliga plywoodkanter antar jag att man täcker med mahogny/teak-list

 

-Invändiga (icke synliga) ribbor/hörnförstärkningar tänkte jag göra av vanlig furu.

 

-Skall skruv och gångjärn vara i mässing, eller funkar det med rostfritt?

 

Vad säger expertisen om detta?

 

Jag gissar att det du har är lackad mahogny.

Jag skulle välja tjockare plywood, 12mm eller så på bärande sidor. Jo, till fronten räcker nog 9mm, men varför bygga klent?

Men viktigast är nog att få tag i tillräckligt tjock faner, så att den tål lite putsning.

Sen är det ju mycket fråga om tycke och smak, själv använder jag bara rostfritt.

Jag har bytt ut ett antal hundra skruvar av mässing och andra material i min båt.

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Möjligtvis mahogny ply med teak list på ditt foto. Min gissning.

 

Mahogny ply i din inredningen kan vara betsat innan lack för att få mera glöd (rödare färg). Du borde testa lite för att hitta rätt finish, om du tycker det är viktigt...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Möjligtvis mahogny ply med teak list på ditt foto. Min gissning.

 

Mahogny ply i din inredningen kan vara betsat innan lack för att få mera glöd (rödare färg). Du borde testa lite för att hitta rätt finish, om du tycker det är viktigt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...