Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024

Rekommendera Poster

 

Jag ger Tommy så gärna vinsten.

 

/B

 

PS. särskilt som jag inte klarar av att lägga in bilder :)

 

Du får maila bilderna till mig så kan jag lägga in dem - jag har inte så mycket annat att göra.

 

Nu är väl mitt svar ganska typiskt för mig. Jag uttrycker mig ganska ofta så där, som det verkar, lite tveksamt.

 

Jag var helt säker på att det var Donsö, efter den där lilla tankevägen via SKärhamn.

 

Pontonbryggor på andra sidan hamnen.

 

Vi var där sommaren 2014 och låg i dom pontonbryggorna. Tog bilder men kan inte hitta dem.

 

I väntan på Bosse får ni gissa på den här,

 

attachicon.gifzzr_DSC_1288.jpg

 

Jag har inga bilder som jag vill lägga ut, det är alltid folk på mina bilder och dom vill jag inte lägga ut på nätet.

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jag har inga bilder som jag vill lägga ut, det är alltid folk på mina bilder och dom vill jag inte lägga ut på nätet.

 

 

/B

 

 

Så kan det ju va.

 

Jag och min äldsta dotter vill helst ta bilder vill där det inte är med människor på. En gång var hon med min mamma till Danmark. Morsan tyckte att en bild som det inte fanns människor på var totalt bortkastad - det uppstod en viss irritation.

 

Själv kan jag vänta tills det blir folktomt. När vi var med yngsta dottern och hennes familj på Tryggö, ville jag ta en bild på röset. Fick vänta länge innan samtliga flyttat sig ur den tänkta bilden. Precis när jag knäpper av, dyker yngsta barnbarnet upp uppe på röset.  :blink:

 

post-106994-0-35391700-1473056884_thumb.jpg

 

Samma naurhamn men 90 grader åt väster mot förra bilden.

 

Så nära men ändå så långt bort. Passerat Ögruppen många gånger. Enligt frun har jag väldigt ofta sagt att det är en fin naturhamn, när vi passerat.

 

Att nån skulle kunna namnet på det skär där vi förtöjt är väl mycket begärt, även om det är en fröd att ligga långsides där. Det var nog inte lika trevligt om trankokerit som funnits på skäret fortfarande är i drift. När jag tänker på naturhanmnen tänker jag på den stora ön och dess namn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rammen, mellan Malmön och Fisketången, ungefär.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rammen, mellan Malmön och Fisketången, ungefär.

 

Nej Rammen är det inte - där är det betydligt trängre. Rammen är dessutom min närmsta naturhamn, räknat från min båtplats, ändå har jag legat där en gång. Å andra sidan så låg en av mina arbetskompisar där jämt, speciellt när han hade berdeskap på elverket. Bilen på tångens badplats och sen bara köra rakt över med gummibåten.

 

Fast jämfört med Altarholmen ligger den sökta naturhamnen väldigt nära, dock inte i Sotenäs kommun

 

post-106994-0-20353500-1473083530_thumb.jpg

 

På en liten speciell karta jag har tillgång till, står det angivet att det finns en näckrosdam på Huvudön. Om det finns näckrosor i den vet jag inte, men nån gång kanske jag sticker dit och kollar. På Huvudön finns också ett bronsålders röse och det bodde som mest åtta familjer på ön.

 

post-106994-0-20353500-1473083530_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tryggöskär, har en damm som det evenruellt kan finnas näckrosor i.

Närbelägna Tryggö har ju ett bronsåldersröse. Sillberedningsfafriker har det funnits på varenda kobbe under sillperioderna, och folk har det bott ungefär överallt.

Sedan finns det ju en arkipelag av öar mellan Smögen/Kungshamn och inlppet till Sotekanalen vid Tryggö, det finns en och annan att gissa på här, skall vi fortsätta i det området?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tryggöskär, har en damm som det evenruellt kan finnas näckrosor i.

Närbelägna Tryggö har ju ett bronsåldersröse. Sillberedningsfafriker har det funnits på varenda kobbe under sillperioderna, och folk har det bott ungefär överallt.

Sedan finns det ju en arkipelag av öar mellan Smögen/Kungshamn och inlppet till Sotekanalen vid Tryggö, det finns en och annan att gissa på här, skall vi fortsätta i det området?

 

Nej - Vi skall söka oss åt andra hållet från Ramnen och dessutom ta oss på utsidan Sotenäs Kommun och för att begränsa området så ligger denna naturhamnen inom området för graniten - dvs norr om Gullmarn

 

post-106994-0-12338200-1473110472_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Brandskären

 

Du gissar vilt. Brandskären ligger längre söderut.

 

I ögruppen, som som har en stor huvudö, finns ett litet skär som heter Mariasholmen. Ögruppen kallas ibland Mariaskären.

 

En ö, som har samma namn som en känd fängelse ö i Stockholm, förhindrar ev svall från de oljetankers som dagligen passerar väster om naturhamnen i fråga.

 

post-106994-0-51897700-1473133445_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag vaknat.

Maria(s)holmen ligger inom Spetsbergens ögrupp, låter som det är utanför Thalatthas hammafarvatten.

 

Fängelseö, Alcatraz, eller som den kallas i en (ö)känd serietidning "Ankatraz" där Björnligan brukar vara inbokade...

Men en sådan cellsam ö finns inte i Bohuslän, däremot en del långa öar och holmar.

Det finns en Långholmen i inloppet till Brofjorden, eller strax söder därom, och även en Lindholmen (även flera lindholmar finns i det rätt så trädlösa landskapet). Lindholmen har en fin vik eller bukt, med en del bôar, där har även jag lämnat avtryck i form av bottenfärgsavsrap på nån sten.

 

Lindholmen söder om Brofjorden alltså.

 

Sedan brukar vi utnyttja naturhamnen strax norr om inloppet, Sladholmen-Karlsvik.

 

Jag önskade mig länge en Viknes, som den på bilden, tills jag insåg hur trångt det är på däck.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag vaknat.

 

Lindholmen söder om Brofjorden alltså.

 

Sedan brukar vi utnyttja naturhamnen strax norr om inloppet, Sladholmen-Karlsvik.

 

Jag önskade mig länge en Viknes, som den på bilden, tills jag insåg hur trångt det är på däck.

 

Det var allt en himla tur - att du äntligen vaknade - jag har inga fler bilder.  :ph34r:

 

Ja - inte mer än denna.

 

post-106994-0-53505000-1473141097_thumb.jpg

 

Du vet - vi seglare undviker däcket. Det är därför vi alltid drar ner fall,rev och trimlinor till sittbrunnen. Jg har naturligtvis gått ännu längre - jag har hela masten i sittbrunnen. 

 

http://www.skalhamn.se/HTML/lindholmen.html

 

 

post-106994-0-38926000-1473141102.jpg

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är "X-fortet" för något?

På eller precis invid Ängen har jag för mig att det fanns någon form av stengrund, samt något vind och regnskydd för fåren.

Jag tror att jag varit på ett scoutläger på sent 1960-tal scoutläger (minns inte var, möjligen i närheten av Henån, där en hajk förlades till denna ö. Hermans bôe har jag stiftat närmare bekantskap med, men i väldigt låg fart och med förskeppet.

Det var på denna ö, eller snarare i vattnet, en stor sten, en kombarris, fastnade i min brucekopia, som fick följa med till Malmön, där ankaret togs upp på kajen och fick tas bort med lånad kofot, det är ju sällan man har sådant verktyg ombord. Det var också här, i Lillklöva jag såg en Triton 29 ordentligt första gången, och det är nog 15 år sedan nu.

Måhända känner Thalattha en borgerlig vigselförrättare som haft diverse "skärgårdsföretag" han har också ägnat sig åt "trolleri" och charter- och taxibåtsverksamhet, numera boende på Käringön.... Han hade i alla fall en av de första Triton tjugoniorna.

 

Jag lägger in en bild senare i veckan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En av kustartillerit byggd betongbunker för försvar av Brofjorden. Troligtvis under andra världskriget.

 

Stengrunden kan ha varit en jordkällare. Finns bild på den i länken.

 

Själv har jag aldrig varit på Lindholmen tidigare. Den ligger för nära hemma. På vägen ut vill man ju längre bort och på vägen hem vill man ju hem. Fast jag ju legat på en massa andra ställen runt omkring.

 

Pga denna tråden har jag blivit lite nyfiken. Om ryggen stabiliserar sig, så jag klarar av kortare båtfärde, så kanske det kan bli en tur dit - om inte, så kan man ju ha nått att se fram emot nästa år.

 

Har också varit på scoutläger på en ö nära Henån, men jag tror det var på 1970-talet.

 

Vigselförrättare aktar jag mig noga för. Mötte en den 23 September 1973, på eftermiddagen, och det mötet blev tillräckligt för min del. Sen har jag väl sett några sådana yrkesmän under årens lopp, men det blir allt mer sällan. Däremot begravningar tycker jag det blir allt fler av nu för tiden. 

 

Det var ett fruktansvärd stor Brucekopia du måste ha haft om en kombarris fastnade i den.

 

post-106994-0-38424900-1473147534_thumb.jpg

 

Var finns denna kombarris!?

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kalvön norr om Henån är ofta tillhåll för sjöscouter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

post-89760-0-55661800-1473249917_thumb.jpg

Det var en väldigt fin förmiddag, vi lättade efter frukost, och skulle in till land och bunkra samt fylla skafferi och vattentank, dessutom tömma annan tank.

Vi tog en liten omväg för att kolla tillgången på plats i några olika naturhamnar. Tuffade runt i omkring fem knop, just här gick det långsammare.

Så stannade motorn efter att ha hostat till, och den startade inte igen.

Men hjälp av bogpropellern försökte jag att nå den lilla ön på bilden, men hamnade på grundet istället, ankaret var redan fällt.

Med hjälp av 17mm blocknykel och plasthandskar samt en trasa så fick vi igång maskin 10 minuter senare efter avluftning vid fyra av de sex spridarna, två förskruvningar fick jag inte grepp om med fasta nyckeln.

Denna gången var det ungefär 1/4 nivå i tankarna, det har hänt tidigare men då har nivån enligt bränslemätaren varit betydligt lägre varvid jag trott att jag fått luft i systemet.

 

Så två frågor:

Var är vi? (ledtråd, i Bohuslän)

 

Varför stannar motorn ibland?

Den senare frågan har jag själv inget svar på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

post-106994-0-38424900-1473147534_thumb.

En höststorm hade ju flyttat en sådan här kombarris ute vid Brandskären en gång, kan det vara den?

(Även en fyr blåste omkull, och ned i vattnet, men det var ju för bara några år sedan.)

Även på Huöarna lär höststormar ha flyttat stenblock, sägs det.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lindholmen i Brofjorden är en av våra favoriter när vi är däruppe :) Blir ett par nätter där på både upp och nerresan - Och sen är det ju bara 15 minuter till svärmorsans och svärfarsans fritidshus i Brofjorden :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För tre år sen fick jag en öring på c;a 2½ kilo där, den mättade mig och frugan, kompisarna och deras dotter... Plus att det blev över... När den tog på draget trodde jag att jag fått bottennapp, tills den började röra på sig... Det var en rolig fight :)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

post-106994-0-38424900-1473147534_thumb.

En höststorm hade ju flyttat en sådan här kombarris ute vid Brandskären en gång, kan det vara den?

(Även en fyr blåste omkull, och ned i vattnet, men det var ju för bara några år sedan.)

Även på Huöarna lär höststormar ha flyttat stenblock, sägs det.

 

Både Huöarna och Brandskären ligger ungefär lika långt från Kombarrisen i fråga.

 

Jag kommer ihåg när jag var en liten rar gosse och följde med min mamma och badade på denna plats och gick förbi denna sten - som ju var fruktansvärt mycket större då än nu.  Jag tyckte den var väldigt imponerande och mäktig. Det minnet har aldrig släppt mig.

 

post-106994-0-66600800-1473263049.jpg

 

Möjligtvis skulle ju detta kunna bero på att man är 1 meter längre nu än då och väger 10 ggr mer.

 

post-106994-0-88357100-1473262994_thumb.jpg

 

Om du klickar på bilden i min tråd, så kommer det upp en betydligt större bild, än den du kopierat och klistrat in.

Då ser du ett litet samhäller till vänster om stenen och ett större samhälle till höger om stenen, om nu detta kan va till nån ledtråd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För tre år sen fick jag en öring på c;a 2½ kilo där, den mättade mig och frugan, kompisarna och deras dotter... Plus att det blev över... När den tog på draget trodde jag att jag fått bottennapp, tills den började röra på sig... Det var en rolig fight :)

 

 

Lika bra gick det inte för kompisen och mig när vi var ute och fiskade utan för Smögen på 1970-talet.

 

Kompisen hade spö och jag fiskade med pilk.

 

Rätt vad det var fick kompisen ett saftigt napp.

 

Han hade fått en liten torsk på kroken och en stor Lax hade bitit sig fast.

 

Vi är ju inga fiskare vare sig jag eller kompisen och hade vare sig håv eller nån kläpp ombord. 

jag drog upp pilken så snabbt jag kunde, med en förhoppning om att kunna "häxa" den stora fisken.

 

Laxen släppte, simmade ett varv runt torsken och högg tag igen. 

 

Vi lyckade inte säkra Laxen och den släppte och simmade iväg.

 

Den lilla torsken hade två stora bitmärken över ryggen. Dessvärre hade man ju normalt ingen kamera med sig på den tiden, så vi kunde inte dokumentera det hela.

 

Nån levandes lax har jag aldrig sett sen dess.

 

Men ändå ett trevligt minne, som dyker upp i hjärnkontoret emellanåt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För tre år sen fick jag en öring på c;a 2½ kilo där, den mättade mig och frugan, kompisarna och deras dotter... Plus att det blev över... När den tog på draget trodde jag att jag fått bottennapp, tills den började röra på sig... Det var en rolig fight :)

Det finns ju olika fiskarhistorier.

En rätt så gammal historia handlar om hur en snickarson, (ja faderskapet blev väl minst sagt ifrågasatt) hade ett fiskafänge.

I alla fall lyckades han tillsammans med några professionella fiskare få upp ett litet antal ciklider (aborrliknande fiskar, vanliga som akvarieinnevånare) ur en liten sjö i mellanöstern, eller "främre orienten". Med dessa fåtaliga fiskar och en brödbit och nån enstaka amfora med vin (bag-in-box var ännu inte uppfunnet då) lyckades denne kille mätta en hel by med svultna själar. Och så här i efterhand var det väl mest själslig mättnad men då eftersträvade.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

För tre år sen fick jag en öring på c;a 2½ kilo där, den mättade mig och frugan, kompisarna och deras dotter... Plus att det blev över... När den tog på draget trodde jag att jag fått bottennapp, tills den började röra på sig... Det var en rolig fight :)

Det finns ju olika fiskarhistorier.

En rätt så gammal historia handlar om hur en snickarson, (ja faderskapet blev väl minst sagt ifrågasatt) hade ett fiskafänge.

I alla fall lyckades han tillsammans med några professionella fiskare få upp ett litet antal ciklider (aborrliknande fiskar, vanliga som akvarieinnevånare) ur en liten sjö i mellanöstern, eller "främre orienten". Med dessa fåtaliga fiskar och en brödbit och nån enstaka amfora med vin (bag-in-box var ännu inte uppfunnet då) lyckades denne kille mätta en hel by med svultna själar. Och så här i efterhand var det väl mest själslig mättnad men då eftersträvade.

 

 

Fast nu rör du väl ändå ihop två olika berättelser - eller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

För tre år sen fick jag en öring på c;a 2½ kilo där, den mättade mig och frugan, kompisarna och deras dotter... Plus att det blev över... När den tog på draget trodde jag att jag fått bottennapp, tills den började röra på sig... Det var en rolig fight :)

Det finns ju olika fiskarhistorier.

En rätt så gammal historia handlar om hur en snickarson, (ja faderskapet blev väl minst sagt ifrågasatt) hade ett fiskafänge.

I alla fall lyckades han tillsammans med några professionella fiskare få upp ett litet antal ciklider (aborrliknande fiskar, vanliga som akvarieinnevånare) ur en liten sjö i mellanöstern, eller "främre orienten". Med dessa fåtaliga fiskar och en brödbit och nån enstaka amfora med vin (bag-in-box var ännu inte uppfunnet då) lyckades denne kille mätta en hel by med svultna själar. Och så här i efterhand var det väl mest själslig mättnad men då eftersträvade.

 

 

Fast nu rör du väl ändå ihop två olika berättelser - eller.

 

 

Vad tänkte du på...? Den när säljäveln var uppe och snodde min makrill, när vi var ute och dörjade? Det är en annan historia dock B):)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

För tre år sen fick jag en öring på c;a 2½ kilo där, den mättade mig och frugan, kompisarna och deras dotter... Plus att det blev över... När den tog på draget trodde jag att jag fått bottennapp, tills den började röra på sig... Det var en rolig fight :)

Det finns ju olika fiskarhistorier.

En rätt så gammal historia handlar om hur en snickarson, (ja faderskapet blev väl minst sagt ifrågasatt) hade ett fiskafänge.

I alla fall lyckades han tillsammans med några professionella fiskare få upp ett litet antal ciklider (aborrliknande fiskar, vanliga som akvarieinnevånare) ur en liten sjö i mellanöstern, eller "främre orienten". Med dessa fåtaliga fiskar och en brödbit och nån enstaka amfora med vin (bag-in-box var ännu inte uppfunnet då) lyckades denne kille mätta en hel by med svultna själar. Och så här i efterhand var det väl mest själslig mättnad men då eftersträvade.

 

 

Fast nu rör du väl ändå ihop två olika berättelser - eller.

 

 

Vad tänkte du på...? Den när säljäveln var uppe och snodde min makrill, när vi var ute och dörjade? Det är en annan historia dock B):)

 

Aaaahhh... Ser nu att det inte var min fiskehistoria du menade :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

För tre år sen fick jag en öring på c;a 2½ kilo där, den mättade mig och frugan, kompisarna och deras dotter... Plus att det blev över... När den tog på draget trodde jag att jag fått bottennapp, tills den började röra på sig... Det var en rolig fight :)

Det finns ju olika fiskarhistorier.

En rätt så gammal historia handlar om hur en snickarson, (ja faderskapet blev väl minst sagt ifrågasatt) hade ett fiskafänge.

I alla fall lyckades han tillsammans med några professionella fiskare få upp ett litet antal ciklider (aborrliknande fiskar, vanliga som akvarieinnevånare) ur en liten sjö i mellanöstern, eller "främre orienten". Med dessa fåtaliga fiskar och en brödbit och nån enstaka amfora med vin (bag-in-box var ännu inte uppfunnet då) lyckades denne kille mätta en hel by med svultna själar. Och så här i efterhand var det väl mest själslig mättnad men då eftersträvade.

 

 

Ja, den gamla storyn... Men där tvistar ju många om det ligger sanning bak den historien... Vilket det dock gör i min historia :D :D

Redigerad av Kenneth_S

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En av kustartillerit byggd betongbunker för försvar av Brofjorden. Troligtvis under andra världskriget.

 

Stengrunden kan ha varit en jordkällare. Finns bild på den i länken.

 

Själv har jag aldrig varit på Lindholmen tidigare. Den ligger för nära hemma. På vägen ut vill man ju längre bort och på vägen hem vill man ju hem. Fast jag ju legat på en massa andra ställen runt omkring.

 

Pga denna tråden har jag blivit lite nyfiken. Om ryggen stabiliserar sig, så jag klarar av kortare båtfärde, så kanske det kan bli en tur dit - om inte, så kan man ju ha nått att se fram emot nästa år.

 

Har också varit på scoutläger på en ö nära Henån, men jag tror det var på 1970-talet.

 

Vigselförrättare aktar jag mig noga för. Mötte en den 23 September 1973, på eftermiddagen, och det mötet blev tillräckligt för min del. Sen har jag väl sett några sådana yrkesmän under årens lopp, men det blir allt mer sällan. Däremot begravningar tycker jag det blir allt fler av nu för tiden. 

 

Det var ett fruktansvärd stor Brucekopia du måste ha haft om en kombarris fastnade i den.

 

attachicon.gifGule Sten1.jpg

 

Var finns denna kombarris!?

 

Hållö...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

attachicon.gifvarnagonstans.jpg

Det var en väldigt fin förmiddag, vi lättade efter frukost, och skulle in till land och bunkra samt fylla skafferi och vattentank, dessutom tömma annan tank.

Vi tog en liten omväg för att kolla tillgången på plats i några olika naturhamnar. Tuffade runt i omkring fem knop, just här gick det långsammare.

Så stannade motorn efter att ha hostat till, och den startade inte igen.

Men hjälp av bogpropellern försökte jag att nå den lilla ön på bilden, men hamnade på grundet istället, ankaret var redan fällt.

Med hjälp av 17mm blocknykel och plasthandskar samt en trasa så fick vi igång maskin 10 minuter senare efter avluftning vid fyra av de sex spridarna, två förskruvningar fick jag inte grepp om med fasta nyckeln.

Denna gången var det ungefär 1/4 nivå i tankarna, det har hänt tidigare men då har nivån enligt bränslemätaren varit betydligt lägre varvid jag trott att jag fått luft i systemet.

 

Så två frågor:

Var är vi? (ledtråd, i Bohuslän)

 

Varför stannar motorn ibland?

Den senare frågan har jag själv inget svar på.

 

Porsholmen vid Vasholmarna... 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Varför stannar motorn ibland?

Den senare frågan har jag själv inget svar på.

 

Ja - säg det. 

 

Båtmotorer stannar ibland.

 

På min första båt med diesel, stannade den bland pga luft i bränslesystemet. Ofta när den var ansträngd och en gång när vi skulle passera Stånge Huvud under inte allt för bra omständigheter.. Focken var packad i säck vi försataget. Snabbt farm ock fick bort säcken och försökte hissa den. Fick upp den delvis och skot och fall snodde ihop sig. Den drog i alla fall så mycket att jag kom förbi och kunde segla in till Lysekils norra hamn.

 

Möjligtvis var det efter den incidensen som jag började felsöka på allvar. Problemt var i en kona, av mig själv tillverkad och monterad. Det var för lite plats så att konan hade hamnat en aning fel.

 

Sen har jag haft dieselstopp ett par ggr pga för lite diesel.

 

Stopp en gång pga skit i dieseln, som satt igen filter och krökar. En gång pg att jag glömt en trasselsuddi tanken efter rengöring pga ombyggnad.

 

När jag låg i naturhamnen. SladdholmenVäst Grötö/Karlsvik/ Näverkilsviken. Fick jag inte igång motorn pga att reglaget gått sönder. Fick kryssa mig ut med med min havsfidra.

 

En gång har jag tappat propellern.

 

På min nuvarade båt tog jag bort ledningarna till handläsnpumpen inför motorbytet. När jag skulle montera tillbaka ledningen, kom jag på ett smart ställe att dra rören, För att få ner rörpaketet blev jag tvungen att kossa elkontakten till ledningen som går till manöverpanelen.

 

Efter att ha gått ett antal distansminutrar, stannade motorn, några meter från min ordinarie båtplats och eftersom det blåste en del drev vi av, utan att få tag på bryggan.

 

Det visade sig senare att jag nog inte fått i elkontakten ordentligt och har man då elektrisk stopp som stoppar motorn vid spänningslöshet - "då skall du ha tack".

 

Har övervägt en vanlig stoppvajer, men tror ändå att jag behåller den elektriska stoppen.

 

Ja  - så varför stoppar motorer - det är en bra fråga. Har du fler!?

 

Jo visst - du hade ju en till.

 

 

 

Så två frågor:

Var är vi? (ledtråd, i Bohuslän)

 

 

 

Ja den var inte lätt att svara på. Har kollat över större delen av Bohuslän i Google Earth. Fast inte heller det är speciellt lätt.

 

Vi måste nog be om en viss begränsning.

 

Norr eller söder om Sotekanalen!?

Inom vilken kommun!?

Till vilken sugtömmningstation var du på väg till!?

 

I värsta fall ett lite större område på bilden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Varför stannar motorn ibland?

Den senare frågan har jag själv inget svar på.

 

Ja - säg det. 

 

Båtmotorer stannar ibland.

 

På min första båt med diesel, stannade den bland pga luft i bränslesystemet. Ofta när den var ansträngd och en gång när vi skulle passera Stånge Huvud under inte allt för bra omständigheter.. Focken var packad i säck vi försataget. Snabbt farm ock fick bort säcken och försökte hissa den. Fick upp den delvis och skot och fall snodde ihop sig. Den drog i alla fall så mycket att jag kom förbi och kunde segla in till Lysekils norra hamn.

 

Möjligtvis var det efter den incidensen som jag började felsöka på allvar. Problemt var i en kona, av mig själv tillverkad och monterad. Det var för lite plats så att konan hade hamnat en aning fel.

 

Sen har jag haft dieselstopp ett par ggr pga för lite diesel.

 

Stopp en gång pga skit i dieseln, som satt igen filter och krökar. En gång pg att jag glömt en trasselsuddi tanken efter rengöring pga ombyggnad.

 

När jag låg i naturhamnen. SladdholmenVäst Grötö/Karlsvik/ Näverkilsviken. Fick jag inte igång motorn pga att reglaget gått sönder. Fick kryssa mig ut med med min havsfidra.

 

En gång har jag tappat propellern.

 

På min nuvarade båt tog jag bort ledningarna till handläsnpumpen inför motorbytet. När jag skulle montera tillbaka ledningen, kom jag på ett smart ställe att dra rören, För att få ner rörpaketet blev jag tvungen att kossa elkontakten till ledningen som går till manöverpanelen.

 

Efter att ha gått ett antal distansminutrar, stannade motorn, några meter från min ordinarie båtplats och eftersom det blåste en del drev vi av, utan att få tag på bryggan.

 

Det visade sig senare att jag nog inte fått i elkontakten ordentligt och har man då elektrisk stopp som stoppar motorn vid spänningslöshet - "då skall du ha tack".

 

Har övervägt en vanlig stoppvajer, men tror ändå att jag behåller den elektriska stoppen.

 

Ja  - så varför stoppar motorer - det är en bra fråga. Har du fler!?

 

Jo visst - du hade ju en till.

 

 

 

Så två frågor:

Var är vi? (ledtråd, i Bohuslän)

 

 

 

Ja den var inte lätt att svara på. Har kollat över större delen av Bohuslän i Google Earth. Fast inte heller det är speciellt lätt.

 

Vi måste nog be om en viss begränsning.

 

Norr eller söder om Sotekanalen!?

Inom vilken kommun!?

Till vilken sugtömmningstation var du på väg till!?

 

I värsta fall ett lite större område på bilden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu skall vi försöka reda ordning i detta.

Angående fiskarhistorien från mellanöstern, så kan det tänkas att jag hämtat material från olika källor, kanske från den heliga skriften "Napp och Nytt" utgiven av ABU i Svängsta samt kanske från den sedan länga avsomnade "Tidskriften Akvariet". Helt klart är det ju att Kim Novak aldrig badade in den där sjön....

På grund av det politiska läget i Jordandalen samt fiskeförbud i Genesarets sjö, finns det väldigt få aktiva fiskexportörer där, därför finner man väldigt sällan Sankt Petrusfisken i zoo-butikerna, sedan är det högst tveksamt om man vill ha den i sitt akvarium på grund av storlek och beteende. Skall man ha lugn och ro i att akvatium skall man ju undvia arter som stör....

 

Kombarrisen, tja, enligt Thallathas beskrivning om lika långt till den ena som till det andra, kan ju Hållö och skären därikring kännas rätt rent geografiskt.

 

Min bildgåta, om var jag fick motorstopp, är inte i området kring Vasholmarna. Det är längre norrut. Bilden är kraftigt uppförstorad. Det lilla skäret är kanske bara Ø10 meter, om ens det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

En av kustartillerit byggd betongbunker för försvar av Brofjorden. Troligtvis under andra världskriget.

 

Stengrunden kan ha varit en jordkällare. Finns bild på den i länken.

 

Själv har jag aldrig varit på Lindholmen tidigare. Den ligger för nära hemma. På vägen ut vill man ju längre bort och på vägen hem vill man ju hem. Fast jag ju legat på en massa andra ställen runt omkring.

 

Pga denna tråden har jag blivit lite nyfiken. Om ryggen stabiliserar sig, så jag klarar av kortare båtfärde, så kanske det kan bli en tur dit - om inte, så kan man ju ha nått att se fram emot nästa år.

 

Har också varit på scoutläger på en ö nära Henån, men jag tror det var på 1970-talet.

 

Vigselförrättare aktar jag mig noga för. Mötte en den 23 September 1973, på eftermiddagen, och det mötet blev tillräckligt för min del. Sen har jag väl sett några sådana yrkesmän under årens lopp, men det blir allt mer sällan. Däremot begravningar tycker jag det blir allt fler av nu för tiden. 

 

Det var ett fruktansvärd stor Brucekopia du måste ha haft om en kombarris fastnade i den.

 

attachicon.gifGule Sten1.jpg

 

Var finns denna kombarris!?

 

Hållö...

 

 

Visst är det Hållö

 

Men hur katten kunde du lista ut det!?  :P

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...